Re: Skönt med torrt väder
Postat: 09 apr 2017 19:43
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. 

Rackarns vilken skillnad!mati skrev:Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre.
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?mati skrev:Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre.
Från 2,8 till 3,3 skrev han så det är ganska normaltHelectriC skrev:Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?mati skrev:Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre.
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.HelectriC skrev:Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?mati skrev:Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre.
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.HelectriC skrev:Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.Jerker skrev:En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?mati skrev:Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.HelectriC skrev:Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.Jerker skrev:En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.HelectriC skrev:Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Ja, det är väl nära till hands att ta till konspirationsteorier. Men jag kan tänka mig dels att det är en historisk förklaring från tiden före stålradialdäcken, att man hittade ett optimalt däcktryck där anliggningsytan blev perfekt och så har man bara fortsatt slentrianmässigt att ange detta som rekommenderat däcktryck. Dels att det faktiskt är så att ett däck som har högre tryck faktiskt får en mindre yta som har kontakt med vägen och därmed har sämre grepp. Det är ju inte så svårt att föreställa sig att ett däck som inte deformeras alls av bilens tyngd får en mindre anliggningsyta. Dessutom är ett hårdare däck mindre benäget att forma sig efter underlaget och därför ger det inte alltid ett optimalt grepp. (Jämför med en traktor som plöjer och harvar körs med ett lägre däcktryck och ofta med dubbelmontage för att fördela trycket och inte packa jorden för hårt.) Det är iaf så min logik fungerar. Sen gör det väl antagligen inte ont att ett lägre däcktryck konsumerar mer däck, om man ser ur tillverkarnas perspektiv...HelectriC skrev:Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?mati skrev:Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.HelectriC skrev:Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.Jerker skrev:En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Jo, som jag skrev. Komforten lider såklart. Bilen blir hårdare och beter sig lite annorlunda. Däcktrycket som rekommenderas är väl som så ofta en kompromiss mellan en massa faktorer såsom slitage, förbrukning, komfort, grepp osv. På vintern kan man ju t.ex. sänka trycket för att öka greppet avsevärt. Men då blir bilen mjuk som en svamp och däcken slits fortare.Niklas Z skrev:Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.HelectriC skrev:Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?