Sida 2 av 2

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 22 mar 2017 10:19
av rmokvist
Tusen tack för all respons! Fått mig en bild över lite olika lösningar nu så får ja se vilken det blir i slutändan. Ska väl hitta mig en bil först iaf så ja börjar i rätt ende... :)

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 08:52
av Jocce
Som vanligt, tack för en bra podd! Tror denna var mycket matnyttig för nya elbilister, men misstänker att man bör lyssna på den både en och två gånger om man skall få ihop allt ;)

Ni pratar om vilka laddkablar man använder mest osv. Där tror jag det skiljer ENORMT mellan olika individer, beroende på hur man kör / bor osv.

För min del så använder jag "nästan aldrig" min Typ 2 (men skulle inte vilja vara utan den) då jag laddar oftast på jobbet, där vi har en Tesla Wallbox. (Har ingen laddning hemma, men snart så ;) )
Dock används den "ute på stan" ibland.
UMCn används nog oftare.
Chademon används på längre resor (Stugan i fjällen och en syster i Eskilstuna gör att jag landar utanför Superchargerland bland annat)

25m 3x2,5kvm2 förlängningskabel använd ett antal gånger, framförallt i Stugan i fjällen.
10m förlängingskabel använd ett par enstaka gånger.

Sen vet jag dom som aldrig tagit ut sin UMC, och dom som också aldrig laddat med annat än sin UMC.

Klart intressant att höra om laddningen, hur ni laddar osv.


Gällande kort Typ-2 kabel så finns det kortare, har dock inte hittat någon till, i mina ögon, vettigt pris, men för en diskussion med en leverantör och kommer eventuellt ta fram ett antal kablar för ändamålet, kommer separat tråd om detta så småningom, ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 11:03
av 18650
Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 11:18
av Jocce
18650 skrev:
Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild
Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?


/Jocce

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 12:23
av 18650
Jocce skrev:
18650 skrev:
Jocce skrev:
ska klura lite på "optimal längd".


/Jocce
Bild
Oh, inte dumt, finns den i Sverige någonstans?


/Jocce
Ingen aning, men det är ju en smidig lösning. har själv en kabel på 1.5meter som räcker om man kan parkera mer eller mindre perfekt varje gång, men en 3metare på coil vore inte dumt.

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 12:30
av Teslaspolen
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o

Re: S02E12: Så laddas elbilen

Postat: 23 mar 2017 12:42
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
En sak som slog mig vid snacket om varför klumpen finns och mode-1 inte används längre; motorvärmarna på fossilbrännarna då? :o
Du menar dom däringa sakerna som slår ut jordfelsbrytare lite då & då? ;) :lol:

Re: S02E12: Så laddas elbilen, del 1

Postat: 27 mar 2017 14:55
av DSV
Har lite svårt att se skillnaden på att sätta upp en laddbox med lös CCE kontakt i förhållande till att använda UMCn med CEE kontakt förutom att boxen är lättare att snyggt och säkert fästa på väggen.

Skillnaden mellan mode 2 och mode 3 är väl främst att den första har ansluts till en stickkontakt och det är själva stickkontakten och biten mellan kontakt och UMC som är svagheten. Logiken i boxen är mer eller mindre densamma i båda och sladden från umc till bilen är strömlös fram till den kommunicerat en korrekt anslutning. Därav den del som alltid är strömsatt max får vara 30cm.

Tror dock standarden för mode 2 har uppdaterats lite över åren så äldre typer av mobila laddare är inte nödvändigtvis lika säkra. Tex fanns ett kryphål som gjorde att Charge Amps kunde sätta hela logiken i laddhandtaget på sin Spark.

Ang. vad som är farligast av AC/DC så vill jag påstå växelström är den värre.
http://www.electronicproducts.com/Power ... ltage.aspx

Drar jag mig till minnes en annekdot om hur Edison hade en smaklös kampanj mot växelström där han visade hur farligt växelström var genom att offentligt grilla katter med växelström.