Kalkyl köpa privat

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Kalkyl köpa privat

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
Jag delade min löjligt överarbetade kalkylator för privatköp på Facebook igår, tänkte att någon här kanske ville titta på den också. Det blir snabbt tydligt vilket privatekonomiskt vansinne det är, men är lite kul att pilla med.

Kalkylatorn bygger på att man lånar med fast ränta och rak amortering på 10 år. Celler med ljusare bakgrund är de man kan/ska ändra på. Celler som är/blir röda är inte relevanta baserat på val i andra celler.

Försäkring på 404:-/mån är väldigt optimistiskt också. Särskilt de sista 7 åren när bilen ska vara helförsäkrad.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Försäkring på 404:-/mån är väldigt optimistiskt också. Särskilt de sista 7 åren när bilen ska vara helförsäkrad.
Gäller dock åt båda hållen så i jämförelse mellan bilarna skiljer det inget. Beror naturligtvis på vad för annan bil man jämför mot och vad försäkringen för den är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

Jämför Äpplen med Äpplen och Päron med Päron....

Prova kör en kostnadskalkyl på en NY Audi Q7 eller NY X5 eller NY Mercedes ML så ska ni få se hur billig en Model X är :mrgreen:
När jag räknade lite snabbt på det skulle en Ny Q7a landa på ~ 19kkr/mån :o
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Verdi

Inlägg av Verdi »

Satellite65 skrev:

Prova kör en kostnadskalkyl på en NY Audi Q7 eller NY X5 eller NY Mercedes ML så ska ni få se hur billig en Model X är :mrgreen:
Njae. Skulle säga att en ny Q7 diesel hamnar under 15 tusen i månaden. Man kan ju få 20% rabatt på de för det första. Finns även bra privatleasingerbjudanden. En Audi A7, som är väldigt lik en Model S på många sätt, kan man privatleasa för 4995:-/mån hos Olofsson bil. Bränsle tillkommer såklart. Men runt 1500-2000 per månad räcker nog för de flesta. http://www.olofssonbil.se/l/audi-a7/
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Gäller dock åt båda hållen så i jämförelse mellan bilarna skiljer det inget. Beror naturligtvis på vad för annan bil man jämför mot och vad försäkringen för den är.
Helförsäkring för min BMW M550d på 381 hästar kostade strax över 10 tusen för mig. Nu ville LF ha 19 700:- /år för helförsäkring på en Model S 75/90D (samma premie). Jag frågade bara för att jag var intresserad. En P85D skulle de ha över 30 tusen per år för att helförsäkra...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

mati skrev:
Kul med kalkylark. Men det är nog bättre att inte räka för noga. Det kan förstöra en del drömmar tror jag. Ska man betala en mille så måste den ju komma från nånstans. Tyvärr.
Förresten, supermiljöbilspremie är 40000kr och inte 45000. Kalkylen blir alltså ännu dyrare. Men fr o m 1 juli är det 60000kr. Då blir det genast mycket billigare. ;-)
Tack, hade för mig att den höjts till 45? Konstigt, ändrat!
Satellite65 skrev:
Ingen köper väl en ny Tesla till 3,05% ränta? Det du har i kalkylen per månad (år1) betalar jag per år i ränta... :D
Annars så tror jag du är ganska rätt ute i kostnad, men gör en jämförelse mot en ny fossilbil med samma restvärde (%) så blir inte skillnaden så stor.
Jag räknade på en välutrustad passat diesel och min Model X blev ~2000kr dyrare i månaden, dvs 15-18% och det är det värt att köra TESLA :mrgreen:
Kalkylen bygger på att du kör rak amortering ned till ett restvärde efter 10 år. Ingen vet vad som kommer hända med räntorna under kommande 10 år, därför har jag satt 3,05% som är vad du kan binda ett bostadslån hos SBAB på i 10 år idag. Det förutsätter alltså att man lånar upp på sin bostad, och ger en övre gräns på vad lånet behöver kosta. Vågar man köra rörligt kan man helt säkert spara många kronor på det.
Svenssons skrev:
Ser ett par fel till, Summa handpenning beräknas inte och Totalt lån tar inte hänsyn till handpenning.

Efter att ha fyllt i mina uppgifter och anpassat supermiljöbilspremien, försäkringskostnaden samt sett till att Totalt lån minskas beroende av handpenningen så ser jag att jag sparar ca 2000:- per månad med att köpa en Model X 100D rätt bra utrustad jämfört med att ha en avgasbil. Inget privatekonomiskt vansinne här inte! Rena vinsten med en Tesla!

Detta förutsätter dock att man i handpenning lägger hela kostnaden på bilen samtidigt som det antas att dessa pengar bara hade legat på sparkonto med 0% ränta...
Tack, åtgärdat! Intressant att du kan få fram positiva siffror!
Verdi skrev:
404 kr är vad befintlig bils försäkring kostar, du ska byta ut det mot vad som gäller för dig. För Teslan har jag satt 743 kr för halvförsäkring och 1 110 kr för helförsäkring för att det var siffror en kollega fått från sitt försäkringsbolag. De borde med andra ord inte vara helt uppåt väggarna, och är fritt fram att ändra. I totalkostnaden tar jag sedan hänsyn till om det gått så många år att helförsäkring krävs, och lägger det på månadskostnaden från det året och framåt.
Satellite65 skrev:

Visst, det är fritt fram att lägga in siffrorna från vilken bil du vill i jämförelserutorna. Min tanke med arket är att du ska få en uppfattning om hur dina kostnader kommer ändras om du säljer din befintliga bil och köper en Tesla. Äger du en ny Audi Q7, stoppa in siffrorna för en Audi Q7. Klart! Eller?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

Verdi skrev:
Satellite65 skrev:

Njae. Skulle säga att en ny Q7 diesel hamnar under 15 tusen i månaden. Man kan ju få 20% rabatt på de för det första. Finns även bra privatleasingerbjudanden. En Audi A7, som är väldigt lik en Model S på många sätt, kan man privatleasa för 4995:-/mån hos Olofsson bil. Bränsle tillkommer såklart. Men runt 1500-2000 per månad räcker nog för de flesta. http://www.olofssonbil.se/l/audi-a7/
Det jag räknat på är 3000-4000mil per år, och då räcker inte 15kkr/mån för Q7an
A7'an för 4995 i månaden är riktigt billigt... täcker det ens värdeminskningen?? Kan inte tänke mig att varken service/försäkring/skatt/ eller några som helst rörliga kostnader är inräknade (utan att ha läst villkoren).
2017 mX75d
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

Satellite65 skrev:
Ingen köper väl en ny Tesla till 3,05% ränta? Det du har i kalkylen per månad (år1) betalar jag per år i ränta... :D
Annars så tror jag du är ganska rätt ute i kostnad, men gör en jämförelse mot en ny fossilbil med samma restvärde (%) så blir inte skillnaden så stor.
Jag räknade på en välutrustad passat diesel och min Model X blev ~2000kr dyrare i månaden, dvs 15-18% och det är det värt att köra TESLA :mrgreen:
Kalkylen bygger på att du kör rak amortering ned till ett restvärde efter 10 år. Ingen vet vad som kommer hända med räntorna under kommande 10 år, därför har jag satt 3,05% som är vad du kan binda ett bostadslån hos SBAB på i 10 år idag. Det förutsätter alltså att man lånar upp på sin bostad, och ger en övre gräns på vad lånet behöver kosta. Vågar man köra rörligt kan man helt säkert spara många kronor på det.
OK, du har helt rätt, vi har använt olika förutsättningar där, jag är lite för optimistisk med min 0,25%iga kalkylränta, (har dock ersatt detta med en riskpeng)
Satellite65 skrev:

Visst, det är fritt fram att lägga in siffrorna från vilken bil du vill i jämförelserutorna. Min tanke med arket är att du ska få en uppfattning om hur dina kostnader kommer ändras om du säljer din befintliga bil och köper en Tesla. Äger du en ny Audi Q7, stoppa in siffrorna för en Audi Q7. Klart! Eller?
Du har givetvis rätt, dock så anser jag att vad du än äger för bil så har den ett värde som faller varje år (om det inte är någon veteranbil eller dyl.), det är ingen utgift om bilen är betald men en kostnad när du skall sälja bilen.

Det jag försöker säga är att: För att vara en bil som kostar runt 1Miljon så är det en billig bil att äga och totalkostnaden för en tesla ligger jämförelsevis som för en bil som kostar ca 30% mindre. (enligt mina beräkningar)

Det roliga med ekonomi är att det finns flera rätta svar.
En ekonom sa en gång till mig: vi ekonomer håller inte på men någon exakt vetenskap där det bara finns ett rätt svar, det är helt enkelt vi som inte klarade mattekurserna som fick bli ekonomer :lol:

Med det vill jag säga att jag inte kritiserar din kalkyl utan diskuterar bara runt hur man kan se på kostnader på olika sätt
2017 mX75d
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Men låt alla som tycker det är för dyrt med Tesla fortsätta åka sina dinosaurier. Håll oljejättarna under armarna och fortsätt köpa/köra Q7, A8,AMG osv. Grattis och lycka till med ert fortsatta billiga bilägande. Det är ingen som är tvingad att köpa elbil, och behöver därför inte heller försvara sitt cementerade bil-tänk.
Frid vare med er allihop! :)
Men vadå? Det är ju dyrt med Tesla, framförallt när man räknar in tråkigheter som att behöva åka långt och ofta till SC och så. Och ännu värre när man har oturen att vara tvungen att köpa den privat. Men man kan väl tycka att det är för dyrt och ändå köra Tesla. Det gör jag, åtminstone än så länge. Jag kommer iofs inom en ganska överskådlig framtid att göra med av med den, men det betyder ju inte att jag återgår till nåt antikt diesel-lok.
Fast jag förstår nog ändå vad du menar, att å ena sidan hävda att det är för dyrt med en Tesla men å andra sidan ha råd att puttra omkring med en sådan bil som du beskriver, det är ganska puckat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Helförsäkring för min BMW M550d på 381 hästar kostade strax över 10 tusen för mig. Nu ville LF ha 19 700:- /år för helförsäkring på en Model S 75/90D (samma premie). Jag frågade bara för att jag var intresserad. En P85D skulle de ha över 30 tusen per år för att helförsäkra...
Jag betalar under 4800:- för halvförsäkring på min Model X P90D, andra halvan ingår än så länge. Man måste inte välja de dyraste försäkringsbolagen men sedan skiljer det sig naturligtvis var man är skriven m.m.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
Ser ett par fel till, Summa handpenning beräknas inte och Totalt lån tar inte hänsyn till handpenning.

Efter att ha fyllt i mina uppgifter och anpassat supermiljöbilspremien, försäkringskostnaden samt sett till att Totalt lån minskas beroende av handpenningen så ser jag att jag sparar ca 2000:- per månad med att köpa en Model X 100D rätt bra utrustad jämfört med att ha en avgasbil. Inget privatekonomiskt vansinne här inte! Rena vinsten med en Tesla!

Detta förutsätter dock att man i handpenning lägger hela kostnaden på bilen samtidigt som det antas att dessa pengar bara hade legat på sparkonto med 0% ränta...
Tack, åtgärdat! Intressant att du kan få fram positiva siffror!
Det är ju egentligen negativa siffror i arket... De är dock positiva för Tesla, alltså till Teslas fördel. De bygger som sagt var på att man skickar in en hel del i handpenning och blundar för värdeminskning. Värdeminskningen lär dock inte vara mindre på avgasbil för samma peng. Som jag ser det så sparar jag nu ett par tusen per månad. Dessa spenderas dock och mycket går till lite längre resor och bättre mat när vi är ute och reser...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
Det är ju egentligen negativa siffror i arket... De är dock positiva för Tesla, alltså till Teslas fördel. De bygger som sagt var på att man skickar in en hel del i handpenning och blundar för värdeminskning. Värdeminskningen lär dock inte vara mindre på avgasbil för samma peng. Som jag ser det så sparar jag nu ett par tusen per månad. Dessa spenderas dock och mycket går till lite längre resor och bättre mat när vi är ute och reser...
Aha! Nu ser jag den minimala texten i din förra kommentar :D

Det här med värdeminskning, både på nuvarande bil och eventuell Tesla, anser jag hanteras av arket. Det bygger på att nuvarande bil är helt avbetald, och jag tänker så här:

Säg att du kan sälja din nuvarande bil för 100 000 kr, och det är den siffran du stoppar in i arket. Du räknar också med att den har ett restvärde på 10 000 kr om 10 år och lägger in det i arket.

Då ska man tänka sig att man faktiskt säljer bilen, och står med 100 000 kr i handen. Man har sedan valet att lägga de pengarna som handpenning på en Tesla, eller köpa tillbaka sin gamla bil. Sedan tittar vi på 10 år senare, ur båda scenarierna.

* Har du kvar din gamla bil, betalar du "löpande kostnader befintlig bil" i 10 år, och får sedan 10 000 kr i handen för att du säljer den.
* Köper du en Tesla betalar du "löpande kostnader Tesla" i 10 år, och får det restvärde du räknat med i arket för att du säljer den.

Så om du tittar på "Merkostnad på 10 år" ser du att jag slår ihop skillnaden i löpande kostnader under 10 år, lägger på vad du kunnat sälja din nuvarande bil för, och drar bort vad du kan sälja Teslan för, och slår sedan ut det per månad i ruta I25 för att få en snittkostnad (/-besparing) per månad sett på 10 års tid.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Så om du tittar på "Merkostnad på 10 år" ser du att jag slår ihop skillnaden i löpande kostnader under 10 år, lägger på vad du kunnat sälja din nuvarande bil för, och drar bort vad du kan sälja Teslan för, och slår sedan ut det per månad i ruta I25 för att få en snittkostnad (/-besparing) per månad sett på 10 års tid.
Jag sätter värdet på avgasbilen till 0:-, både i försäljning av befintlig bil och restvärde och eftersom jag inte tar några lån blir det inte heller några löpande kostnader för detta:

Mitt resultat från ditt ark:
Merkostnad på 10 år -244 214 kr
Restvärde befintlig bil efter 10 år 0 kr
Skillnad per månad -2 035 kr
Verdi

Inlägg av Verdi »

Satellite65 skrev:
Verdi skrev:
Satellite65 skrev:

A7'an för 4995 i månaden är riktigt billigt... täcker det ens värdeminskningen?? Kan inte tänke mig att varken service/försäkring/skatt/ eller några som helst rörliga kostnader är inräknade (utan att ha läst villkoren).
Ja, kör man så mycket så ökar väl kostnaden med ett par tusen. Men knappast upp till 19kkr väl? Beror väl lite på hur man räknar också. Räknar du på 10 års horisont så lär det bli billigare. :)

Absolut. Skatt och försäkring tillkommer säkert på A7:an. Men vad kostar en halvförsäkring på en 252 hästars bensinare? 7 tusen? Skatten är väl bara 2 tusen nånting. Jag tror man får svårt att nå en totalkostnad på 10 tusen i månaden om man inte kör väldigt mycket. Och nej, det täcker antagligen inte ens värdeminskningen. Ruskigt bra med tanke på vad den kostar att köpa. Synd att det är en trist bensinfyra. Ärligt talat har jag slutat titta åt alla bilar som inte går på el. Känns så stenålders med ljud, vibrationer, växlingar och trams.

Edit: Fast behöver man räkna på en 10-års horisont för att få ihop kalkylen så är det ändå en glädjekalkyl per definition. Det kan hända så mycket på 10 år att det inte är rimligt att anta att man behåller den så länge.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Inlägg av Satellite65 »

Verdi skrev:
Satellite65 skrev:
Verdi skrev:
Satellite65 skrev:

Ja, kör man så mycket så ökar väl kostnaden med ett par tusen. Men knappast upp till 19kkr väl? Beror väl lite på hur man räknar också. Räknar du på 10 års horisont så lär det bli billigare. :)

Absolut. Skatt och försäkring tillkommer säkert på A7:an. Men vad kostar en halvförsäkring på en 252 hästars bensinare? 7 tusen? Skatten är väl bara 2 tusen nånting. Jag tror man får svårt att nå en totalkostnad på 10 tusen i månaden om man inte kör väldigt mycket. Och nej, det täcker antagligen inte ens värdeminskningen. Ruskigt bra med tanke på vad den kostar att köpa. Synd att det är en trist bensinfyra. Ärligt talat har jag slutat titta åt alla bilar som inte går på el. Känns så stenålders med ljud, vibrationer, växlingar och trams.

Edit: Fast behöver man räkna på en 10-års horisont för att få ihop kalkylen så är det ändå en glädjekalkyl per definition. Det kan hända så mycket på 10 år att det inte är rimligt att anta att man behåller den så länge.
Jag har räknat på 3 år och ett restvärde på 50% en välutrustad Q7a med samma sträcka. (detta var ingen bil som var aktuell utan nåt som jag gjorde för att köpet av Xen skulle kännas bättre :lol: )

Jag förstår inte hur man kan leasa en A7a så billigt, men den måste vara helt "naken" manuell låda/tyg/ osv...

Jah har en A4 AQ som andrabil 1,8T 6vxl manuell och tyg, jag skrattar lite varje gång jag kör den, man får liksom växla hela tiden och det varvar men inget händer ;) Det känns som att den är JÄTTE gammal.

Det enda som kan få mig att inte gilla min nya X är om den inte funkar här uppe vintertid (Dec, Jan, Feb) när det går nedåt -30gC, med det återstår att se....
2017 mX75d
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Jag tror inte man kan leasa en A7 så billigt nu. Var en drive de hade för typ 2 månader med att kränga det sista av den modellen innan nya A7an presenterades (som den gjorts nu). Jag fick reda på erbjudandet efter ett par dagar men då var alla bilar i hela Sverige tagna redan. Fick även erbjudande om en nästan fullutrustad 3,0 218 hk för ca 7k.
Den billiga för 4995 var med automat och någon typ av sportline där båda S-line paketen och lite annat ingick.
Försäkring och vinterdäck var det enda som inte ingick. 1500 mil. Jag blev då besviken att jag missade erbjudandet.
Skriv svar