Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Inlägg av Gustafsson »

Antar att måste ta hänsyn till att man inte dagligen bör ladda 100% med andra elbilar också. I så fall går 10% räckvidd bort bara där. En beg 60 gen 1 kan vara ett mycket bra köp om ni hittar någon...

/70D

PS Håller med om att Teslan är dyr i försäkring och kostnader för dyra däck mm mm, MEN som många påpekat är det inte så tokigt som företagsbils som det först verkar. Kolla in Dannis och någon mer kalkylark vad den reella kostnaden "i fickan" är.
DS
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Nu tycker jag den här tråden hamnat lite OT - rubriken är ju "Bli av med sista bensinbilen - vad göra?". Och eftersom det är fredag tänkte jag komma med en konstruktiv lösning på just det istället för att fokusera på vad den ska ersättas med. Här är en kille som säkert gärna hjälper till:
https://www.youtube.com/channel/UCp8Ks- ... VL6WndT-7g
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det jag kom på nu när jag var ute och körde med Teslan var att Ioniq saknar möjlighet till trefasladdning. Den går alltså i princip bort. Skulle jag behöva ladda 15 mil i Teslan med 10A enfas så skulle det ta 15 timmar. Ioniq är väl lite snålare men 12 timmar får man nog räkna med. Det är alltså hårt på gränsen rent tidsmässigt. Och så ligger det en konstant hög förbrukning i 12 timmar på bara en fas. Samtidigt måste ju Teslan också ha lite mat. Jag tror inte det går. Annars får jag säkra upp huset och då blir det genast mycket dyrare.
Två bilar på trefas hade funkat mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

StefL skrev:
Nu tycker jag den här tråden hamnat lite OT - rubriken är ju "Bli av med sista bensinbilen - vad göra?". Och eftersom det är fredag tänkte jag komma med en konstruktiv lösning på just det istället för att fokusera på vad den ska ersättas med. Här är en kille som säkert gärna hjälper till:
Hahaha. Jag tänkte först, "vad sjutton menar du? Måste vara fel länk..." :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Det jag kom på nu när jag var ute och körde med Teslan var att Ioniq saknar möjlighet till trefasladdning. Den går alltså i princip bort. Skulle jag behöva ladda 15 mil i Teslan med 10A enfas så skulle det ta 15 timmar. Ioniq är väl lite snålare men 12 timmar får man nog räkna med. Det är alltså hårt på gränsen rent tidsmässigt. Och så ligger det en konstant hög förbrukning i 12 timmar på bara en fas. Samtidigt måste ju Teslan också ha lite mat. Jag tror inte det går. Annars får jag säkra upp huset och då blir det genast mycket dyrare.
Samma här, skulle vi försöka använda Leafen mer och även ladda Teslan hemma enbart så skulle det inte funka utan att gå upp rejält på säkringarna vilket är hutlöst dyrt här :(
Samt problemet med snelaster såklart...
Faktum är att det blir på håret iaf, jag kan ha max 25A i huset och Leafen kör på 10A (finns piratsladd med inställbart lägre men då tar det ju sjukt lång tid
att ladda) och Teslan på typ 10A blir tex 20A på en av faserna enbart för bilarna och då laddar dom på långt ifrån max (som man ibland vill kunna)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
StefL skrev:
Hahaha. Jag tänkte först, "vad sjutton menar du? Måste vara fel länk..." :lol:
Här är ett annat (de)konstruktivt alternativ:
https://www.youtube.com/channel/UCcMDMo ... wi5-MeiQgw
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Samma här, skulle vi försöka använda Leafen mer och även ladda Teslan hemma enbart så skulle det inte funka utan att gå upp rejält på säkringarna vilket är hutlöst dyrt här :(
Faktum är att det blir på håret iaf, jag kan ha max 25A i huset och Leafen kör på 10A (finns piratsladd med inställbart lägre men då tar det ju sjukt lång tid
att ladda) och Teslan på typ 10A blir tex 20A på en av faserna enbart för bilarna och då laddar dom på långt ifrån max (som man ibland vill kunna)...
Man får alternera. Först den ena och är den är fulladad, det får man uppskatta tiden för, sedan den andra som startar på timer. I Matis fall fruns bil först och hans egen, som inte kör så långt jämt, får börja ladda på timer fram på småtimmarna. I värsta fall får han väl någon gång då och då, ta en fika i Jung som väl inte är så långt från hans bostad! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Man får alternera. Först den ena och är den är fulladad, det får man uppskatta tiden för, sedan den andra som startar på timer. I Matis fall fruns bil först och hans egen, som inte kör så långt jämt, får börja ladda på timer fram på småtimmarna. I värsta fall får han väl någon gång då och då, ta en fika i Jung som väl inte är så långt från hans bostad! :D
Känns ganska osmidigt att hålla på så. Teslan kan jag ladda lite när som helst och var som helst, det spelar ingen större roll. Men om man varje natt behöver ladda 15 mil med enfas 10A (för huset vill ju också ha lite el) så tycker jag inte att det är en bra lösning. Man får ändå räkna med att det tar 15 timmar. Bilen hinner inte ens ladda färdigt innan man ska åka iväg igen. Trefas 10A skulle bara ta 5 timmar, vilket är helt okej. Vi får väl helt enkelt avvakta och se om det dyker upp vettiga elbilar som går att ladda hemma precis lika smidigt och snabbt som Tesla.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Foluke skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Känns ganska osmidigt att hålla på så. Teslan kan jag ladda lite när som helst och var som helst, det spelar ingen större roll. Men om man varje natt behöver ladda 15 mil med enfas 10A (för huset vill ju också ha lite el) så tycker jag inte att det är en bra lösning. Man får ändå räkna med att det tar 15 timmar. Bilen hinner inte ens ladda färdigt innan man ska åka iväg igen. Trefas 10A skulle bara ta 5 timmar, vilket är helt okej. Vi får väl helt enkelt avvakta och se om det dyker upp vettiga elbilar som går att ladda hemma precis lika smidigt och snabbt som Tesla.
Jag funderar lite så för egen del för framtiden. Med två el-bilar måste jag i alla fall tänka på att inte överbelasta säkringarna. Det händer redan med en bil någon gång och då när ugn, spis, värmepunp och Tesla laddar på för fullt. Avhjälps ju lätt med timer och reducerad laddeffekt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
Annars finns detta alternativ. Det går att belasta den på två faser med en sån här pryl:
http://sundrive.hemsida24.se/store/p/0/ ... 32a-535779

det står att man får 32A men jag tror inte man får det. Tror att det är en trafo som gör om 400V 16A till 230V 28A (400/230*16).

Annars finns det väl laddstolpar med dubbla uttag som lastbalanserar?

Eller tror du inte att det räcker med enfas? Om du kör 230V 10A till Ioniqen (då laddas 15mil in på 10A) och 400V 6A till Teslan som får 19mil på 10h.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Eller Teslan på två faser, sägs ju funka också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Eller så kan du (prescis som författarn ovan mig hann skriva) ladda teslan på 2 faser vad jag förstår det som enligt teslaägare "Bjorn" och "sondell".

Sondell:
"Testade också röd adapter med 2 faser I dag. Det funkade fint. Det blir 2/3 av effekten. Laddade 10A per fas och då stod det och hoppade mellan 6 och 7 A I bilen och att det var trefas. Den skriver alltså inte tvåfas ;) och strömmen blir bara P/U/1.71."

På så sätt får du 7,2kW till teslan och 3mil/h och 3,6kW till ioniqen och nästan 2mil/h. Det borde väl räcka?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Antar att måste ta hänsyn till att man inte dagligen bör ladda 100% med andra elbilar också. I så fall går 10% räckvidd bort bara där. En beg 60 gen 1 kan vara ett mycket bra köp om ni hittar någon...
...
Vet inte om det är så för Ioniq, Nissan Leaf 30kWh har ingen som helst möjlighet att ställa ner max procenten. Jag antar därför att de inte ser "fullladdat" som ett problem, de lämnar ju 8års garanti också. Med "fullladdat" menar jag att de kansk gömt 10% längst upp som jag inte kommer åt? Tex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Eller så kan du (prescis som författarn ovan mig hann skriva) ladda teslan på 2 faser vad jag förstår det som enligt teslaägare "Bjorn" och "sondell".

Sondell:
"Testade också röd adapter med 2 faser I dag. Det funkade fint. Det blir 2/3 av effekten. Laddade 10A per fas och då stod det och hoppade mellan 6 och 7 A I bilen och att det var trefas. Den skriver alltså inte tvåfas ;) och strömmen blir bara P/U/1.71."

På så sätt får du 7,2kW till teslan och 3mil/h och 3,6kW till ioniqen och nästan 2mil/h. Det borde väl räcka?
Ja det skulle kunna vara en lösning. Kanske kombinerat med en Tesla Wallbox även till Ioniqen, den är ju direkt kompatibel. Då skulle du få lastbalansering mellan de två boxarna åtminstone.

Jag tänker mig att jag ska skaffa en effektvakt som stänger ner laddningen när huvudsäkringen är påväg att överlastas. Då slipper jag timmers och strul (proppar som går och laddning som inte startar). Avvaktar detta i hopp om att det kommer en box med funktionen inbyggd.

Ioniq klarar väl upp till 7kW, om jag inte mins fel, men bara på en fas fortfarande.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Jag har bara provkört ioniq en gång och åkte i nån plusgrader och ren vägbana 40km i 100km/h och 85km i 120km/h och hade då 25km kvar på mätaren när jag kom fram och varmt i bilen hela tiden. Så 15 mil går nog bra så länge man inte ligger 120 hela tiden i minusgrader, men det tror jag inte zoe, som för övrigt inte är så skön att åka på långresor med tycker jag, klara heller. iAkita, om du inte gjort det, testa ioniqen själv så får du se vad du tycker.
Jodå, jag har provkört Ionic två gånger. Den andra för att jag hoppades att jag mindes fel och att bagageutrymmet inte var så löjligt lågt så mina hundar inte får plats. Det var det… Annars är det absolut en jättetrevlig bil, men vad det gäller räckvidd så ligger den långt efter nya Zoe. Vid blandad körning lite motorväg, lite landsväg och lite stadstrafik och temperatur runt nollan har jag haft en förbrukning på ca 165 Wh / km i Ionic (båda gångerna). På samma sträcka under samma förhållande drar Zoe drygt 10% mer (ca 185 Wh / km). Så Ionic är definitivt en mer effektiv bil, men eftersom Zoe’s batteri är mer än 50% större (41 kWh användbart mot 28 kWh i Ionic) så kommer man ändå åtminstone 5-10 mil längre i Zoe under de flesta förhållanden. Vid förhållanden som är relevanta för trådskaparen, dvs en genomsnittshastighet på ca 80 km/h, kommer till exempel Zoe 25 mil vid nollgradigt med värmen påslagen. Se räckviddsberäknare som om något är lite väl pessimistisk på denna sida:

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

Ionic klarar säkert också sträckan galant men bara om man laddar fullt och så länge batteriet har en SOH på 100%, och även då kommer man inte ha mer än ca 3 mils marginal. Eftersom den dessutom inte kan ladda med trefas blir det inte frågan om att ge sig av på några fler bilresor efter jobbet om man nu skulle känna för det.

Om däremot räckvidd inte är viktigt tror jag de flesta skulle föredra Ionic, även om jag personligen gillar mer minimalistiska inredningar. Ionics lite överdrivet ombonade förarmiljö med en massa knappar och reglage överallt känns i mina ögon lite gammeldags, men det är såklart personligt. Däremot förvånade det mig att Zoe känns väldigt mycket piggare, lättare och mer responsiv i stads- och tätortstrafik och på kurviga landsvägar än vad Ionic gör. På papper tror jag Zoe är både tyngre och slöare? Antagligen beror det på att tyngdpunkten hamnat helt fel i Ionic vilket ger jättedåliga vägegenskaper under sådana förhållanden, medan Zoe är en mindre bil med idealsikt placerad tyngdpunkt. I högre hastigheter och på motorväg finns det däremot tveklöst mer kraft i Ionic, och det är nog ingen tvekan om att alla som inte föredrar att sitta högt kommer välja Ionic tio gånger av tio om man mest pendlar på motorväg.

Sen var det det där med trefasladdning. Jag skulle ha väldigt svårt att tänka mig att vara utan.

Till sist, vad har de gjort innetaket i Ionic i för material??? Det känns som de har utgått ifrån ett gäng äggkartonger som de limmat på ett par lager gasbinda på. Jättekonstigt, resten av bilen känns inte alls lika extremdålig vad det gäller materialval och kvalité. Jag blev rädd att knogen skulle gå igenom taket när jag knackade lite lätt på det…
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Är en i3 utesluten? Den kan ju laddas med trefas. 15 mil borde man klara med lite marginal så länge som det rör sig om de hastigheter du nämnt. 27 användbara kwh på 15 mil ger 1,8 kwh/mil, ungefär vad jag brukar räkna med vid motorvägskörning. Jag hade inte tvekat pga räckvidden iaf. Speciellt om ni har möjlighet att byta bil de allra kallaste dagarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej i3 har jag faktiskt inte funderat på. Den känns väldigt dyr i förhållande till batteristorlek. Jag kanske har fel.
Förmodligen hade Ampera-e varit bästa valet, men den säljs ju inte här i diesel-Sverige.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Nej i3 har jag faktiskt inte funderat på. Den känns väldigt dyr i förhållande till batteristorlek. Jag kanske har fel.
Förmodligen hade Ampera-e varit bästa valet, men den säljs ju inte här i diesel-Sverige.
Du kan säkert hitta en för ca 350 i std utförande. BEV då dvs.

Mycket imponerad av kvalitén på bilen.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

mati skrev:
Nja billig är den ju inte, men i förhållande till vad man får tycker jag att det är helt ok. Kan man hålla sig i skinnet när tillvalen skall väljas, så behöver det inte bli så blodigt alls. BMW brukar ju vara rätt generösa med rabatter till företagskunder, så det kan nog vara värt att ta in några offerter för att se var man hamnar.
Lägger man bara på ett ”Comfort edition”- paket, så får man en bra basbil. Resten är egentligen bara nice-to-have, inte måsten för att klara sig i vardagen.
341800:- skulle en sådan gå på efter supermiljöbilspremien, men innan ev rabatter. Ionic börjar på 331900:- (efter smp, innan rabatter), så skillnader är inte jättestor.
Jag har iofs inte kört Ionic, men det verkar vara en riktigt vettig elbil. Fördelarna verkar dock främst märkas vid långresa (snålare i höga motorvägsfarter, samt snabbare DC-laddning). Kan man leva med detta, så får man i i3, utöver trefasladdningen, gissningsvis en mycket roligare bil. Tycker absolut att den är värd en provtur om ni har möjlighet att testa någon gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Roligt nog så stod det en i3 parkerad vid snabbladdaren när vi var i stan idag. Vi pratade lite med ägaren och sambon fick provsitta och klämma lite på bilen. Är inte det härligt med sekten? Helt otänkbart att gå fram till valfri bensinbil och fråga om man får prova lite. ;)
Det kommer nog bli en provtur i en i3 snart tror jag.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En i3 med nya batteriet och Rex kan nog funka tror jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
En i3 med nya batteriet och Rex kan nog funka tror jag.
Rex ska nog inte behövas. Jag frågade ägaren och han menade att 15 mil är inga problem även nu på vintern. I allra värsta fall finns det en snabbladdare vid Superchargern i Jung kom jag på. Man vill ju inte ladda där varje dag men i nödfall går det ju.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har sambon läst senaste nummer av elbilen där de har testkört i3:an ner till Europa. Hon är väldigt förtjust i bilens design (ähm okej...?) och vill provköra. Det är farligt, provkörningar kan bli dyra. ;)
Själv håller jag mig lite avvaktande i frågan i och med att det i slutändan är jag (eller mitt företag) som betalar notan.
Byggkvalitén i i3:an lär visserligen vara totalt överlägsen jämfört med min Tesla. Å andra sidan gäller det i princip alla bilar som finns att köpa. Ledsen Tesla, men så är det. Frågan är om i3:ans pris inte är lite väl saftigt med tanke på det ändå ganska lilla batteriet och att den ska vara vår andrabil. Känns lite som att man vill avvakta lite och se vad som dyker upp under året.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Nu har sambon läst senaste nummer av elbilen där de har testkört i3:an ner till Europa. Hon är väldigt förtjust i bilens design (ähm okej...?) och vill provköra. Det är farligt, provkörningar kan bli dyra. ;)
Själv håller jag mig lite avvaktande i frågan i och med att det i slutändan är jag (eller mitt företag) som betalar notan.
Byggkvalitén i i3:an lär visserligen vara totalt överlägsen jämfört med min Tesla. Å andra sidan gäller det i princip alla bilar som finns att köpa. Ledsen Tesla, men så är det. Frågan är om i3:ans pris inte är lite väl saftigt med tanke på det ändå ganska lilla batteriet och att den ska vara vår andrabil. Känns lite som att man vill avvakta lite och se vad som dyker upp under året.
Om man jämför pris mot räckvidd så är det bara Zoe som är bättre men det stämmer såklart att det är mycket pengar för en andrabil.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... per-krona/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zoe saknar snabbladdning och det är väldigt störande. Annars hade den varit mitt förstaval.
Skriv svar