"Höna" = hen - det har jag aldrig tänkt på, nu har jag ytterligare ett ord i förrådet. Tackar!lator skrev:Positivt! Mera + för i3. Frågan är bara vad det kostar den dagen någon med dragkrok inte ser upp när han/hon backar...jonas skrev:Jag har precis köpt mina första däck till bilen det är ett par bakdäck, framdäcken är fortfarande OK. Passerar snart 10 000 mil. Vinterdäcken har gått två säsonger och sommardäcken tre. Gissar att jag kört 6000 mil på backdäcken. Tycker inte det är onormalt högt slitage.lator skrev:Det är inget lätt val mellan BMW och VW. i3 ser ju lite speciell ut och kan nog bli lite dyr med däckkonto och eventuella reparationer av parkeringsskador, annars funkar den säkert bra som stadsbil för förare och två små barn.
En fördel för BMW är att du mest troligt kan få den levererad ganska omgående. Detta gäller antagligen inte för VW...
Parkeringsskador har jag inga, plasten verkar vara otroligt förlåtlig mot bilar som slår upp sina dörrar.(han/hon betyder samma sak som "höna")
E-golf eller i3 som andrabil?
Moderator: Redaktion
Re: E-golf eller i3 som andrabil?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ja, om du måste åka iväg en extra tur så är det nödvändigt att snabbt kunna ladda. Naturligtvis kan man tänka sig ett betydligt större batteri men det är ju lite slösaktigt om man mest åker korta sträckor.Anders77 skrev:Är snabbladdning viktigt i en andra bil?LarsL skrev:B-klass går ju bort pga att den inte går att snabbladda.
Nissan Leaf är ju också en rymlig bil med små yttermått, om man nu vill ha det.
jag har inte läst alla svar. Men vi har testat både i3 och egolf (lånat hem över helg). I3:an är sjukt opraktisk om man har barn och använder baksätet. Man måste öppna framdörren för att öppna bakdörr, och om någon redan sitter fram med bältet fastspänt så måste den personen spänna av bältet innan man kan öppna bakdörren. Annars var den pigg och rolig att köra. Känns mer som en ren stadsbil.
Vi bor ca 3 mil från Umeå och pendlar dagligen. Vi beställde en egolf för ett par veckor sedan som min fru ska ha. Jag väntar in model3.
Vi bor ca 3 mil från Umeå och pendlar dagligen. Vi beställde en egolf för ett par veckor sedan som min fru ska ha. Jag väntar in model3.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Jag ser det som att den är mer praktisk än en tvådörrars.peken skrev:jag har inte läst alla svar. Men vi har testat både i3 och egolf (lånat hem över helg). I3:an är sjukt opraktisk om man har barn och använder baksätet. Man måste öppna framdörren för att öppna bakdörr, och om någon redan sitter fram med bältet fastspänt så måste den personen spänna av bältet innan man kan öppna bakdörren. Annars var den pigg och rolig att köra. Känns mer som en ren stadsbil.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja lite som att det är bättre än att kliva ur för att sedan fälla fram sätet för att ens komma ut ur bilen från baksätet (en tvådörrars alltså), och ser man det så så är den ju bättreVerdi skrev:Jag ser det som att den är mer praktisk än en tvådörrars.peken skrev:jag har inte läst alla svar. Men vi har testat både i3 och egolf (lånat hem över helg). I3:an är sjukt opraktisk om man har barn och använder baksätet. Man måste öppna framdörren för att öppna bakdörr, och om någon redan sitter fram med bältet fastspänt så måste den personen spänna av bältet innan man kan öppna bakdörren. Annars var den pigg och rolig att köra. Känns mer som en ren stadsbil.

Jag tycker förresten oxo att den är lite ball (tyckte jag inte första gångerna jag såg den men...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Njae, alltså, den är inte designad FÖR fossildrift utan är bara väldans lik vissa fossiler, men det var kanske det du menadeVerdi skrev:kallekula skrev:i3 ser ju tyvärr för jävlig ut. Perfekt exempel på varför gamla bilföretag inte lyckats så bra med miljöbilar. Alla vill inte se ut som man köpt bil i Ankeborg.
Tesla ser ju ut exakt som en gammal bil.... ...
Varför välja en konventionell bil som egentligen är designad för fossildrift?

(den är råsnygg iaf, båda jag och sambon är Audi-freaks så...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Njae, alltså, den är inte designad FÖR fossildrift utan är bara väldans lik vissa fossiler, men det var kanske det du menadeVerdi skrev:kallekula skrev:i3 ser ju tyvärr för jävlig ut. Perfekt exempel på varför gamla bilföretag inte lyckats så bra med miljöbilar. Alla vill inte se ut som man köpt bil i Ankeborg.
Jag menade eGolfen i den andra meningen.

- Elbilisten
Jag har inte kollat detta, men jag har för mig att e-Golf har adaptiv farthållare som standard och att det är tillval på i3. Jag ser det som en halv autopilot.
- Bjelke
- Teslaägare
JahaVerdi skrev:Bjelke skrev:Njae, alltså, den är inte designad FÖR fossildrift utan är bara väldans lik vissa fossiler, men det var kanske det du menadeVerdi skrev:kallekula skrev:i3 ser ju tyvärr för jävlig ut. Perfekt exempel på varför gamla bilföretag inte lyckats så bra med miljöbilar. Alla vill inte se ut som man köpt bil i Ankeborg.
Jag menade eGolfen i den andra meningen.Eller är nya eGolf specifikt designad för el från grunden?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Adaptiv är standard och det går att välja filhållare som tillval, då får man en kvasi-AutopilotElbilisten skrev:Jag har inte kollat detta, men jag har för mig att e-Golf har adaptiv farthållare som standard och att det är tillval på i3. Jag ser det som en halv autopilot.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Valde själv mellan dessa och det slutade med Golfen som vann på alla punkter utom accelerationen. Tycker det fungerar bra med batterier i kardantunnel. blir bra med benutrymme i bak utom då på mittplatsen. Bättre höjd än i teslan.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Jag tackar i3 för att jag överhuvudtaget bytte till el, men allvarligt talat, utseendet? En Golf är ju absolut inget estetiskt mirakel, men den ser iaf helt ok ut imo. För mig skulle i3 behöva vara världens överlägset bästa elbil för att jag skulle klara av att ha överseende med utseendet och det är den ju inte...
I prisklassen hade jag inväntat nästa generations Leaf alla dagar i veckan.
I prisklassen hade jag inväntat nästa generations Leaf alla dagar i veckan.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Filhållaren har väl förhoppningsvis utvecklats men jag hade en av de första i en Passat CC V6, dör snackar vi kastas mellan linjerna...HelectriC skrev:Adaptiv är standard och det går att välja filhållare som tillval, då får man en kvasi-AutopilotElbilisten skrev:Jag har inte kollat detta, men jag har för mig att e-Golf har adaptiv farthållare som standard och att det är tillval på i3. Jag ser det som en halv autopilot.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
What he said...HelectriC skrev:Vi körde både i3 och eGolf innan vi bestämde oss för eGolfen och det var för att i3 hade så många nackdelar med sina märkliga bakdörrar, smala däck som är hopplösa på vintern, vindkänslig mot sidovind, väldigt litet bagage mm. Valet föll på eGolf för den känns och ser ut som en vanlig bil, inte som en tillverkares plikt att visa att dom har en elbil som ser ut som en alien.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Spännande diskussioner. Mycket rör sig kring utseendet på i3 och det är tydligt delade åsikter. Jag tycker den är snygg i fronten men lite märklig där bak. Men den är ju vansinnigt opraktisk för barnfamiljen.
Leaf gick bort pga utseende Johnalm? Vad tycker frugan då - hon som kommer köra bilen oftast som jag förstod det? När jag pratar med folk så är det många kvinnor som tycker Leaf är fin (söt). Jag tycker själv den ser fin ut, som en groda typ. Inte fräck men lite rolig. I övrigt är den ju minst lika praktisk som e-golf för barnfamiljen men till lägre pris.
Leaf gick bort pga utseende Johnalm? Vad tycker frugan då - hon som kommer köra bilen oftast som jag förstod det? När jag pratar med folk så är det många kvinnor som tycker Leaf är fin (söt). Jag tycker själv den ser fin ut, som en groda typ. Inte fräck men lite rolig. I övrigt är den ju minst lika praktisk som e-golf för barnfamiljen men till lägre pris.
som du/ni säkert känner till är det inte alla gånger frun i huset förstår att hon "villhöver" en bil överhuvudtagetTorkel skrev:Spännande diskussioner. Mycket rör sig kring utseendet på i3 och det är tydligt delade åsikter. Jag tycker den är snygg i fronten men lite märklig där bak. Men den är ju vansinnigt opraktisk för barnfamiljen.

Jag ser ju hur många anledningar som helst till att skaffa ytterligare en bil, speciellt eftersom hon inte vågar köra X:en... att kuska runt med SL-buss är kanske praktiskt och billigt men inte särskilt tidsbesparande om man bor utanför City.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ehhrmm. Jag vill gärna tro på din generalisering och intalar mig ofta detta själv så jag ska få köra X:en till jobbet istället för att åka kollektivt. Om man syftar på Sthlms innerstad och normal kontorstid så tror jag dock det för de flesta går snabbare att åka kollektivt (dock inte från Resarö såklart...Johnalm skrev:som du/ni säkert känner till är det inte alla gånger frun i huset förstår att hon "villhöver" en bil överhuvudtaget![]()
Jag ser ju hur många anledningar som helst till att skaffa ytterligare en bil, speciellt eftersom hon inte vågar köra X:en... att kuska runt med SL-buss är kanske praktiskt och billigt men inte särskilt tidsbesparande om man bor utanför City.

Lurar mig själv ännu mer sen man hittat ett garage som "bara" kostar 200:- per dag istället för 300-450:-. Dessutom hinner man ladda i kanske 30:- i "tanken"

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Ang barn i bilen så går det alldeles utmärkt! Har en bakåtvänd besafe i fram och en frammåtvänd i bak. På så sätt får vi alla plats.
Dock är det inte omöjligt att inom kort så blir vi fler och då blir det trångt. Så frun får förmodligen snart åka Model s.
Dock är det inte omöjligt att inom kort så blir vi fler och då blir det trångt. Så frun får förmodligen snart åka Model s.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Ingen har nämnt Ioniq?
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det går att snacka om Ioniq när Hyundai kan leverera. Med leveranstider på 7-8 månader så är den ointressant. Vi kan i så fall lika gärna snacka om Model 3 som ett alternativ.taliz skrev:Ingen har nämnt Ioniq?
Ioniq skulle ju öka sin produktion nu så man trodde väl på 4-5 månaders leveranstid... Men det är kanske långt det också.
Kollegan har en i3a.. Väldigt trevlig bil men rätt ful.. Speciellt bakifrån.
Och med barn skulle jag inte välja den.. De blir knöligt med vara två dörrar och att nån måste kliva ur fram för att släppa ut de i baksätet. Det går inte att öppna den lilla bakdörren utan att öppna framdörren först. Jag ska provköra nya E-Golfen efter sommaren och låna den ett par dagar så jag kan använda den i min vanliga pendling mellan Gävle - Stockholm. Funkar det kanske det blir en sån när det är bilbyte om ett och ett halvt år.. Om Volvo inte kommit med nått vettigt då.
Kollegan har en i3a.. Väldigt trevlig bil men rätt ful.. Speciellt bakifrån.
Och med barn skulle jag inte välja den.. De blir knöligt med vara två dörrar och att nån måste kliva ur fram för att släppa ut de i baksätet. Det går inte att öppna den lilla bakdörren utan att öppna framdörren först. Jag ska provköra nya E-Golfen efter sommaren och låna den ett par dagar så jag kan använda den i min vanliga pendling mellan Gävle - Stockholm. Funkar det kanske det blir en sån när det är bilbyte om ett och ett halvt år.. Om Volvo inte kommit med nått vettigt då.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Frågan är om du vill ha en leksak eller en bra bil? Jag förstår att Teknikens Världs testpanel som efter att ha kört Ampera e och fått ut 400km räckvidd fortfarande ser elbilar som en stadsbil och som leksaker tycker att en i3a är kul, men för en vanlig familj är e-golfen outstanding. Det enda vettiga som jag ser det i i3 är sättet den tillverkas på. Mycket hållbar med ett cirkulärt tänkande!
e-golf är faktiskt ratad till en lägre energiförbrukning enligt EPA än i3, framförallt på motorväg VW 111mpg (miles per gallon ekvivalent) och i3 106mpg. EPA och i synnerhet motorvägsräckvidden tycker jag är ett riktigt bra mått på en elbils kompetens när det kommer till räckvidd.
EPA motorvägshastighetsräckvidd:
BMW i3 33kWh BEV = 165km
VW e-golf 35,8kWh = 188km
Låter inte som en jätteskillnad men 23km gör en hel del för funktionaliteten när man ska åka lite längre och tryggheten i att känna att det är en vettig bil.
e-golf
+ bekväm bil
+ tyst!
+ praktiskt med bra utrymmen i kupé och baksäte
- lite fossilbilstråkig
i3
+ rolig att köra
+ sustainable
- vindkänslig
- stötig gång
- känslig styrning
- osmidiga dörrar
- dåligt baksäte
- drar massor på motorväg
Nej e-golf är ett givet val här tycker jag!
e-golf är faktiskt ratad till en lägre energiförbrukning enligt EPA än i3, framförallt på motorväg VW 111mpg (miles per gallon ekvivalent) och i3 106mpg. EPA och i synnerhet motorvägsräckvidden tycker jag är ett riktigt bra mått på en elbils kompetens när det kommer till räckvidd.
EPA motorvägshastighetsräckvidd:
BMW i3 33kWh BEV = 165km
VW e-golf 35,8kWh = 188km
Låter inte som en jätteskillnad men 23km gör en hel del för funktionaliteten när man ska åka lite längre och tryggheten i att känna att det är en vettig bil.
e-golf
+ bekväm bil
+ tyst!
+ praktiskt med bra utrymmen i kupé och baksäte
- lite fossilbilstråkig
i3
+ rolig att köra
+ sustainable
- vindkänslig
- stötig gång
- känslig styrning
- osmidiga dörrar
- dåligt baksäte
- drar massor på motorväg
Nej e-golf är ett givet val här tycker jag!
Ökad produktion kom det nyss nyhet om:joel80 skrev:Ioniq skulle ju öka sin produktion nu så man trodde väl på 4-5 månaders leveranstid... Men det är kanske långt det också.
http://insideevs.com/hyundai-boosts-ion ... ion-by-50/
Men var har du läst 4-5 månaders leveranstid? Låter för optimistiskt för Sverige imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kollade på Ioniq i bilhall. Min känsla var att den var plastig inuti. i3 och egolf Ligger ett snäpp över i kvalitetskänsla.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Håller med. Ioniq är plastig. Jag fick inte alls de rätta vibbarna med Ioniq. Det är säkert en bra bil, men på något vis upplever jag den som "billig". Framförallt i jämförelse med andra bilar i 400'kr-klassen. Rent subjektivt såklart.Mats skrev:Kollade på Ioniq i bilhall. Min känsla var att den var plastig inuti. i3 och egolf Ligger ett snäpp över i kvalitetskänsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14