Sida 2 av 4

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 16:19
av mati
Ja, nånstans runt 14.000 kostar den privat. Jag tror inte ens att det räcker ärligt talat. Fast som sagt, det märker jag ju inte förrän jag säljer den. Jag ser ju inte den kostnaden varje månad, eftersom jag inte har belånat hela bilen.
Den dagen när jag inte får nånting för den gamla bilen och jag har inga pengar kvar att köpa en ny bil för, först då blir det jobbigt. Samtidigt har jag aldrig haft några planer på att köpa en lika dyr bil igen. Pengarna har jag helt enkelt gett bort till Elon. Så sett kostar mig Teslan inte alls så mycket, eftersom jag har helt enkelt skrivit av största delen av köpesumman. Jag räknar inte med att jag någonsin får ihop lika mycket pengar igen.
Det är fulländat självbedrägeri, men i värsta fall får jag köra bilen så länge den håller ihop.

En ny S60/75 ligger runt 5500kr i förmånsvärde när man inte trycker in alltför mycket utrustning. Leasingen för en 75 ligger runt 12 000kr+moms. Jaha, det är kanske totalt sett billigare per månad, och då får jag visserligen en ny bil. Men den är betydligt slöare (inte avgörande, men man är ju van vid en P85 ;) ), den har mindre räckvidd, och framförallt är den betydligt sämre utrustad än min bil. Det är ju lite jobbigt såklart. Dessutom vet man ju inte hur bolaget går om tre år. Just nu är det inga som helst bekymmer, men man kan ju inte se i framtiden.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 21:17
av Pontus
Men Teslas leasingavtal räknas med 55% restvärde efter 3 år. Jag tycker det låter riskabelt högt, eller vad säger ni?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 21:40
av danni
Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Jag räknade på denna för övrigt: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=7247 Pris 795 tkr och "Ovanligt lågt förmånsvärde =5900kr/mån MED alla tillval (Kod 14TE001 +97000 i tillval)."


ps. Varför kan du inte ha två bilar "på dig själv"? Jag tänker ha fler än en på firman nu. Är det nån regel jag missat?
Jag vet inte. Sund förnuft eller nåt? Måste man då köra minst 100 tjänstemil i varje bil och hur ska det bevisas i så fall?
Ja det måste man. Man bevisar det med körjournal. :) För mig är det inga problem då jag lägger 30-60 mil i veckan i tjänsten.
Du vet, om man lyfter in vinsten man gör på den skattefria milersättningen på 30-60 tjänstemil i veckan så blir helt plötsligt avståndet mellan din XC70 och Teslan du räknade på ovan försvinnande litet... Och om det inte främst handlar om ekonomi utan vad för bil man kör, och en Passat inte duger (Passat, särskilt åttonde generationen, är i mitt tycke en oerhört mycket bättre bil än V70/XC70, i alla fall om man föredrar att köra framför att åka bil), så känns det jättemärkligt att sitta och vrida på hundralapparna och inte bara ta en Tesla. Skillnaden i vad man får för bilupplevelse är helt enorm, medan skillnaden i ekonomi inte är det. Får jag fråga - har du provkört ännu?

Det finns förresten de som fortfarande erbjuder garanterat restvärde på en Tesla: https://www.sixtleasing.se/miljobil/tesla-model-s-60

Sure, leasingavgiften är ganska saftig. Men förmånsvärdet på den modellen är enligt sidan 3492 kr per månad vilket kompenserar för en hel del, och det ingår försäkring och service i det priset. Och den nya 60-modellen (som är en mjukvarustrypt 75:a) räcker faktiskt väldigt långt, särskilt sålänge man rör sig inom täckning för Supercharger-nätverket.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 22:57
av SolnaGnagarn
Jag säger det jag alltid brukar säga! YOLO! Det rullar in nya kulor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 23:19
av Verdi
danni skrev:
Du vet, om man lyfter in vinsten man gör på den skattefria milersättningen på 30-60 tjänstemil i veckan så blir helt plötsligt avståndet mellan din XC70 och Teslan du räknade på ovan försvinnande litet... Och om det inte främst handlar om ekonomi utan vad för bil man kör, och en Passat inte duger (Passat, särskilt åttonde generationen, är i mitt tycke en oerhört mycket bättre bil än V70/XC70, i alla fall om man föredrar att köra framför att åka bil), så känns det jättemärkligt att sitta och vrida på hundralapparna och inte bara ta en Tesla. Skillnaden i vad man får för bilupplevelse är helt enorm, medan skillnaden i ekonomi inte är det. Får jag fråga - har du provkört ännu?

Det finns förresten de som fortfarande erbjuder garanterat restvärde på en Tesla: https://www.sixtleasing.se/miljobil/tesla-model-s-60

Sure, leasingavgiften är ganska saftig. Men förmånsvärdet på den modellen är enligt sidan 3492 kr per månad vilket kompenserar för en hel del, och det ingår försäkring och service i det priset. Och den nya 60-modellen (som är en mjukvarustrypt 75:a) räcker faktiskt väldigt långt, särskilt sålänge man rör sig inom täckning för Supercharger-nätverket.
Öh, nej. 18,50:- skattefritt per mil ist för 9,50:-. 9 spänn per mil. Som jag ändå betalar via bolaget. Slipper skatta på summan men det är väl värt max 5:- milen. Det blir INGENTING!

Passaten är hemsk. Stötigare och bullrigare än min gamla 3-serie, som var jävligt bullrig den med. Slut på den diskussionen. XC70 erbjuder överlägsen komfort. Man sitter bättre, den är tystare osv osv. Kan godta usel komfort i t ex en M2 men i familjebilen som man sitter och åker 60-70 mil om dagen i så värderar jag annat.

Följande saker gör att jag inte byter just nu.

1. Model S är väldigt dyr. Om det kommer billigare elbilar som erbjuder samma räckvidd kan värdet RASA. Och jag vet inte hur länge jag har inkomst i mitt bolag. Det är för mig en stor risk. Särskilt när jag totalt redan äger bilar för 1,2 miljoner totalt.
2. Jag har ryggproblem på riktigt. Diskbuktning, vilket i sin tur leder till ischias-smärtor och skit. Jag säljer en BMW M550d nu med komfortstolar och extra allt eftersom jag får ont i ryggen vid långkörning. Volvon, hur simpel den nu må vara, erbjuder en smärtfri upplevelse de ggr vi åker långt med hela familjen. Gör Teslan det? Vet ej. Jag vet inte ens hur jag tar reda på det. Får man provköra i 3 timmar?

Men jag lovar, jag ska försöka hinna med en provkörning under våren/sommaren.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 23:20
av Verdi
SolnaGnagarn skrev:
Jag säger det jag alltid brukar säga! YOLO! Det rullar in nya kulor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jo, det verkar ju göra det för er Tesla-ägare. ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 09 mar 2017 23:33
av danni
Verdi skrev:
danni skrev:
Du vet, om man lyfter in vinsten man gör på den skattefria milersättningen på 30-60 tjänstemil i veckan så blir helt plötsligt avståndet mellan din XC70 och Teslan du räknade på ovan försvinnande litet... Och om det inte främst handlar om ekonomi utan vad för bil man kör, och en Passat inte duger (Passat, särskilt åttonde generationen, är i mitt tycke en oerhört mycket bättre bil än V70/XC70, i alla fall om man föredrar att köra framför att åka bil), så känns det jättemärkligt att sitta och vrida på hundralapparna och inte bara ta en Tesla. Skillnaden i vad man får för bilupplevelse är helt enorm, medan skillnaden i ekonomi inte är det. Får jag fråga - har du provkört ännu?

Det finns förresten de som fortfarande erbjuder garanterat restvärde på en Tesla: https://www.sixtleasing.se/miljobil/tesla-model-s-60

Sure, leasingavgiften är ganska saftig. Men förmånsvärdet på den modellen är enligt sidan 3492 kr per månad vilket kompenserar för en hel del, och det ingår försäkring och service i det priset. Och den nya 60-modellen (som är en mjukvarustrypt 75:a) räcker faktiskt väldigt långt, särskilt sålänge man rör sig inom täckning för Supercharger-nätverket.
Öh, nej. 18,50:- skattefritt per mil ist för 9,50:-. 9 spänn per mil. Som jag ändå betalar via bolaget. Slipper skatta på summan men det är väl värt max 5:- milen. Det blir INGENTING!

Passaten är hemsk. Stötigare och bullrigare än min gamla 3-serie, som var jävligt bullrig den med. Slut på den diskussionen. XC70 erbjuder överlägsen komfort. Man sitter bättre, den är tystare osv osv. Kan godta usel komfort i t ex en M2 men i familjebilen som man sitter och åker 60-70 mil om dagen i så värderar jag annat.

Följande saker gör att jag inte byter just nu.

1. Model S är väldigt dyr. Om det kommer billigare elbilar som erbjuder samma räckvidd kan värdet RASA. Och jag vet inte hur länge jag har inkomst i mitt bolag. Det är för mig en stor risk. Särskilt när jag totalt redan äger bilar för 1,2 miljoner totalt.
2. Jag har ryggproblem på riktigt. Diskbuktning, vilket i sin tur leder till ischias-smärtor och skit. Jag säljer en BMW M550d nu med komfortstolar och extra allt eftersom jag får ont i ryggen vid långkörning. Volvon, hur simpel den nu må vara, erbjuder en smärtfri upplevelse de ggr vi åker långt med hela familjen. Gör Teslan det? Vet ej. Jag vet inte ens hur jag tar reda på det. Får man provköra i 3 timmar?

Men jag lovar, jag ska försöka hinna med en provkörning under våren/sommaren.
Vadå, 18,50 per mil? Var inte XC70:n också en företagsbil? Allt du skrev ovan gav mig det intrycket. 5 kr per mil är ju fortfarande inte ingenting. Om du snittar 45 tjänstemil i veckan så blir det med andra ord 200 mil i månaden, vilket då alltså blir en tusenlapp per månad. Det är inte ingenting - det är ju i stort sett skillnaden mellan din nuvarande bil och en Model S, lite beroende på hur man räknar såklart.

Jag har aldrig upplevt Passat som stötig eller bullrig. Men visst, den är inte lika komfortabel som en XC70. Komfortabel är väl å andra sidan det enda en XC70 är - i övrigt är den ju dödligt tråkig, särskilt vad gäller köregenskaperna. Sen har jag personligen aldrig varit ett större fan av Volvos stolar, trots att många lovordar dem (fast det har ändrats med de allra senaste modellerna, ska jag tillstå - sportstolarna i de nyaste Volvo-modellerna är fenomenala, men de bilarna är ju också mer tyskliknande i både stolar och det mesta annat).

1. Jag tror det är en väldigt liten risk att värdet skulle rasa. Historiskt har det varit tvärtom, värdet har stått sig extremt bra. Men du kan komma runt problemet med operationell leasing (som den jag länkade till ovan) för en väldigt liten merkostnad om det är något som oroar dig.

2. En vanlig provkörning är på en timme ungefär. Om du är seriös spekulant är det inga som helst problem att lösa så du får låna en bil ett dygn eller en helg för att prova köra lite längre. Har du ryggproblem kan det nog vara väl värt att göra det, eftersom det är omöjligt att säga på förhand om din rygg kommer gilla stolarna eller inte. Jag personligen älskar mina nextgenstolar, tycker de är utmärkta för långfärder, men jag har inga ryggproblem.

Men oavsett om du är seriös spekulant i dagsläget eller inte borde du boka in en vanlig provkörning på en timme. Det är en sjukt häftig upplevelse.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 05:44
av Pontus
Annars finns ju alternativet att hyra en för en hel dag eller flera dagar.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 08:38
av Verdi
danni skrev:
Vadå, 18,50 per mil? Var inte XC70:n också en företagsbil? Allt du skrev ovan gav mig det intrycket. 5 kr per mil är ju fortfarande inte ingenting. Om du snittar 45 tjänstemil i veckan så blir det med andra ord 200 mil i månaden, vilket då alltså blir en tusenlapp per månad. Det är inte ingenting - det är ju i stort sett skillnaden mellan din nuvarande bil och en Model S, lite beroende på hur man räknar såklart.

Jag har aldrig upplevt Passat som stötig eller bullrig. Men visst, den är inte lika komfortabel som en XC70. Komfortabel är väl å andra sidan det enda en XC70 är - i övrigt är den ju dödligt tråkig, särskilt vad gäller köregenskaperna. Sen har jag personligen aldrig varit ett större fan av Volvos stolar, trots att många lovordar dem (fast det har ändrats med de allra senaste modellerna, ska jag tillstå - sportstolarna i de nyaste Volvo-modellerna är fenomenala, men de bilarna är ju också mer tyskliknande i både stolar och det mesta annat).

1. Jag tror det är en väldigt liten risk att värdet skulle rasa. Historiskt har det varit tvärtom, värdet har stått sig extremt bra. Men du kan komma runt problemet med operationell leasing (som den jag länkade till ovan) för en väldigt liten merkostnad om det är något som oroar dig.

2. En vanlig provkörning är på en timme ungefär. Om du är seriös spekulant är det inga som helst problem att lösa så du får låna en bil ett dygn eller en helg för att prova köra lite längre. Har du ryggproblem kan det nog vara väl värt att göra det, eftersom det är omöjligt att säga på förhand om din rygg kommer gilla stolarna eller inte. Jag personligen älskar mina nextgenstolar, tycker de är utmärkta för långfärder, men jag har inga ryggproblem.

Men oavsett om du är seriös spekulant i dagsläget eller inte borde du boka in en vanlig provkörning på en timme. Det är en sjukt häftig upplevelse.
Haha, nej jag tänkte fel. Det blir ju ingen skillnad. Jo, 3:- milen mer för Teslan. 9,50:- ist för 6,50:- som det är för dieslar. Jag har dock bränslekostnaden med i beräkningarna så jag har tagit höjd för det där redan tycker jag.

Jag tycker XC70 är skön ändå på nåt sätt. Den känns robust, oöm och är verkligen superpraktisk. Det är absolut ingen bil jag tar på en tur på en kurvig landsväg men i stan och på motorväg spelar det inte så stor roll tycker jag. Har man dessutom två småbarn och en farträdd fru i bilen så blir det inte så mycket aktiv körning ändå. ;-) Den enda gången jag kör XC70 och är ensam i bilen är när jag ska till återvinningen.

Nu ser jag fram emot min nya i3 som jag ska hämta hem den 23 mars. Längre än så vill jag inte tänka just nu.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 08:53
av mati
Verdi skrev:
Jag tycker XC70 är skön ändå på nåt sätt. Den känns robust, oöm och är verkligen superpraktisk. Det är absolut ingen bil jag tar på en tur på en kurvig landsväg men i stan och på motorväg spelar det inte så stor roll tycker jag. Har man dessutom två småbarn och en farträdd fru i bilen så blir det inte så mycket aktiv körning ändå. ;-) Den enda gången jag kör XC70 och är ensam i bilen är när jag ska till återvinningen.

Nu ser jag fram emot min nya i3 som jag ska hämta hem den 23 mars. Längre än så vill jag inte tänka just nu.
När det gäller sittkomfort så bytte jag faktiskt bort min V60 eftersom att jag fick ont i ryggen i den. Tro det eller ej. Jag sitter däremot som en kung i Teslan. Det är ju högst individuellt men helt klart värt att testa.
Lastvolymmässigt är Model S inte sämre än en XC70 skulle jag tro, den är bara inte lika fyrkantig. Det enda som Model S inte har är dragkrok. Klarar man sig inte utan så går Model S bort.
Att köra en Volvo är på inget sätt en större upplevelse. Hade det inte varit för det där störande motorljudet så hade jag också tyckt att en Volvo är skön att åka i. Men idag skulle jag inte längre stå ut med den där terrordieseln som förstör allting. Varje gång jag tvingas åka Volvo så längtar jag tillbaka till Teslans tysthet och åkkomfort.
Jag låter bli att jämföra Teslans köregenskaper med en Volvo. Det är oceaner emellan.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 08:58
av danni
Verdi skrev:
Haha, nej jag tänkte fel. Det blir ju ingen skillnad. Jo, 3:- milen mer för Teslan. 9,50:- ist för 6,50:- som det är för dieslar. Jag har dock bränslekostnaden med i beräkningarna så jag har tagit höjd för det där redan tycker jag.

Jag tycker XC70 är skön ändå på nåt sätt. Den känns robust, oöm och är verkligen superpraktisk. Det är absolut ingen bil jag tar på en tur på en kurvig landsväg men i stan och på motorväg spelar det inte så stor roll tycker jag. Har man dessutom två småbarn och en farträdd fru i bilen så blir det inte så mycket aktiv körning ändå. ;-) Den enda gången jag kör XC70 och är ensam i bilen är när jag ska till återvinningen.

Nu ser jag fram emot min nya i3 som jag ska hämta hem den 23 mars. Längre än så vill jag inte tänka just nu.
Var det inte du som i en annan tråd var orolig för att Tesla skulle ha för amerikansk stil på fjädringen? Om du tycker Passat är för stötig och XC70 är bättre så tror jag faktiskt du kommer känna rakt tvärtom, att Teslan är för tysk i fjädring och chassi. Men enda sättet att utröna det är som sagt en provkörning. Och som du påpekar, det handlar ju också om vad man ska ha sina bilar till. Du har ju roligare andrabilar, så du kanske får ditt lystmäte den vägen. Vi har Teslan som familjens enda bil, så den får ta både dagistransporter lugnt och komfortabelt, och när jag är själv i bilen och får horn i pannan. Och jag personligen tycker den sköter bägge rollerna galant.

i3 är en trevlig bil. Min pappa har en sån. Men jag tror faktiskt han ångrar vissa delar av det valet, just på grund av den tyska stilen. Han gillar i och för sig att den är ganska sportig och fräck att köra, men jag tror han hellre hade tagit nåt mer komfortabelt. När de provkörde Leaf som hans fru funderar på att skaffa så uttryckte han inte så lite avundsjuka gentemot hur bekväm den är.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 09:14
av Verdi
danni skrev:
Var det inte du som i en annan tråd var orolig för att Tesla skulle ha för amerikansk stil på fjädringen? Om du tycker Passat är för stötig och XC70 är bättre så tror jag faktiskt du kommer känna rakt tvärtom, att Teslan är för tysk i fjädring och chassi. Men enda sättet att utröna det är som sagt en provkörning. Och som du påpekar, det handlar ju också om vad man ska ha sina bilar till. Du har ju roligare andrabilar, så du kanske får ditt lystmäte den vägen. Vi har Teslan som familjens enda bil, så den får ta både dagistransporter lugnt och komfortabelt, och när jag är själv i bilen och får horn i pannan. Och jag personligen tycker den sköter bägge rollerna galant.

i3 är en trevlig bil. Min pappa har en sån. Men jag tror faktiskt han ångrar vissa delar av det valet, just på grund av den tyska stilen. Han gillar i och för sig att den är ganska sportig och fräck att köra, men jag tror han hellre hade tagit nåt mer komfortabelt. När de provkörde Leaf som hans fru funderar på att skaffa så uttryckte han inte så lite avundsjuka gentemot hur bekväm den är.
Sant! Fast du vet. Skaffar vi en Tesla så vill ju jag köra den varje dag och då får frun ta i3:an. ;)

Jag tycker i3 möjligen är lite "struttig" på sämre vägar. Men absolut inget problem. Jag gillar att den känns alert. Leaf är för motorsvag för att vara ett alternativ. Därför som jag föredrar i3 framför t ex 330e också. jag vill ju ha fullgoda prestanda på el och inte ha en vanlig bensinbil med en liten hjälpmotor på el.

Jag ska absolut kolla på en Tesla.

Fast en sak återstår. Sen 2014 har dollarn gått upp från 6,50:- till 9:-. Det är en ökning på nästan 40% och är tillsammans med att Model S fortfarande är ensam herre på täppan som långfärdsbil på el nyckeln till de enormt höga begagnatpriserna. Jag tror inte dollarn ökar 40% till fram till 2020. Tvärtom finns det risk att dollarn tappar och då sjunker väl nypriserna. Samt att det kommer fler och fler konkurrenter nu. Detta gör det lite riskabelt tycker jag.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 09:24
av Bjelke
Verdi skrev:
danni skrev:
Var det inte du som i en annan tråd var orolig för att Tesla skulle ha för amerikansk stil på fjädringen? Om du tycker Passat är för stötig och XC70 är bättre så tror jag faktiskt du kommer känna rakt tvärtom, att Teslan är för tysk i fjädring och chassi. Men enda sättet att utröna det är som sagt en provkörning. Och som du påpekar, det handlar ju också om vad man ska ha sina bilar till. Du har ju roligare andrabilar, så du kanske får ditt lystmäte den vägen. Vi har Teslan som familjens enda bil, så den får ta både dagistransporter lugnt och komfortabelt, och när jag är själv i bilen och får horn i pannan. Och jag personligen tycker den sköter bägge rollerna galant.

i3 är en trevlig bil. Min pappa har en sån. Men jag tror faktiskt han ångrar vissa delar av det valet, just på grund av den tyska stilen. Han gillar i och för sig att den är ganska sportig och fräck att köra, men jag tror han hellre hade tagit nåt mer komfortabelt. När de provkörde Leaf som hans fru funderar på att skaffa så uttryckte han inte så lite avundsjuka gentemot hur bekväm den är.
..

Fast en sak återstår. Sen 2014 har dollarn gått upp från 6,50:- till 9:-. Det är en ökning på nästan 40% och är tillsammans med att Model S fortfarande är ensam herre på täppan som långfärdsbil på el nyckeln till de enormt höga begagnatpriserna. Jag tror inte dollarn ökar 40% till fram till 2020. Tvärtom finns det risk att dollarn tappar och då sjunker väl nypriserna. Samt att det kommer fler och fler konkurrenter nu. Detta gör det lite riskabelt tycker jag.
Tror det är en mycket korrekt analys...

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 09:33
av danni
Jo, de helt extrema andrahandsvärdena just nu beror mycket på dollarkursen, men även om man räknar bort den har ju bilarna stått sig bra i värde. Och tycker man att det är den stora risken så finns det som jag redan påpekat operationell leasing att tillgå som knappt är dyrare än vanlig.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 10:05
av Verdi
danni skrev:
Jo, de helt extrema andrahandsvärdena just nu beror mycket på dollarkursen, men även om man räknar bort den har ju bilarna stått sig bra i värde. Och tycker man att det är den stora risken så finns det som jag redan påpekat operationell leasing att tillgå som knappt är dyrare än vanlig.

Ja det får det nog bli i så fall. Garanterat restvärde är ett måste i dagens läge som jag ser det. Det är ju ingen slump att Tesla själva tog bort sin garanti precis. De inser att risken är för hög för att ha den kvar.

Den där bilen från Sixt hamnade runt 9000:-/mån för mig. Vilket är drygt 2300:-/mån mer än Volvon. Tyvärr är det ju minsta Teslan helt utan extrautrustning då... Så i praktiken blir det säkert nån tusenlapp mer i månaden. Är lite frestad faktiskt men det är en del som ska stämma först. Stolarna, godkännande från frun osv. (hon är redan jävligt trött på mina bilaffärer, jag köpte och sålde 3 bilar förra året och nu säljer jag en och köper 2...)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 10:09
av mati
Apropå Sixt, de bilarna som ligger på deras hemsida, är det de som gäller eller får man välja en annan utrustningsnivå t.ex.?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 10:19
av e5m1r
mati skrev:
Apropå Sixt, de bilarna som ligger på deras hemsida, är det de som gäller eller får man välja en annan utrustningsnivå t.ex.?
Du kan beställa egen bil och leasa med sixt

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 10:45
av danni
Verdi skrev:
danni skrev:
Jo, de helt extrema andrahandsvärdena just nu beror mycket på dollarkursen, men även om man räknar bort den har ju bilarna stått sig bra i värde. Och tycker man att det är den stora risken så finns det som jag redan påpekat operationell leasing att tillgå som knappt är dyrare än vanlig.

Ja det får det nog bli i så fall. Garanterat restvärde är ett måste i dagens läge som jag ser det. Det är ju ingen slump att Tesla själva tog bort sin garanti precis. De inser att risken är för hög för att ha den kvar.

Den där bilen från Sixt hamnade runt 9000:-/mån för mig. Vilket är drygt 2300:-/mån mer än Volvon. Tyvärr är det ju minsta Teslan helt utan extrautrustning då... Så i praktiken blir det säkert nån tusenlapp mer i månaden. Är lite frestad faktiskt men det är en del som ska stämma först. Stolarna, godkännande från frun osv. (hon är redan jävligt trött på mina bilaffärer, jag köpte och sålde 3 bilar förra året och nu säljer jag en och köper 2...)
Att Tesla tog bort restvärdesgarantin har inget att göra med dollarkursen, och troligen lite att göra med risk. Den hade helt enkelt spelat ut sin roll. Inga andra biltillverkare har nåt motsvarande, man låter finansbolag sköta den rollen med leasing. Men eftersom många oroade sig för restvärdet ville man lugna marknaden med garantin. Nu har restvärdet visat sig bra, så man tog bort den. Och man tog faktiskt först bort den i hela världen utom Sverige, medan Tesla Sweden faktiskt valde att fortsätta köra med restvärdesgaranti lite längre men sen tog bort den också.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 10:58
av Verdi
danni skrev:
Att Tesla tog bort restvärdesgarantin har inget att göra med dollarkursen, och troligen lite att göra med risk. Den hade helt enkelt spelat ut sin roll. Inga andra biltillverkare har nåt motsvarande, man låter finansbolag sköta den rollen med leasing. Men eftersom många oroade sig för restvärdet ville man lugna marknaden med garantin. Nu har restvärdet visat sig bra, så man tog bort den. Och man tog faktiskt först bort den i hela världen utom Sverige, medan Tesla Sweden faktiskt valde att fortsätta köra med restvärdesgaranti lite längre men sen tog bort den också.
"Restvärdet har visat sig bra". Klart som fan restvärdet är bra när dollarkursen gått upp 40%. ;)

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 11:43
av vigge50
Verdi skrev:
danni skrev:
Att Tesla tog bort restvärdesgarantin har inget att göra med dollarkursen, och troligen lite att göra med risk. Den hade helt enkelt spelat ut sin roll. Inga andra biltillverkare har nåt motsvarande, man låter finansbolag sköta den rollen med leasing. Men eftersom många oroade sig för restvärdet ville man lugna marknaden med garantin. Nu har restvärdet visat sig bra, så man tog bort den. Och man tog faktiskt först bort den i hela världen utom Sverige, medan Tesla Sweden faktiskt valde att fortsätta köra med restvärdesgaranti lite längre men sen tog bort den också.
"Restvärdet har visat sig bra". Klart som fan restvärdet är bra när dollarkursen gått upp 40%. ;)
Om man kollar på vad två till tre år gamla teslor säljs för idag jämfört med vad motsvarande bil skulle kosta ny så får man ett mått på hur värdet förhåller sig till nypris och därmed kvittar det att dollarna har gått upp. Att priset är nästan lika högt som vad de köptes för är ju bra för ägaren men de visar ändå att de som köper en tre år gammal Tesla idag är villiga att köpa den för mer än 50%(jag tar en siffra nu, har ej kollat exakt) av vad en ny motsvarande bil skulle kosta. Om dollarn faller till 7 kr så är det såklart en annan femma men om priset håller sig ungefär det samma så ger de en bra bild.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 11:47
av mati
Ja nu är det bra att sälja bilen. Men vad händer när dollarn faller? De som köper en Tesla idag betalar ju överpris, oavsett begagnad eller ny bil. Faller dollarn så störtdyker priserna antagligen.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 12:02
av Smutt
Överpris? Priset i förhållande till förmånsvärde är ju riktigt bra i alla fall på s60

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 12:13
av vigge50
Smutt skrev:
Överpris? Priset i förhållande till förmånsvärde är ju riktigt bra i alla fall på s60
När jag började följa Tesla 2013 så kostade en Model S 60 utan vagnskadegaranti 630 000, efter det hade lagts till kostade den 650 000 kr. Nu kostar samma modell 879 000, om priset hade varit kvar på samma nivå så hade de nog funnits betydligt fler Teslor i Sverige idag.

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 12:30
av Smutt
Men det var väl en betydligt sämre s60?

Re: Beräkna förmånsvärde på skatteverket fungerar ej?

Postat: 10 mar 2017 12:43
av vigge50
Smutt skrev:
Men det var väl en betydligt sämre s60?
Visst var den inte lika bra men de förväntas att de ska bli bättre efter 4 års utveckling och priset i USA har minskat med $1000 under samma tid.