Sida 2 av 2

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 13 jul 2017 23:29
av olarsson
På 70-vägar i Småland idag. Låg på hastighetsbegränsningen, men jävligt lätt på gasfoten...

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 13 jul 2017 23:58
av Henrik Torphammar
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen. :roll:

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 14 jul 2017 00:29
av Plinder
Det beror ju så extremt mycket på hur man kör. I vanliga fall ligger jag över 190wh/km, men på sommaren när jag tuffar runt på Gotland i 70km/h (med mycket roliga stoppskyltar!) är 140wh/km över 50km vanligt. Skulle ge mig en räckvidd på närmare 60mil med min 85d. Två varv runt öjn nästan om man någonsin använde bilen på det sättet?

I framtiden kommer superchargers att vara mycket mer vanliga. Se Tyskland. Då är det bara att trycka på.

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 14 jul 2017 06:49
av Johnalm
Jag kan tänka mig att byta mina 20" mot dina 22" :D

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 14 jul 2017 07:17
av Remuz
Orkade inte ladda i förrgår eftersom jag bara skulle köra 7mil. Sedan råkade vi igår morse komma på att vi skulle dra till Ullared. Hade 140km på mätaren och 157km att köra där motorväg klart dominerar. Låg exakt på skyltad hastighet hela vägen Alingsås - Ullared och kom fram med 5% (19km) kvar. Detta med 20" på X90D.

Laddade 7.2kW i två timmar på gekås och åkte sedan till Alingsås via Falkenberg.

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 14 jul 2017 08:27
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen. :roll:
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.

Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 25 jul 2017 09:01
av e5m1r
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen. :roll:
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.

Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kyla

Re: Byta batteri, är det möjligt?

Postat: 25 jul 2017 19:27
av tehjimos
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Det finns ju två olika sätt att se på det. Säljaren säger 35mil vilket säkert går om man kör enligt skyltarna. Köparen köper en bil för över en miljon med oslagbar acceleration. Antagligen kommer denne inte heller från en Skoda 1.9d utan turbo. Det blir en konflikt, bägge har rätt egentligen. Att byta till större batteriet på ena eller andra sättet (där bilbyte är enda möjlígheten om man skall tro Elon Musk) är nog bättre för TS än att vi övertalar honom att köra i snigelfart, byta bort sina fina fälgar och åka runt utan värmen påslagen. :roll:
Värme/kyla har i princip ingen betydelse, skillnaden är bara några km per körd timme.

Hastighet betyder mest sedan väglaget, så enkelt är det.
Kyla värme har enorm betydelse första 5-10 mil speciellt kyla
På batteriet, ja, inte i kupén. Förvärm batterierna och kupén innan du åker på vintern så känner du ingen skillnad på förbrukning förutom väglaget och hastighetens inverkan.