MC Red och opticoat pro

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ironjack
elbilist

Re: MC Red och opticoat pro

Inlägg av ironjack »

Jag är mycket nöjd med min Ceramic Pro 9H-behandling. Det är MYCKET lättare att tvätta bilen och den har en bättre glans i lacken, ser alltid nyvaxad ut efter tvätt. Behandlingen ska hålla i minst 5 år enligt uppgift, det kan jag inte uttala mig om än så klart.

Har även lång erfarenhet av Ditec-behandling, även den ger ett bra resultat vid tvätt, men inte lika bra som Ceramicen. Den måste också återbehandlas minst var 18:e månad, ta med det i kalkylen.

Man behöver inte använda någon liknande typ av lackbehandling, det går självklart att hålla den snygg med vanlig tvätt och vaxning, men om man är lite bekväm som jag och inte orkar hålla på och gnida stup i kvarten så är det värt pengarna.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

Värt att notera för er som bryr er om detaljer är att MC Red blir lite mörkare röd efter behandlingen.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ni är för roliga... Ditec och Mr CAP är inte samma sak som opticoat pro. Finns hur mycket material som helst på webben. Jag har ägt högvis med bilar och aldrig haft en bil som är så lätt att tvätta som denna med opticoat pro. De som inte tror på det skippa behandlingen då! Inte svårare än så... vi som har opticoat pro ör mycket nöjda. Men det betyder tydligen inget. Så om du inte har eller inte tänker skaffa en keramisk behandling skippa denna tråd...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

fördelar med opticoat pro för de som är intresserade:
* vattnet bara rinner av bilen
* mycket lätt att tvätta. Avfettning och spola av... Behövs egentligen inte tvättas med svamp men jag gör det för jag gillar inte tanken med avfettning kvar någonstans...
* livstids garanti, ingen ytterligare behandling behövs
* som ett lager till med clearcoat fast hårdare
* mycket hårdare och tåligare än clearcoat. Skyddar tex mot stenskott, repor, fågelskit, sav från träd och andra saker som lätt skadar lacken om man inte ser upp
* Tesla har en ganska tunn lack. Så ett extra skydd känns helt givet
* skyddar inte lika bra som stenskottsskydd eller foliering mot stenskott
* de flesta Teslor har mindre lackskador vid leverans. Alltså om man är pedant ka man hitta dessa. Min var ovanligt fin sade johan på Inpol. Endast ett par mindre skavanker som de tog bort innan de lade på opticoat pro. Gjordes direkt vid leverans.
* andrahandsvärde på bilen. Titta efter Teslor med Opticoat pro och undvik de andra :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vore intressant med en oberoende test av lackbehandlingarna. Har SP gjort något sånt tex?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inga problem vid lack. När de slipar så försvinner opticoat och sedan färgmatchar de. Det är i praktiken bara RM bilservice som har koll på Teslalackerna i Sverige just nu. Det är de som tar hand om lackskador på Teslor. Multicoat red och pearl white är de svåraste färgerna att få perfekt men RM grejar det.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Inte sett någon SP test. Men de som uttalar sig på tråden och ifrågasätter har inte opticoat pro själva så de har ingen aning. Vi är väl minst 20-30 behandlade bilar i Sverige just nu tror jag. johan på Inpol vet nog hur många han kört. Inte hört någon som ångrar sig. Men skippa det så jag lättare får tid i Mars för min nya bil... ;-)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Klart ni inte ångrar er, ni måste ju rättfärdiga priset för er själva. Klassisk psykologi...
Men för oss andra så är det bara subjektiva kommentarer och blaj tills någon kan visa upp en objektiv test.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

varför skulle jag göra det igen om det inte var bra? Greppar inte dumma kommentarerna från vissa. Jag har haft en hög med sportbilar och denna lackbehandling är det bästa jag gjort. Inte junk som Mr Cap eller Ditec som försämrad och måste göras om. Inte alls samma sak. Följ med och tvätta bilen så fattar du... Dyrt för en bil som kostar en miljon? Well... Kör på utan du... Jag vet vilken bil som kommer se snyggast ut i framtiden...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Finns sjukt mycket trådar, filmer och diskussioner om keramiska behandlingar och det är ingen tvekan om att de är bra. För dumsnåla fattigjon så rekommenderar jag Statoils biltvätt med borstar. Kör med klippkort så,blir var tioende tvätt gratis. Fast kanske ett SP test av borsttvättar vore bra? Det ör nog nog humbug.,, :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag försökte bara föreslå lite vetenskap i diskussionen, jag tror inget åt något håll. Men det är alltid intressant med tester av oberoende källor som tar bort sådan som att en person är pedant och håller bilen i topp skick och att någon är en riktigt slarver.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Men kom igen Hybris, lyft diskussionen till en normal nivå åtminstone!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Självklart kan en ytbehandling göra en yta hårdare. Men nu var det inte att jämföra med ingen alls som jag pratatde om utan om varför just en opticoat eller ceramic-vaddennuhette skulle vara bättre än någon annan det gällde.
Allt jag sett är subjektiva bedömningar/försvar från de som gjort sådanna, inget annat. Värda noll och intet om man har ett lite mer vetenskapligt synsätt.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

För min del vet jag att Opticoat Pro är väl värt investeringen efter att ha haft det på min förra Tesla, så i april går den nya direkt från Tesla till behandling. :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Bengt skrev:
För min del vet jag att Opticoat Pro är väl värt investeringen efter att ha haft det på min förra Tesla, så i april går den nya direkt från Tesla till behandling. :)
Jo det kan jag fullt förstå. Är man nöjd så varför inte.
Det är inte det jag vänder mig emot, det är påståendena att den är så mycket bättre än andra skydd som klingar falskt när man inte kan peka på oberoende test som påvisar det.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tvättade bilen idag då det blivit minusgrader (tycker inte det är någon vits med att tvätta när det är plusgrader då det stänker upp skit nåt vansinnigt). Var nog en månad sedan jag tvättade sist. Har ingen lackbehandling alls.
Lägger på avfettning, väntar en bra stund och spolar sedan med högtryck. 95% ren, i princip ingen synlig smuts öht. Svampar av (microfiberhandske) med schampo, spolar igen. Perfekt resultat. Riktigt blank och fin, ser ny ut.

Om bilen hade varit opticoatad hade den säkert blivit minst lika fin, men det är ju inte så att man kan hoppa över något steg i tvättprocessen. Vore intressant med ett riktigt test ngn gång.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det ÄR bättre än skräpet på Ditec, Mr CAP och liknande. fakta! Sedan har ingen sagt något om andra keramiska behandlingar som cheramic pro etc... Men dumsnacket om att det är lika bra utan blir ganska tröttsamt... Vi är många som haft bilar både med och utan olika behandlingar. Själv kört sportbilar ett antal år så har hyfsad koll på vad som är bra.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Jag har rökat i 30 år och mår prima; rökning är bra för hälsan... fakta!
- Bara för att det fungerar / inte påvisar något fel för en (flera) personer betyder inte det att det är objektivt bra / bättre.

Niclas hade en utmärkt kommentar; försök lyfta diskussionen nu hybris... man kan ju tro att du är tonåring som precis fått låna pappas bil och blivit stöddig ;)

Dock finns det en hel del intressanta klipp att kika på... svårt att hitta jämförelser mellan Opti-coat och t.ex. Ditec bara...

https://www.youtube.com/watch?v=JRUMacSk1ko
https://www.youtube.com/watch?v=FVYm9JyyNRs
https://www.youtube.com/watch?v=uR6qlrQka6Y - Denna skulle man vilja spola fram några år i tiden för att se...
https://www.youtube.com/watch?v=Lj5sh7bLf6s - några månader kunde vi spola framåt :)
https://www.youtube.com/watch?v=ryrjsH5kT3w - killen verkar testa en hel del spännande saker... kanske inte hinner hända så värst mycket innan mars :roll:

problemet med dessa tester är ju att de tar ett tag att göra...
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Själv har jag jobbat med bilvård några år och det som håller längst är 2-komponents lackskydd.
Tycker personligen att Smartabs Silver seal nano fungerar längst det jag har provat.
Har dock inte testat allt som finns för det finns en hel uppsjö med fabrikat.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Inte lätt det här (för mig som inte kan köpa 3 bilar och testa utan, med opti, med ceramic)...

Hade nästan snöat in på Opti-Coat, sedan såg jag detta: http://spiderautoglass.com/detailing.html

Enligt dom är väl (om jag läser rätt) Ceramic dyrare och håller längre... Annars liknande (hårdhet etc...)...

Vojne vojne... Beslut beslut...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ceramic verkar bra men som du säger dyrare. Jag är nöjd med opticoat pro men skulle jag få en behandling som är ännu mer stark mot swirls och mikrorepor skulle jag välja det. Skitsvårt med swirls om man inte är pedant kring dubbla hinkar etc vid tvätt. Vissa ser det inte men jag kanske är sjuk pedant och ser spdant direkt i solljus... Samma med hologram. ;-)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

I dagsläget ser det ut som att vi kommer få hämta vår S85D i Stockholm... Någon som kan rekommendera en firma där som gör Ceramic Pro 9H?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

hybris skrev:
Ceramic verkar bra men som du säger dyrare. Jag är nöjd med opticoat pro men skulle jag få en behandling som är ännu mer stark mot swirls och mikrorepor skulle jag välja det. Skitsvårt med swirls om man inte är pedant kring dubbla hinkar etc vid tvätt. Vissa ser det inte men jag kanske är sjuk pedant och ser spdant direkt i solljus... Samma med hologram. ;-)
Hmmm... med det resonemanget är det väl bara "Platinum" som gäller: http://ceramicpro.se/produkter/

Ser att dom finns i Mariestad också... det är ju ganska mycket närmare Skövde (där vi bor)...

Hur skulle ni andra göra?
- Behandla i Stockholm och vänta några dagar?
- Åka från Stockholm till Mariestad för att behandla där (firman i Mariestad fick sin Ceramic Pro-tilldelning i förrgår... är dom då noggrannare eller har de inte ännu lärt sig...)?

Det borde inte bli så himla mycket repor på en färd från Stockholm till Mariestad... eller... jag gillar att gynna lokala handlare också...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nicklas skrev:
Ser att dom finns i Mariestad också... det är ju ganska mycket närmare Skövde (där vi bor)...

Hur skulle ni andra göra?
- Behandla i Stockholm och vänta några dagar?
- Åka från Stockholm till Mariestad för att behandla där (firman i Mariestad fick sin Ceramic Pro-tilldelning i förrgår... är dom då noggrannare eller har de inte ännu lärt sig...)?

Det borde inte bli så himla mycket repor på en färd från Stockholm till Mariestad... eller... jag gillar att gynna lokala handlare också...
Behöver ni hjälp med någon som kör den från Infra City till behandlingen kan jag hjälpa er, bor väldigt nära :-)
Nu kan jag snart inte vänta på min bil längre, ska få låna en på "lång" prov imorgon. Hur lång tid tar dessa behandlingar (tror det står tidigare i tråden) men är det någon skillnad mellan Opticoat och Ceramic tidsmässigt? Vill ju inte vara utan bilen för länge när den väl kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar