Re: 3,20kr/min i avgift när bilen är fulladdad
Postat: 17 dec 2016 10:14
Kommer inte alla sätta ladd-gränsen till 100% som ju tar ganska mycket extratid, och sedan avbryta när man behagar komma tillbaks till bilen?
Problemet med att folk handlar finns också vid Torp i Uddevalla där det ligger ett köpcenter i närheten av laddaren. Jag ser ofta att bilägarna kommer gående tillbaka till bilarna från köpcentrumet med fulla matkassar - då har de säkerligen varit borta längre än de 15-20 minuter som är nödvändiga för att ta sig vidare.vigge50 skrev:Gör det inte? I Svergie kanske det bara är Taxibilar som står länge men i USA bland annat så finns flera SuperCharger som ligger nära köpcentrum vilket gör att bilarna står i flera timmar och vissa laddar på Superchargers över natten, 192 kr/h borde lösa detta.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men självklart ställer man gränsen mer än exakt vad man behöver. Åtminstone jag tänker så att jag hellre laddar bilen lite extra en betalar 3,20 kr/min om jag blir försenad. Men det gör att det finns ett incitament att inte låta bilen stå kvar mer än den kan ladda i alla fall.Mysman skrev:Kommer inte alla sätta ladd-gränsen till 100% som ju tar ganska mycket extratid, och sedan avbryta när man behagar komma tillbaks till bilen?
Ja 15-20 för att ta sig vidare men avgiften slår in först när bilen är fulladdad och det tar en stundHerr X skrev:Problemet med att folk handlar finns också vid Torp i Uddevalla där det ligger ett köpcenter i närheten av laddaren. Jag ser ofta att bilägarna kommer gående tillbaka till bilarna från köpcentrumet med fulla matkassar - då har de säkerligen varit borta längre än de 15-20 minuter som är nödvändiga för att ta sig vidare.vigge50 skrev:Gör det inte? I Svergie kanske det bara är Taxibilar som står länge men i USA bland annat så finns flera SuperCharger som ligger nära köpcentrum vilket gör att bilarna står i flera timmar och vissa laddar på Superchargers över natten, 192 kr/h borde lösa detta.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men det löser ju inte problemet med taxi som har superladdare som väntplats.
Visst kommer många sätta 100% för att få stå gratis ett tag till men det ger dig kanske bara en halvtimme extra. Själv sätter jag redan nu 100% när jag är vid SuC. Laddar endast där vid långresor och då kan det bli lite mindre tid vid nästa SuC om det är så att bilen egentligen är klar för nästa etapp men jag inte är det.Mysman skrev:Kommer inte alla sätta ladd-gränsen till 100% som ju tar ganska mycket extratid, och sedan avbryta när man behagar komma tillbaks till bilen?
Precis kommer inte lösa några problem alls eftersom det stora problemet är att folk laddar till 100%. Nu går det ju att modifiera regeln så attavgiften börjar tugga på efter 80 eller 90% istället.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Ja, det går ju inte att ha ett system som bygger på att det är gratis om det finns lediga platser. Det blir ju inte riktigt förutsägbart. Det bra med detta system är att det lär människor att förstå att superladdare inte är parkeringar, och får in tänket att man ska flytta sig när man är klar.Svenssons skrev:Visst kommer många sätta 100% för att få stå gratis ett tag till men det ger dig kanske bara en halvtimme extra. Själv sätter jag redan nu 100% när jag är vid SuC. Laddar endast där vid långresor och då kan det bli lite mindre tid vid nästa SuC om det är så att bilen egentligen är klar för nästa etapp men jag inte är det.Mysman skrev:Kommer inte alla sätta ladd-gränsen till 100% som ju tar ganska mycket extratid, och sedan avbryta när man behagar komma tillbaks till bilen?
Visst kan man tycka att det är lite löjligt att behöva flytta bilen om man är ensam på SuC och har varit det hela tiden men man vet aldrig om man missat en klubbträff vid SuC så det kommer 10 bilar på en gång... Har man stått och laddat till 100% så bör man nog också röra på sif
Ja, detta gäller alla bilar oavsett leveransdag. Det har inget att göra med det betalningssystem som ska införas under nästa år på nya bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Det gäller alla bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Vänta bara missförstånden kommer hagla. Underskatta inte folks förmåga att missförstå, den är enorm!bylund skrev:Det gäller alla bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Laddning är fortfarande gratis för gamla bilar. Det som inte är gratis är att parkera vid en superladdare och inte ladda
Visst kommer folk missförstå eller inte bry sig om att ta åt sig av informationen. En del kommer vara helt oförstående till räkningen de får när de kommer in till Service Center men då blir det utmärkt tillfälle att informera vederbörande som har gjort fel. Detta är början på en lösning för de som parkerar vid SuC med sladd i. Skulle folk tycka att knappt 200:- per timme är billigt och står kvar trotts avgiften så är det bara att höja men jag tror inte det är något problem. Frågan är hur man ska hantera de som ställer sig på laddplats utan att koppla in SuC, Tesla-bil eller ej.LarsL skrev:Vänta bara missförstånden kommer hagla. Underskatta inte folks förmåga att missförstå, den är enorm!bylund skrev:Det gäller alla bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Laddning är fortfarande gratis för gamla bilar. Det som inte är gratis är att parkera vid en superladdare och inte ladda
Det var inte det missförståndet jag syftade på även om det finns också, underskatta aldrig oförmågan att förstå. Det jag syftade på är rubrikerna och lunchsamtalen där folk kommer veta att Tesla nu tar 3.20kr/min för Superchargers.Svenssons skrev:Visst kommer folk missförstå eller inte bry sig om att ta åt sig av informationen. En del kommer vara helt oförstående till räkningen de får när de kommer in till Service Center men då blir det utmärkt tillfälle att informera vederbörande som har gjort fel. Detta är början på en lösning för de som parkerar vid SuC med sladd i. Skulle folk tycka att knappt 200:- per timme är billigt och står kvar trotts avgiften så är det bara att höja men jag tror inte det är något problem. Frågan är hur man ska hantera de som ställer sig på laddplats utan att koppla in SuC, Tesla-bil eller ej.LarsL skrev:Vänta bara missförstånden kommer hagla. Underskatta inte folks förmåga att missförstå, den är enorm!bylund skrev:Det gäller alla bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Laddning är fortfarande gratis för gamla bilar. Det som inte är gratis är att parkera vid en superladdare och inte ladda
Sen kan det vara legitimt att ladda 100% då jag ska 15 mil ifrån suc med ingen möjlighet till laddning och närmsta suc är samma dvs 15 milLarsL skrev:Precis kommer inte lösa några problem alls eftersom det stora problemet är att folk laddar till 100%. Nu går det ju att modifiera regeln så attavgiften börjar tugga på efter 80 eller 90% istället.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Men inte heller det är en jättebra lösning eftersom effekten av att man betalar för något får en att tycka att man har rätt till det. Alltså kommer fler låta bilen stå efter att avgiften börjat rulla, enligt principen "jag har ju betalat!".
Svenssons skrev:Visst kommer folk missförstå eller inte bry sig om att ta åt sig av informationen. En del kommer vara helt oförstående till räkningen de får när de kommer in till Service Center men då blir det utmärkt tillfälle att informera vederbörande som har gjort fel. Detta är början på en lösning för de som parkerar vid SuC med sladd i. Skulle folk tycka att knappt 200:- per timme är billigt och står kvar trotts avgiften så är det bara att höja men jag tror inte det är något problem. Frågan är hur man ska hantera de som ställer sig på laddplats utan att koppla in SuC, Tesla-bil eller ej.LarsL skrev:Vänta bara missförstånden kommer hagla. Underskatta inte folks förmåga att missförstå, den är enorm!bylund skrev:Det gäller alla bilar.Lophornis skrev:Gäller detta bilar?
Kommer det bli ytterligare kostnader för var det inte så att de som köper bil innan 1/1-16 och får lev före 1/4-17 skulle ha gratis laddning fortfarande. Denna kostnad är kanske bara för att bli av med bilarna sedan kommer priset för elen senare.
Laddning är fortfarande gratis för gamla bilar. Det som inte är gratis är att parkera vid en superladdare och inte ladda
Det kan stå "Avgift 3,20kr/min för parkerade bilar som inte laddar". Då har man dessutom rätt att bötfälla felparkerade ICE'er.Zalman3 skrev:Om man sätter upp skyltar att det kostar 3,20kr/min efter att man laddat fullt, kanske man skrämmer bort nån icebil!
Vilket förövrigt måste upp så att ingen kan hävda att det hade jag ingen aaaaning om.
I de undantags fall då du måste ha 100% skulle du kunna betala de 60kr det kostar att ladda från 90-100%.e5m1r skrev:Sen kan det vara legitimt att ladda 100% då jag ska 15 mil ifrån suc med ingen möjlighet till laddning och närmsta suc är samma dvs 15 milLarsL skrev:Precis kommer inte lösa några problem alls eftersom det stora problemet är att folk laddar till 100%. Nu går det ju att modifiera regeln så attavgiften börjar tugga på efter 80 eller 90% istället.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Men inte heller det är en jättebra lösning eftersom effekten av att man betalar för något får en att tycka att man har rätt till det. Alltså kommer fler låta bilen stå efter att avgiften börjat rulla, enligt principen "jag har ju betalat!".
Problemet idag som jag upplever det är att vissa använder suc som deras primära laddkälla och det är detta man bör lösa i första hand
Undvika Servicecenter med en Tesla, försök med den due5m1r skrev:Betal modellen är galen också
Du ska betala vid nästa SC besök
Bara att undvika SC och har bilen rullar över garanti milen sö är det inga problem ( ja batteri och du kan krångla också men....)
Sen ligger avgifterna på bilen gäller att i framtiden kolla om bilen belastad med nåt innan köp
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det stod något i artikeln på Electrek att det skulle informeras om obetalda böter direkt i appen? Så det ser du direkt när du köper bilen...LarsL skrev:En stor risk är ju så klart när man köper en begagnad Tesla. Det måste alltså i framtiden ingå att kolla att bilen är skuldfri innan man köper. Lämnar servicecenter ut ett sådan intyg kanske?
I USA är det flera som ställer sin bil på SuperCharger över natten för att ladda, om de tar 3,20 kr per minut så blir det 196 kr/timme, över en natt på 10 timmar så blir det ungefär 2000 kr, hur många tror du är villiga att betala 2000 kr per natt för att parkera bilen och få lite laddning?LarsL skrev:Precis kommer inte lösa några problem alls eftersom det stora problemet är att folk laddar till 100%. Nu går det ju att modifiera regeln så attavgiften börjar tugga på efter 80 eller 90% istället.e5m1r skrev:Ingen som reagerar att det inprincip inte löser nåt ?
Men inte heller det är en jättebra lösning eftersom effekten av att man betalar för något får en att tycka att man har rätt till det. Alltså kommer fler låta bilen stå efter att avgiften börjat rulla, enligt principen "jag har ju betalat!".