Ystad - Haparanda

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Re: Ystad - Haparanda

Inlägg av leiflodde »

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Jag kommer att ha tillgång till en Tesla i början på nästa år. Skulle vara kul att göra denna resa då. Man får börja en klok tid så att man åker förbi Stockholm mitt i natten typ.
...när Essingeleden brukar vara stängd pga arbete? Ur den aspekten är Arboga klart bästa alternativet.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då :P ?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Oppfinnarn skrev:
Borde det inte gå snabbare att köra andra hållet, Haparanda-Ystad, det är ju nerförsbacke då :P ?
Men man kan ju inte slå rekordet Ystad - Haparanda om man kör Haparanda - Ystad, det säger sig själv att det är fusk. ;)

Förresten, vad är rekordet för Haparanda - Ystad? :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
JFAH

Inlägg av JFAH »

Mellan 92 och 2005 så pendlade jag sträckorna haparanda-stockholm-gislaved omkring 2-3 gånger i kvartalet. Bästa tiden jag haft stockholm-luleå centrum var runt 8 timmar blankt (faktisk körd sträcka låg runt 95 mil, cirkus 118 i genomsnitt. Inklusive tankstopp och pissepaus.), så visst _går_ det att köra fortare. Men ärligt, normalfallet på de omkring 140 mil enkel resa jag hade var med stopptider omkring 2-3 timmar, Man måste äta. Dricka, kissa, röra på sig. Den tid det på året och dygnet det är ojämförligt effektivast att göra den här typen av långskörning är för övrigt december-januari, med start omkring 8 på kvällen. Man slipper trafik och köer, och med lite tur är temperaturen huvudsakligen under -10 vilket gör att halka inte är ett problem. När jag tittar på tabellerna ovan ser jag helt klart att jag skulle kunnat använda en tesla till de turerna utan att egentligen offrat något. Förvisso kanske jag inte hade haft rekordtiden :-) Men å andra sidan, på hela sträckan gör det så pass lite tid i relation till att man faktisk skulle kunnat ta en tupplur på laddstationen...

Det stora problemet hade väl varit avsaknaden av SC i töre och gällivare... Åtminstone en chademo hade varit nödvändig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att dessutom hinna förbi Gällivare under rekordförsöket vore imponerande om d slår tiden. ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar