P85D med 21". square eller staggered setup?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Inlägg av hybris »

PS2?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

hybris skrev:
PS2?
Ja, kolla på bythjul.com
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare

Inlägg av Senox »

Ringde till Tesla idag för att fråga om vilka specifikationer som gäller för fälgar. (offset och andra saker jag inte kan något om) Jag tittar på bl.a. http://www.forgeline.com som tillverkar fälgar ur ett enda aluminiumstycke (om jag förstått det rätt) och respektive fälg väger bara runt 9 kg! Att minska den ofjättrade vikten med ca 5 kg per fälg borde ha en stor inverkan på egenskaperna.

Hur som helst så svarade Tesla sonika att de inte stödjer fälgar från tredje part. -Tycker det låter väldigt konstigt?? Han lovade i varjefall att kolla upp lite och återkomma per epost.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
hybris skrev:
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

dstr skrev:
Surfaren skrev:
hybris skrev:
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Parametriseringen av frekvensomriktarna sker antagligen i första hand genom att sätta önskade börvärden för fördelning av vridmoment för främre och bakre motor. Hastigheterna på axlarna och därmed hjulomkretsen är av sekundär betydelse, men beaktas förstås om hjulspinn eller blockering vid bromsning uppstår.
Skriv svar