Huh? Jag kan inte se någon prishöjning än? Åtminstone inte i designstudion... eller är det jag som missat något?Zalman3 skrev:Min S60D har med dagens prishöjning, höjts från 802.000kr till 886.200kr.
Gratis laddning borde vara värt 20.000kr, totalt 104.200kr i vinst.
Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Priset lär inte gå ner pga av det. De som idag köper en Tesla kommer dock ha otroligt många fler Superchargers att ladda vid jämfört med de som köpte för ett par år sedan. Det är nog guldläge att beställa bil nu innan prishöjning, med hårdvara för nya autopiloten 2.0 och med fri Supercharging. Det är dock inte utan risk. Dollarn kan sjunka om ett år, ny hårdvara som t.ex. HUD kanske kommer på bilar efter 1/4 och det kanske kommer ny snabbare laddstandard på endast nyare bilar.Nicke Nyfiken skrev:Men gratis laddning ingår fortfarande i dagens pris så det kan du inte räkna hem. Men det blir spännande att se vad som händer med priset 1/1 -17 när den obegränsade laddningen försvinner.Zalman3 skrev:Min S60D har med dagens prishöjning, höjts från 802.000kr till 886.200kr.
Gratis laddning borde vara värt 20.000kr, totalt 104.200kr i vinst.
Elbilar är i samma snabba teknikutveckling som datorer var för 20-30 år sedan. Man kunde då vänta några månader med att köpa något för att få billigare och bättre men det kunde man hela tiden och köpte man inte dator så hade man ingen del av den fantastiska utvecklingen.
Prishöjningen nu lär dock komma men likt tidigare så blir den försenad. Negativa saker ska inte heller komma på torsdagar, de ska komma på måndagar.
Använd gärna min länk ifall ni beställer bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag som var på väg att säga att det var skönt att man kunde lita på vad Tesla sa den här gången, men jag kan inte heller se någon prishöjning ännu. Som Svenssons säger, lär det ju dock bara vara en tidsfråga. Mitt tips är strax före deadline på referral-programmet, men de kanske kör redan innan jul för att slippa bli nerviga kunder med många sista minuten-frågor under helgerna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Tesla måste nästan komma med HUD eller liknande, annars kommer försäljningen bli lidande, prishöjningar i kombination med att de börjar ta betalt för laddning hämmar försäljningen.
Större batterier skulle kunna hålla priserna uppe.
70, 90 och 110kWh vore en naturlig utveckling.
Större batterier skulle kunna hålla priserna uppe.
70, 90 och 110kWh vore en naturlig utveckling.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är det så att bara S60 är prishöjd? Känner inte igen skillnaden till S75 vad kag minns.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Priset på S 60 och S 60 D är definitivt höjda. Övriga vet jag ej. Har mest haft koll på 60:an då det är den jag beställt.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Priset på P100D är inte höjt, det är på kronan samma idag som när jag beställde för två veckor sedan.
Ajajaj, nu hoppade uppgraderings-ovelundkvist skrev:Priset på P100D är inte höjt, det är på kronan samma idag som när jag beställde för två veckor sedan.

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
Jag fattar inte..
Jag ser ingen prishöjning alls på någon modell?
Baspris 805 100:- för en 60 har ju varit sen höjningen sist.
Vad är det som har prishöjts som alla ser?
Jag ser ingen prishöjning alls på någon modell?
Baspris 805 100:- för en 60 har ju varit sen höjningen sist.
Vad är det som har prishöjts som alla ser?
Prishöjningen har inte slagit till än som det ser ut
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
De har redan varit försiktiga med höjningarna, deras policy är samma pris i hela världen plus tull och frakt men efter förra höjningen räknade jag ut att priset i Sverige var låt oss säga 2,5% högre än USA men tullen för bildelar är 3%. Detta tyder på att Tesla redan då bjöd på frakten, en del av tullen och slutmonteringen i Nederländerna och har därmed lägre vinstmarginaler här i Sverige jämfört med USA. Aen dess har dollarn stigit ytterligare 6% ungefär och det blir en ganska märkbar skillnad även om dera vinstmarginal ligger runt 25%.apkungen skrev:Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
Vi borde slippa denna prishöjning för försäljningens skull..vigge50 skrev:De har redan varit försiktiga med höjningarna, deras policy är samma pris i hela världen plus tull och frakt men efter förra höjningen räknade jag ut att priset i Sverige var låt oss säga 2,5% högre än USA men tullen för bildelar är 3%. Detta tyder på att Tesla redan då bjöd på frakten, en del av tullen och slutmonteringen i Nederländerna och har därmed lägre vinstmarginaler här i Sverige jämfört med USA. Aen dess har dollarn stigit ytterligare 6% ungefär och det blir en ganska märkbar skillnad även om dera vinstmarginal ligger runt 25%.apkungen skrev:Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
När jag köpte min första bil grundpris 748000 i höstas (60kw) så tyckte jag det var för dyrt..
Runt 700.000:- grundpris för en 60kw känns mer rätt i pris..
Visst hade det kännts bra med ett pris på 700 000 kr men de får vi tänka på vad det betyder för Tesla. Om vi först tar bort momsen så blir det 560 000 kr utan moms och sen är tullen på 4,5% så blir det 534 800 kr. Detta är $59000 vilket kan jämföras med $68000 som den kostar i USA, alltså 13% mindre. Jag hade verkligen inte haft något emot att Tesla blivit billigare men då får vi höja vår valutas värde.jos32 skrev:Vi borde slippa denna prishöjning för försäljningens skull..vigge50 skrev:De har redan varit försiktiga med höjningarna, deras policy är samma pris i hela världen plus tull och frakt men efter förra höjningen räknade jag ut att priset i Sverige var låt oss säga 2,5% högre än USA men tullen för bildelar är 3%. Detta tyder på att Tesla redan då bjöd på frakten, en del av tullen och slutmonteringen i Nederländerna och har därmed lägre vinstmarginaler här i Sverige jämfört med USA. Aen dess har dollarn stigit ytterligare 6% ungefär och det blir en ganska märkbar skillnad även om dera vinstmarginal ligger runt 25%.apkungen skrev:Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
När jag köpte min första bil grundpris 748000 i höstas (60kw) så tyckte jag det var för dyrt..
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.jos32 skrev:
Vi borde slippa denna prishöjning för försäljningens skull..

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Du glömde vagnskadegarantin vilket är ytterligare ca $2700. Det blir alltså knappt $56 000 som ska jämföras med $68 000, dvs 18% lägre pris här än i USA.vigge50 skrev:Visst hade det kännts bra med ett pris på 700 000 kr men de får vi tänka på vad det betyder för Tesla. Om vi först tar bort momsen så blir det 560 000 kr utan moms och sen är tullen på 4,5% så blir det 534 800 kr. Detta är $59000 vilket kan jämföras med $68000 som den kostar i USA, alltså 13% mindre. Jag hade verkligen inte haft något emot att Tesla blivit billigare men då får vi höja vår valutas värde.jos32 skrev:Vi borde slippa denna prishöjning för försäljningens skull..vigge50 skrev:De har redan varit försiktiga med höjningarna, deras policy är samma pris i hela världen plus tull och frakt men efter förra höjningen räknade jag ut att priset i Sverige var låt oss säga 2,5% högre än USA men tullen för bildelar är 3%. Detta tyder på att Tesla redan då bjöd på frakten, en del av tullen och slutmonteringen i Nederländerna och har därmed lägre vinstmarginaler här i Sverige jämfört med USA. Aen dess har dollarn stigit ytterligare 6% ungefär och det blir en ganska märkbar skillnad även om dera vinstmarginal ligger runt 25%.apkungen skrev:Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i denNicke Nyfiken skrev:Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.jos32 skrev:

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I min står det 387 hästar men det är snarare 320 hästar..bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i denNicke Nyfiken skrev:Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.jos32 skrev:

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Min är reggad med 525 hk men jag tror inte den heller har alla hästar i stallet.jos32 skrev:I min står det 387 hästar men det är snarare 320 hästar..bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i denNicke Nyfiken skrev:Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.jos32 skrev:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Transportstyrelsen tycker att min har 772 hästar men alla hästarna kan aldrig komma ut ur stallet samtidigt.danni skrev:Min är reggad med 525 hk men jag tror inte den heller har alla hästar i stallet.jos32 skrev:I min står det 387 hästar men det är snarare 320 hästar..bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i denNicke Nyfiken skrev:Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.jos32 skrev:
Den stora frågan är om du har alla 772 Indianer i kanoten?Svenssons skrev:Transportstyrelsen tycker att min har 772 hästar men alla hästarna kan aldrig komma ut ur stallet samtidigt.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Min P85 har också 69kW. Det brukar jag säga när folk frågar hur mycket effekt den har. Inte så mycket, bara 69kW, det är omkring 93 hästkrafter. Och sen tjongar man högerfoten i golvet när ingen räknar med det. Jaaa, det är 93hk som sagt....bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i den

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Och den som inte tror på det kan ju kolla i fordonsregistretmati skrev:Min P85 har också 69kW. Det brukar jag säga när folk frågar hur mycket effekt den har. Inte så mycket, bara 69kW, det är omkring 93 hästkrafter. Och sen tjongar man högerfoten i golvet när ingen räknar med det. Jaaa, det är 93hk som sagt....bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i den

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Fast det största problemet är väl att folket på Transportstyrelsen inte har alla hästar hemmaSvenssons skrev:Transportstyrelsen tycker att min har 772 hästar men alla hästarna kan aldrig komma ut ur stallet samtidigt.danni skrev:Min är reggad med 525 hk men jag tror inte den heller har alla hästar i stallet.jos32 skrev:I min står det 387 hästar men det är snarare 320 hästar..bylund skrev:Tja, min 85 kWh Model S sägs ha 69 kW, och det är ok drag i denNicke Nyfiken skrev:Fast vem är beredd att betala 700.000:- för en bil med 60 kW? Det är ju bara 82 hästkrafter.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nja, det norska försäljningsraset har nog i huvudsak andra orsaker som " norrmännen" här på forumet förklarade i en annan tråd: De extremt förmånliga subventionerna för rena elbilar utvidgades av nuvarande regeringen till att gälla även laddhybrider vilket torde betyda att tex Volvo XC90T8 prismässigt hamnar på Teslanivå även i Norge. Sorgligt ur miljösynpunkt, att Sverige gör så ur industripolitik synpunkt är nästan förståligt men Norge behöver inte ta sådana hänsyn ( även om den ursprungliga elbilssubventionen nog var avsedd att stimulera Norsk elbilsproduktion).apkungen skrev:Prishöjningarna har redan satt sina spår i försäljningen i hela europa. Det var mest därför 60-modellen introducerades vad jag förstår. I Sverige märks det tydligt på försäljningen, det är Inga 120 model s som säljs längre, inte totalt antal teslor heller. I Norge är det otroligt tydligt. Model x håller upp försäljningen ännu mer där men antal model s som säljs är typ en femtedel av tidigare. Jättetråkigt tycker jag. Tesla skulle nog tjäna på att hedga lite mer och höja långsammare. I Norge kan det dock vara så att med en mognare marknad så inser fler o fler att de inte behöver jättelång räckvidd. Många kan stanna var åttonde mil o ladda en halvtimme det få gånger de åker långt, eller så löser de den resan på annat sätt.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19