Re: köra 30mil
Postat: 26 feb 2017 21:00
Mitt intryck är att hastighet påverkar förbrukning mycket mer än last/vikt. Vid temperaturer under ca 5-10 grader blir uppvärmning av batteriet en väsentligt parameter de först milen.
Funkar säkert ända tills man byter från 19" vinterfälgar till 22" sommarfälgar... Tror dock att det som drar mest är många korta turer. Märker att räckvidden rasar under första milen men sedan planar den ut och snittförbrukningen sjunker sedan. Kört med snittförbrukning på under 180 Wh/km under 50 km när medelhastigheten varit över 90km/h och temperaturen kring 5 grader med min Model X P90D. Kan dock lätt dra 400 Wh/km under samma förutsättningar de första 10 km om jag startar med kall bil.SolnaGnagarn skrev:Är det så? Kul! Tycker att min XP90DL drar väldigt mycket. Kör man 50km så har den dragit 100km typ.SR-71-BlackBird skrev:För alla er som plockat ut era bilar sen höst/vinter, ni kommer att bli positivt överraskade så snart värmen kommer och vägarna torkar upp, förbrukningen rasar med kanske 30-50%.
Dags att torka av den där skärmendanni skrev:
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.Svenssons skrev:Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.bylund skrev:Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.Svenssons skrev:Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osvSvenssons skrev:Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.bylund skrev:Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.Svenssons skrev:Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.Dansken skrev:Dags att torka av den där skärmen
Numera ska man kunna aktivera laddning på 'Energa' Chademoladdarna i Gdynia, Sopot, Gdansk med Fortums charge & drive.Bladerunner skrev:Ok så det finns iaf laddning I Gdansk?
Vart kan man hitta dom och vart får man tag I laddkort?
Skitenkelt med en helt torr mikrofiberduk.danni skrev:Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.Dansken skrev:Dags att torka av den där skärmen
Rätt gammal tråd men ändå rätt intressant att läsa så här i efterhand. Jag tog själv bild på "Bjelke-metoden" och vi vet nu också vad som hände med dieselpumparna...Bjelke skrev:Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osvSvenssons skrev:
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.![]()
Annars är det ingen dum idé faktiskt(min är ju oxo "mobil" sas hehe)
För att Bjelke var första att nämna det här på forumet runt 2015. Normalt ska ju WallConnector-laddboxen och andra liknande kopplas fast och inte till ett CEE-uttag. Då är ju CEE-uttaget alltid fritt för kompressor eller liknande. Bjelke-metoden används när man inte vill att laddboxen ska vara fast monterad. Det kan tex vara tillfälligt för att man inte vet var man vill placera den, att man vill kunna ta den till sommarstugan eller för att ta med till Polen-resan och sänka polska mackar...LasseTM skrev:Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.
Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.Lidas5 skrev:Hej!
Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.
Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?
Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.
Mvh
Fredrik
Lidas5 skrev:Hej!
Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.
Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?
Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.
Mvh
Fredrik
LasseTM skrev:Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.Lidas5 skrev:Hej!
Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.
Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?
Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.
Mvh
Fredrik
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.
Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.
https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/