Sida 2 av 2

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 24 jan 2017 15:35
av Off Grid Byggaren
vigge50 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget, du säger först att alla bilar är under 7,5 i basbelopp och därför skulle de passa med Nissan Leaf mm och sen säger du att medelåldern på bilarna är 8,5 år. Om medelåldern är på 8,5 år så tänker jag mig att de flesta köper sina bilar begangnade och därmed aldrig skulle lägga så mycket pengar som en elbil kostar idag. Om du hade sagt att de flesta bilarna kostade mer än 7,5 i basbelopp skulle jag se det som en fördel i denna diskussionen. De jag tänker då är att även om de sätts upp elbilsladdarr på alla parkeringsplatser så kommer väldigt få använda dessa av just den anledningen att det finns inte på kartan att köpa en elbil idag och därmed blir det idag en onödig investering som kommer få mycket motstånd när det är väldigt få som kommer ha nytta av det. Mitt förslag hade varit är att fråga runt hur många som har elbil eller funderar på att skaffa elbil och sätt upp så många elbilsladdare plus moms så blir investeringskostnaden inte alls lika stor och möjligtvis så kan de som vill ha laddarna stå gör delar av kostnaden.
Jag tänkte så att det blir troligen inte en massa Tesla model X med 100 Kwh batteri som ska laddas i garagen.

Det kommer väl begagnade elbilar också framöver på lite längre sikt, en anledning till den höga medelåldern på bilarna är att det bor många pensionärer i området just nu.

På 15-20 års sikt borde rätt många bostäder bytt ägare till yngre familjer då det är rätt så stora bostäder, många har 5-6 rum. Då kanske tjänstebils Teslorna blir vanliga i garagen förstås.

Som det verkar sjunker alla nya bilar rätt snabbt i pris numer, och även elbilarna.

Kan nog vara en god affär att köpa en fin välutrustad begagnad elbil framöver.

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 24 jan 2017 15:58
av Off Grid Byggaren
e5m1r skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det är åtta helt separata garagebyggnader med 16 platser i varje så inget stort garage inuti bostadshusen.

Att det skulle vara olagligt med laddplats i garage under flerbostadshus är inget jag hört, var har du för källa till det?
Hittar inte källan men det är ett direktiv som förbjuder installation av annat än laddbox/stolpe om syftet är att ladda elbil
Så den förbjuder nyinstallation av röd trefas tex om syftet är att ladda elbil
Befintliga installationer berörs inte
Vet inte om den redan är på plats eller om det är på g
Fick första info från tesla 2015 som tyckte att jag borde skynda och skaffa trefas på min parkeringsplats innan det är försent

Kollade upp vad som är på gång, möjligen att kraven är baserade på HD 60364-7-722(2012) + IEC 60364-7-722:2015.

Inom kort kommer utgåva 3 av Elinstallationsreglerna ut i Sverige, ett nytt kapitel 722 kommer att behandla matning för elfordon.

Har läst en remiss nu och det blir skärpta elsäkerhetskrav på laddplatserna.

Även elmatningen fram till laddboxen behandlas i detta kapitel, och intressant nog även kretsar avsedda att mata tillbaka elektricitet från elfordon till distributionsnätet!

Typ 2 laddbox med övervakning mode 3 verkar idag vara bästa valet. Och det är ju också EU-standarden från i år, många elbilar verkar stödja detta redan nu.

Däremot hittar jag inget om att det blir förbjudet med andra typer av uttag.

Nu är det ju bara en remiss så det kan förstås ändras.

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 25 jan 2017 15:39
av chaffis75
Hittade denna artikel där man även länkat in ett par små informations filmer...

Trevliga filmer man kanske inte löser allt...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... da-grejer/

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 27 jan 2017 14:53
av LarsL
apkungen skrev:
Tänkte släppa själva tekniken ett tag och mer spåna lite kring effekt som man faktiskt behöver. Snittbilen åker knappt 1300 mil per år. Längst i Stockholm, men fortfarande kortare än 1300 mil.

När man kommer upp i över 100 anslutna bilar så lär man hamna nån stans där. Det är nog väldigt svårt att säga hur mycket mer bil som körs på midsommar och andra högtider men man har ju lite buffert i bilen så om man bara kollar på ett snitt per dag då blir det 3,6 mil per dag och cirka 7,2kWh laddning som behövs.

Om man som minst är garanterad 230V 6A så får man i dubbelt så mycket, nämligen för 7 mil per natt. Det är alltså om alla bilar i hela huset kört 7 mil eller mer över en dag och alla laddar under samma tio timmars fönster.

Jag tror att det skulle räcka utmärkt med den säkring som redan finns m a o.
Gissar också att det egentligen räcker att bara byta till Typ2 uttag utan att säkra upp.

Det är inte storleken på batteriet som är avgörande utan hur bilen används. :D Även om jag hade en 100kWh:s Tesla (ja tack :P) så hade jag inte behövt ladda den mer än min Leaf 30kWh Leaf om jag fortfarande pendlar lika långt. Man behöver bara ladda det man har förbrukat så att säga.

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 27 jan 2017 18:17
av bylund
Du måste ju naturligtvis räkna på att du måste ladda ungefär det dubbla med en Tesla. Även nöjeskörningen måste ju laddas upp. :)

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 27 jan 2017 21:13
av Bjelke
bylund skrev:
Du måste ju naturligtvis räkna på att du måste ladda ungefär det dubbla med en Tesla. Även nöjeskörningen måste ju laddas upp. :)
+10 :)

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 28 jan 2017 15:01
av andersd
Off Grid Byggaren skrev:
Det är åtta helt separata garagebyggnader med 16 platser i varje så inget stort garage inuti bostadshusen.
Leo skrev:
Med så många platser OCH osäkert om hur de kommer att utnyttjas bör man nog satsa på någon form av "lastbalansering".

Vet tex att chargeamp jobbar med lastbalanserade 6-pack 1-fas. (Tror att ett sånt 6-pack kostar ungefär 60000-80000kr + installation)

Där man alltså tar 16A 3-fas matning som kan fördelas på upp till 6 boxar som då får 8A 1-fas om alla laddar samtidigt och max 16A 1-fas om 3/6 laddar samtidigt Vilket innebär 1,85-3,7kW/plats. För en Tesla så blir det ändå "halvfullt batteri" över en natt med 3,7kW på 9-12 timmar. Och där i stort sett alla andra elbilar/laddhybrider laddar 0-100% över natten.

Att förse 125 platser med 16A trefas samtidigt kräver en hiskelig matning/effekt =1375kW!

Går man på 6-pack som jag skrev så sjunker effektbehovet till 1/6 = 229kW.

Däremot så kan man gärna dra fram kablar med grövre dimension ändå för att senare kunna säkra upp inkommande matning framöver om det blir fler elbilar/laddhybrider som kräver större matning.

Sen är ju frågan om man verkligen behöver erbjuda laddmöjligheter till alla 125 platserna redan från början?

Man kanske kan välja 1/2 platserna eller 1/4 av platserna eller endast några av garagen (då det var flera separata) initialt och sen bygga ut succesivt? Eller erbjuda två nivåer av laddning till olika kostnad pris? Tex "del av 6-pack" =1,85-3,7kW till en ganska låg kostnad eller "egen dedikerad 11kW=16A 3-fas till en avsevärt högre månadskostnad.

Blir dyyyyrt att ansluta/fast avgift/säkra för att kunna erbjuda hög kapacitet direkt för alla. Särskilt om kanske bara 1/10 av laddplatserna utnyttjas regelbundet.

Sen har dagens boxar ofta möjlighet att vara uppkopplade och läsa ut el-förbrukning för att kunna ta olika betalt utifrån det. Vilket tydligen ska vara tillåtet från årsskiftet?

Kan vara ide att låta något företag som jobbar med sånt här se över alternativ/förslag/kostnader osv

Finns garanterat flera fabrikat på boxar som kan lastbalanseras på något smart sett.
ChargeStorm är ett annat alternativ, inte minst när det gäller lastbalansering med en effektvakt.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 28 jan 2017 17:35
av spacemoose
Även min förening håller på att förbereda parkeringarna inför framtiden. Föreningen är byggd 1965 och hade från början ca 490 st smala parkeringsplatser där man måste vara akrobat för att kunna ta sig in och ur bilen om man vill klara sig undan parkeringsskador. Stora parkeringsytor utan belysning vilket var mumma för inbrottstjuvar, bensintjuvar och annat löst folk.

Just nu bygger vi om alla parkeringsplatser till modern storlek och sätter belysning överallt. Samtidigt passar vi på att lägga ner rör i marken överallt för laddstolpar.
Vi bedömde det att framtiden är med eldrift, men det kommer dröja innan hela bilparkens ägare kommer till den insikten. :lol: Därför förbereder vi olika mycket på olika ställen.
Vi gick ut med enkät till alla medlemmar om hur många som kommer att skaffa elbil och inom vilken tidsperiod. Intresset var faktiskt förvånansvärt stort.

Steg 1 är att vi sätter ut ca 15 st Garo 11kW laddstolpar med rfid aktivering fördelat över tre olika ställen på parkeringsområdet. Varje sådan stolpe förser 2 parkeringar med eluttag vilket betyder ca 30 platser totalt. Dessa kommer att vara klara om någon månads tid.

Steg 2: Elkablage dras samt montering av fundament i marken för ytterligare lika många laddare. Men inga laddstolpar köps in förrän de i steg 1 är fullbelagda.

Steg 3: Alla övriga parkeringar drar vi rör till utan kablage, så man i ett senare skede lätt kan sätta fundament och dra kablage. Lika bra när man ändå är igång och gräver.

Kan lägga upp lite mer efterhand som det börjar bli klart..

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 24 aug 2019 19:22
av yps
Vilka boxar/installationsföretag bör man kolla upp inför eventuell laddbox installation för en samfällighet med ca 60 hus? Tänker själv på Defa, Garo, Charge Amps, Charge Control ?
Behöver ha ett verktyg för att enkelt debitera förbrukning per fastighet.
Vilka installationsföretag i Stockholm är duktiga på detta?

Hur många boxar kan man sätta upp på 3x50A som huvudsäkring med tre garagelängor med 3x35 till varje, ca 20 platser per länga?
Delas med lite annat också, mest motorvärmaruttag, belysning och pumpar.

Re: Bästa laddlösningen för en Brf med 125 kallgarageplatser

Postat: 25 aug 2019 00:00
av jeppe_sthlm
yps skrev:
Vilka boxar/installationsföretag bör man kolla upp inför eventuell laddbox installation för en samfällighet med ca 60 hus? Tänker själv på Defa, Garo, Charge Amps, Charge Control ?
Behöver ha ett verktyg för att enkelt debitera förbrukning per fastighet.
Vilka installationsföretag i Stockholm är duktiga på detta?

Hur många boxar kan man sätta upp på 3x50A som huvudsäkring med tre garagelängor med 3x35 till varje, ca 20 platser per länga?
Delas med lite annat också, mest motorvärmaruttag, belysning och pumpar.
Med den volymen är en bra lastbalansering A och O, för att slippa säkra upp så mycket.

Den styrande parametern i det hela, är hur många kWh (eller mil, för enkelhetens skull) ni vill kunna leverera till respektive bil i snitt per tidsenhet.

Om ni t.ex. vill kunna leverera 5 mil till 60 bilar under en 12h period, räknat på att bilarna drar i snitt 2kWh/mil, så är det bara att börja räkna:

5 mil x 2kWh x 60 bilar = 600kWh/12h=50kW effekt.

På dina 3x35A får du ut 3x35x230=24.1kW.

Så, lite snabbt räknat så kan du klara runt 30 boxar med den kalkylen.

Sen är det bara att laborera fram och tillbaks med laddtid och avtal mil du vill kunna leverera.

Men - det förutsätter då en effektiv lastbalansering. På jobbet har vår fastighetsägare satt upp ett system från CaCharge. Jag har varit i kontakt med dem för vår BRFs räkning också, så jag hade lite koll på dem.

Deras pitch är att systemet lär sig vilka laddmönster respektive bil har och fördelar effekten utefter detta. Om t.ex. en bil för det mesta kommer hem vid kl 18 och står till kl 08, samt laddar i snitt 5kW per dygn på enfas, så kan den bilen få lite effekt under lång tid.

Om någon kommer hem kl 16 och åker iväg igen kl 18 och däremellan laddar 10kW, så bör den få prio under den tiden osv.

I praktiken har jag alltid kunnat ladda mitt 85kW-pack klart (90%) under en arbetsdag, även om jag kommit in med 15%. Jag har för mig att de sa att det var 3x32A på 10 platser.
På morgonen får jag rätt låg effekt - då står hybriderna och laddar, men de brukar vara klara runt lunch och då får jag full effekt - 11kW.

De har en snygg app där man registrerar sitt kontokort och så debiteras man direkt. De har en lösning där fastighetsägaren får betalt för förbrukningen i efterskott.

Nackdelen med Cacharge är att de tar ganska bra betalt för tjänsten. När jag kollade, för kanske ett år sedan, så tog de 100kr/uttag/månad. Det ska då balanseras mot vad det kostar att eventuellt behöva säkra upp mer




Skickat från min iPhone med Tapatalk