Re: Tåg och dess energiförbrukning
Postat: 21 apr 2017 21:45
Strax utanför Ockelbo har dom ett gammalt smalspårigt tåg som kör några km, tror det tom att det är koldrivet 

Ja, jag vet. Jättemysigt. Sambon tvingades åka med just Kinnekulletåget under en tid när hon jobbade i Göteborg. Det var rena helvetet. En gång hade de inte tömt toaletterna och helt enkelt låst dörren så att dasset inte gick att använda. Och så går tågjäveln bara i 50 km/h. 3 timmar utan toalett med en orolig mage. Trevligt. En annan gång fungerade inte värmen och det var typ -10 grader ute. Och inne. Mysigt.Torkel skrev:Men det är ju så mysigt att ta tåget!
Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central.
Jag har Kustpilen som granne ca 20 meter från huset:Verdi skrev:Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?
Ja redan befintliga bilar som rullar på vägarna idag blir beskattade.Verdi skrev:Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.
Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.
Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?
Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Det pågår ju två parallella diskussioner i tråden men vill bara kommentera ovanstående:Verdi skrev:Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.
Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.
Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?
Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.Verdi skrev:Anders77 skrev:Håller med dig helt där.zyax skrev:Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.
Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.
Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.
Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.
X90D
Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.
Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.
Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?
Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....
Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.LarsL skrev:Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.
Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Håller med helt där.Jerker skrev:Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.LarsL skrev:Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.
Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.Jerker skrev:Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.LarsL skrev:Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.
Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Absolut! Det finns fortfarande de som inte kommer att kunna privatleasa bil heller eftersom de har betalningsanmärkningar eller för dåligt ekonomiskt utrymme. Men det har öppnat för fler. För mig var det ett sätt att skaffa en elbil direkt. Jag hade då inte lagt undan pengar till en kontantinsats, så det hade tagit mig ytterligare ett par år. Nu lägger jag undan pengar så jag har till ett Tesla3-köp, men nu har jag börjat svänga och funderar på om jag trots allt ska leasa min första Tesla, för efter ytterligare 3-4 år kommer det att finnas massor av intressanta elbilar att välja på, förutom europeiska alternativ kanske också en Tesla X...LarsL skrev:Du måste ha kreditvärdigthet för att privatleasa. Jag har dessutom ett belopp som jag "betalar ränta på". Skulle räntan dra iväg uppåt skulle min leasingavgift gå upp.Jerker skrev:Låna pengar till en leasing? Vad menar du? Själva vitsen med en leasing är ju att man inte behöver låna pengar. Iaf inte privatleasing som är utan kontantinsats. Däremot görs en kreditkontroll för att se om du har råd med månadskostnaden.LarsL skrev:Leasa en Leaf så är det problem solved, garanterat billigare än en risig Volvo som går sönder hela tiden.
Ja, jag vet en del får inte låna pengar till en leasing. Men det är faktiskt ett annat problem och ett som absolut inte är olösbart.
Privatleasing är ett system som kommer att ge möjlighet för många fler att ha nya bilar och det kommer att underlätta för elbilsomställningen då det kommer ut fler nya bilar på marknaden.
Jag fick nämligen skit när jag glömde detaljen att "alla" inte kan ta en privatleasing. De med betalningsanmärkningar är körda tex.