Re: Tesla destinationsladdare Täby
Postat: 06 feb 2017 10:00
var i täby c phus finns destladdarna?
Plan -1 i södra garaget.12man skrev:var i täby c phus finns destladdarna?
Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fått ringa på hjälp vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Har även hamnat i omotiverade köer vid infart pga krånglande maskiner. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?_TonyV skrev:Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
De har kameror, jag bryr mig aldrig om att checka ut innan och det är nog bara en gång som den inte öppnat när jag kommer till bommen (så länge man varit där mindre än 2h), fast då kunde jag inte läsa skylten själv.Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout. Har flera gånger fastnat vid utfart pga att min lapp (som jag checkat ut enligt konstens alla regler) inte godtagits av apparaten. Efter samtal så öppnar dom men krångligt. Verkar finnas en hel del p-personal som jobbar heltid för att få allt att rulla. Varför inte automatisera och köra med Kameror som Täby?_TonyV skrev:Täby och MoS har väl samma ägare?
Täby är kasst jmf. med MoS när det kommer till laddmöjlighet.
Det borde avgöra många val när det kommer till shopping destination
MoS måste steppa upp och komma in i 2017-talet. Känns som dom köpt en p-system begagnat från 2009 och försöker få det att fungera med en massa personal.
Laddmässigt är det iof bra!
Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Jag var till MoS en gång när det var nytt och det lär aldrig hända igen (inte utan extrema skäl iaf)...janni skrev:Nja, Go-Kart bana är iofs idiotiskMats skrev:Jag kanske är lite extra gnällig idag ...Mats skrev:Jag väljer bort MoS pga deras urusla P-system och konstiga "Innomhus gokart-bane"-liknande layout.....
Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan_TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.
Ja det var frågan när jobbet flyttade dit. Till en början kunde man efter 4h köra rondell racet, dvs köra ut och in igen och få 4 nya gratis timmar i garaget.Mats skrev:Kanske är det jag gjort, stått och bökat i onödan_TonyV skrev:....Aldrig problem med biljettsystemet, checka ut, systemet läser av reg nummer vid ut bommen och den öppnas automatiskt å snällt.
Många fattar inte det och börjar böka med maskinen och missar att bommen står öppen redan.Visste faktiskt inte att mos har kameror som läser av regnummer. Den har aldrig automatiskt öppnat bommen när jag kommit fram.
Nacka forum har officiellt fortfarande bara de 2 gamla schuko-platserna, men det finns gott om 3-fas 16A-uttag på pelarna som funkar._TonyV skrev:Har Nacka Forum fler än de 2 gamla schuko platserna nu? Får väl ta 'the grand tour' i det garaget.
Sen för att fortsätta, Sicka Köpkvarter skulle behöva minst tredubbla antalet laddplatser, de 4 räcker ej till.
Vad har vi mer, Farsta, bra centrum några få ute platser Typ2, betalplatser. Kasst.
Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g därTars skrev:Har med mottagningen att göra12man skrev:jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)_TonyV skrev:Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Klockren skyltningovelundkvist skrev:Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Samma reflektion här. Vill uppgradera laddaren i bilen också, blir ju runt 10mil medan man handlar 1.5h om man kan ladda 24AEnTraktor skrev:Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
Tror också lastbalansering är den bästa lösningen! Även för snabbladdare för att kunna ha fler uttag och att det blir mindre påverkan av att vissa ska ladda även dom sista 20%.FredrikR skrev:Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)_TonyV skrev:Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.LarsL skrev:Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.ovelundkvist skrev:ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?