Sida 2 av 2
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 22 jan 2017 19:19
av LarsL
Zalman3 skrev:Om problemet är att det inte finns tillgång till mer än 400V 32A.
Då skulle en lösning vara CSS/chademo på 22kW.
Finns sådana över huvud taget?
Jo, kostar runt 30kkr, tror jag, efter bidrag från klimatklivet. Det brukar finnas annonser för dem i tidningen Elbilen
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 22 jan 2017 19:20
av stefan007
Skrämmande dålig kunskap hos elbolagen vilket behov elbilister på resa har.
Som att Intersport skulle stå vid nionde hålet och dela ut gratis tennisbollar...

Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 22 jan 2017 20:05
av Bjelke
stefan007 skrev:Skrämmande dålig kunskap hos elbolagen vilket behov elbilister på resa har.
Som att Intersport skulle stå vid nionde hålet och dela ut gratis tennisbollar...


Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 22 jan 2017 20:25
av 12man
eller delar ut pingisbollar, de ser ju nästan ut som golfbollar på lite håll, men flyger inte så långt..
men nu är det inte utdelning, elbolagen vi pratar om här försöker/vill ju faktiskt ta betalt, sälja en tjänst eller vad de vill kalla det
och de borde dra in c:a 11ggr mer per tidsenhet med en chademo om kunden är en 3.7kw kapabel, och 4ggr mer om kunden är en som vi..
och deras kostnad ska ju förhoppningsvis dra in stålar, eller är det bara greenwash? med en prislapp så att inte "ännu ej elbilsägarna/förarna" ska bli sura
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 22 jan 2017 20:42
av LarsL
12man skrev:eller delar ut pingisbollar, de ser ju nästan ut som golfbollar på lite håll, men flyger inte så långt..
men nu är det inte utdelning, elbolagen vi pratar om här försöker/vill ju faktiskt ta betalt, sälja en tjänst eller vad de vill kalla det...
Ja och sedan ta betalt per kg och påstå att det är en tjänst att de står här ute i snålblåsten med de här bollarna som ingen vill ha.
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 25 jan 2017 13:33
av Zalman3
Nu är stationerna i Bygdeå och Ånäset igång.
https://www.skekraft.se/hitta-laddstolpar/
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 25 jan 2017 19:45
av Vasp
Om man har en Zoe är infrastrukturen nu i alla fall rätt så bra mellan Skellefte och Ume. För alla andra är den hyfsat kass. Fast det finns ju i alla fall en grund att bygga vidare på. Om nån så bara skulle slänga upp en 20kw Chademo/CCS bredvid så skulle det bli en mycket bättre laddplats.
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 19 feb 2017 20:32
av Monark1954
Testade laddstationerna i Ånäset och Bygdeå i dag.
Från pressreleasen.
"I Bygdeå etableras en semisnabbladdare vid Frasses/ICA och i Ånäset etableras en semisnabbladdare vid OKQ8. Semisnabbladdarna är av fabrikatet Ensto Chago Pro och möjliggör laddning av två elbilar samtidigt med en maximal laddeffekt på 22 kW/uttag. Laddtiden varierar beroende på specifikationerna för varje bilmodells inbyggda laddanordning."
I Ånäset fick jag 11 kW inte 16kW som vår Obelix kan ladda.
I Bygdeå fick jag först 7 kW, fel anmälde och de bad mej prova det andra uttaget. Där fick jag 11 kW. Fick frågan om det är fel på min bil.
Verifierade att detta inte var fallet genom att testa ett Umeå Energi Mode 3 eluttag. Fick med en gång 16 kW/24A*3.
Min tolkning av pressreleasen är att finns det två uttag så går det få ut 22kW i åtminstone ett uttag.
I en tidningsartickel svarade Skelleftåkraft att de hade ett specialpris i början. Nu står det 1 kr/min.
En ny std. Tesla med 11 kW laddare betalar 5.45 kr/kWh. En Leaf betalar med sina 3,7 kW 16.2 kr/kWh lite i högsta laget. Då ingår nöjet att sitta och titta på bilarna längs E4:a ett par timmar.
Jag kom från inlandet och ut på E4:an, hade jag haft energitosk hade jag fått tillbringa mer än en timme för att ta mej norrut till Skellefteå och SuperCharger.
En Nissan Leaf som vintertid når till Bygdeå från Umeå får stanna grovt 4 timmar för att ta sig till den enda Chademo som finns i Skellefteå.
Gynnar det användandet av vanliga elbilar?
Detta oavsett om det är 11 eller 22 kW i uttaget då bilens laddare på 3.7 kW styr.
Det är vara 12 % av elbilarna i dag som kan ladda relativt fort på ett 22kW Mode 3 uttag. Det är Renault ZOE och någon enstaka ny BMW.
Mitt råd till Skellefteåkraft är att även installera Chademo laddare på åtminstone en av orterna längs E4:a.
Sen bör man laga eller byta ut sina Mode 3 eluttag så åtminstone 12 % av elbilarna får 22 kW laddning.
Hatar det totalt missledande ordet ”semisnabbladdare”.
Jag skäms att vara kund och ser att deras aggerande missgynnar Tesla som de är elleverantör till.
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 19 feb 2017 20:37
av JFAH
Jag hade stora föhoppningar på dem, när de gick ut med sin 'satsning'. JAg trodde de hade kompetensen, men uppenbarligen har man inte kompetent folk inom ens sitt eget kärnområde.
Re: laddstationer från Skekraft i Ånäset och Bygdeå.
Postat: 21 feb 2017 20:10
av Monark1954
Mejlade texten ovan till Skellefteåkraft.
Fick detta svar.
"Vi ser löpande över vår laddinfrastrategi och gör också löpande justeringar. Vi tar med oss dina synpunkter in i det arbetet"