Sida 2 av 2
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Postat: 17 feb 2017 10:32
av lator
LeffeP skrev:LeffeP skrev:Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Har du pratat med något annat SC? Kanske man kan begära en andra åsikt... Man ska givetvis inte behöva köra omkring med "torra" drivaxlar. Själv skulle jag väl antagligen återfetta knutarna med ett högkvalitativt fett men det är nog mest för att avståndet till SC är lite väl stort... (om jag nu hade lyckats köpa någon Tesla ännu...).
Är det fram eller bak som ljudet uppstår?
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Postat: 17 feb 2017 16:59
av LeffeP
lator skrev:LeffeP skrev:LeffeP skrev:Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Har du pratat med något annat SC? Kanske man kan begära en andra åsikt... Man ska givetvis inte behöva köra omkring med "torra" drivaxlar. Själv skulle jag väl antagligen återfetta knutarna med ett högkvalitativt fett men det är nog mest för att avståndet till SC är lite väl stort... (om jag nu hade lyckats köpa någon Tesla ännu...).
Är det fram eller bak som ljudet uppstår?
Fetta om dom är gjort, vet inte om det vart nån skillnad, det handlar lite om ute temperatur också hur illa det låter så svårt att säga. Ljudet är från framaxlarna helt klart.
Re: OBS! Performancemodellerna - risk
Postat: 17 feb 2017 18:07
av Gastrogate
LeffeP skrev:LeffeP skrev:Motorfäste byttes av denna anledning på min 85D, har samma "knakande" vid acc, kör runt 40, dra på fullt, och det knakar, en par gånger så på raken så slutar det, tills dagen efter. och detta då inte ens en P modell.
Kanske ska förtydliga att min inte löste sig efter byte av motorfäste. Har samma knakande fortsatt. Fick också höra att ställ luftfjädringen i LOW, vilket i min mening är galet, ska man inte kunna göra en omkörning utan att först sänka bilen?!?! Dessutom, det gör ingen skillnad att göra det så. detta må vara ett fel på de med luftfjädring av nån anledning, men jag ser det som rent slitagefel, bilen gick över 3000 mil innan detta missljud kom. Jag misstänker helt klart drivaxlar, men Tesla säger att dom just nu inte kan göra nåt, så jag lever med en bil som det är ganska pinsamt att låta nån känna på draget i. Låter ju som den ska falla i bitar.
Förstår precis vad du menar med att man inte våga accelerera med någon annan i bilen. Gör man de så tittar de med skräckblandad förtjusning. Accelerationen är underbar men kommentaren blir "vad konstigt det lät/låter".
Jag tror de är i full gång med att ta fram nya drivaxlar till de performancemodellern med luftfjädring då jag tror att majoriteten av de som har problem är just de med denna kombination.
Känns också helt galet att man utan "varning" låter folk "förstöra" bilen antingen medvetet eller omedvetet.
Lösning:
1. Fixa nya drivaxlar
2. Begränsa effekt om inte rätt förutsättningar är uppfyllda (däcken rakt fram samt low-läget).
Trevlig helg!