Kommer jag bli nöjd??

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Re: Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av oscfor »

danni skrev:
oscfor skrev:
Instämmer med Danni i drivlinan på Volvos D5. Tyvärr inte alls imponerad. Min 240HK Passat-diesel som jag lämnade för två veckor sedan var överlägsen, trots samma volym, antal cylindrar och effekt. Dock betydligt bättre vrid i Passaten. Men självklart är Teslas ljusår före. Det är lite som med Boklövstilen eller Forburyfloppen; I jämförelse känns de gamla teknikerna som stenåldern och kan aldrig mäta sig med de nya landvinningarna.
Jag ska kanske klargöra att den motor jag körde inte hade PowerPulse-tekniken - jag har hört att de senare motorerna ska vara bättre. Men jag upplevde den som så fruktansvärt orkeslös, och dessutom var växellådan otroligt nervös. Minsta gaspådrag resulterade i att bilen växlade ner en eller två växlar direkt, men istället för mer kraft så var det enda jag fick mer oljud. Och så illa som den lät så var det rätt ovälkommet. Det kändes som det var en halvminuts fördröjning på allt som skulle igenom drivlinan. Med en diesel är man ju van vid att kunna surfa på kraften vid låga varv vid vardaglig körning och inte behöva stressa motorn för mycket, vilket ju är tur eftersom de känns så väldigt hetsiga när man stressar dem, men så kändes det inte alls i Volvon. Sen är nog min upplevelse lite spetsad eftersom jag gick ur min Model S och rakt in i denna Volvo för att provköra, men ändå...
Personligen tycker jag inte PowerPulse tillför så mycket. Ja, det blir bättre, men min VW-diesel är fortfarande en myckt bättre drivlina. Kan det ha att göra med VW:s DSG-låda?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
danni skrev:
oscfor skrev:
Instämmer med Danni i drivlinan på Volvos D5. Tyvärr inte alls imponerad. Min 240HK Passat-diesel som jag lämnade för två veckor sedan var överlägsen, trots samma volym, antal cylindrar och effekt. Dock betydligt bättre vrid i Passaten. Men självklart är Teslas ljusår före. Det är lite som med Boklövstilen eller Forburyfloppen; I jämförelse känns de gamla teknikerna som stenåldern och kan aldrig mäta sig med de nya landvinningarna.
Jag ska kanske klargöra att den motor jag körde inte hade PowerPulse-tekniken - jag har hört att de senare motorerna ska vara bättre. Men jag upplevde den som så fruktansvärt orkeslös, och dessutom var växellådan otroligt nervös. Minsta gaspådrag resulterade i att bilen växlade ner en eller två växlar direkt, men istället för mer kraft så var det enda jag fick mer oljud. Och så illa som den lät så var det rätt ovälkommet. Det kändes som det var en halvminuts fördröjning på allt som skulle igenom drivlinan. Med en diesel är man ju van vid att kunna surfa på kraften vid låga varv vid vardaglig körning och inte behöva stressa motorn för mycket, vilket ju är tur eftersom de känns så väldigt hetsiga när man stressar dem, men så kändes det inte alls i Volvon. Sen är nog min upplevelse lite spetsad eftersom jag gick ur min Model S och rakt in i denna Volvo för att provköra, men ändå...
Personligen tycker jag inte PowerPulse tillför så mycket. Ja, det blir bättre, men min VW-diesel är fortfarande en myckt bättre drivlina. Kan det ha att göra med VW:s DSG-låda?
Tveksamt. Aisin-lådan som sitter i XC90 är en fin enhet i sig, tycker jag, den växlar mjukt och snabbt. Däremot är programmeringen av den väldigt märklig, just att den är så nervös och växlar precis hela tiden. Men det i sig verkar ju vara kopplat till att motorn är så orkeslös och saknar bottendrag. Så jag skulle nog ändå skylla det hela på motorn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ang drivlina i Volvo, just nu kör jag Mercedes C350e laddhybrid. Där snackar vi bedrövlig drivlina. Sällan har jag varit så missnöjd med en "premiumbil" som med Mercan. Köper man en sådan så undrar jag seriöst om man VILL ha en dålig bil. Den växlar pch krånglar och håller på, t.o.m. när man kör på enbart el eftersom den är bakhjulsdriven på både bensin och el, dvs växellådan måste jobba även i elektriskt läge. Seriöst! En sådan skitbil. Den borde inte få ha mercastjärna ens. Undrar om övriga PHEV-mercor är likadana? Jag kan bara gissa hur dyr den kommer att bli att reparera när den blir några år gammal och allt fram och tillbaks mellan bensin och el har slitit på drivlinan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Ang drivlina i Volvo, just nu kör jag Mercedes C350e laddhybrid. Där snackar vi bedrövlig drivlina. Sällan har jag varit så missnöjd med en "premiumbil" som med Mercan. Köper man en sådan så undrar jag seriöst om man VILL ha en dålig bil. Den växlar pch krånglar och håller på, t.o.m. när man kör på enbart el eftersom den är bakhjulsdriven på både bensin och el, dvs växellådan måste jobba även i elektriskt läge. Seriöst! En sådan skitbil. Den borde inte få ha mercastjärna ens. Undrar om övriga PHEV-mercor är likadana? Jag kan bara gissa hur dyr den kommer att bli att reparera när den blir några år gammal och allt fram och tillbaks mellan bensin och el har slitit på drivlinan.
BMW, Mercedes och Audi (i vissa modeller, som Q7, men inte i A3) har valt den där märkliga lösningen med att sätta elmotorn före växellådan. Det har dock fördelen att de bilar som är fyrhjulsdrivna även är det på ren el trots en enda elmotor.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Undrar om växellådan är likadan på mercor utan laddmöjlighet? Jag tycker den växlar extremt dåligt, ryckigt, svårt att på kort tid hitta rätt växel, tar väldigt lång tid på sig att gå från D till R och vice versa. Merca trodde jag låg i topp bland automater? Eller så är jag så "skadad" efter två år med elbil att alla klassiska växellådor känns kassa :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Kommer jag bli nöjd??

Inlägg av Hyted »

Har nu iaf kontaktat Tesla och dom skall återkomma med vad dom vill ge i inbyte för volvon.
Får jag ok för den så blir det byte direkt. Annars får jag väl försöka sälja den själv.
Hur länge ska jag räkna med innan svar från dom?

Har inte räknat så mycket på bytet men visst lär det kosta en slant.

Är teslas leasingavtal det bästa för tillfället?

Fortfarande fri SuC vid användande av länk?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Hyted skrev:
Har nu iaf kontaktat Tesla och dom skall återkomma med vad dom vill ge i inbyte för volvon.
Får jag ok för den så blir det byte direkt. Annars får jag väl försöka sälja den själv.

Har inte räknat så mycket på bytet men visst lär det kosta en slantBild.

Jag fick svar inom nån dag på inbytespris när jag beställde men det beror nog mest på snabba handlarna är på att lägga bud. Tesla lägger ut bilen så är det någon annan part som köper den. Det är dock Tesla som sköter hela biten som jag förstått det.

Räntan de kör med just nu är rätt oslagbar 0,25%

Fortfarande fri SuC vid användande av länk :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Teslas inbytespris var i mitt fall sjukt dåligt tyvärr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

HelectriC skrev:
Undrar om växellådan är likadan på mercor utan laddmöjlighet? Jag tycker den växlar extremt dåligt, ryckigt, svårt att på kort tid hitta rätt växel, tar väldigt lång tid på sig att gå från D till R och vice versa. Merca trodde jag låg i topp bland automater? Eller så är jag så "skadad" efter två år med elbil att alla klassiska växellådor känns kassa :)
Det kan nog vara nyttigt att ta en provtur i en fossil ibland för att kalibrera sinnena, och få en påminnelse om hur bra man har det i en elbil. Jag håller med om Mercedeslådan. Tog en 200-milatur i en GLC för något år sedan. Den är säkert rätt ok i jämförelse med mycket annat, men jag upplevde det som att den jagade mellan växlarna, och den var inte särskilt bra på att läsa mina tankar. Ibland seg på att växla ner när jag ville det. Eller så växlade den ner alldeles för många kuggar vilket bara resulterade i mycket ljud, men inte så mycket fart. Speciellt i en diesel vill man ofta bara rida på bottenvridet, men det var den inte alltid så pigg på. Går så klart att växla manuellt för mer kontroll, men den var för seg i reaktionerna, och 9 växlar blir lite löjligt att hålla reda på.

Jag har ungefär samma erfarenhet av BMWs annars hyllade 8-växlade automat. Både den vanliga och sportautomaten. Bättre, men inte bra.

Om man ska överhuvudtaget skall ha växellåda i en bil föredrar jag nog manuell. Då gör den iaf som man vill. Även om jag inte har några illusioner om att jag, rent objektivt, gör ett bättre/snabbare jobb själv.

Eller så kör man elektiskt och får kraften när man vill ha den, och inte någon sekund efteråt.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Vad tröga dom är på att återkomma då

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Hyted skrev:
Vad tröga dom är på att återkomma dåBild

Jag la ner massor med tid på att få ett dåligt bud så mitt råd är sälj den själv
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hyted skrev:

Har inte räknat så mycket på bytet men visst lär det kosta en slantBild.

Jag har sålt mina senaste två bilar på KVD. Skitsmidigt, faktiskt nästan lika smidigt som inbyte, och jag fick bra betalt.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

danni skrev:
Jag har sålt mina senaste två bilar på KVD. Skitsmidigt, faktiskt nästan lika smidigt som inbyte, och jag fick bra betalt.
För mig var det precis tvärt om...
- Tesla återkom inom två dagar med ett pris och det var ca 140tkr högre än KVDs uppskattade pris i sin auktion :shock:

Dom ringde från KVD och var så trevliga och tyckte de hade ett bra erbjudande... Uhmmm, nej tack sa jag och förklarade att de behöver uppdatera sina algoritmer eftersom tillverkaren ger så mycket mer i rent inbyte :ugeek:
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nicklas skrev:
danni skrev:
- Tesla återkom inom två dagar med ett pris och det var ca 140tkr högre än KVDs uppskattade pris i sin auktion :shock:

Dom ringde från KVD och var så trevliga och tyckte de hade ett bra erbjudande... Uhmmm, nej tack sa jag och förklarade att de behöver uppdatera sina algoritmer eftersom tillverkaren ger så mycket mer i rent inbyte :ugeek:
Gissar att du bytte in en Tesla och vi andra pratar om sotlok
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:

Samma här. Tesla återkom efter någon dag med ett inbytespris som var ungefär samma, t o m några tusenlappar högre, än KVDs uppskattade pris. Så jag nappade på Teslas erbjudande eftersom jag tyckte och trodde att det var smidigare och enklare. Det var det inte eftersom Tesla strulade till det riktigt ordentligt, men det visste jag inte då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicklas skrev:
danni skrev:

Fast KVDs uppskattade pris och algoritmer är ju just det, gissningar. Men det kan hända att just Teslor är svårsålda på såna auktioner. Auktion brukar ju fungera lite sämre för saker som är lite mer udda. Ska man sälja en Volvo, som i det här fallet, så vet man ju ganska säkert vad man kan få ut från KVD eftersom de säljer femtio såna i veckan.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Nu föll i alla fall fingret på knappen.
En midnight silver MX som stog i Tilburg.

Spännande och se om jag hoppar av.
Tycker inte jag känner mig så smart som köper en så dyr bil.

Men men...

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hyted skrev:
Nu föll i alla fall fingret på knappen.Bild

Tycker inte jag känner mig så smart som köper en så dyr bilBild.

Men men...

Smart kan man inte alltid vara, men man kan ha kul :D
PS. Du kom ihåg att registrera en referralkod för rabatt och gratis supercharging?
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Hyted skrev:

Men men...

Grattis!

Du kommer inte ångra dig :D
- vi är jättenöjda :lol:
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

HelectriC skrev:
Hyted skrev:

Men men...

Smart kan man inte alltid vara, men man kan ha kul :D
PS. Du kom ihåg att registrera en referralkod för rabatt och gratis supercharging?
Japp det är registrerat och jag fick den låga räntan.
Bilen skall dessutom få prestandauppdateringen.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hyted skrev:

Men men...

Svinbra! :) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Nicklas skrev:
Hyted skrev:

Men men...

Grattis!

Du kommer inte ångra dig :D
- vi är jättenöjda :lol:
Vi får väl ses sen någon gång.
Kommer från MariestadBild

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hyted skrev:
Vi får väl ses sen någon gång.
Kommer från MariestadBild
Kanon med fler Teslor i Skaraborg. Det behövs. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Vad borde jag nu göra?
Köpa stänklappar?
Lackbehandla givetvis, men med vad?

Wrappa??

Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare

Inlägg av TeslaHamid »

Hej jag håller också på att gå över från XC90 sålde den i maj och skall få min Model X 90D den 18:e om dom håller vad som har lovat! Xc90 var en härlig stor och tekniskt och säker bil, men Tesla är snäpp högre tekniskt så ser framemot den! Jobbar själv med teknik så detta är viktigt för mig, blev väldigt besviken på Volvo när helt plötsligt det inte gick att uppdatera apparna och provade ta bort spotify appen men sedan gick den inte installera den, vet inte om det har löst sig men inte mitt problem längre :) dock tycker jag det är synd att testa inte har 360 grejer kamera visning likt volvo. Hur som kommer säkert bli väldigt nöjd! Följ gärna min insta flöde instagram.com/teslahamid
Skriv svar