P85D med 21". square eller staggered setup?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av hybris »

PS2?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
PS2?
Ja, kolla på bythjul.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av Surfaren »

hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 aug 2014 10:54

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av Senox »

Ringde till Tesla idag för att fråga om vilka specifikationer som gäller för fälgar. (offset och andra saker jag inte kan något om) Jag tittar på bl.a. http://www.forgeline.com som tillverkar fälgar ur ett enda aluminiumstycke (om jag förstått det rätt) och respektive fälg väger bara runt 9 kg! Att minska den ofjättrade vikten med ca 5 kg per fälg borde ha en stor inverkan på egenskaperna.

Hur som helst så svarade Tesla sonika att de inte stödjer fälgar från tredje part. -Tycker det låter väldigt konstigt?? Han lovade i varjefall att kolla upp lite och återkomma per epost.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4526
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av Delta »

dstr skrev:
Surfaren skrev:
hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Parametriseringen av frekvensomriktarna sker antagligen i första hand genom att sätta önskade börvärden för fördelning av vridmoment för främre och bakre motor. Hastigheterna på axlarna och därmed hjulomkretsen är av sekundär betydelse, men beaktas förstås om hjulspinn eller blockering vid bromsning uppstår.
Skriv svar