Sida 2 av 3
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 08:39
av Jerker
Om detta var sant borde ju nån av de stora nyhetssajterna som bevakar varje hörn av Teslavärlden ha tagit upp det, eller hur?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 08:43
av bjelkeman
De är många som måste nått den begränsningen. Länk till TMC diskussionen?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 08:45
av LarsL
Länk finns i början av tråden.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 08:52
av vigge50
Har nu kommit en bit igenom tråden och då säger han att nu när han kollat igenom sina laddnings loggar(hur kollar man det?) så har hastightenen sjunkit lite efterhand vilket kan tyda på att det hela handlar om batteriernas funktion och inte har något med begränsning som Tesla har programmerat. Detta läste jag även på Facebook när jag länkade tråden i en grupp, ett litiumbatteri kan inte ladda lika fort hela sitt liv utan hastigheten minskar efterhand och ägaren har tydligen inte lagt märke till det förrän nu. När man läser de han fått från Tesla så står det inget om att Tesla har programmerat in att detta ska ske, det kanske är naturligt för batterier. Läs post 119.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 10:30
av Teslaspolen
Ja är det så, då blir det ju inte lika illa. Förutom avsaknaden av information om detta.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 12:47
av chpaulin
Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 12:53
av Gustafsson
Tror också att det kan vara så. Verkar inte vara ett genomtänkt rykte heller eftersom den evt nackdelen knappt skulle märkas.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 13:23
av Mickep
Är detta ett falskt rykte eller en faktum? kan vi få något bekräftat? endera skulle vara bra att höra.(skulle säkert leda till en artikel)
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 14:31
av jonasl
Teslabjørn borde rimligen ha drabbats. Tror inte det stämmer.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 14:37
av LarsL
jonasl skrev:Teslabjørn borde rimligen ha drabbats. Tror inte det stämmer.
Skicka en fråga till honom.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 15:28
av Limbster
chpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktier

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 15:43
av Jerker
Limbster skrev:chpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktier

+1
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 17:02
av TiborBlomhall
Ögnat igenom diskussionen på TMC.
Servicerapporten kan ses här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2088696/
Bra sammanfattning av tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2090618/
Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H" som enbart DC snabbladdar bilarna. Andra batteripack eller om bilen ofta långsamladdas mellan snabbladdningarna påverkas inte.
De begränsade bilarna laddar med max 90 kW isf vanliga runt 110 kW när batterierna är helt tomma. Vid högre laddnivåer laddas de påverkade batterierna lika snabbt som vanligt. Laddtiden vid "normal" SC-laddning (kommer med ~10%, laddar till ~60%) blir några (<5) minuter längre.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 06 maj 2017 23:33
av chpaulin
Jerker skrev:Limbster skrev:chpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktier

+1
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finns

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 08:09
av Svenssons
chpaulin skrev:Jerker skrev:Limbster skrev:chpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktier

+1
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finns

I vilket språk säger man "shortar"? För mig låter det som du försöker uppfinna ett nytt ord för det svenska språket...

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 09:16
av Jerker
Svenssons skrev:chpaulin skrev:Jerker skrev:Limbster skrev:chpaulin skrev:Det första jag tänkte när jag läste första inlägget var att nån ville plantera falska nyheter. Säkerligen någon som shortar Teslaaktier.
Hehehe, vi har ett svensk ord: Blanka aktier

+1
Varför använda lånord när det redan existerar adekvata inhemska ekvivalenter?
Tror inte på det svenska språket, varför uppfinna inhemska ord för ord som redan finns

I vilket språk säger man "shortar"? För mig låter det som du försöker uppfinna ett nytt ord för det svenska språket...

Yuppies in shorts...
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 09:18
av bjelkeman
TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 09:19
av vigge50
bjelkeman skrev:TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?
Finns en etikett på batteriet vid ett av hjulen där du ska kunna se vilken version du har.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 09:45
av Monark1954
Försöker värdera informationen.
Tråden inleds med en referens till att aktuell bil laddats 6686 kWh och 245 gånger enligt ägaren.
Jag omvandlar det till ca 2 600 mil för en modell S.
Servicerapporten visar att bilen från 2015 gått 33 600 miles, jag omvandlar det till 5 400 mil.
Bilen har alltså gått relativt lite.
I servicerapporten definieras inte om det är antal laddningar eller total kWh DC laddade som satt begränsningen. "According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount,.."
Antagandet att det är en enkel räknare på antal gånger man DC laddat oavsett laddeffekt som styr ner max effekten från SuperCharger verkar rimligt även om Tesla inte skrivit detta.
Att sluta "dutta" (ladda lite) för att vara säker att komma fram eller ladda vid var SC för att minimera restiden eller att Chademoladda när det inte behövs verkar i så fall klokt om man skall slipa begränsningen.
Att 50 kW Chademo laddningar räknas när begränsningen är att man får 90 kW i stället för 110 kW som max för lång batterilivslängd verkar en tafatt lösning.
Tror alla på att det är antal laddningar eller kan Chademo i Teslas mening styra laddningen på ett ogynnsamt sätt för batteriets livslängd?
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 09:52
av 12man
vigge50 skrev:bjelkeman skrev:TiborBlomhall skrev:Begränsningen verkar beröra kunder med batteripack typ "H"
Undrar hur man vet att man har ett batteripack typ H?
Finns en etikett på batteriet vid ett av hjulen där du ska kunna se vilken version du har.
och den etiketten sitter i nästan värsta sprutet borta efter 1:a vintern
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 10:45
av Mickep
Den etiketten borde finnas på en mer skyddad plats kanske påfrunkhuven eller i handskfacket eller varför inte i laddluckan om man gör den lite större.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 10:50
av bylund
Mickep skrev:Den etiketten borde finnas på en mer skyddad plats kanske påfrunkhuven eller i handskfacket eller varför inte i laddluckan om man gör den lite större.
Det är en del av typbeteckningen på batteriet, så det är ju rätt rimligt att det är just batteriet som är märkt. Detta är ju tänkt att vara intern information precis som revisioner av motor eller dörrhandtag.
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 13:44
av Bjelke
Monark1954 skrev:Försöker värdera informationen.
Tråden inleds med en referens till att aktuell bil laddats 6686 kWh och 245 gånger enligt ägaren.
Jag omvandlar det till ca 2 600 mil för en modell S.
Servicerapporten visar att bilen från 2015 gått 33 600 miles, jag omvandlar det till 5 400 mil.
Bilen har alltså gått relativt lite.
I servicerapporten definieras inte om det är antal laddningar eller total kWh DC laddade som satt begränsningen. "According Tesla engineers once vehicle has been DC fast
charged over a specified amount,.."
Antagandet att det är en enkel räknare på antal gånger man DC laddat oavsett laddeffekt som styr ner max effekten från SuperCharger verkar rimligt även om Tesla inte skrivit detta.
Att sluta "dutta" (ladda lite) för att vara säker att komma fram eller ladda vid var SC för att minimera restiden eller att Chademoladda när det inte behövs verkar i så fall klokt om man skall slipa begränsningen.
Att 50 kW Chademo laddningar räknas när begränsningen är att man får 90 kW i stället för 110 kW som max för lång batterilivslängd verkar en tafatt lösning.
Tror alla på att det är antal laddningar eller kan Chademo i Teslas mening styra laddningen på ett ogynnsamt sätt för batteriets livslängd?
Extra komiskt att ALL laddning egentligen är DC, bara det att det är bilens inbyggda laddare som gör om AC till DC lixom,
så OM CHAdeMO faktiskt "räknas" som lika hårt för batteriet som SuC-laddning så har dom verkligen gjort det för
enkelt för sig. Att bara ha en enkel räknare känns väldigt galet om den inte tar hänsyn till laddeffekten osv...
Ska verkligen bli intressant att höra alla fakta om vi nu någonsin får det...
Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 14:27
av mati
Det sätts ju numera upp 20kW Chademo på några ställen i Norrland. Långsammare än en dubbelladdare alltså. Är det farligt att använda dem då?
Jag får inte ihop det. Som Monark1954 skriver har personen i fråga laddat och kört 2600 mil med DC-laddning. Resten av de 5400 milen måste således vara AC-laddning, mer än hälften alltså. Enligt Tibors inlägg är det lugnt så länge man DC-laddar mellan gångerna, vilket måste ha skett i det här fallet.

Re: Tesla begränsar hastighet för DC laddning
Postat: 07 maj 2017 15:33
av vigge50
mati skrev:Det sätts ju numera upp 20kW Chademo på några ställen i Norrland. Långsammare än en dubbelladdare alltså. Är det farligt att använda dem då?
Jag får inte ihop det. Som Monark1954 skriver har personen i fråga laddat och kört 2600 mil med DC-laddning. Resten av de 5400 milen måste således vara AC-laddning, mer än hälften alltså. Enligt Tibors inlägg är det lugnt så länge man DC-laddar mellan gångerna, vilket måste ha skett i det här fallet.

Han säger själv att han nästan bara laddar via Chademo i sitt inlägg så de får jag inte riktigt ihop.
Han har kört ungefär 4 800 mil (30 000 miles)
Han har laddar 6685 kWh via Chademo
Han har laddat 50-60 gånger via supercharger
Totalt sätt så har han nog inte laddat alls mycket via AC precis som han skriver i sitt inlägg.