Sida 2 av 12
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 12:43
av danni
e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 12:53
av Smutt
S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 12:53
av Verdi
danni skrev:e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara?

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 12:56
av Verdi
Smutt skrev:S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
Jag är en sån där hederlig person som räknar med extrautrustningen.

Hade 118 tusen i extrautrustning. Då blir det 5850:-
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 13:07
av danni
Verdi skrev:danni skrev:e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara?

Det som erbjöds från P90D till P100D var också ett komplett batteribyte. Och nej, det kan det inte vara i det här fallet.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 13:27
av vigge50
danni skrev:e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.
När Tesla först lanserade 90 så stod det inte som en separat modell utan det kallades en uppdatering av 85 trots att det är ett helt annat batteri.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 13:30
av vigge50
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 13:33
av danni
Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 13:34
av e5m1r
Tack vigge började tvivla på mina tesla kunskaper för en stund där

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 14:58
av Pontus
Verdi skrev:Pontus skrev:Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?
Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.
Skicka ett PM om du vill provköra.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 15:03
av Pontus
danni skrev:
Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.
När jag beställde min 85D så var ju fyrhjulsdrift extra utrustning också innan det vart en egen modell. Men det ge lägre förmånsvärde att välja 85D än att ta 85 + 40000kr i extra utrustning.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 15:07
av vigge50
Pontus skrev:Verdi skrev:Pontus skrev:Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?
Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.
Skicka ett PM om du vill provköra.
Kollar du på NEDC så har 85 502 km räckvidd och 75 har 480 km så det är inte mycket som skiljer.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 16:53
av Verdi
Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 22:52
av Smutt
Verdi skrev:Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Du klarar dig säkert bra med en ny 75a billligast och bäst

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 30 maj 2017 23:19
av chpaulin
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 08:38
av Verdi
chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 08:48
av Pontus
Verdi skrev:chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken?
Tror de flesta blir nöjda med skinnstolarna och utan premiumpaketet nu när elektrisk baklucka är standard.
Stolarna där är väl enda rådet att prova eftersom det är så olika från person till person vad man trivs bäst i. Själv har jag vant mig bra vid generation 1 version 2

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 09:17
av Bjelke
Miljöbonusen är ofta kvar, men det får man fråga om för att vara säker såklart.
Avaktivera AP:n borde gå, men samma sak där, man får väl fråga helt enkelt (fråga som om det är avgörande för ett köp

)
Skillnaden på räckvidd borde väl bli ungefär som du gissade på... Dom håller sig ungefär till den förbrukningen iaf (sommartid som sagt var).
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:00
av Tars
Verdi skrev:chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Kan säga av egen erfarenhet att i3:an har skrämmande dålig räckvidd så fort det blir blött jämfört med 90d.
Allt beror på hur mycket du kör. Jag kör själv väldigt mycket och har inga problem att avverka 20-60 mil på en arbetsdag, så om du kör några långkörningar i månaden rekommenderar jag 90 kWh
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:10
av mati
Verdi skrev:
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Min årssnittförbrukning låg förra året på 1.91kWh/mil för en P85 2014. Då var det mest landsvägskörning. Det är ganska lågt jämfört med vad de flesta andra upplever tror jag. På sommaren
kan du komma ner till 1.6kWh/mil på landsvägen utan att behöva vara ett trafikhinder. Det beror på hur tung din högerfot är såklart. Allting mellan 1.5 och 2.5kWh/mil på sommaren är ganska realistiska siffror. På vintern kanske 2.0 - 3.0kWh/mil.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:36
av Jensa
Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra

Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:43
av mahulkp
Verdi skrev:chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm

Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Notera att det inte är halvskinn utan konstläder i standardstolarna.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:44
av Smutt
Jensa skrev:Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra

Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Ångrar inte en sekund att jag körde snik S60 ler varje månad när jag ska betala nettolöneavdraget hör till dom som tycker min S är billig

men har man inget annat som man kan lägga pengar på så är nog S100 en trevlig bil
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 10:59
av bylund
Det går ju att kolla om bilen varit påställd någon gång. Har den aldrig varit det får du den garanterat, annars får du fråga Tesla.
Även provkörningsbilar kan ju ha levt hela sitt liv avställda och körts på saluvagnsskyltar.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Postat: 31 maj 2017 11:01
av chpaulin
Verdi skrev:
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Jag tycker att standarden är hög i grund. Instrumentbrädan har skinn i grund men en del blir alcanta med premium. De nya stolarna känns allt annat än billiga men det beror väl på vad man kommer från

Du kan få kika på min. Jag har de gamla stolarna men det är en 2017 så kvaliten i övrigt finns representerad.
Verdi skrev:
Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Det har gått att förhandla bort autopiloten förut då det är mjukvara.
Verdi skrev:Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Det finns numer premium hel eller halvskinn och är samma stol i övrigt vad jag vet.
Verdi skrev:
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Motorerna i 90D är även lite törstigare så det är lite högre förbrukning per km. Jag har 38+ mil vid 100% och det är verkliga siffror. Dagligen laddar man som du säger till max 80-90%. De sista procenten tar lååång tid på supercharger så den extra räckvidden har man oftast till första laddningen och efter längre måltid.
Verdi skrev:Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Min drar 175-230Wh/km beroende på väderlek