Verdi skrev:danni skrev:Du vet, om man lyfter in vinsten man gör på den skattefria milersättningen på 30-60 tjänstemil i veckan så blir helt plötsligt avståndet mellan din XC70 och Teslan du räknade på ovan försvinnande litet... Och om det inte främst handlar om ekonomi utan vad för bil man kör, och en Passat inte duger (Passat, särskilt åttonde generationen, är i mitt tycke en oerhört mycket bättre bil än V70/XC70, i alla fall om man föredrar att köra framför att åka bil), så känns det jättemärkligt att sitta och vrida på hundralapparna och inte bara ta en Tesla. Skillnaden i vad man får för bilupplevelse är helt enorm, medan skillnaden i ekonomi inte är det. Får jag fråga - har du provkört ännu?
Det finns förresten de som fortfarande erbjuder garanterat restvärde på en Tesla:
https://www.sixtleasing.se/miljobil/tesla-model-s-60
Sure, leasingavgiften är ganska saftig. Men förmånsvärdet på den modellen är enligt sidan 3492 kr per månad vilket kompenserar för en hel del, och det ingår försäkring och service i det priset. Och den nya 60-modellen (som är en mjukvarustrypt 75:a) räcker faktiskt väldigt långt, särskilt sålänge man rör sig inom täckning för Supercharger-nätverket.
Öh, nej. 18,50:- skattefritt per mil ist för 9,50:-. 9 spänn per mil. Som jag ändå betalar via bolaget. Slipper skatta på summan men det är väl värt max 5:- milen. Det blir INGENTING!
Passaten är hemsk. Stötigare och bullrigare än min gamla 3-serie, som var jävligt bullrig den med. Slut på den diskussionen. XC70 erbjuder överlägsen komfort. Man sitter bättre, den är tystare osv osv. Kan godta usel komfort i t ex en M2 men i familjebilen som man sitter och åker 60-70 mil om dagen i så värderar jag annat.
Följande saker gör att jag inte byter just nu.
1. Model S är väldigt dyr. Om det kommer billigare elbilar som erbjuder samma räckvidd kan värdet RASA. Och jag vet inte hur länge jag har inkomst i mitt bolag. Det är för mig en stor risk. Särskilt när jag totalt redan äger bilar för 1,2 miljoner totalt.
2. Jag har ryggproblem på riktigt. Diskbuktning, vilket i sin tur leder till ischias-smärtor och skit. Jag säljer en BMW M550d nu med komfortstolar och extra allt eftersom jag får ont i ryggen vid långkörning. Volvon, hur simpel den nu må vara, erbjuder en smärtfri upplevelse de ggr vi åker långt med hela familjen. Gör Teslan det? Vet ej. Jag vet inte ens hur jag tar reda på det. Får man provköra i 3 timmar?
Men jag lovar, jag ska försöka hinna med en provkörning under våren/sommaren.
Vadå, 18,50 per mil? Var inte XC70:n också en företagsbil? Allt du skrev ovan gav mig det intrycket. 5 kr per mil är ju fortfarande inte ingenting. Om du snittar 45 tjänstemil i veckan så blir det med andra ord 200 mil i månaden, vilket då alltså blir en tusenlapp per månad. Det är inte ingenting - det är ju i stort sett skillnaden mellan din nuvarande bil och en Model S, lite beroende på hur man räknar såklart.
Jag har aldrig upplevt Passat som stötig eller bullrig. Men visst, den är inte lika komfortabel som en XC70. Komfortabel är väl å andra sidan det enda en XC70 är - i övrigt är den ju dödligt tråkig, särskilt vad gäller köregenskaperna. Sen har jag personligen aldrig varit ett större fan av Volvos stolar, trots att många lovordar dem (fast det har ändrats med de allra senaste modellerna, ska jag tillstå - sportstolarna i de nyaste Volvo-modellerna är fenomenala, men de bilarna är ju också mer tyskliknande i både stolar och det mesta annat).
1. Jag tror det är en väldigt liten risk att värdet skulle rasa. Historiskt har det varit tvärtom, värdet har stått sig extremt bra. Men du kan komma runt problemet med operationell leasing (som den jag länkade till ovan) för en väldigt liten merkostnad om det är något som oroar dig.
2. En vanlig provkörning är på en timme ungefär. Om du är seriös spekulant är det inga som helst problem att lösa så du får låna en bil ett dygn eller en helg för att prova köra lite längre. Har du ryggproblem kan det nog vara väl värt att göra det, eftersom det är omöjligt att säga på förhand om din rygg kommer gilla stolarna eller inte. Jag personligen älskar mina nextgenstolar, tycker de är utmärkta för långfärder, men jag har inga ryggproblem.
Men oavsett om du är seriös spekulant i dagsläget eller inte borde du boka in en vanlig provkörning på en timme. Det är en sjukt häftig upplevelse.