Sida 2 av 2
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 27 mar 2017 21:14
av pegs
Men, tjänste-/förmånsbilar är väl till för dom som kör mycket i tjänsten?? Kommer själv köra +200mil den här veckan. Inte fel att miljöbilar får en subvention. Känns som en befogad konstruktion.
Sedan finns det mycket kring tjänstebilar som kan diskuteras...
Sedan gärna en generell subvention till alla som väljer miljöbilar. Varför inte planka norska modellen. Den är ju uppenbarligen väldigt effektiv.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 27 mar 2017 22:36
av LarsL
För dem som faktiskt kör mycket i tjänsten så skulle ju en skattefri milersättning räcka långt.
I Norge finns väl inte fenomenet förmånsbil heller?
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 27 mar 2017 22:49
av Schelin
I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst?
S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 28 mar 2017 13:32
av Verdi
Gustafsson skrev:Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...

Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
Efter 2-3 år så säljs ju bilen ofta till en privatperson. Detta system gör det möjligt att få ut nya bilar på marknaden och få bort gamla, smutsiga och osäkra bilar då antalet privatpersoner som skulle köpa en splitter ny bil är förhållandevis litet.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 28 mar 2017 13:33
av Verdi
Schelin skrev:I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst?
S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 28 mar 2017 19:32
av bylund
Verdi skrev:Schelin skrev:I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst?
S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Även i Estland får man skatta om man använder en företagsbil privat.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 29 mar 2017 00:24
av joel80
Jag förstår inte problemet.. Det verkar inte bli överdrivet stora skillnader, och med tanke på vad han själv kommer med för slutsats så är det väl precis dit både regeringen och större delen av oss här på forumet vill?
– Det här kommer att få mycket stor påverkan på framtida val av bilar. I Stockholm och Göteborg där det finns trängselskatt blir det i praktiken bara elbilar och laddhybrider om man som förare ska ha rimliga kostnader, säger Ronny Svensson.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 29 mar 2017 06:46
av Feddan
joel80 skrev:Jag förstår inte problemet..
Jag håller med bullen att all extra administration blir jäkligt tråkigt:
bullen skrev:Ser administrationen av uppdelningen mellan privata och tjänsterelaterade passager som ett värre problem än själva skatten.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 29 mar 2017 08:33
av danni
bylund skrev:Verdi skrev:Schelin skrev:I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst?
S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Även i Estland får man skatta om man använder en företagsbil privat.
Från vad jag läst så har man i Estland inget förmånsvärde. Däremot har man valet mellan att antingen föra körjournal och betala för alla privata körningar baserat på sträckan, eller att företaget betalar ett schablonbelopp på 175 euro per månad, och då får man köra hur mycket man vill privat med bilen (oavsett bilens värde). Det är då alltså en avgift och ingen skatt och företaget betalar det med oskattade pengar. Dessutom är hela momsen avdragsgill på leasingen. Det är ju aningen mer förmånligt än Sveriges system, om man säger så, särskilt med lite dyrare bilar.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Postat: 29 mar 2017 09:18
av Pontus
Bara en enkel jämförelse mellan privat och tjänstebil för en som kostar 500.000kr med restvärde 50% och förutsatt att bilen är värde exakt det efter 3 år.
Leasing/avbetalning per månad: 7950 kr inkl moms, 7050 inkl 1/2 moms och 1000kr ränta, Förmånsvärde 6591 kr/mån
Tjänstebil Privat
Företagskost:
Lön 50.000 60.000
arbetsgivarav. 17.781 18.852
leasingkost. 7.050
Totalt kost. 75.171 78.852
Privat:
Lön efter skatt 30.300 38.250
Bilkost. 7.950
Totalt efter skatt 30.300 30.300
Ops vart inga kolumner där, hur gör man?
Då är inte hänsyn tagen till andra kostnader som skatt och försäkring vilket gör att en tjänstebil blir ytterligare lite mer förmånlig men det skiljer inte jätte mycket.