Sida 2 av 2

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 13:30
av mati
Fast jämförelsen med Äpple och Mikromjukt haltar lite eftersom båda var ändå ganska unga och moderna företag som byggde sin verksamhet på innovation och nytänkande. De hade inte lika svårt att tänka om. Inte som gamla jättar som har haft samma affärsidé och -filosofi i decennier. Dessutom handlade det "bara" om mjukvara. Man kan använda samma folk och kunnande för att utveckla en annan typ av mjukvara. Det är svårare att ställa om produktionen av fysiska produkter till nånting helt annat. Och en elbil är till stora delar väsensskild från en fossilbil. Du kan inte få en specialist för förbränningsteknik att utveckla en motorstyrning för asynkronmotorer. Lika lite som en ingenjör för växellådor plötsligt kan bli batterispecialist.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 15:14
av Smutt
Säkerhet köper kineserna lätt in dom äger ju redan Volvo kan göra elbilar av alla modellerna, några nya bottenplattor så har dom produkter att sälja

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 16:03
av Jerka
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 18:12
av Foluke
Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Och så har vi infrastrukturen som motar. Tesla bygger egna SuC. Vad fixar de andra? Så behövs fler nattladdning. Alla bor inte i villa.
Det känns lite priviligierat att "ha sitt på det torra" och kunna se kollosserna börja slira omkring på sina lerfötter.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 18:39
av LarsL
Eftersom det är så billigt att bygga snabbladdare så kommer infrastrukturen kunna byggas väldigt snabbt. Tänk bara på vad som hänt under de senaste 2-3 år. Jag jämnförde utbyggnaden av gasstationer med utbyggnaden av Chademo-laddare. Det skiljer inte jätte mycket och då har gasstationerna hållet på i 10-15 år?

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 18:42
av LarsL
Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
I Kina finns redan dessa bilar. Där går det att köpa 60kWh bilar till samma pris som en normal småbil här. Den här vågen av ny bilar kommer välla in över Europa och då blir det jobbigt för de gamla tillverkarna.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 20:28
av Laban
Jerka skrev:
Det stora problemet för biltillverkarna kommer vara att omställningen går så fort. Just nu finns det bara små lustiga elbilar med kort räckvidd samt stora och väldigt dyra elbilar, vilket håller nere efterfrågan. När det väl finns vanliga praktiska elbilar till bra priser kommer INGEN vilja köpa fossilbilarna. Det kommer inte gå att sälja 20% elbilar och resten fossiler, sen långsamt öka andelen. Det kommer flippa på bara något år och sen blir fossilbilarna nästintill osäljbara.
Håller med. Vi kan jämföra med:

http://www.di.se/nyheter/prisras-i-indi ... -kolkraft/
Bara den senaste månaden har Indien avbrutit planerna på att bygga flera stora kolkraftverk

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 11 jun 2017 22:19
av joel80
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Sen har du en redan uppbyggd distrubutionskedja, med försäljare, verkstäder och "förtroende" hos folk. Kan man utbilda den delen tillräckligt fort har de en fördel där.

En ny bil-leverantör har troligen svårare att snabbt öka sin tillverkning än vad en traditionell skulle kunna ha (om de nu satsar på det).

Kollar vi på Tesla så jobbar dom på ordentligt, men har ändå inte kommit upp i någon speciellt imponerande tillverkningshastighet... och det tog tid innan dom ens kom dit dom är idag. Nu först kanske dom kommer igång ordentligt, men vi får se hur pass mycket dom lyckas tillverka nu i början, och får hoppas på att dom snabbt kommer upp i kapacitet så att folk får sina M3s! :)

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 12 jun 2017 09:26
av Laban
joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 12 jun 2017 10:51
av Verdi
Laban skrev:
joel80 skrev:
Tror vi ändå inte ska helt räkna ut alla jättar. Det finns mycket som går att återanvända i elbilstänk... Hela infrastrukturen, både med leverantörer och produktkedjor. Det är ju "bara" drivningen som är annorlunda.
Fast med drivlinan följer också (om man ska vara konkurrenskraftig) ett helt nytt chassi, både ex VW samt Mercedes har visat upp prototyper av Tesla liknande "skateboard" chassin. Dessa är inte kompatibla med förbränningsmotorer vilket gör att de måste tillverka dem parallellt med befintliga modeller. Vilket jag antar är orsaken till att man pratar om ny namnsättning för dessa bilar, Mercedes "EQ":

http://blog.caranddriver.com/mercedes-b ... very-year/

VW "I.D":

http://www.independent.ie/business/tech ... 35959.html

Lägg sedan till att autonomin kan påverka antalet bilar som säljs globalt sett, gigafabriker ska byggas, utvecklingsavdelningar (förbränningsmotorer, växellådor..) ska läggas ner. Det nog bli lite skakigt för de stora de närmsta 5-10 åren.

Jo det är klart. Men det är ju STORA tillverkare och nog har de möjlighet att tillverka både elbilar och fossilbilar sida vid sida under några år.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 07:49
av LarsL
Serviceorganisationerna har inget att leva på eftersom enkla servicar med oljebyte försvinner. En elbil behöver in på verkstad när det är fel på den inte annars. Det är inte alls lika lönsamt så jag skulle säga att återförsäljarnätet inte är en tillgång för biltillverkarna snarare råtvärtom.

Fossiltillverkarna är fokuserade på drivlinan resten ligger på underleverantörer. De måste alltså snabbt ställa om hela sin kärnverksamhet med nya ingenjörer. Det kommer bli enormt mycket tandagnissel innan det är gjort. Speciellt jobbigt kommer Volvo lastvagnar och Scania få, de är helt fokuserade på motorn nämligen, stackarna.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 08:24
av mati
När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 08:52
av Laban
Verdi skrev:
Jo det är klart. Men det är ju STORA tillverkare och nog har de möjlighet att tillverka både elbilar och fossilbilar sida vid sida under några år.
Det har dom säkert. Tror inte direkt att Toyota, VW, BMW osv kommer att gå i konkurs, bara att det kommer bli bistrare tider framöver. Mest orolig är jag för Toyota, vätgastekniken, design (Mirai , nya Prius..). Känns som att de är inne på fel spår och har kört ganska långt..

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 08:55
av Foluke
mati skrev:
När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)
"Motor? Jag två stycken. Jag har aldrig sett någon avd dem men de finns! Vill du känna? Det tar bara några sekunder!"

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 09:00
av Smutt
Foluke skrev:
mati skrev:
När det kommer till fossilbilar är det alltid motorn som står i centrum. Man bygger bilen runt motorn. Det är motorn folk frågar efter. Motorn motorn motorn. Det blir extra tydligt när folk vill se motorn på Teslan och man öppnar frunken. :)
"Motor? Jag två stycken. Jag har aldrig sett någon avd dem men de finns! Vill du känna? Det tar bara några sekunder!"
Jag brukar säga att jag alldrig hört min men den ska sitta mellan bakhjulen

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 09:56
av Verdi
LarsL skrev:
Serviceorganisationerna har inget att leva på eftersom enkla servicar med oljebyte försvinner. En elbil behöver in på verkstad när det är fel på den inte annars. Det är inte alls lika lönsamt så jag skulle säga att återförsäljarnätet inte är en tillgång för biltillverkarna snarare råtvärtom.

Fossiltillverkarna är fokuserade på drivlinan resten ligger på underleverantörer. De måste alltså snabbt ställa om hela sin kärnverksamhet med nya ingenjörer. Det kommer bli enormt mycket tandagnissel innan det är gjort. Speciellt jobbigt kommer Volvo lastvagnar och Scania få, de är helt fokuserade på motorn nämligen, stackarna.
De får väl helt enkelt ta höjd för det i sin prissättning, precis som Tesla gjort. Återförsäljarna är ingen nackdel. Verkstäderna kanske får krympa lite men senast jag kollade så går det att säga upp folk. Och en elbil är inte underhållsfri heller. Visst man behöver inte göra oljebyten, kamremsbyten och sånt men det finns saker som kan krångla likväl. Hjulupphängningar, bromsar som inte används så mycket och rostar, elfel, hjullager, spindelleder och allt vad fan det heter. Är inte ofta själva motorn krånglar på en vanlig bil.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:09
av Fuelman
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:33
av Smutt
Sist jag åkte Taxi luktade den illa och jag tänkte det här vill jag inte göra om, och det var en Taxi med en förare som håller koll, tänk hur äckliga dom här obemannade sakerna kommer vara så vem kommer sälja sin bil och bara åka dom? Svaret är enkelt dom som inte bryr sig

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:46
av Verdi
Fuelman skrev:
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.

De flesta behöver ändå bil ungefär samtidigt. Skola, dagis, arbete... De flesta ska iväg samtidigt.

Och så vill man ha möjlighet att åka iväg med kort varsel. Friheten och tillgängligheten är ju bilens USP. Ska den bli som ett publikt färdmedel kan man lika gärna åka buss/tunnelbana/tåg... Eller taxi i värsta fall.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:50
av Svenssons
Fuelman skrev:
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.
Har tänkt att med autonoma bilar så skulle biltillverkarna inte behöva sälja bilarna. Återförsäljare och verkstäder skulle kunna sadla om till att underhålla och städa autonoma bilar från tillverkarna som de är knutna till och det viktiga är att bygga upp smidig lösning för att kalla på bil så att man som konsument alltid vet att man har bil när man behöver det.

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:51
av Verdi
Svenssons skrev:
Fuelman skrev:
Såg youtubeklippet i annan tråd kring disruptive tech ( Mycket har ju redan tagits upp tidigare i denna tråd om "kolossernas" utmaningar. Vad tror ni om uttalandet att dagens bilar står parkerade 96% av tiden? Dvs bilarna körs 4% av tillgänglig tid. I en framtid med självkörande bilar och ett utnyttjande av kanske 40% så implicerar det ett minskat behov om 90% av bilparken. Visst kommer det samtidigt att bli ordentligt billigare att "köra" bil men ändå? Det är en svindlande tanke med alla dessa parkeringsytor som frigörs och att bilmarknaden dessutom skulle minska kraftigt.
Har tänkt att med autonoma bilar så skulle biltillverkarna inte behöva sälja bilarna. Återförsäljare och verkstäder skulle kunna sadla om till att underhålla och städa autonoma bilar från tillverkarna som de är knutna till och det viktiga är att bygga upp smidig lösning för att kalla på bil så att man som konsument alltid vet att man har bil när man behöver det.
Nej för ingen skulle ju köpa en. Förarlös taxi skulle det bli. Säkert lite billigare än vanlig taxi då föraren inte behöver lön men särskilt revolutionerande är det väl inte?

Re: Kolosser på lerfötter

Postat: 13 jun 2017 10:58
av Smutt
Alltså dom säger 9kr mil med förarlös taxi men jag tror att även om det var priset på taxi imorgon skulle det inte påverka mitt bilägande