
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Jo den lilla går nästan jämt men den stora står ofta (lite dyr teknik för många, komiskt nästan för det var en mkt prisvärd teknik jämfört med andra då innan dom billigare plastmaskinerna kom).Tars skrev:Den måste jobba hårt. Dags att skaffa en snabbare?
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Lustigt det där med smaken... Jag antar att du hade Lexus finaste system? Personligen tycker jag det var bra, dock tycker jag Teslans är bättre och riktigt, riktigt bra. För mig har besvikelserna varit BMW. Både det Dolby Pro Logic system jag hade i en M5a från 2007 och den Indivdual-system jag hade i en X6a från 2012. Båda systemen betydligt dyrare än Teslas och Lexus varianter.Frettoo skrev:Jag kan inte ljud, men hade Mark Levinson i förra bilen (som kostade hälften av Teslan) och premiumpaketet var inte ens nära, alldeles för lite tjong och dunk.Gustafsson skrev:Det där med hur man upplever ljud är ju extremt individuellt. Vad är ett bra ljud ? Plöjde HiFi tidningar på den tiden de fanns, byggde slutsteg, delningsfilter, trixade med olika högtalarlådor på jakt efter det ultimata ljudet. Hittade aldrig något som var ens i närheten av en naturtrogen återgivning om det nu är det som menas med bra ljud. I en viss specfik bil är visserligen den akustiska miljön mer lättkontrollerad än i ett hem, men så fort man kör försvinner en mycket stor del av dynamiken i musiken p.g.a. bakgrundljud. Det är också vanligt att man med åren (utan att vara lastgammal) har en hörselnedsättning i diskanten, lite tinnitus å andra skavanker.
Därför är nog det här med premiumljud rätt ointressant för de flesta utom för audiofiler då...Förr diskuterades frekvensgång/uteffekt/dynamik och distorsion i ljudet, jag ser inga sådan siffror numera. Om man implementerade aktiv brusreducering (t.ex. motfasljud mot bilbullret), presenterade lite mer rådata om ljudalternativen skulle jag vara mer benägen att öppna lädret...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
Visst är det bara premium som har center i fram? Den förstör iaf mkt tycker jag, den ska kopplas ur.Niclas skrev:Det är nåt allvarligt fel på diskanten i Teslan premiumljud. Låter dåligt.
Diskant och mellanregister är faktiskt bättre på standardljudet.
Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Ja X:en har väl snäppet bättre grejer, men jag har inte provlyssnat själv än...mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Jaså, har Xen bättre grejer? På vilket sätt?Bjelke skrev:Ja X:en har väl snäppet bättre grejer, men jag har inte provlyssnat själv än...mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Mer högtalare, mer effekt och ingen (j...a) center har jag för migSolnaGnagarn skrev:Jaså, har Xen bättre grejer? På vilket sätt?Bjelke skrev:Ja X:en har väl snäppet bättre grejer, men jag har inte provlyssnat själv än...mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Skickat med röksignal
Det lät ju härligt! Bra ljud är nåt som uppskattas av alla i familjen. Har ju blivit rätt bortskämd med B&W i XC90.Bjelke skrev:Mer högtalare, mer effekt och ingen (j...a) center har jag för migSolnaGnagarn skrev:Jaså, har Xen bättre grejer? På vilket sätt?Bjelke skrev:Ja X:en har väl snäppet bättre grejer, men jag har inte provlyssnat själv än...mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger man
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Skickat med röksignal
"Den spelar skiten ur S" sa väl ngn (Musk själv?)![]()
Och det verkar dom som jämfört seriöst vara ganska eniga om...
Vad är din rek att jag skall återkoppla till SC för att få samma behandling?mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Problemet är ju att återskapa skramlet. Jag laddade ner en app i min iPhone som är en tongenerator dvs skickar ut en ton i valfri frekvens till stereon via bluetooth. Med den kan du enkelt påvisa var det skramlar, det var inga problem att få dem att fixa detta.Frettoo skrev:Vad är din rek att jag skall återkoppla till SC för att få samma behandling?mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Hämtade ut för 2v sedan och skall strax boka återbesök pga div problem, skrammel i förardörren vid disco är ett av dem..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smart lösning,mahulkp skrev:Problemet är ju att återskapa skramlet. Jag laddade ner en app i min iPhone som är en tongenerator dvs skickar ut en ton i valfri frekvens till stereon via bluetooth. Med den kan du enkelt påvisa var det skramlar, det var inga problem att få dem att fixa detta.Frettoo skrev:Vad är din rek att jag skall återkoppla till SC för att få samma behandling?mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger manSolnaGnagarn skrev:Jag tyckte också Teslans lät bra! Har dock inte lyssnat så högt än. Men ett bra ljudsystem brukar leverera bra ljud på låg volym.
Hur är det med skrammel i inredningen när man mosar på i Teslan?
Skickat med röksignal
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Hämtade ut för 2v sedan och skall strax boka återbesök pga div problem, skrammel i förardörren vid disco är ett av dem..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tone generator av michael heinzFrettoo skrev:Smart lösning,mahulkp skrev:Problemet är ju att återskapa skramlet. Jag laddade ner en app i min iPhone som är en tongenerator dvs skickar ut en ton i valfri frekvens till stereon via bluetooth. Med den kan du enkelt påvisa var det skramlar, det var inga problem att få dem att fixa detta.Frettoo skrev:Vad är din rek att jag skall återkoppla till SC för att få samma behandling?mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.Bjelke skrev:Skramlar ganska friskt, iaf om man har premium, så det blir allt till att dämpa osv om man vill ha det bra. Bygger man
dessutom ut systemet själv så blir det garanterat behov av dämpning.
Dörrarna är nog värst men samtidigt ganska enkla att dämpa, sedan ligger ju tex hela övre delen på instrumentbrädan
mer eller mindre löst ovanpå...
Hämtade ut för 2v sedan och skall strax boka återbesök pga div problem, skrammel i förardörren vid disco är ett av dem..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minns du vad appen heter?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack!mahulkp skrev:Tone generator av michael heinzFrettoo skrev:Smart lösning,mahulkp skrev:Problemet är ju att återskapa skramlet. Jag laddade ner en app i min iPhone som är en tongenerator dvs skickar ut en ton i valfri frekvens till stereon via bluetooth. Med den kan du enkelt påvisa var det skramlar, det var inga problem att få dem att fixa detta.Frettoo skrev:Vad är din rek att jag skall återkoppla till SC för att få samma behandling?mahulkp skrev:Min skramlade lite i högtalargallren fram vid djup bas varpå SC monterade ned panelerna och skumsprutade dörrarna invändigt. Inget som helst skrammel nu någonstans och superbra ljud med ultrahifi. Betydligt bättre tryck i basen jmf med Model S Ultrahifi som jag hade tidigare.
Hämtade ut för 2v sedan och skall strax boka återbesök pga div problem, skrammel i förardörren vid disco är ett av dem..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minns du vad appen heter?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://appsto.re/se/9mvpB.i
Det här har jag faktiskt också upplevt. Stereobilden är helt skev och diskanten blir lätt väldigt gäll och skärande på högre volymer med premiumljudet i S.Niclas skrev:Det är nåt allvarligt fel på diskanten i Teslan premiumljud. Låter dåligt.
Diskant och mellanregister är faktiskt bättre på standardljudet.
Jag monterade Light Harmonic S.4D i lördags. Alltså deras utbyteshögtalare för Model S som saknar premiumljudpaketet. Det blir en markant förbättring, men ingen enorm skillnad. Ljudet blir klarare och mer samlat, basen djupare och tightare, inte lika dånig som i standardljudet. Exempelvis trummor framträder mycket bättre med de här högtalarna. Sen som alltid när man byter ut enskilda saker så uppstår nya flaskhalsar. Efter bytet kände jag att diskanten inte riktigt räckte till och ljudet kunde ha en tendens att låta lite instängt för det, men det mesta av det åthjälptes genom att höja diskanten rejält i equalizern (den nya fembandsequalizern gör stor skillnad!). Vissa låtar med mycket mellanregister kan jag också uppleva som att ljudet kommer lite för mycket nerifrån istället för att komma framifrån som tidigare. Men det är ganska små klagomål. På det hela taget, som sagt, tycker jag det blev väldigt angenämt ljud. Bilen är fortfarande ganska kräsen med hur välljudande själva låten i sig är, ljudsystemet är alltså fortfarande inte särskilt förlåtande för dåligt producerad musik efter uppgraderingen.Camper63 skrev:Nån som provat eftermarknadsgrejorna från light harmonic?
Precis vad jag har misstänkt. Många låtar låter skit på Spotify men väldigt mycket bättre på Tuneln. Då var det bara att logga in dåCamper63 skrev:Jag läste här på forumet att spotify via bilen spelar i 160 kbps. Så jag streamade via mobilen som jag har premium på och då blev det mycket bättre. Så jag passar på light harmonic tills vidare. Det lät relativt bra som det är. Har stora hifi paketet eller vad det hete.
Kommer ihåg att jag spelade spotify via 96kbps hemma och var färdig att slänga högtalarna för det lät så kass. Men med högsta bitrate blev det som natt o dagg. Testade även den här Norska streaming tjänsten hemma som har ännu högre upplösning men kunde inte höra skillnad mellan spotifys 320 kbps och den så jag kör på spotify.
Körde min första långtur med Teslan i veckan. Vänersborg-Odense och tillbaka. Funkade bra. Man fick stanna lite oftare än med fornminnet men det var bara skönt med en paus ibland.
96 kbps är för lågt, då märker man markant skillnad. Sen är det inte säkert att det kommer vara positiv skillnad på 160 kbps i bilen och 320 kbps via mobilen över Bluetooth - det beror på vilken bitrate och codec din telefon och bilen lyckas förhandla fram. Tidal och 320 kbps Spotify är nästan omöjligt att höra skillnad på.Camper63 skrev:Jag läste här på forumet att spotify via bilen spelar i 160 kbps. Så jag streamade via mobilen som jag har premium på och då blev det mycket bättre. Så jag passar på light harmonic tills vidare. Det lät relativt bra som det är. Har stora hifi paketet eller vad det hete.
Kommer ihåg att jag spelade spotify via 96kbps hemma och var färdig att slänga högtalarna för det lät så kass. Men med högsta bitrate blev det som natt o dagg. Testade även den här Norska streaming tjänsten hemma som har ännu högre upplösning men kunde inte höra skillnad mellan spotifys 320 kbps och den så jag kör på spotify.
Körde min första långtur med Teslan i veckan. Vänersborg-Odense och tillbaka. Funkade bra. Man fick stanna lite oftare än med fornminnet men det var bara skönt med en paus ibland.
Jag tror inte TuneIn-appen i bilen kör högre bitrate än Spotify. Däremot kan ju samma låtar låta helt olika om det är från olika releaser - den ena källan kanske har original medan den andra har en remaster, etc.SolnaGnagarn skrev:Precis vad jag har misstänkt. Många låtar låter skit på Spotify men väldigt mycket bättre på Tuneln. Då var det bara att logga in dåCamper63 skrev:Jag läste här på forumet att spotify via bilen spelar i 160 kbps. Så jag streamade via mobilen som jag har premium på och då blev det mycket bättre. Så jag passar på light harmonic tills vidare. Det lät relativt bra som det är. Har stora hifi paketet eller vad det hete.
Kommer ihåg att jag spelade spotify via 96kbps hemma och var färdig att slänga högtalarna för det lät så kass. Men med högsta bitrate blev det som natt o dagg. Testade även den här Norska streaming tjänsten hemma som har ännu högre upplösning men kunde inte höra skillnad mellan spotifys 320 kbps och den så jag kör på spotify.
Körde min första långtur med Teslan i veckan. Vänersborg-Odense och tillbaka. Funkade bra. Man fick stanna lite oftare än med fornminnet men det var bara skönt med en paus ibland.