Jag tänkte mest på om att batteriet saknar värmare, då förstörs det väl under typ 17 minusgrader? Om det är ett litium-batteri alltså...vigge50 skrev:Hittade det, elmotorn startar inte under 10 minusgrader och fossilmotorn startar inte ens vid 27 minusgrader.mati skrev:Var det inte vid -10 grader eller t o m ännu varmare?vigge50 skrev:Var det inte Passat GTE som inte startar under -30° för att skydda batterierna trots att det är en plug-in hybrid?Bjelke skrev:Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nterklimat
E Golf
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E Golf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E Golf
Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: E Golf
Jag tror inte att man kan generalisera åt nåt håll. Mest är det nog ekonomi som styr. Man köper helt enkelt så bra och säkra bilar som man har råd till. Iaf om man är intresserad och öht funderar på det sättet kring bilar. Vissa köper så billigt som möjligt och gör därmed aldrig nybilsköp.Jag tillhörde den kategorin tills för ett par år sedan. Då ville jag ha en praktisk och billig laståsna. Det blev oftast Volvo herrgårdsvagn av nån siffra som jag mekade själv med och körde så länge det gick, skrotade och köpte en likvärdig igen. Kapital- och underhållskostnad på 1-2:-/mil. Nu har både jag och hustrun nya bilar men båda är i Golfklassen (Kia Rio och Renault Zoe). Vi har inte längre några barn hemma, så vi sitter ju mest och kör ensamma i bilarna. Vi har alltså ingen "förstabil" på det sättet, men om vi ska på långresa tillsammans så blir det oftast bensinaren eftersom min hustru inte är lika road som jag av att förlänga resan med flera timmar i laddtid.Smutt skrev:Oj hade ingen aning om det här, jag köper alltid så säker bil jag har råd med även som andrabil, just nu väntar jag på en M3apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Alltså, det är så oerhört individuellt hur man tänker kring bilköp.
Re: E Golf
Jag hade e-golf som första bil. En Polo bensin som andrabil. Men e-golfen agerade förstabil på alla långresor, alla semestrar(göteborg, Halmstad, Småland mm) och daglig pendling. Efter 1.5 år hade egolfen rullat 3250mil och polon 500mil (mestadel till och från min frus jobb).Bjelke skrev:...men ingen som har bara en e-golf som enda bil...
På en enda resa på 1.5 år valde vi polon pga att golfen var hel-EL och CCS - laddning inte fungerade optimalt och det var en vinterresa Stockholm - Romme.
Jag är övertygad om att e-golf med längre räckvidd kommer vara ett alternativ till M3. Det är en fråga om behov och vilka pengar man vill/kan spendera. M3 kommer bli dyrare än e-golfen tror jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E Golf
En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Re: E Golf
Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Model Y LR.
Model S70D
Re: E Golf
frippe skrev:Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Re: E Golf
Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi.Verdi skrev:frippe skrev:Ja, en Golf sportkombi, är ganska stor numera. Men en e-golf är ingen sportkombi utan det som de kallar för sportsvan. Så är lite mindre eller ganska mycket mindre än sportkombin. Däremot inte lika liten som Golf var förr i tiden.Verdi skrev:En Golf sportscombi är faktiskt rätt stor och duger nog som familjebil för de flesta. Golf har blivit större på senare år och är nästan att jämföra med A4/3-serie nuförtiden. Nästa steg är ju Passat och den räknas till V70/5-serie/A6. Polo är väl den bil som fyller utrymmet som Golf hade tidigare.apkungen skrev:Jag säger inget om e golfen. Den är säkert bra. Men att jämföra den med en model 3 är ett skämt.
Folk idag köper ofta en första bil och en andra bil. Första bil kan folk tänka sig lägga 400k för ofta. En första bil är typiskt något i stil med en VW passat, BMW 3 serie, Toyota Avensis, a4, c klass, s60 och uppåt i större storlek. En första bil som elbil är en model 3.
Golf är för de allra flesta en andrabil. Vet ingen som bara kör en egolf utan att ha någon annan bil. En andrabil betalar folk max 200k för.
Aj, får erkänna att jag är dåligt påläst på eGolf. Är det den klassiska "halvkombin" som går att få med el?
Model Y LR.
Model S70D
Re: E Golf
Har kört Leaf, Golf-e, BMW i3, och Ioniq.
Av dom så hamnar faktiskt Golfen sist, dyr, trång, slö, konstig körställning,
dålig instrumentering för eldrift, dålig räckvidd.
Argumentet från VW säljaren är ju "visst känns den som en vanlig Golf?".
Och det gör den väl, men det var ju slödiesel 105hk känslan jag inte ville ha.
Visst, materialval i inredningen känns hyfsat, och att man kanske vänder sig
till en publik som absolut inte vill visa att man kör en elbil,
men en elbil som är konverterad från diesel till el blir en kompromiss.
Av dom så hamnar faktiskt Golfen sist, dyr, trång, slö, konstig körställning,
dålig instrumentering för eldrift, dålig räckvidd.
Argumentet från VW säljaren är ju "visst känns den som en vanlig Golf?".
Och det gör den väl, men det var ju slödiesel 105hk känslan jag inte ville ha.
Visst, materialval i inredningen känns hyfsat, och att man kanske vänder sig
till en publik som absolut inte vill visa att man kör en elbil,
men en elbil som är konverterad från diesel till el blir en kompromiss.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E Golf
"Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi."
Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E Golf
Sorry, det har du nog rätt i, tyckte vid en snabb titt att det var mellanvarianten. Får också ställa mig i kön över dålig koll på Golfutbudet...Zalman3 skrev:"Nej de har tre modeller av Golf, vanlig halvkomb, sedan sportsvan och sist och störst sportkomb. Det är mellanvarianten som finns som elbil. Den är inte liten men ingen kombi."
Det är den minsta versionen som är e-Golf.
https://www.volkswagen.se/sv/modeller.html
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Model Y LR.
Model S70D
Re: E Golf
För att ytterligare öka förvirringen gällande namnen på Golf-varianterna (och tja, kombin hette ju t.o.m Variant en gång i tiden) är det som nu kallas Sportsvan den som tidigare hette Golf Plus. Dess främsta särdrag är vad jag förstår att den är lite högre än den vanliga Golf, vilket innebär ett lite högre insteg och att man sitter lite högre upp och mer upprätt. Storleks- och utrymmesmässigt vet jag inte om den skiljer sig speciellt mycket från standard-Golfen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: E Golf
Golf Sportsvan är både högre, längre och har skjutbart baksäte.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E Golf
Sportsvan är alltså "Pensionärs-Golfen"...StefL skrev:För att ytterligare öka förvirringen gällande namnen på Golf-varianterna (och tja, kombin hette ju t.o.m Variant en gång i tiden) är det som nu kallas Sportsvan den som tidigare hette Golf Plus. Dess främsta särdrag är vad jag förstår att den är lite högre än den vanliga Golf, vilket innebär ett lite högre insteg och att man sitter lite högre upp och mer upprätt. Storleks- och utrymmesmässigt vet jag inte om den skiljer sig speciellt mycket från standard-Golfen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Re: E Golf
Såldes asmånga E-Golf i Norge förra månaden 996 stycken. Verkar som om en del som står i kö att få köpa Ampera-e har tröttnat på att vänta och väljer nått annat istället typ E-Golf.
http://ev-sales.blogspot.se/2017/09/nor ... -2017.html
http://ev-sales.blogspot.se/2017/09/nor ... -2017.html
Re: E Golf
Går e-Golf bara ladda i 36kw pga låg laddspänning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: E Golf
Läser Tibors test från 2014 en gång till. Se Nyheter/Utvalda artiklar.Monark1954 skrev:Läser att nya Leaf troligen inte har infört kylning av batterier. Verkar bli ett problem vid snabbladdning på längre resor.
Hur är det med gamla och nya versionen av e-golf, har den vattenkylda batterier?
Hittar ingen info i artiklar jag sökt.
Där står det att batterierna i den golfen var vätskekylda då utgår jag från att nya golfen även är vätskekyld.
Dvs. inga problem med att snabb ladda under en längre resa som är ett Leaf problem.
Följde även länken tidigare i tråden till VW:s hemsida och vidare till en test som auto motor sport gjort i år.
Ser att åsikterna om bilens egenskaper är olika i tråden och i artiklarna.
Söker en säker andra bil, blir till att vara noggrann med tillbehörslistan på en äldre golf för att få adaptiv farthållare och andra tillbehör av intresse.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: E Golf
Säljer min e-Golf om några veckor då jag får min nya om någon är intresserad. Byggd februari 2016, 2900mil och med en del extrautrustning och förlängd nybilsgaranti till 5år/10000mil. Hojta till via PM om någon är intresserad annars lämnas den i inbyte.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E Golf
e-Golf är begränsad till 40 kW via CCS istället för normala 50 kW och med låg spänning på batterierna pga låg laddnivå så kan laddningen vara ännu lägre.Zalman3 skrev:Går e-Golf bara ladda i 36kw pga låg laddspänning?
Re: E Golf
Hur tänkte dom då?vigge50 skrev:e-Golf är begränsad till 40 kW via CCS istället för normala 50 kW och med låg spänning på batterierna pga låg laddnivå så kan laddningen vara ännu lägre.Zalman3 skrev:Går e-Golf bara ladda i 36kw pga låg laddspänning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E Golf
Alla tänker/upplever olika uppenbarligen. Ja, e-Golf är "tråkig", det är en trygg och säker bil med god känsla/kvalitet som tar dig från A till B.
Om två månader står jag/vi i begrepp att lösa leasing eller leasa en ny. Varför ska vi ha en ny? Jag hittar få argument. e-Golf version 1 klarar 99% av våra resor bättre än vår model X (om man räknar bort flärd och 0-100 tider).
Vi behåller vår e-Golf, ganska länge gissar jag, för enda gången den känns fel är på långresa eller (egentligen samma) är när vi ska packa mycket i bilen.
Om två månader står jag/vi i begrepp att lösa leasing eller leasa en ny. Varför ska vi ha en ny? Jag hittar få argument. e-Golf version 1 klarar 99% av våra resor bättre än vår model X (om man räknar bort flärd och 0-100 tider).
Vi behåller vår e-Golf, ganska länge gissar jag, för enda gången den känns fel är på långresa eller (egentligen samma) är när vi ska packa mycket i bilen.
Model S P85DL+
Re: E Golf
Sällan man hör nån som äger eller ägt en egolf gnälla på bilen. Men vi som ägt eller äger kanske uppskattar konceptet mer än andra.mans71 skrev:?..Om två månader står jag/vi i begrepp att lösa leasing eller leasa en ny. Varför ska vi ha en ny? Jag hittar få argument. e-Golf version 1 klarar 99% av våra resor bättre än vår model X (om man räknar bort flärd och 0-100 tider).
Kan inte heller minnas att laddningen med CSS bara gick i 40kw Max? Men så kanske det var?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E Golf
Måste också skryta lite av eGolfen. Den är riktigt trevlig och har fin kvalitetskänsla. Hade det inte varit för räckvidden och bagaget, så hade jag kunnat tänka mig den som förstabil. Riktigt skön att köra och är nåt helt annat än tex Ampera-e som är alldeles för plastic-fantastic. Byter man ut fälgarna, så ser den också mycket bättre ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: E Golf
Byt fälgar va min tanke också. Kunde de inte hitta fulare?HelectriC skrev:Måste också skryta lite av eGolfen. Den är riktigt trevlig och har fin kvalitetskänsla. Hade det inte varit för räckvidden och bagaget, så hade jag kunnat tänka mig den som förstabil. Riktigt skön att köra och är nåt helt annat än tex Ampera-e som är alldeles för plastic-fantastic. Byter man ut fälgarna, så ser den också mycket bättre ut.
Måste man gör en elbil ful så fort den går på el?
Jag fattar att de är aerodynamiska, men det finns snyggare alternativ.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: E Golf
Jag bytte till orginal 18" från VW, förlorar några kilometer räckvidd, men blir en helt annan bil.Tars skrev:Byt fälgar va min tanke också. Kunde de inte hitta fulare?HelectriC skrev:Måste också skryta lite av eGolfen. Den är riktigt trevlig och har fin kvalitetskänsla. Hade det inte varit för räckvidden och bagaget, så hade jag kunnat tänka mig den som förstabil. Riktigt skön att köra och är nåt helt annat än tex Ampera-e som är alldeles för plastic-fantastic. Byter man ut fälgarna, så ser den också mycket bättre ut.
Måste man gör en elbil ful så fort den går på el?
Jag fattar att de är aerodynamiska, men det finns snyggare alternativ.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14