Sida 2 av 2

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 15 jan 2017 17:37
av Legato
Mickep skrev:
Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?

Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.

Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Det är väldigt stor skillnad i pris om man kör timtaxa (vilket är smart med en Tesla om man ser till att faktiskt ladda efter den...).

Exempel:
Just nu kostar min el 35,11 öre per kwh, exklusive certifikat, moms osv. Imorgon samma tid är priset mer än 200% högre, nämligen 111,09 öre per kwh.

Jag skrev nyligen ett inlägg ang. elpriser, tittar du över helåret är det extremt stora swings mellan lägsta och högsta pris:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=7164

Förra året varierade priset alltså mellan 4 öre och 200 öre exklusive skatt, moms, elcertifikat och Bra Miljöval (om man har det).

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 08:33
av Mickep
Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:00
av Zalman3
Mickep skrev:
Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.
Exempel på Säkringsavgift per år
16 A 4523kr
20 A 6518kr
25 A 8331kr

Man kan alltså tjäna runt 4000kr/år på att välja mindre säkring.

Regeringen beslutat om ett bidrag på 60% för privatpersoner som sätter upp energilagring.
En Tesla Powerwall kostar 72.200kr, bidrag 43.320kr, netto 28.880kr.
På 8 år har man tjänat in en Powerwall.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:31
av joel80
Mickep:
Va? Nej man kan över lag säga att priserna är extra höga mellan 18-20, extra låga mellan 00-05 och lite extra höga mellan 07-09. Ganska lätt att sätta ett schema.. Men det finns automatik också av vad jag förstår..

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:40
av rmokvist
Som det mot slutet nu kommit fram så är v2g främst tänkt för att hjälpa till vid peak-perioder. Vad jag sett i Nissans tester så är just tanken att bilens batteri står till nätets förfogande när den är inkopplad och inte används. Då sätts en gräns (i deras fall tror jag det var 30% som lägsta nivå och högstanivå 70-80%) och sedan laddas bilen när nätet inte belastas så tungt och när nätet får en peak så kan bilen direkt leverera el för att assistera nätet. Självklart hjälper det inte mycket med några få bilar men när fler och fler elbilar kommer så kan det faktiskt göra en skillnad vad gäller peak.
Sen är väl frågan då om elbolagen är intresserade av att betala för detta (eller staten?) eftersom det måste finnas en anledning för elbilsägaren att faktiskt ansluta sig. Att ha det som backup lockar givetvis också men föredrar isf att göra ett inköp av powerwall för att inte nöta mer än nödvändigt på bilens batteri.

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 09:45
av 12man
säkringsavgifter varierar mkt
priser i sollentuna/år
Mätarsäkring
16 A, 20 A & 25 A Inkl. moms 1.500
35 A.......2.625
50 A.......3.700
63 A.......4.500
80 A.......5.750
100 A.....7.125
125 A.....8.750
160 A....11.250
200 A....14.250

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:05
av drakbane
För mej som har billig el på jobb, samt bara en mil dit, hade denna lösning varit trevlig.
Hade rent teoretiskt :roll: , laddat fullt under dagen, "tagit hem" strömmen och tömt ur, räcker med 5-10% kvar för att komma till jobb igen ju.....

Men känns som för mycket meck...

Billiga avgifter i sollentuna ivf...

EON i Skåne,
16 A, upp till 8000 kWh/år 1635.-
16 A, över 8000 kWh/år 4530.-
20 A 6000.-
25 A 7770.-
35 A 11400.-
50 A 17070.-
63 A 22200.-


Elkostnader, 0,8025 /kWh
Elnätsabonnemang månadsavgift 377,50 kr (Årsabb 16A, 4530/12)
Elöverföring: 19,80 öre/kWh

Edit: La till elkostnaderna

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:47
av gellerstam
Falu energi och vatten. fev.se

Elöverföringsavgift 13 öre/kWh

Säkring Kostnad/år ink moms
lgh16A 1320
16A 3780
20A 5280
25A 6480
35A 8760
50A 12360
63A 15300
80A 22140
100A 23904

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:49
av Lembritt
Riktigt billigt i Sollentuna. :o

Vattenfall Söder 2017:
16A 4 095 kr/år
20A 5 725 kr/år
25A 7 160 kr/år
35A 9 800 kr/år
50A 14 085 kr/år
63A 18 955 kr/år

Vattenfall Norr 2017:
16A 4 825 kr/år
20A 6 875 kr/år
25A 8 570 kr/år
35A 12 030 kr/år
50A 17 380 kr/år
63A 23 505 kr/år

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 10:55
av 12man
innan ni blir för ledsna så har vi en effektavgift också..
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 11:50
av Bjelke
12man skrev:
innan ni blir för ledsna så har vi en effektavgift också..
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad
Jag tar gärna era säkringsavg. och skippar effektavg :lol:
Då kunde man ju nästan satsa på en lite CHAdeMO hemma ju ;)

Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal

Postat: 16 jan 2017 11:58
av 12man
inkl allt, elnät + säkrings + effekt + elhandel 1.02/kwh i december
cherrypicking med elbolagen?! du får gå i bräschen