Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Påminner om de flesta koncept-lastbilar av de stora tillverkarna. Minns något liknande från Scania eller Volvo på en mässa för minst 10 år sen. Rundad front och föraren satt i mitten. Lyckades inte hitta någon bild dock.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Trist att en tillverkare som Scania visar att de vet precis hur de skulle kunna göra framtidens lastbil men ändå gör de bara pyttesmå förändringar som man inte ser. En überkonservativ bransch..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
Vänta lite nu... Lastbil = Känns som sportbil?
För att spara utvecklingskostnader slog de ihop Truck och Roadster. Utan kompromisser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
Vänta lite nu... Lastbil = Känns som sportbil?
En lastbil utan last blir en ganska sportig historia, åtminstone om man menar US-sportig som i snabbaccelerarion.
Hoppas de skippar den långa nosen bara. Den behövs ju bara om man har en stor fet förbränningsmotor där fram. Tesla semi antar jag är utrustad små 3-fas motorer typ den som sitter i bilarna, kanske något större för att tåla belastning under lång tid.
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Jag med. Tänk bara om alla dieselsotlok på vägarna byts ut mot eldrivna lastbilar.
Ja, och tänk på att dessa tunga lastbilar inte bara smutsar ner med sina avgasutsläpp utan också med sin ljudnivå. En långtradare som ger full gas låter nåt fruktansvärt.
Så tänk när alla fordon är eldrivna, vi kommer att får tillbaka mycket av den ljudbild vi hade både i städer och på landsbygden på 1800-talet. När motorljuden är borta kommer man att fokusera mer på att få bort vindljud och däckljud. Läste för många år sedan hur mönster och text på däcksidorna genererar massor av ljud i höga hastigheter, för att ta ett exempel.
Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
Ja, så länge de bara ligger på plan mark (eller utförslut) och kör så är det inget högt motorljud, men så fort det blir det minsta uppför blir motorljudet genast mycket högt och dominerar. Tro mig, "jag har bott vid en landsväg...", eller rättare sagt E4:an som motorväg, så jag vet. Vi hade 100 meter fri sikt till motorvägen, och de dagar vinden låg på så kunde vi inte stå i trädgården och prata i normal samtalston, och det var just lastbilarnas motorljud som var värst. Det var en svag lutning där och de som kom från söder fick gasa.
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isf
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isf
Det du kan göra om ingen annan gör det är att dra igång ett åkeri. Målet ska naturligtvis vara helt autonoma bilar.
Detta kommer med allra största säkerhet inte bli en "Long haul" lastbil. För Svenska regler kanske den kan funka. 45 min rast efter 4.5 timmars körande. Fast typ den gigantiska USA marknaden har betydligt friare regler. Generellt sett 11 timmars körtid och sen en dygnsvila på ett antal timmar. Med reservation för att reglerna skiljer sig lite mellan staterna. När den Svenska lastbilschauffören kan nöja sig med 40 mil riktig räckvidd(om laddnätverket är väl utbyggt) så behöver amerikanen i alla fall 80 riktiga mil.