Sida 2 av 5
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 17:38
av bonath
Ok...
Så till en Leaf har man ingen nytta av rött trefas-uttag hemma i garaget?
Är det bara vanlig schuko kontakt som gäller??
Om man kommer hem "tom" så är det 12 timmar som behövs, eller?
Hur länge behöver man ChaDeMo-ladda när man långkör?
Sonen bor utanför Götlabôrrg och vi har ca 13 mil dit. Finns en ChaDeMo vid Varberg norra............
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 18:00
av TiborBlomhall
Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 18:38
av Teslaspolen
TiborBlomhall skrev:Leaf laddar alltid enfas. Du kan sätta trefasuttag i garaget men den kommer bara belasta en av faserna.
Hemma laddar man med 2.4 kWh per timme från vanligt vägguttag, eller 3.7 resp 7.4 kWh per timme om du har installerat 16A resp 32A laddbox. Med 30 kWh batteri blir det då mellan 5-12 timmar att ladda från tomt... men:
1. Du kommer ytterst sällan hem med tomma batterier
2. Du laddar ytterst sällan till 100% vanligtvis laddar man till 80%
CHAdeMO laddar batterierna till 80% på en halvtimme. Sen avtar laddhastigheten så sista 20% tar minst en halvtimme till.
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 19:28
av bonath
Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 19:35
av Teslaspolen
bonath skrev:Teslaspolen skrev:
Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Två års leasing i väntan på model3 så får man väl leva med det.

Jo det är väl så upplägget är här med. Leasad på två år, sedan blir det Tesla! Men det är mindre kul för dom som faktiskt äger sin Leaf och vill behålla den läääänge. Själv hade jag gärna köpt en beggad Leaf som min första bil istället för någon sliten fossil häck.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 21:39
av TiborBlomhall
Teslaspolen skrev:Önskar att det var som du säger i punkt 2. På nyare Leafar så finns ingen begränsning, batterier laddas alltid till 100% om du inte manuellt bevakar och avbryter den...
Jo, det är sant. Sorry jag glömde bort att detta är borta i nyare Leaf.
Å andra sidan laddar Leaf aldrig batterierna helt fullt. "100%" på displayen är egentligen bara runt 95% laddning i batterierna. (Teslas 100% däremot är verkligen helt fulladdade batterier.)
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 26 feb 2017 22:08
av LarsL
Antar att deras 100% är helt ok med de nya batterierna eftersom de tagit bort 80%s alternativet. De höjde ju också garantin till 8år så jag skulle inte oroa mig för det.
Laddaren har nog inget med Tekna att göra utan ligger utan på det, om inget ändrat sig nu den senaste tiden. 7kW kan ju vara användbart ute på offentliga laddare men jag skulle knappast använt det hemma. Det är ytterst sällan man behöver ladda så fort till vardags. Det du får med Tekna och som kan vara värt den extra kostnaden är Led halvljus och skinnklädsel.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 27 feb 2017 09:44
av TiborBlomhall
Ja 7.4 kW laddaren drar 32A enfas. Inte många i Sverige som har såna strömstyrkor tillgängliga hemma.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 27 feb 2017 22:29
av bonath
Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat

är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 00:19
av Basunen
bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
Om jag laddar med ChaDeMo laddaren på OkQ8 macken Landvetter innan jag parkerar så kan väl
Leafen stå en vecka och när jag ska hem toppar jag upp igen med ChaDeMon på samma ställe om det behövs...
Hur mycket tappar Leaf på en vecka?
Om den står en vecka, Leafen alltså, inget annat

är den för "kall" att snabbladda innan hemresan då?
Finns en ChaDeMo vid Varberg Norra som reserv men vi landar sent så direkt hem vore najs.
Du ska ladda när batteriet är så tomt som möjligt då går det snabbast. Du är närmare målet och kan ladda exakt vad du behöver, inget extra. 5 minuter brukar ge mig 5 kW, då kommer jag två mil till. Oftast det som behövs.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 00:21
av LarsL
Räkna inte med 16 mil i motorvägsfart, det är alltid trevligare att ladda en extra gång än att köra på gränsen.
Bilen ska inte stå länge utan laddning, men den klarar sig en vecka med 10-20% i batteriet.
Nej den är inte för kall för att snabbladda efter en vecka på sommaren. Det brukar dessutom alltid gå att snabbladda även om det kanske inte är riktigt riktigt lika snabbt.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 01:15
av TiborBlomhall
bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
På Landvetter (och de flesta publika laddstolpar) så är det Typ2 KONTAKT. Till den passar det utmärkt den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf. Den har alltså en Typ2 kontakt i ena ändan som passar uttaget på stolpen och en Typ1 kontakt i andra ändan som passar Leaf.
Det är bara grejer med fast monterad Typ2 kabel som inte passar Leaf.
Enklast är alltså om du lämnar din Leaf på laddning inkopplad på parkeringen i Landvetter. För att undvika att den står fulladdad en vecka kan du sätta laddningen på timer eller starta med appen dan innan du ska flyga hem.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 06:30
av Bjelke
TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 07:36
av Teslaspolen
Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Vår Leaf skulle inte ha kommit med en normalt sett, sedan efter beställning men innan leverans var jag och mailade med försäljaren (Bilstjärnan i Falun) och efterfrågade sladden. Inte bara gick han med på att vi fick sladden under leasingtiden; dom ändrade sin policy för alla Leaf köpare/leasare så att typ2-typ1 sladd skulle medfölja; tidigare hade dom tagit 5000 Kr för en...
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 08:40
av Bjelke
Teslaspolen skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Vår Leaf skulle inte ha kommit med en normalt sett, sedan efter beställning men innan leverans var jag och mailade med försäljaren (Bilstjärnan i Falun) och efterfrågade sladden. Inte bara gick han med på att vi fick sladden under leasingtiden; dom ändrade sin policy för alla Leaf köpare/leasare så att typ2-typ1 sladd skulle medfölja; tidigare hade dom tagit 5000 Kr för en...
Det var ju riktigt bra ju!

Undrar om man kan få en retroaktivt...?

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 09:17
av TiborBlomhall
Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 13:24
av _TonyV
TiborBlomhall skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Kan vara att typ2-1 kablen ingår till alla 30 kwh bilar.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 17:39
av bonath
_TonyV skrev:TiborBlomhall skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Kan vara att typ2-1 kablen ingår till alla 30 kwh bilar.
Enligt den Leaf-ägaren som jag träffade i bilhallen så följer den bara med Tekna, inte Acenta.
Det skiljer "bara" 200/mån på Acenta o Tekna och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 17:43
av janni
bonath skrev:
...och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Vilken vinkel är de sista 20 graderna ifrån?

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 17:48
av bonath
janni skrev:bonath skrev:
...och det är rätt cool med 380 graders kameran. Inte mycket att tveka på...
Vilken vinkel är de sista 20 graderna ifrån?

Liiite överlapp... kanske...

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 18:28
av LarsL
TiborBlomhall skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Inte bara det utan man fick en ny schukelladdare vid senaste servicen också

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 18:40
av Teslaspolen
LarsL skrev:TiborBlomhall skrev:Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:bonath skrev:Börjar få lite koll...
Till sommaren ska vi flyga en vecka från Landvetter. Det är 16 mil hemifrån. Borde gå utan laddstopp.
På flygplatsparkeringen är det bara typ2 som gäller enligt Svedavia.
...den Typ2-Typ1 sladd som följer med Leaf...
Va fan fick sån med bilen? Det fick inte jag iaf, jag fick köpa den på annat håll

Fusk!

Dom fjäskade kanske lite extra för dig eftersom du är president & präst å allt?

Nä du, fick köpa egen för surt fördärvade pengar
Men jag har hört att nuförtiden följer det med en.
Inte bara det utan man fick en ny schukelladdare vid senaste servicen också

Ja det reagerade jag också på. Plötsligt kom det ett brev som sa att schukosladden vi fått med bilen var på 8 ampere endast

Skulle få en 10 ampere härnäst... Tja, jag klagar väl inte. Men hade dom inte bara kunnar slå till med 16 ampere (och då kunnat stoltsera med 'Nu dubbelt så snabbladdtid!')?
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 28 feb 2017 19:00
av bylund
16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 01 mar 2017 06:52
av Bjelke
bylund skrev:16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Och Leafen drar som mest "bara" 14,3 A fast det är fortfarande lite väl mycket såklart...
Har man riktigt bra grejer (inget gammalt slitet motorvärmaruttag) så funkar det iaf

Re: Leasa Leaf 24 eller 30 kwh?
Postat: 01 mar 2017 06:56
av LarsL
Bjelke skrev:bylund skrev:16 A är det väl ingen vågar med schuko, då de inte är gjorda för den belastningen över lång tid. 13 A brukar de flesta, inklusive Tesla, köra på.
Och Leafen drar som mest "bara" 14,3 A fast det är fortfarande lite väl mycket såklart...
Har man riktigt bra grejer (inget gammalt slitet motorvärmaruttag) så funkar det iaf

De kunde ju skickat med en sladd med CEE propp för 16A tex. Fast den hade jag ju aldrig kunnat använda hemma eftersom huvudsäkringen inte skulle tåla det.