Sida 2 av 2

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 09 apr 2017 19:43
av mati
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 09 apr 2017 20:03
av Bjelke
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Rackarns vilken skillnad! :)

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 09 apr 2017 21:18
av HelectriC
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 09 apr 2017 21:49
av Bjelke
HelectriC skrev:
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Från 2,8 till 3,3 skrev han så det är ganska normalt :)

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 09 apr 2017 22:17
av Jerker
HelectriC skrev:
mati skrev:
Med 0,5 bar mer luft i däcken har nu förbrukningen gått ner till nånting runt 150-160Wh/km. Det känns med en gång mycket bättre. :)
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.

Sen läste jag om en test som taxi i Göteborg gjorde nån gång på 90-talet, tror jag. De höjde däcktrycket med 1 bar mot rekommendationerna. Resultatet blev lägre bränslekonsumtion och mindre slitage på däcken. Ganska mycket bättre värden. Men sen vet jag inte vad som händer med greppet när man har högre däcktryck. Kanske får man längre bromssträcka?

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 07:06
av mati
HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 08:02
av Gretsch
Här är mitt bidrag till ämnet låg förbrukning !

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 08:03
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 08:29
av Niklas Z
HelectriC skrev:
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 08:39
av Jerker
HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Frågan är vad kostnaden blir om däcken slits ner fortare i mitten? Kanske värt att ha högre förbrukning mot att däcken slits jämnt? +0,5 bar? Vad har du då? 3.6?
Nej, jag hade bara 2,8 bar i mina däck som bilen levererades med. Alldeles för lågt alltså. Förmodligen anpassas täcktrycket på nya bilar efter dollarkursen eller nåt.
Jerker skrev:
En gång i tiden lärde jag mig att när man införde stålradial i däcken så slapp man problemen med att däcken deformerades när man ökade däcktrycket. Alltså ska inte däck slitas mer på mitten när man höjer trycket. Det är fortfarande problem om man har för lite luft i däcken, däremot. Då deformeras de.
Just det. Jag rådfrågade min granne som jobbar på bilia och som dagligen håller på med sånt. Han tyckte inte att det var nåt konstigt alls med lite högre tryck än vad tillverkaren anger. För lågt tryck däremot är dåligt för då slits däcken ojämnt.
Jag kommer inte ihåg på vilken bil det var, om det var nån Volvo eller Mazda jag hade, men iaf så angav de alltid två olika värden för däcktrycket. Ett normalvärde och ett för eko-driving, vilket var 0,2 bar över normalt. Det som märks är att bilen blir lite hårdare i körsättet såklart, och att förbrukningen sjunker drastiskt. Om och hur bromssträckan påverkas vågar jag inte svara på, men med tanke på det jag skrev i början så tror jag inte att det spelar någon roll.
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Ja, det är väl nära till hands att ta till konspirationsteorier. Men jag kan tänka mig dels att det är en historisk förklaring från tiden före stålradialdäcken, att man hittade ett optimalt däcktryck där anliggningsytan blev perfekt och så har man bara fortsatt slentrianmässigt att ange detta som rekommenderat däcktryck. Dels att det faktiskt är så att ett däck som har högre tryck faktiskt får en mindre yta som har kontakt med vägen och därmed har sämre grepp. Det är ju inte så svårt att föreställa sig att ett däck som inte deformeras alls av bilens tyngd får en mindre anliggningsyta. Dessutom är ett hårdare däck mindre benäget att forma sig efter underlaget och därför ger det inte alltid ett optimalt grepp. (Jämför med en traktor som plöjer och harvar körs med ett lägre däcktryck och ofta med dubbelmontage för att fördela trycket och inte packa jorden för hårt.) Det är iaf så min logik fungerar. Sen gör det väl antagligen inte ont att ett lägre däcktryck konsumerar mer däck, om man ser ur tillverkarnas perspektiv...

Re: Skönt med torrt väder

Postat: 10 apr 2017 11:04
av mati
Niklas Z skrev:
HelectriC skrev:
Så det är enbart fördelar med att höja trycket, inga nackdelar? Då jobbar väl bilproducenterna tillsammans med däckproducenterna för att sprida för lågt tryck så att det bli sålt fler däck kanske?
Nog finns det nackdelar, t ex sämre komfort och högt lufttryck kan medföra sämre grepp.
Jo, som jag skrev. Komforten lider såklart. Bilen blir hårdare och beter sig lite annorlunda. Däcktrycket som rekommenderas är väl som så ofta en kompromiss mellan en massa faktorer såsom slitage, förbrukning, komfort, grepp osv. På vintern kan man ju t.ex. sänka trycket för att öka greppet avsevärt. Men då blir bilen mjuk som en svamp och däcken slits fortare.