Sida 2 av 2

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:00
av 12man
var i täby c phus finns destladdarna?

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:22
av Johnalm
12man skrev:
var i täby c phus finns destladdarna?
Plan -1 i södra garaget.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:28
av Mats
_TonyV skrev:
Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fått ringa på hjälp vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Har även hamnat i omotiverade köer vid infart pga krånglande maskiner. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?
MoS måste steppa upp och komma in i 2017-talet. Känns som dom köpt en p-system begagnat från 2009 och försöker få det att fungera med en massa personal.

Laddmässigt är det iof bra!

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:36
av janni
Mats skrev:
_TonyV skrev:
Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fastnat vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?
MoS måste steppa upp och komma in i 2017-talet. Känns som dom köpt en p-system begagnat från 2009 och försöker få det att fungera med en massa personal.

Laddmässigt är det iof bra!
De har kameror, jag bryr mig aldrig om att checka ut innan och det är nog bara en gång som den inte öppnat när jag kommer till bommen (så länge man varit där mindre än 2h), fast då kunde jag inte läsa skylten själv.

Dock tenderar det alltid vara folk som fastnar i dom där så de blir kö till utgången, ibland värre än rusningstrafik på essingeleden.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:41
av Mats
Mats skrev:
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 10:49
av janni
Mats skrev:
Mats skrev:
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotisk :D

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 11:57
av Bjelke
janni skrev:
Mats skrev:
Mats skrev:
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotisk :D
Jag var till MoS en gång när det var nytt och det lär aldrig hända igen (inte utan extrema skäl iaf)...
Enda anledningen för mig att besöka det igen (och då tamejf..n utan bil) är en viss biograf ;)

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 14:01
av _TonyV
Oj ja det var helt annat än vad jag upplevt.

Ja mycket utrymme går åt till 'go kart banan' i MoS garaget, men åtminstone med en Leaf så är det inga problem att ratta i den.
Kanske en stor Tesla med dyra 21 -22 ' fälgar är på håret, kanske en autopilot 'parking mode' vore nåt. haha
Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.

Förut när Täby inte hade skärmarna på väg ut så var det alltid en gissningslek ifall systemet registrerat ens plåtar eller inte. Tar man det lungt ut nu så
får man väl en blänkare om att så skett, så det är en förbättring. Men som elbilist är Täby öken. har nog aldrig varit ledigt för att ladda där de få besök jag gjort.

Nu lite mer OT..
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 14:32
av Mats
_TonyV skrev:
....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan :) Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 15:06
av _TonyV
Mats skrev:
_TonyV skrev:
....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan :) Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram.
Ja det var frågan när jobbet flyttade dit. Till en början kunde man efter 4h köra rondell racet, dvs köra ut och in igen och få 4 nya gratis timmar i garaget.
Nu i höstas försvann den möjligheten, endast 4 timmar gratis med lojalitetskort per dygn och bil.
Det står tydligt nu vid p-automaterna ochså.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 17:05
av bylund
Det är dessutom max en gång också. Jag åkte in på övervåningen några minuter, hittade ingen laddplats, körde ut och ner till laddplats i 29 minuter. Då ville de ha betalt, trots mindre en en h samma dag. Dock betalade de tillbaka pengarna efter att jag gnällde lite.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 06 feb 2017 17:07
av ovelundkvist
_TonyV skrev:
Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Nacka forum har officiellt fortfarande bara de 2 gamla schuko-platserna, men det finns gott om 3-fas 16A-uttag på pelarna som funkar.

Sickla var ju tidigt ute med sina 4 3-fas 32A-uttag, men nu skulle det behövas minst 12-16 st.

ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 12:50
av 12man
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 12:55
av Tars
12man skrev:
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har med mottagningen att göra

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 12:57
av LarsL
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 13:00
av 12man
Tars skrev:
12man skrev:
jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har med mottagningen att göra
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g där
,

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 13:32
av _TonyV
LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 25 feb 2017 15:11
av FredrikR
_TonyV skrev:
LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)

För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 20 jul 2017 11:42
av ovelundkvist
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!

De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 20 jul 2017 12:27
av EnTraktor
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 20 jul 2017 13:02
av e5m1r
ovelundkvist skrev:
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!

De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Klockren skyltning

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 20 jul 2017 15:36
av Remuz
EnTraktor skrev:
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
Samma reflektion här. Vill uppgradera laddaren i bilen också, blir ju runt 10mil medan man handlar 1.5h om man kan ladda 24A

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 21 jul 2017 19:34
av joel80
FredrikR skrev:
_TonyV skrev:
LarsL skrev:
ovelundkvist skrev:
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)

För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Tror också lastbalansering är den bästa lösningen! Även för snabbladdare för att kunna ha fler uttag och att det blir mindre påverkan av att vissa ska ladda även dom sista 20%.
Tänk om alla kommande 150kw CCS stolpar hade 3 eller 4 kontakter, där man förutom lastbalansering också hade prioriteringsordning. Alltså den som kopplat in först får högre prioritet, men efterkommande får vad som är tillgängligt där det ökar ju mer den som redan är inkopplad drar mindre.

Skulle också funka fint på "vanliga" typ2. En huvudsäkring på 64A trefas borde kunna räcka till 10 platser. På destinatipnsladdare kommer det ju nästan alltid vara folk som laddat klart, eller som bara kan dra 3.7kw.

Det dyra med laddplatser är fasta kostnaden.. (speciellt när det gäller snabbladdare...)

Re: Tesla destinationsladdare Täby

Postat: 21 jul 2017 21:12
av mans71
Hoppas man får se fler stolpar likt denna på fler platser. Laddade på IKEA häromdagen, men det var bar en-fas :roll: