P85D med 21". square eller staggered setup?
Moderator: Redaktion
Re: P85D med 21". square eller staggered setup?
PS2?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: P85D med 21". square eller staggered setup?
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket.hybris skrev:På AWD brukar man behöva byta alla fyra

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: P85D med 21". square eller staggered setup?
Ringde till Tesla idag för att fråga om vilka specifikationer som gäller för fälgar. (offset och andra saker jag inte kan något om) Jag tittar på bl.a. http://www.forgeline.com som tillverkar fälgar ur ett enda aluminiumstycke (om jag förstått det rätt) och respektive fälg väger bara runt 9 kg! Att minska den ofjättrade vikten med ca 5 kg per fälg borde ha en stor inverkan på egenskaperna.
Hur som helst så svarade Tesla sonika att de inte stödjer fälgar från tredje part. -Tycker det låter väldigt konstigt?? Han lovade i varjefall att kolla upp lite och återkomma per epost.
Hur som helst så svarade Tesla sonika att de inte stödjer fälgar från tredje part. -Tycker det låter väldigt konstigt?? Han lovade i varjefall att kolla upp lite och återkomma per epost.
Re: P85D med 21". square eller staggered setup?
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.Surfaren skrev:Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket.hybris skrev:På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Re: P85D med 21". square eller staggered setup?
Parametriseringen av frekvensomriktarna sker antagligen i första hand genom att sätta önskade börvärden för fördelning av vridmoment för främre och bakre motor. Hastigheterna på axlarna och därmed hjulomkretsen är av sekundär betydelse, men beaktas förstås om hjulspinn eller blockering vid bromsning uppstår.dstr skrev:Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.Surfaren skrev:Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket.hybris skrev:På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?