I och med att den står i Götet så antar jag att det blir ganska snart. Man slipper vänta iaf. Jag har alltid försökt att hålla med till demobilar eller lagerbilar. Jag klarar inte av att vänta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I och med att den står i Götet så antar jag att det blir ganska snart. Man slipper vänta iaf. Jag har alltid försökt att hålla med till demobilar eller lagerbilar. Jag klarar inte av att vänta.
Härligt med snabb lev. Hopas det blir så och att du får en bättre Tesla upplevelse med denna bil. Alla lyckönskningar till att du får en torsdagsbil och inte en måndagsbil, i dubbel bemärkelse!
Härligt med snabb lev. Hopas det blir så och att du får en bättre Tesla upplevelse med denna bil. Alla lyckönskningar till att du får en torsdagsbil och inte en måndagsbil, i dubbel bemärkelse!
Tack. Ja, man får väl hoppas att alla barnsjukdomar har åtgärdats nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Whoops, det finns "Simpla lokförare" med här bland Teslaägarna som är väldigt aktiv och inte så simpel i mina ögon .... Just saying.... Jag förstår vad du menar/är ute efter men det vart ev. lite "fel" i detta fall.
(Jag föreslår att du ändrar formulering och att jag sen ändrar mitt inlägg. Så vi inte trampar ngn på tårna. )
Nu har jag gjort nånting som jag aldrig trodde att jag skulle göra. Jag tryckte på beställ-knappen. Tack vare Dannis kalkylark kom jag fram till att min privatägda P85 inte går att försvara ekonomiskt. Det blev en 90D som låg på Teslas hemsida. Den kommer kosta mig inte mycket mer än hälften av vad min nuvarande kostar mig i månaden. Jag fick den för gamla priset, fri SuC och AP2. Känns som ett klipp.
Få se när ångesten lägger sig. Ja just det, blå är den.
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Whoops, det finns "Simpla lokförare" med här bland Teslaägarna som är väldigt aktiv och inte så simpel i mina ögon .... Just saying.... Jag förstår vad du menar/är ute efter men det vart ev. lite "fel" i detta fall.
(Jag föreslår att du ändrar formulering och att jag sen ändrar mitt inlägg. Så vi inte trampar ngn på tårna. )
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Whoops, det finns "Simpla lokförare" med här bland Teslaägarna som är väldigt aktiv och inte så simpel i mina ögon .... Just saying.... Jag förstår vad du menar/är ute efter men det vart ev. lite "fel" i detta fall.
(Jag föreslår att du ändrar formulering och att jag sen ändrar mitt inlägg. Så vi inte trampar ngn på tårna. )
Vad tror du att jag jobbar med?
Jag tror du måste övertyga ett leasingbolag att ditt bolag kan betala för bilen så du behöver en ganska bra omsättning. För att få dra av halva momsen så behöver du även köra minst 160(?) mil i tjänsten har jag för mig per år.
Ja, mati, nu får du dela med dig. Jag lekte med Dannis kalkylblad, men inte får jag det till att vara någon särskilt dålig affär att äga en Tesla privat. Jag räknar med att min Model S förlorar 40% av begagnatvärdet på 3 år privat, det är ju den huvudsakliga kostnaden.
Om jag har en egen firma och får betala personalbilskostnaderna själv så får jag det till att en dubbelt så dyr demo-S90 skulle kosta mig 50% mer än min beggade S85 i privata pengar. Billigare än att köpa den nya för privata pengar, ja, men ingen fantastisk affär, väl?
Grattis!
Är själv egenföretagare men inte med IT även om jag är fd programmerare mest inom VBA.
Next Gen sätena tycker jag är riktigt sköna och jag är jätteglad för mitt svarta innertak i kombo med pano.
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Whoops, det finns "Simpla lokförare" med här bland Teslaägarna som är väldigt aktiv och inte så simpel i mina ögon .... Just saying.... Jag förstår vad du menar/är ute efter men det vart ev. lite "fel" i detta fall.
(Jag föreslår att du ändrar formulering och att jag sen ändrar mitt inlägg. Så vi inte trampar ngn på tårna. )
Vad tror du att jag jobbar med?
Ok, jag tänkte på en annan... Tänkte bara så att det inte blir fel å otrevligt. Men syftar man på sig själv så.
Men du är alltså också en 'simpel lokförare'. Av ditt nick att döma så trodde jag du jobbade med data .... Ni lokförare verkar tjäna bra...
Jo, jag jobbar som lokförare. Kör godståg för Sveriges största godstågsföretag. Eller statens egna, hur man nu vill se det hela.
Ordet "simpel" i det här sammanhanget syftar till min personlighet, jobbet är faktiskt ganska krävande och uttagningarna till utbildningen är inte helt enkla.
Lönen är "ok", inte mer än så faktiskt. Speciellt inte i förhållande till hur mycket tid man får lägga på jobbet för att få ihop heltid. Jag hade betydligt högre timlön när jag var en vanlig industriarbetare.
Mitt nick har med min lilla hobbyfirma att göra och har vid nåt tillfälle haft Sixt till att räkna på att försöka få till det där med tjänstebilsleasing men enkelt sammanfattat var det inte ett alternativ för en hobbyfirma med några tiotusenlappar om året i omsättning.
Stort grattis till bilen mati! Du kommer bli supernöjd med den nya och låter som en fin spec. till ett bra pris!
Är också lite nyfiken på hur din kalkyl såg ut. Jag kör också min bil på bolaget, men sådär vansinnigt mycket bättre än att köpa den privat kom jag inte fram till att det är. En begagnad P85 privat som planat ut och redan gjort största värdeminskningen borde vara väsentligt mycket billigare i jämförelse.
Det var som fan Mati!
Lite svårare för mig att "räkna hem" en ny bil eftersom min redan rullar på firman och till det trevliga priset och förmånsvärdet från 2014
Vad är det för kalkylblad ni yrar om i den här tråden?
Och hur funkar det här egentligen? Man måste väl ha en riktig firma med rejäl omsättning och vinst om man ska kunna ha en företagsbil för typ en miljon? Inte funkar det väl för, exempelvis, en simpel lokförare att registrera en Kalle Anka firma och köpa en ny Tesla?
Nu säger jag alltså inte att trådskaparen har varken Kalle Anka firma eller saknar omsättning, är bara nyfiken på hur det här funkar? Jerker undrar samma sak men är mera finkänslig....
Och om man ska ha nytta av det måste man såklart ha intäkter i firman för att täcka utgifterna. Annars får man ju gå in med privata, skattade pengar hela tiden för att täcka upp, och då försvinner precis hela poängen med att kunna betala saker med oskattade pengar i firman.
blincoln skrev:
Ja, mati, nu får du dela med dig. Jag lekte med Dannis kalkylblad, men inte får jag det till att vara någon särskilt dålig affär att äga en Tesla privat. Jag räknar med att min Model S förlorar 40% av begagnatvärdet på 3 år privat, det är ju den huvudsakliga kostnaden.
Om jag har en egen firma och får betala personalbilskostnaderna själv så får jag det till att en dubbelt så dyr demo-S90 skulle kosta mig 50% mer än min beggade S85 i privata pengar. Billigare än att köpa den nya för privata pengar, ja, men ingen fantastisk affär, väl?
Bara värdeminskningen på att äga min Tesla privat hade varit mycket större än den totalkostnad jag får nu. Det är solklar jätteförtjänst för mig att ha bilen på firman. Sen ska man ju jämföra äpplen med äpplen också. Teslan är fortfarande mycket dyrare än att privatköpa en Lada Riva -84 kontant från en suspekt snubbe på Maxi-parkeringen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag tror jag måste ta och läsa det där kalkylarket jag med
Eller hur! Minst en timmes kalkylbladsläsning varje kväll och sen tjugo "Ave Elon" före läggdags, så klarar man vad som helst (på beställningsfronten) sen!
Kolla tråden under "generellt". Jag tror tyvärr jag hittade en del felaktigheter (vad jag tror) i kalkylarket som jag gärna vill ha input på. Men det spelar nog ingen roll för ditt beslut. Det blir ändå mycket billigare för dig med en ny på företaget.
Min P85 har tappat lite drygt 200' på ett år. Det är 17tkr i månaden bara i kapitalförlust. Tillkommer allt annat som däck och försäkring sånt som kostar. Man hamnar runt 20tkr i månaden. Det är sjukt mycket, nästan dubbelt så mycket som jag räknade med från början.
Nya bilen kostar 1 161 750,00kr. Då pratar vi en helt ny nästan fullspecad 90D med fri SuC. Leasingräntan just nu är bara 1,25%, kampanjpris. Jajamen, även där hade jag tur. Förmånsvärdet är visserligen lite högt, 8900kr.
Men ändå. Det blir mindre än hälften i privata pengar jämfört med P85:an.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det var som fan Mati!
Lite svårare för mig att "räkna hem" en ny bil eftersom min redan rullar på firman och till det trevliga priset och förmånsvärdet från 2014
Well, grattis då iaf!
Ja, tack. Det är lättare att räkna hem en Tesla när man ha gjort en dålig affär första gången. Det blir lite andra superlativ. Istället för "oförsvarbart jävla skitdyrt" blir det bara "dyrt". Skillnaden däremellan är nästan så att man kan kalla det billigt. Jag hade kanske tur nu för en gångs skull. Det är ju en sak till som vi kom på. Gamla P85:an har snart ingen garanti kvar. Det hade ju antagligen blivit ett ännu större hål i plånboken snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det var som fan Mati!
Lite svårare för mig att "räkna hem" en ny bil eftersom min redan rullar på firman och till det trevliga priset och förmånsvärdet från 2014
Well, grattis då iaf!
Ja, tack. Det är lättare att räkna hem en Tesla när man ha gjort en dålig affär första gången. Det blir lite andra superlativ. Istället för "oförsvarbart jävla skitdyrt" blir det bara "dyrt". Skillnaden däremellan är nästan så att man kan kalla det billigt. Jag hade kanske tur nu för en gångs skull. Det är ju en sak till som vi kom på. Gamla P85:an har snart ingen garanti kvar. Det hade ju antagligen blivit ett ännu större hål i plånboken snart.
Det där med garantin skulle mkt gärna kunna vara en avgörande faktor för mig iaf
Men då blir det nog en P85D (+L kanske) med skapligt få mil
Det där med garantin skulle mkt gärna kunna vara en avgörande faktor för mig iaf
Men då blir det nog en P85D (+L kanske) med skapligt få mil
Ja, då får du lite mer pulver. En 90D är ju på papperet lika rapp som en P85, bara att man slipper svansviftandet. Och så har den högre maxfart, men det känns inte som en avgörande grej för mig. Räckvidden är också lite bättre.
Egentligen hade jag räknat med en 60 eller 60D men den här var ju i slutändan inte mycket dyrare än en fullutrustad 60D, förutom kanske förmånsvärdet då. Men den exceptionellt låga kampanjräntan på 1,25% kompenserar en del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14