Sida 2 av 2

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 08 nov 2014 21:40
av hybris
PS2?

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 09 nov 2014 01:14
av Segelflygaren
hybris skrev:
PS2?
Ja, kolla på bythjul.com

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 09 nov 2014 21:11
av Surfaren
hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 25 nov 2014 22:31
av Senox
Ringde till Tesla idag för att fråga om vilka specifikationer som gäller för fälgar. (offset och andra saker jag inte kan något om) Jag tittar på bl.a. http://www.forgeline.com som tillverkar fälgar ur ett enda aluminiumstycke (om jag förstått det rätt) och respektive fälg väger bara runt 9 kg! Att minska den ofjättrade vikten med ca 5 kg per fälg borde ha en stor inverkan på egenskaperna.

Hur som helst så svarade Tesla sonika att de inte stödjer fälgar från tredje part. -Tycker det låter väldigt konstigt?? Han lovade i varjefall att kolla upp lite och återkomma per epost.

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 28 nov 2014 08:22
av dstr
Surfaren skrev:
hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?

Re: P85D med 21". square eller staggered setup?

Postat: 28 nov 2014 10:47
av Delta
dstr skrev:
Surfaren skrev:
hybris skrev:
På AWD brukar man behöva byta alla fyra
Beror helt på typ av AWD. Mest äldre sorter som brukar få problem med det. Inget jag väntar mig ska vara ett problem på en rymdraket. :D
Traditionella bilar har ju en kardan som håller samman fram- och bakaxel, då gäller det att mitt-diffen är förlåtande om man har olik rullomkrets på fram- resp bakhjul, och om den låser upp så blir drivningen märklig, eftersom utväxlingen inte kan kompensera.

Man blir bra nyfiken på hur Teslan löser det - förväntar sig elektroniken att det är samma omkrets, eller är den smart nog att klura ut det?
Parametriseringen av frekvensomriktarna sker antagligen i första hand genom att sätta önskade börvärden för fördelning av vridmoment för främre och bakre motor. Hastigheterna på axlarna och därmed hjulomkretsen är av sekundär betydelse, men beaktas förstås om hjulspinn eller blockering vid bromsning uppstår.