Sida 2 av 3

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 15:55
av mati
Här är ett exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Active_noise_control

Antiljud skapar en ljudvåg som har omvänd fas mot "originalljudet". På detta vis tar ljudvågorna ut varandra, åtminstone i teorin. Denna teknik används i bilar för att minska eller ändra ljudet. Men eftersom originalljudet och antiljudet i bilen inte har samma källa så uppstår interferenser med konstiga våglängder och amplitud. Är det dåligt gjort så blir effekten den motsatta på vissa ställen i bilen. Nåt sånt. Jag är ingen expert på detta område, jag lästa bara om det för ett tag sedan.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 19:26
av 12man
Verdi skrev:
12man skrev:
känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte. :)

Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
nej jag tror ej riktigt på infraljud teorin, därav lansering av min egen, men mitt jämförelseobjekt är just en rak sexa bmw 2,5liters mer specifikt, tyvärr ej helt ny men bara gått 8kmil, som familjen haft sen ny och bara jag tycker den blivit sämre...

men sexan varvar bara 1000-2500rpm, typ 80% av tiden, teslan varvar mkt mer

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 19:37
av vigge50
12man skrev:
Verdi skrev:
12man skrev:
känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte. :)

Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
nej jag tror ej riktigt på infraljud teorin, därav lansering av min egen, men mitt jämförelseobjekt är just en rak sexa bmw 2,5liters mer specifikt, tyvärr ej helt ny men bara gått 8kmil, som familjen haft sen ny och bara jag tycker den blivit sämre...

men sexan varvar bara 1000-2500rpm, typ 80% av tiden, teslan varvar mkt mer
Men Hz är ju 1/tid vilket betyder att 20 Hz är 20 gånger per sekund eller 1200 per minut, om Teslas motor ligger på 10 000 varv per minut så är det 167 varv per sekund eller 167 Hz vilket vi kan höra. Så om din bil ligger på 1000 varv per minut så skapar den ett ljud på 17 Hz vilket ligger under vad vi kan höra vilket borde räknas som infraljud.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 19:46
av 12man
vigge50 skrev:
12man skrev:
Verdi skrev:
12man skrev:
känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte. :)

Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
nej jag tror ej riktigt på infraljud teorin, därav lansering av min egen, men mitt jämförelseobjekt är just en rak sexa bmw 2,5liters mer specifikt, tyvärr ej helt ny men bara gått 8kmil, som familjen haft sen ny och bara jag tycker den blivit sämre...

men sexan varvar bara 1000-2500rpm, typ 80% av tiden, teslan varvar mkt mer
Men Hz är ju 1/tid vilket betyder att 20 Hz är 20 gånger per sekund eller 1200 per minut, om Teslas motor ligger på 10 000 varv per minut så är det 167 varv per sekund eller 167 Hz vilket vi kan höra. Så om din bil ligger på 1000 varv per minut så skapar den ett ljud på 17 Hz vilket ligger under vad vi kan höra vilket borde räknas som infraljud.
80% av alla fossilspisar ligger mellan 400-3000rpm mest hela tiden, men jag tror fortfarande att det är vibrationerna man känner i sätet, ryggstödet och ratten, de finns där hela tiden, men inte i teslan, ska banne mig filma ett vattenglas på instrumentbrädan.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 19:50
av Bjelke
12man skrev:
vigge50 skrev:
12man skrev:
Verdi skrev:
12man skrev:
känner ni inte alla dessa minivibrationer som är i en fossilbil hela dj.... tiden, jag tror att det är de som gör det
Köp en bil med en rak sexa så vibrerar det inte. :)

Nej men seriöst. Varifrån skulle de här infraljuden komma? Motorn varvar ju flera tusen varv per minut och borde väl inte alstra några lågfrekventa ljud? Finns det några som helst bevis eller är det bara subjektivt tyckande?
nej jag tror ej riktigt på infraljud teorin, därav lansering av min egen, men mitt jämförelseobjekt är just en rak sexa bmw 2,5liters mer specifikt, tyvärr ej helt ny men bara gått 8kmil, som familjen haft sen ny och bara jag tycker den blivit sämre...

men sexan varvar bara 1000-2500rpm, typ 80% av tiden, teslan varvar mkt mer
Men Hz är ju 1/tid vilket betyder att 20 Hz är 20 gånger per sekund eller 1200 per minut, om Teslas motor ligger på 10 000 varv per minut så är det 167 varv per sekund eller 167 Hz vilket vi kan höra. Så om din bil ligger på 1000 varv per minut så skapar den ett ljud på 17 Hz vilket ligger under vad vi kan höra vilket borde räknas som infraljud.
80% av alla fossilspisar ligger mellan 400-3000rpm mest hela tiden, men jag tror fortfarande att det är vibrationerna man känner i sätet, ryggstödet och ratten, de finns där hela tiden, men inte i teslan, ska banne mig filma ett vattenglas på instrumentbrädan.
Vibrationer och infraljud är på sätt och vis samma sak ;) eller eg alla frekvenser sas...

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 20 dec 2016 23:51
av Waxinator
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 00:09
av Nicke Nyfiken
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Shit alltså :o

Hur stort är ditt batteri? 350kWh eller? :shock:

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 00:23
av lator
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Du menar väl "det två ton tunga energipaketet"... eller kraftpaketet kanske...

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 06:40
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Shit alltså :o

Hur stort är ditt batteri? 350kWh eller? :shock:
:lol:

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 07:05
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Shit alltså :o

Hur stort är ditt batteri? 350kWh eller? :shock:
Blybatteri kanske? :lol:

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 07:26
av Bjelke
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Shit alltså :o

Hur stort är ditt batteri? 350kWh eller? :shock:
Blybatteri kanske? :lol:
Måste vara BMW som byggt resten då för bilen väger ju inte mkt mer tot. :lol:

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 07:30
av mati
Bjelke skrev:
Måste vara BMW som byggt resten då för bilen väger ju inte mkt mer tot. :lol:
Jag har vägt min bil många gånger. Ungefär 2200 kg väger den inklusive mig själv på 74 kg. Det innebär att bilen utan batteri väger exakt 126 kg. Det är ganska lätt. :D

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 07:33
av Johnalm
mati skrev:
Bjelke skrev:
Måste vara BMW som byggt resten då för bilen väger ju inte mkt mer tot. :lol:
Jag har vägt min bil många gånger. Ungefär 2200 kg väger den inklusive mig själv på 74 kg. Det innebär att bilen utan batteri väger exakt 126 kg. Det är ganska lätt. :D
:D

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 07:38
av Jerker
Vi kanske inte kan reda ut precis vad i en fossilbil som gör det, men nåt i en fossilbil gör att föraren blir tröttare än i en elbil, det kan vi vara överens om. Vad det nu än är så finns det nåt obehagligt i en fossilbil (förutom själva förbränningen) som påverkar oss och som inte finns i elbilar. Sen är det upp till nån med bättre kunskaper utreda vad det är.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 11:39
av Waxinator
lator skrev:
Waxinator skrev:
En annan orsak hos Tesla kan vara det två ton tunga batteripaketet. Den massan kan säkert dämpa bort många olika vibrationer från vägbanan och hjulupphängningen.
Du menar väl "det två ton tunga energipaketet"... eller kraftpaketet kanske...
Själva batteriet väger 1/2 ton (550-600 kg - 85-100 kwh). Jag tänkte på det nakna chassiet som varje Tesla butik visar upp. (två ton var kanske en liten överdrift... :oops: )

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 11:49
av apkungen
Infraljud kommer väl mycket från vibrationer? Vibrationer stör jag mig mycket på i fossilbilar. Elbilar ger en mycket lugnare färd. Bensinbilar är ganska okej men får ont i magen av dieselbilar, framförallt när de går ned på tomgång i köer när man fastnar i köer på Essingeleden.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 12:16
av Verdi
apkungen skrev:
Infraljud kommer väl mycket från vibrationer? Vibrationer stör jag mig mycket på i fossilbilar. Elbilar ger en mycket lugnare färd. Bensinbilar är ganska okej men får ont i magen av dieselbilar, framförallt när de går ned på tomgång i köer när man fastnar i köer på Essingeleden.
Vibrationer från vägen är ju ofta mycket kraftigare. För övrigt var mitt förslag med en rak sexa seriöst. Den är naturligt utbalanserad och vibrerar i princip ingenting. En fyrcylindrig motor är värst. Särskilt diesel. Femman vi har i Volvon vibrerar också en hel del men sexan vi har i vår M550d är i princip helt vibrationsfri som jag upplever det. Motorn sitter ju inte stumt i chassit heller direkt. Den är otroligt tyst och bekväm. Så tyst att BMW spelar upp ett fejkat motorljud i högtalarna. :)

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 13:58
av Bjorn
Verdi skrev:
Vibrationer från vägen är ju ofta mycket kraftigare. För övrigt var mitt förslag med en rak sexa seriöst. Den är naturligt utbalanserad och vibrerar i princip ingenting. En fyrcylindrig motor är värst. Särskilt diesel. Femman vi har i Volvon vibrerar också en hel del men sexan vi har i vår M550d är i princip helt vibrationsfri som jag upplever det. Motorn sitter ju inte stumt i chassit heller direkt. Den är otroligt tyst och bekväm. Så tyst att BMW spelar upp ett fejkat motorljud i högtalarna. :)
Det finns säkert gradskillnader. Jag har kört både 6- och 8-cyl som känts mildare än en del 4-cyl. Det är fortfarande explosioner och material som vänder riktning några gånger i sekunden som måste skylas över med olika lyckad ingenjörskonst.

En elmotor är liksom på en annan nivå där vektorn som ger momentet beräknas och ändras många tusentals gånger i sekunden. Då blir stegen i varje ändring bara några enstaka grader av ett varv och dessutom i samma riktning. Skulle nog krävas sådär 100 - 200 cylindrar för att otto-motorn skulle börja närma sig elmotorn i vibrationsfrihet. En Wankelmotor med många kammare kanske vore ännu bättre än otto för där finns ju ingen kolv som vänder håll.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 14:22
av Verdi
Bjorn skrev:
Verdi skrev:
Vibrationer från vägen är ju ofta mycket kraftigare. För övrigt var mitt förslag med en rak sexa seriöst. Den är naturligt utbalanserad och vibrerar i princip ingenting. En fyrcylindrig motor är värst. Särskilt diesel. Femman vi har i Volvon vibrerar också en hel del men sexan vi har i vår M550d är i princip helt vibrationsfri som jag upplever det. Motorn sitter ju inte stumt i chassit heller direkt. Den är otroligt tyst och bekväm. Så tyst att BMW spelar upp ett fejkat motorljud i högtalarna. :)
Det finns säkert gradskillnader. Jag har kört både 6- och 8-cyl som känts mildare än en del 4-cyl. Det är fortfarande explosioner och material som vänder riktning några gånger i sekunden som måste skylas över med olika lyckad ingenjörskonst.

En elmotor är liksom på en annan nivå där vektorn som ger momentet beräknas och ändras många tusentals gånger i sekunden. Då blir stegen i varje ändring bara några enstaka grader av ett varv och dessutom i samma riktning. Skulle nog krävas sådär 100 - 200 cylindrar för att otto-motorn skulle börja närma sig elmotorn i vibrationsfrihet. En Wankelmotor med många kammare kanske vore ännu bättre än otto för där finns ju ingen kolv som vänder håll.

Det är skillnad på v6 och i6.

https://en.wikipedia.org/wiki/Straight-six_engine

"An inline six engine is in practically perfect primary and secondary mechanical balance, without the use of a balance shaft. "

vs

"An inline four cylinder, or even a V6 engine with a crank-speed balance shaft, will experience significant secondary dynamic imbalance, resulting in engine vibration"


Annars är jag såklart med på att en elmotor går ännu mjukare. Men är man känslig för dessa vibrationer och av någon anledning inte vill köpa en elbil så är det kanske värt att prova en i6.

Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 15:14
av Svenssons
Verdi skrev:
Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.
Med ungar i bilen lovar jag dig att bilen inte är den begränsande faktorn. Körde ner till söder om Berlin för en vecka sedan och kände inte alls att det var några problem att stå på på autobahn eller att stanna och sträcka på benen emellanåt. När jag körde från Stockholm senast önskade jag att laddstationen låg närmare, inte för att bilen behövde laddas utan för att jag behövde strecka på mig och få frisk luft. Visst hade jag kunnat göra detta utan att ladda men valde ändå att pressa mig ett tag extra för att sedan ta en break vid SuC. Bilen var klar innan jag var klar med maten.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 15:24
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:
Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.
Tycker man att känslan att kunna åka vart man vill fast man aldrig gör det, är viktigare än att sluta förpesta miljön med fossilbilar så är det klart man ska fortsätta ödelägga planeten.

Angående Teslans begränsningar på Autobahn tycker jag du ska ta kontakt med GustavT. Han har som grundkrav på en bil att det ska gå att hålla minst 250km/h i snitt i 8 timmar utan tankning, för att det ska anses vara en praktiskt användbar bil. Han borde kunna hjälpa dig att hitta vad du söker.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 15:51
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.
Med ungar i bilen lovar jag dig att bilen inte är den begränsande faktorn. Körde ner till söder om Berlin för en vecka sedan och kände inte alls att det var några problem att stå på på autobahn eller att stanna och sträcka på benen emellanåt. När jag körde från Stockholm senast önskade jag att laddstationen låg närmare, inte för att bilen behövde laddas utan för att jag behövde strecka på mig och få frisk luft. Visst hade jag kunnat göra detta utan att ladda men valde ändå att pressa mig ett tag extra för att sedan ta en break vid SuC. Bilen var klar innan jag var klar med maten.
Ungar finns. Men det är inte alltid de är med. Ska nog till Tyskland med hela familjen i sommar. Har en förarkurs på racerbana väntandes. Ska bli riktigt trevligt.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 16:02
av Verdi
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.

Tycker man att känslan att kunna åka vart man vill fast man aldrig gör det, är viktigare än att sluta förpesta miljön med fossilbilar så är det klart man ska fortsätta ödelägga planeten.

Angående Teslans begränsningar på Autobahn tycker jag du ska ta kontakt med GustavT. Han har som grundkrav på en bil att det ska gå att hålla minst 250km/h i snitt i 8 timmar utan tankning, för att det ska anses vara en praktiskt användbar bil. Han borde kunna hjälpa dig att hitta vad du söker.

Oj. "Ödelägga planeten"? Haha. Va? Så himla avgörande är det ju inte. Sluta med långflygningar istället, det är mycket effektivare. En enda flygstol till Thailand släpper ut lika mycket koldioxid som tusentals mil i en vanlig "fossilbil". Så jag som sällan flyger och aldrig flugit utanför Europa är rena miljöhjälten. ;-)

Såg för övrigt på 6 degrees of separation med Filip & Fredrik igår. Fredrik är ju en stor Tesla-entusiast men bara i gårdagens program flög hela teamet säkert flera varv runt jorden sammanlagt. De tog minst 7-8 flygstolar. Det är så mycket koldioxidutsläpp att Teslan inte ens kommer i närheten av att kompensera. Teslan kompenserar inte ens den första flygningen ner till Madagaskar.

Gustav Träff? Vet inte vilka krav han har och vad det har med mig att göra.

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 16:19
av vigge50
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Tycker man blir lite begränsad av en Tesla ändå. Vill man t ex ner i Europa så är det ju lite drygt att behöva stanna varannan timme. Särskilt om man gillar att stå på lite på Autobahn. Eller om man vill åka till typ Funäsdalsfjällen eller nåt annat ställe där det inte finns superchargers i närheten. Nu är det här inget reellt problem för mig utan det handlar mer om en frihetskänsla som försvinner. Jag VILL kunna åka vart jag vill även om jag i slutänden inte gör det.

Tycker man att känslan att kunna åka vart man vill fast man aldrig gör det, är viktigare än att sluta förpesta miljön med fossilbilar så är det klart man ska fortsätta ödelägga planeten.

Angående Teslans begränsningar på Autobahn tycker jag du ska ta kontakt med GustavT. Han har som grundkrav på en bil att det ska gå att hålla minst 250km/h i snitt i 8 timmar utan tankning, för att det ska anses vara en praktiskt användbar bil. Han borde kunna hjälpa dig att hitta vad du söker.

Oj. "Ödelägga planeten"? Haha. Va? Så himla avgörande är det ju inte. Sluta med långflygningar istället, det är mycket effektivare. En enda flygstol till Thailand släpper ut lika mycket koldioxid som tusentals mil i en vanlig "fossilbil". Så jag som sällan flyger och aldrig flugit utanför Europa är rena miljöhjälten. ;-)

Såg för övrigt på 6 degrees of separation med Filip & Fredrik igår. Fredrik är ju en stor Tesla-entusiast men bara i gårdagens program flög hela teamet säkert flera varv runt jorden sammanlagt. De tog minst 7-8 flygstolar. Det är så mycket koldioxidutsläpp att Teslan inte ens kommer i närheten av att kompensera. Teslan kompenserar inte ens den första flygningen ner till Madagaskar.

Gustav Träff? Vet inte vilka krav han har och vad det har med mig att göra.
Han skapade en lång tråd om hur dålig Teslas performence bilar var och att en bra bil måste klara att ligga i 250 km/h i många timmar genom Tyskland.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544

Re: Är frånvaron av infraljud huvudorsaken?

Postat: 21 dec 2016 16:26
av Verdi
vigge50 skrev:
Han skapade en lång tråd om hur dålig Teslas performence bilar var och att en bra bil måste klara att ligga i 250 km/h i många timmar genom Tyskland.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544
Ser jag honom på nån bilträff till sommaren ska jag ta upp det. :)