Sida 2 av 2

Re: Laddning elbil

Postat: 04 feb 2017 21:07
av Telsa
Fortum "Charge & Drive"? Menar du "Beställ laddbricka & Vänta en vecka & Charge & Drive"? Korkat sätt att ta betalt av någon som har 1% kvar i batteriet och behöver kräm NU.

Re: Laddning elbil

Postat: 04 feb 2017 21:17
av bullen
Telsa skrev:
Fortum "Charge & Drive"? Menar du "Beställ laddbricka & Vänta en vecka & Charge & Drive"? Korkat sätt att ta betalt av någon som har 1% kvar i batteriet och behöver kräm NU.
Ellet skicka ett sms så är du igång på 20s

Re: Laddning elbil

Postat: 04 feb 2017 21:22
av Telsa
Aha, jag skummade deras site och blev fientligt inställd. 20 sekunder för att komma igång att ladda låter acceptabelt.

Re: Laddning elbil

Postat: 04 feb 2017 21:33
av LarsL
Swede1 skrev:
amiga skrev:
Jag har lämnat in ett medborgarförslag om laddning av elbilar som kommunen vill att jag kommer och presenterar. Vilken "snabbladdare" ska jag föreslå att dom sätter upp? Måste tyvärr passa de flesta elbilar annars lär dom inte vara intresserade...

Ni får gärna utveckla varför ert förslag är bra.

Tackar på förhand.
Sätt upp två snabbladdare vid norr/syd motorväg, 100 kW som i Leksand och Rättvik. Nära motorväg och köpcentrum. Ha betalningslösningar med Fortum chargé drive. Betalning per minut, 2 kr. Maxtid 45 minuter, sen autostopp. Sen vanliga laddplatser 3-22 kWh, överallt och gratis med möjlighet att ta betalt i framtiden med rfid.
Bättre då att gynna bolag som tar betalt för el som man ska, per kWh inte per minut.

Re: Laddning elbil

Postat: 05 feb 2017 17:46
av Mysman
bullen skrev:
Ampera skrev:
Jag vill att man sätter upp 1-fas 32A med 2 uttag i varje stolpe. Då få man många ladd platser och många kan nyttja dessa utan att mötas av att det är upptaget. 7.4kw får även nyare Teslor nytta av finns i annan tråd om detta.
Ikea Helsingborg har satt upp 14st(28st typ2) sådana till sina konsulter och anställda. Hade varit grymt om även köpcenter gör så.
Varför enfas? Kostnaden för 2 trådar till är försumbar
Denna setup är nog bäst om det är antalet bilar man vill nå som är viktigast, typ vid större arbetsplats eller höghusområde. Man vill täcka en stor del av en parkering helt enkelt, och där bilarna ofta står en lite längre tid.

Om man skulle dra 3-fas till 28 bilar blir det en rätt mastig elcentral. Med 1-fas reduceras den ju till 1/3-del.