Sida 2 av 2

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 23 feb 2017 18:42
av AnteF
TeslaSP85D-2015 skrev:
Nu blev det fel, jag laddar inte fullt 100% av kapaciteten dagligen!!
Har bara testat det en gång för att se hur mycket mer räckvidd jag fick.
Jag laddar "fullt" dagligen till den 85% nivå jag har inställd, detta ger
ca 350km räckvidd enligt bilen men i verkligheten skulle jag säga nästan
bara hälften nu vintertid och då jag kör ca 15mil/dygn så behöver jag
ladda upp bilen varje dag.
Så därav min fråga varför man inte kan/ska ladda 100% av kapacitet
för ofta.
Hade räknat med iaf 400km verklig räckvidd när jag köpte denna bil
men kanske når dit till sommaren när det är varmt????
Jag hade aldrig klarat mig på bara en model S med denna dåliga räckvidd
som jag upplever nu i vinter, därav har jag kvar min Bensin bil också :mrgreen:
Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 24 feb 2017 06:51
av mati
AnteF skrev:
Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
Alltså att räckvidden är mycket kortare nu på vintern är ju ett faktum. 30 mil i motorvägsfart vid -15 grader är åtminstone för min bil totalt orealistiskt. Eller menar du +15 grader? ;)
Jag kan möjligen med nöd och näppe köra 30 mil nu på vintern när det är nollgradigt, men då pratar vi lugn landsvägsfart utan att stanna.
För mig är det dock inget problem eftersom mitt körmönster inte ser ut så.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 24 feb 2017 07:45
av drakbane
AnteF skrev:

Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat, men detta uppdelat på en massa mindre körningar, med dålig tid att ladda emellan.
Detta är "döden" för elbilens räckvidd, ivf i detta gudsförgätna land :roll:

Därav mina tidigare "jagningar efter en hemmaSuC/Chademo" för att kunna ladda snabbt, på kanske 20-30min.

Med detta körmönster har en 85/90 bara ca 15-20 mil i räckvidd om ens det. :cry:

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 24 feb 2017 08:07
av bylund
drakbane skrev:

TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat
Ni kör engelskt med 1,6 km/mil till skillnad från oss som kör svenska nymil på 10 km/mil?

(Ursäkta, kunde inte låta bli)

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 24 feb 2017 13:01
av AnteF
drakbane skrev:
AnteF skrev:

Hur i hela friden kör du? Och vart kör du där du inte har laddmöjlighet? Jag kör utan större problem 30 mil i motorvägsfart vid -15 efter att ha förvärmt batteriet.
TeslaSP85D-2015 kör precis som jag, inte så värst långt i km/mil räknat, men detta uppdelat på en massa mindre körningar, med dålig tid att ladda emellan.
Detta är "döden" för elbilens räckvidd, ivf i detta gudsförgätna land :roll:

Därav mina tidigare "jagningar efter en hemmaSuC/Chademo" för att kunna ladda snabbt, på kanske 20-30min.

Med detta körmönster har en 85/90 bara ca 15-20 mil i räckvidd om ens det. :cry:
Range mode?

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 08:03
av Hok
Detta med ökad förbrukning vid många korta körningar jämfört med långkörning är inget unikt för en elbil. Jag har lätt minst 75% ökad förbrukning vid korta körningar jämfört med långkörning nu på vintern med min bensinbil.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 08:16
av mati
Hok skrev:
Detta med ökad förbrukning vid många korta körningar jämfört med långkörning är inget unikt för en elbil. Jag har lätt minst 75% ökad förbrukning vid korta körningar jämfört med långkörning nu på vintern med min bensinbil.
Helt rätt. Framförallt dieselbilar som inte får upp värmen tillräckligt snabbt och som behöver hjälp av en dieselvärmare drar massor på vintern, i synnerhet när man kör bara korta sträckor.
Skillnaden är väl att folk tenderar att få panik när elbilen plötsligt bara har halva räckvidden jämfört med vad man är van vid.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 08:17
av bylund
Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 08:29
av mati
bylund skrev:
Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.
Elbilen är ju skoningslös ärlig med att presentera både förbrukning och räckvidd. Bensinbilars räckviddsberäkning brukar sällan stämma så bra. I min sista volvobil jag ägde (V60) indikerades samma förbrukning på vintern som på sommaren, vilket naturligtvis var rena rama påhittesiffror. Jag tror faktiskt det var hårdkodat till att visa NEDC förbrukningen. Har man inte koll på hur mycket man tankar så skulle man lätt kunna tro att den indikerade förbrukningen stämmer överens med verkligheten.

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 08:44
av themax
mati skrev:
bylund skrev:
Jag tror att framför allt är det så mycket tydligare i en elbil. Förbränningsmotorbilar brukar smyga med det mer.
Elbilen är ju skoningslös ärlig med att presentera både förbrukning och räckvidd. Bensinbilars räckviddsberäkning brukar sällan stämma så bra. I min sista volvobil jag ägde (V60) indikerades samma förbrukning på vintern som på sommaren, vilket naturligtvis var rena rama påhittesiffror. Jag tror faktiskt det var hårdkodat till att visa NEDC förbrukningen. Har man inte koll på hur mycket man tankar så skulle man lätt kunna tro att den indikerade förbrukningen stämmer överens med verkligheten.
Jotack. Mina två senaste tankningar:

9/2: Mest korta svängar i stan: 8.50 L/100km
14/2: Efter 70 mil långresa: 5.98 L/100km

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 25 feb 2017 09:48
av Monark1954
En pusselbit varför man skall undvika 100% och 0% och främst inte lämna bilen med 100% laddning och 0% laddning finns i denna föreläsning. Den är lång och kanske svår att förstå men väldigt intressant för vissa att få en fysikalisk förklaring till varför. Sen finns det en mängd med varianter med att legera batteriet celler med andra metaller för att få de prestanda man vill, lägre kostnad, högre kapacitet eller t.ex. högre livslängd. Olika bilfabrikater kan dessutom styra max spänning olika så ett råd från en elbiltillverkare är inte generellt översättbart till en annan elbil.
Se på filmen flera gånger den som orkar och inte är jätte duktig i språket.


Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 04 jun 2017 18:40
av tobbeturbo
Såg att någon skrev angående 60-batterierna.
Visst borde det väl stämma att jag kan ladda 100% då jag har ett strypt 75-batteri?
Fick en varning idag då jag laddat 100% några gånger nu.
Datorn varnade att jag borde sätta en limit på laddningen för att batteriet ska hålla längre (dock så har vi ju 8 års garanti på batteriet?...)

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 04 jun 2017 18:49
av Smutt
tobbeturbo skrev:
Såg att någon skrev angående 60-batterierna.
Visst borde det väl stämma att jag kan ladda 100% då jag har ett strypt 75-batteri?
Fick en varning idag då jag laddat 100% några gånger nu.
Datorn varnade att jag borde sätta en limit på laddningen för att batteriet ska hålla längre (dock så har vi ju 8 års garanti på batteriet?...)
Det är därför det är världens bästa elbil bara ladda 100% jämt helt underbart!

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 04 jun 2017 20:48
av tobbeturbo
M.a.o kan jag fortsätta ladda 100%? Eller: "100%" såklart... :lol:

Re: Varför inte ladda 100%

Postat: 04 jun 2017 21:34
av Smutt
tobbeturbo skrev:
M.a.o kan jag fortsätta ladda 100%? Eller: "100%" såklart... :lol:
Exakt livet är enkelt så länge man inte förstör den genom uppgradering, då ställs man inför marriga val :lol: