En 60 mot en 100 gör såklart skillnad. Allt annat vore ju konstigt med tanke på att man har nästan dubbelt så mycket batteri att tillgå. Men skillnaden mellan 60 och 85kWh är betydligt mindre. Om man sedan dessutom jämför en törstig P85 med en snål 60D facelift så blir det nästan fördel för 60:n. Vi körde för några veckor sedan ner till Göteborg med några Teslor. 60:n tog sig från SuC i Jung till Gbg och tillbaks. Jag var tvungen att ladda min P85 i Gbg, annars hade jag inte kunnat köra lika fort som de andra. Kom ihåg att en 60 faktiskt har lite mer än 60kWh tillgängligt, min P85 har bara lite drygt 70kWh tror jag. Ingen större skillnad alltsåapkungen skrev:En 100D laddar klart snabbare än en 60D också på SuC. Toppeffekten är högre. Även 85 o 90 laddar snabbare. Och när det är 20 mil mellan laddarna börjar batteriet fyllas fullt på n 60 och då blir skillnaden ännu större
En 100D ger upp emot 140-170km längre räckvidd på motorväg vilket är lika mycket som en Hyundai ioniqs hela räckvidd. Klart att det gör skillnad. Och även om man har en SuC längs med vägen så tar även 40kwh på SuC 20-30 min att ladda.
Ska man åka långt och ofta är så klart en 100 att föredra och visst tjänar man på det. Med det sagt skulle jag ändå ta en 60 då det är så pass stor skillnad i pris.
Reflektioner efter längre road trip...
Moderator: Redaktion
Re: Reflektioner efter längre road trip...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Och icke att förglömma att nya 60 laddar som en 75.mati skrev:En 60 mot en 100 gör såklart skillnad. Allt annat vore ju konstigt med tanke på att man har nästan dubbelt så mycket batteri att tillgå. Men skillnaden mellan 60 och 85kWh är betydligt mindre. Om man sedan dessutom jämför en törstig P85 med en snål 60D facelift så blir det nästan fördel för 60:n. Vi körde för några veckor sedan ner till Göteborg med några Teslor. 60:n tog sig från SuC i Jung till Gbg och tillbaks. Jag var tvungen att ladda min P85 i Gbg, annars hade jag inte kunnat köra lika fort som de andra. Kom ihåg att en 60 faktiskt har lite mer än 60kWh tillgängligt, min P85 har bara lite drygt 70kWh tror jag. Ingen större skillnad alltsåapkungen skrev:En 100D laddar klart snabbare än en 60D också på SuC. Toppeffekten är högre. Även 85 o 90 laddar snabbare. Och när det är 20 mil mellan laddarna börjar batteriet fyllas fullt på n 60 och då blir skillnaden ännu större
En 100D ger upp emot 140-170km längre räckvidd på motorväg vilket är lika mycket som en Hyundai ioniqs hela räckvidd. Klart att det gör skillnad. Och även om man har en SuC längs med vägen så tar även 40kwh på SuC 20-30 min att ladda.
Ska man åka långt och ofta är så klart en 100 att föredra och visst tjänar man på det. Med det sagt skulle jag ändå ta en 60 då det är så pass stor skillnad i pris.
Skillnaden mellan 60 och 100 är alltså bara 25% i ladd hastighet teoretiskt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Tjena!
Bor i Oslo och har en 60D, kört ca. 750 mil sedan september då jag fick den. I Norge där ju allt annat annars kostar skjortan, så är just elbilar favoriserade av staten: inga skatter eller avgifter överhuvudtaget - inte ens moms! Betalade 650' NOK för min bil, deep blue metallic och next gen-säten enda tillvalen pga. budgetbegränsning.
Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %, och tänk oxå på att det är den enda Tesla-modellen med MER tilgjänglig kapacitet än vad modellbeteckningen anger! (62,4kw). Batteriet ska inte heller ta skada av att laddas fullt ofta, då det är ett 75kw-batteri med software-spärr. Mycket prisvärd modell med andra ord - plockas den bort av Tesla när TM3 kommer? Tippar det...
Körde Oslo-Stockholm-Oslo över en långhelg för ett par veckor sen, gick helt problemfritt. Från Oslo till Karlstad är det ca. 23 mil, navigationens räckviddsberäkning sa vid avresa att det skulle vara 25 % kvar vid ankomst (startade med 98 % efter att ha värmt upp batteri och kupé).
Det var Runt 0 grader och torra vägar, så ingen stor risk att "gå på en smäll" här såg det ut som... MEN, då det var stor utresehelg denna fredag (sportlov i Norge), så var det en del kö ut av stan - något som fick räckviddsberäkningen att bottna helt nere på 12 % efter ca. 30 min i kö!
Lite räckviddsångest ett tag, som snabbt försvann när vi kom upp i normal fart och beräkningen steg till 20 % kvar - och det stämde exakt vid ankomst Karlstad.
(Liten fotnot: det var tät dimma genom Østfold i Norge, men fortfarande dagsljus. Blev omkörd av en TMS på motorvägen som var helt utan bakljus, något som gjorde att bilen faktiskt inte var så lätt att se (den var givetvis grå) - så kom ihåg dimljusen då bilens automtak inte reagerar på dimma!)
Laddade i ca. en halvtimme och fyllde upp till över 80 % (kommer inte ihåg exakta siffran) innan det var dags att köra vidare mot Arboga. Inga problem med räckvidd denna sträcka på ca. 15 mil, heller inte sista etappen till Stockholm som är ca. lika lång.
Bodde på det utmärkta Hotell Långholmen där det både var gratis parkering OCH gratis laddning - dom har två röda industrikontakter och en schucko (använde bara den sistnämnda så vet inget om hur mycket juice man kan få ur industrikontakterna).
Tack vare relativt torra vägar och en temp. mellan +4 och -5 så höll sig förbruket på bra nivåer. Tippar jag låg på ett totalt snitt på 210 wh/km hela resan på 110 mil. Sista etappen Karlstad-Oslo var den bara 192 wh/km. Det som hadde kunnat göra resan till en mer nervös upplevelse är mycket blötsnö på vägarna, det fylls fort upp i hjulhusen har jag hört, något som tar mycket räckvidd.
Kan verkligen rekommendera S60/D oxå som bil för långresor, den är ju identisk med 75'an på allt utom batterikapacitet - som kan uppgraderas senare. Acceleration är ju samma på båda bilarna, och man kan ju välja vilken utrustning man vill.
Största fördelen är ju batteriet - som inte slits på samma sätt som på andra modeller. Om man som jag planerar att behålla bilen i många år är ju detta en viktig fördel.
Bor i Oslo och har en 60D, kört ca. 750 mil sedan september då jag fick den. I Norge där ju allt annat annars kostar skjortan, så är just elbilar favoriserade av staten: inga skatter eller avgifter överhuvudtaget - inte ens moms! Betalade 650' NOK för min bil, deep blue metallic och next gen-säten enda tillvalen pga. budgetbegränsning.
Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %, och tänk oxå på att det är den enda Tesla-modellen med MER tilgjänglig kapacitet än vad modellbeteckningen anger! (62,4kw). Batteriet ska inte heller ta skada av att laddas fullt ofta, då det är ett 75kw-batteri med software-spärr. Mycket prisvärd modell med andra ord - plockas den bort av Tesla när TM3 kommer? Tippar det...
Körde Oslo-Stockholm-Oslo över en långhelg för ett par veckor sen, gick helt problemfritt. Från Oslo till Karlstad är det ca. 23 mil, navigationens räckviddsberäkning sa vid avresa att det skulle vara 25 % kvar vid ankomst (startade med 98 % efter att ha värmt upp batteri och kupé).
Det var Runt 0 grader och torra vägar, så ingen stor risk att "gå på en smäll" här såg det ut som... MEN, då det var stor utresehelg denna fredag (sportlov i Norge), så var det en del kö ut av stan - något som fick räckviddsberäkningen att bottna helt nere på 12 % efter ca. 30 min i kö!



Lite räckviddsångest ett tag, som snabbt försvann när vi kom upp i normal fart och beräkningen steg till 20 % kvar - och det stämde exakt vid ankomst Karlstad.
(Liten fotnot: det var tät dimma genom Østfold i Norge, men fortfarande dagsljus. Blev omkörd av en TMS på motorvägen som var helt utan bakljus, något som gjorde att bilen faktiskt inte var så lätt att se (den var givetvis grå) - så kom ihåg dimljusen då bilens automtak inte reagerar på dimma!)
Laddade i ca. en halvtimme och fyllde upp till över 80 % (kommer inte ihåg exakta siffran) innan det var dags att köra vidare mot Arboga. Inga problem med räckvidd denna sträcka på ca. 15 mil, heller inte sista etappen till Stockholm som är ca. lika lång.
Bodde på det utmärkta Hotell Långholmen där det både var gratis parkering OCH gratis laddning - dom har två röda industrikontakter och en schucko (använde bara den sistnämnda så vet inget om hur mycket juice man kan få ur industrikontakterna).
Tack vare relativt torra vägar och en temp. mellan +4 och -5 så höll sig förbruket på bra nivåer. Tippar jag låg på ett totalt snitt på 210 wh/km hela resan på 110 mil. Sista etappen Karlstad-Oslo var den bara 192 wh/km. Det som hadde kunnat göra resan till en mer nervös upplevelse är mycket blötsnö på vägarna, det fylls fort upp i hjulhusen har jag hört, något som tar mycket räckvidd.
Kan verkligen rekommendera S60/D oxå som bil för långresor, den är ju identisk med 75'an på allt utom batterikapacitet - som kan uppgraderas senare. Acceleration är ju samma på båda bilarna, och man kan ju välja vilken utrustning man vill.
Största fördelen är ju batteriet - som inte slits på samma sätt som på andra modeller. Om man som jag planerar att behålla bilen i många år är ju detta en viktig fördel.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Dimljusen kan vara en bra idé, men även halvljusen ska igång vid nedsatt sikt..ALDA skrev:(Liten fotnot: det var tät dimma genom Østfold i Norge, men fortfarande dagsljus. Blev omkörd av en TMS på motorvägen som var helt utan bakljus, något som gjorde att bilen faktiskt inte var så lätt att se (den var givetvis grå) - så kom ihåg dimljusen då bilens automtak inte reagerar på dimma!)
I dimma, regn, snörök eller andra förhållande som betyder nedsatt sikt, även om det inte är mörkt, så måste man slå igång lamporna. Nya lagen kräver alltså att föraren tar ansvar för sin egen belysning.. Så har det i och för sig alltid varit, men vi svenskar har vant oss mer att det alltid funkar som det ska om vredet är på. Idiotiska DRL-lag har fuckat till det.. ser DRL-nötter som kör med släkta lampor var och varann dag.. även då i helt mörker.. suck.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Tyvärr glömmer Teslan varje gång när man hade ljuset i manuellt på-läge, även om man inte stänger av det när man parkerar bilen. Det är ett ganska märkligt beteende. Man stänger avsiktligt inte av ljuset, bilen protesterar högljutt och säger att ljuset är på, man ignorerar protesterna och går ifrån bilen, och vipps stänger bilen av ljuset själv. När man kliver in igen är det i auto-läge, dvs släckta bakljus. Ganska korkat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Det visste jag inte.. men såklart har Tesla tagit bort det "vanliga" ljusvredet.. 
Det är lätt hänt att vi svenskar glömmer bort att man manuellt måste tända ibland när det är dåligt väder. I många länder som inte haft dagsljuslagar tidigare är det en självklarhet, men för oss har vi ju inte behövat bry oss på decennier då bilarna som sålts här alltid haft lampor på direkt man startat dem.
:/
Som sagt, dum lag som väldigt lätt orsakar mänskliga fel.

Det är lätt hänt att vi svenskar glömmer bort att man manuellt måste tända ibland när det är dåligt väder. I många länder som inte haft dagsljuslagar tidigare är det en självklarhet, men för oss har vi ju inte behövat bry oss på decennier då bilarna som sålts här alltid haft lampor på direkt man startat dem.
:/
Som sagt, dum lag som väldigt lätt orsakar mänskliga fel.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Min nyligen köpta TMS 60 som jag hämtade för en vecka sedan laddar inte lika fort hela vägen till 100% . Den ligger fint på 96kw upp till runt 75-80% sen trappar den ner och ligger på runt 40-45kw till 100%ALDA skrev:Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Thomas76. Din observation är korrekt. Den trillar ner mot 35kw effekt om det närmar sig 100% och batteriet är lite småkallt.thomas76 skrev:Min nyligen köpta TMS 60 som jag hämtade för en vecka sedan laddar inte lika fort hela vägen till 100% . Den ligger fint på 96kw upp till runt 75-80% sen trappar den ner och ligger på runt 40-45kw till 100%ALDA skrev:Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %
Detta skvallrar om att batteriet egentligen har långt kvar till 100% i cellerna (75kwh). Laddar man en 75 (eller för den delen en S100D) till 100% så går effekten ner till 2kw mot slutet. Riktigt tidsförödande att vänta på. Så grattis till ett klokt köp!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Korrekt. Till sist står det bara Charging i displayen, utan uppskattad återstående tid. Det är likadant när man laddar via trefas. De sista procenten tar en evighet. Jag orkar sällan att vänta så länge, det behövs ju inte heller.Zoidberg skrev:Laddar man en 75 (eller för den delen en S100D) till 100% så går effekten ner till 2kw mot slutet. Riktigt tidsförödande att vänta på. Så grattis till ett klokt köp!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Fast då pågår "balanseringen" och den är ju bra att låta bilen göra iblandmati skrev:Korrekt. Till sist står det bara Charging i displayen, utan uppskattad återstående tid. Det är likadant när man laddar via trefas. De sista procenten tar en evighet. Jag orkar sällan att vänta så länge, det behövs ju inte heller.Zoidberg skrev:Laddar man en 75 (eller för den delen en S100D) till 100% så går effekten ner till 2kw mot slutet. Riktigt tidsförödande att vänta på. Så grattis till ett klokt köp!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Ja så är det väl va? Sist jag hade ställt in laddning till 100% så stod det bara på 98% när laddningen äntligen avslutades. Det måste ju vara så att bilen har lyckats "frigöra" lite kapacitet under balanseringen. Eller är det nåt annat kanske?Bjelke skrev:Fast då pågår "balanseringen" och den är ju bra att låta bilen göra ibland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Har inte jag upplevt - nu har jag inte SuC-laddat till över 80 % mer än ett par gånger, men farten är oförändrad (har iofs. inte haft bättre fart än 80kw ca). Och det är ju en naturlig följd av att laddning till 100 % på software-spärrat 60kw-batteri bara motsvarar ca. 85 % av totalkapaciteten på batteriet. Så där ska det vara full fart helt upp till NÄSTAN "full tank" på en facelift TMS60/D.Zoidberg skrev:Thomas76. Din observation är korrekt. Den trillar ner mot 35kw effekt om det närmar sig 100% och batteriet är lite småkallt.thomas76 skrev:Min nyligen köpta TMS 60 som jag hämtade för en vecka sedan laddar inte lika fort hela vägen till 100% . Den ligger fint på 96kw upp till runt 75-80% sen trappar den ner och ligger på runt 40-45kw till 100%ALDA skrev:Kan bekräfta det som sägs om fördelar med 60-modellen med tanke på SuC-laddning, den laddar lika fort hela vägen upp till 100 %
Detta skvallrar om att batteriet egentligen har långt kvar till 100% i cellerna (75kwh). Laddar man en 75 (eller för den delen en S100D) till 100% så går effekten ner till 2kw mot slutet. Riktigt tidsförödande att vänta på. Så grattis till ett klokt köp!
Sen påverkar ju andra faktorer som nätkapacitet på laddorten, temperatur, om batteriet är kallt eller varmt osv.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Reflektioner efter längre road trip...
Klurigt det har jag faktiskt inte tänkt på, måste kollasmati skrev:Ja så är det väl va? Sist jag hade ställt in laddning till 100% så stod det bara på 98% när laddningen äntligen avslutades. Det måste ju vara så att bilen har lyckats "frigöra" lite kapacitet under balanseringen. Eller är det nåt annat kanske?Bjelke skrev:Fast då pågår "balanseringen" och den är ju bra att låta bilen göra ibland

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19