Re: Byta batteri, är det möjligt?
Postat: 13 jul 2017 23:29
På 70-vägar i Småland idag. Låg på hastighetsbegränsningen, men jävligt lätt på gasfoten...
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.Henrik Torphammar skrev:Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kylaLarsL skrev:Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.Henrik Torphammar skrev:Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
På batteriet, ja, inte i kupén. Förvärm batterierna och kupén innan du åker på vintern så känner du ingen skillnad på förbrukning förutom väglaget och hastighetens inverkan.e5m1r skrev:Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kylaLarsL skrev:Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.Henrik Torphammar skrev:Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen.
Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.