Svenssons skrev:Det är ju egentligen negativa siffror i arket... De är dock positiva för Tesla, alltså till Teslas fördel. De bygger som sagt var på att man skickar in en hel del i handpenning och blundar för värdeminskning. Värdeminskningen lär dock inte vara mindre på avgasbil för samma peng. Som jag ser det så sparar jag nu ett par tusen per månad. Dessa spenderas dock och mycket går till lite längre resor och bättre mat när vi är ute och reser...
Aha! Nu ser jag den minimala texten i din förra kommentar
Det här med värdeminskning, både på nuvarande bil och eventuell Tesla, anser jag hanteras av arket. Det bygger på att nuvarande bil är helt avbetald, och jag tänker så här:
Säg att du kan sälja din nuvarande bil för 100 000 kr, och det är den siffran du stoppar in i arket. Du räknar också med att den har ett restvärde på 10 000 kr om 10 år och lägger in det i arket.
Då ska man tänka sig att man faktiskt säljer bilen, och står med 100 000 kr i handen. Man har sedan valet att lägga de pengarna som handpenning på en Tesla, eller köpa tillbaka sin gamla bil. Sedan tittar vi på 10 år senare, ur båda scenarierna.
* Har du kvar din gamla bil, betalar du "löpande kostnader befintlig bil" i 10 år, och får sedan 10 000 kr i handen för att du säljer den.
* Köper du en Tesla betalar du "löpande kostnader Tesla" i 10 år, och får det restvärde du räknat med i arket för att du säljer den.
Så om du tittar på "Merkostnad på 10 år" ser du att jag slår ihop skillnaden i löpande kostnader under 10 år, lägger på vad du kunnat sälja din nuvarande bil för, och drar bort vad du kan sälja Teslan för, och slår sedan ut det per månad i ruta I25 för att få en snittkostnad (/-besparing) per månad sett på 10 års tid.