Sida 2 av 2

Re: Fundering från en nybörjare

Postat: 31 jan 2017 00:13
av bullen
Enda gången du verkligen behöver mer än ett vanligt jag är om du kommer hem en dag med lite kräm o ska åka långt dagen efter
Händer det aldrig klarar du dig bra.
Händer det sällan är ett vanligt rött trefas uttag gott nog.
Händer det ofta eller att du är lat o inte orkar dra fram umc så sött upp en laddbox.
Men 3fas uttaget och laddbox ger samma effekt. Men båda gör att du kan sprida lasten mellan faserna. Jag laddar oftast 5A 3fas vilket motsvarar 15A enfas och ger mig ca 20 mil på en natt (12h)

Re: Fundering från en nybörjare

Postat: 31 jan 2017 05:54
av mati
Jag laddar med 10A från wallboxen. Huset är säkrat med 16A och jag har verkligen försökt att provocera säkringarna, genom att sätta på spisen, värmepumpen och varmvattenberedaren samtidigt som jag laddade bilen. Säkringarna höll fint. Jag har gamla smältsäkringar som huvudsäkring och de har visat sig ha en rejäl tolerans, åtminstone kortvarigt. På det viset har jag hittills inte fått Svenssons problem att säkringen går när nånting annat hoppar igång. :)

Re: Fundering från en nybörjare

Postat: 31 jan 2017 08:36
av mahulkp
Kom hem i söndags kväll med tomt (5km kvar) batteri efter en långresa i helgen. Skulle iväg till Stockholm kl 06 morgonen därpå. Laddade 16A med min Walbox och lämnade hemmet med fulladdat batteri. I dessa lägen är 3-fasladdning guld värt!

Re: Fundering från en nybörjare

Postat: 31 jan 2017 09:13
av Peter Holm
Själv har jag 3-fas 16A vilket jag drog fram på garageväggen för nästan inga pengar. Skönt de gånger man kommer hem ganska tom och behöver iväg igen inom kort. Jag köpte senare en extra UMC (norsk) för att kunna ha en hängande på garageväggen och en i skuffen.

Vore det inte för latheten räcker ett 3-fasuttag (och kör man lite mindre 1-fas) men en Tesla wallbox är billigare än en extra UMC.