Re: Varför serva bilen?
Postat: 03 jan 2017 09:23
Sprickbildningar i plastenBjelke skrev:Och min laddport (+kablage enligt ordern) oxo... Hrm, man börjar ju undra lite varför...
Sprickbildningar i plastenBjelke skrev:Och min laddport (+kablage enligt ordern) oxo... Hrm, man börjar ju undra lite varför...
Det skulle jag gissa på iaf, bilen alltså, för jag har inte haft laddproblem på över ett år nu, men nu krånglar det nästan dagligen...mati skrev:Det gör min också då och då. Jag har hittills skyllt på wallboxen, iom att jag köpte den ungefär samtidigt som Tesla bytte min laddport. Det kanske är bilen som gör fel och inte alls wallboxen?Bjelke skrev:Och min laddport (+kablage enligt ordern) oxo... Hrm, man börjar ju undra lite varför...
Efter detta har jag dessutom haft laddproblem flera ggr för första ggn på mkt länge, den har avbrutit flera ggr utan synbar anledning, ibland kickat igång av sig själv och några ggr har jag fått gå ut och
dra ur UMC:n (som lyste rött) och starta om. Laddar på samma ställe sedan jag köpte bilen.
Det som utmärker Tesla är att de sade, i alla fall när jag köpte bilen, att den inte behöver service. Jag valde därför att inte köpa någon service men har ändå haft bilen på reparation av diverse saker 6 gånger och varje gång har jag fått en inspektion gjord gratis.Jojo skrev:Den som inte servar sin bil, oavsett märke, är just dumsnål.
Men det beror ju helt på vad de gör. På nya bilar är det för att köpa sig garantitid och för andrahandsvärdet (pga missuppfattningar). Det enda vettiga de gjorde på min ICE senast var att byta olja och filter det kostade mig 8000krJojo skrev:Den som inte servar sin bil, oavsett märke, är just dumsnål.
Oj, nej dagligen krånglar inte min laddning. Det gör den då och då, säg en gång i månaden kanske. Inte tillräckligt ofta för att bli irriterad, men ändå så pass ofta att jag är alltid lite orolig om bilen verkligen har laddats på natten. När jag absolut behöver ladda så brukar jag numera starta laddningen manuellt så fort jag kommer hem på kvällen innan. Då har jag lite bättre koll.Bjelke skrev:Det skulle jag gissa på iaf, bilen alltså, för jag har inte haft laddproblem på över ett år nu, men nu krånglar det nästan dagligen...
Denna tråd ligger i Model S, så jag förutsatte att det är service på just Tesla Model S vi diskuterar här. Och de hittar och fixar fel.LarsL skrev:Kan inte minnas att något hittat och lagad fel på en service utan att jag har påtalat dem först.
Jodå. Vid första service bytte de bakre stötdämpare pga missljud som jag själv inte hade reagerat speciellt på.bylund skrev:Denna tråd ligger i Model S, så jag förutsatte att det är service på just Tesla Model S vi diskuterar här. Och de hittar och fixar fel.LarsL skrev:Kan inte minnas att något hittat och lagad fel på en service utan att jag har påtalat dem först.
Ja, service bygger på ovetande och ängslighet.far1far2 skrev:Största anledningen till regelbunden, "lagstadgad" service är väl först och främst att behålla den villkorade garantin. Om den nu villkoras av servicarna. Nästa är väl att man vill ha en 100% fungerande bil. sen är det ju det där med att släcka den där servicelampan som ofta beledsagas av akustisk signal.
NÖDVÄNDIGHETEN av service kan man verkligen ifrågasätta. Förr i världen , när man rundsmorde bilarnas styrleder och 78 andra ställen var det nog nödvändigt. Men då kostade det inte skjortan-nån hundring eller så.
Visst tusan är servicen ett sätt för bilmarknaden att suga ut så mycket det går ur ängsliga, ovetande bilägare.
LarsL skrev:Att fortsätta med service på elbilar är lite som att sotaren skulle fortsätta att komma och "sota" bergvärmepumpen. Dessutom inte ta 4-500kr för det utan 6-8000kr istället.