


Moderator: Redaktion
Fixar nån en lokal kan jag sitta en dag i månaden gratis och tala gott om elbilar. Nu behövs det bara 29 tillstefan007 skrev:Tänk va kul att vara ekonomiskt oberoende med gott om tid. Köpa en lokal i bra läge, fylla den med en elbil av varje märke, olika laddstolpar mm. Bjuda på fika mot att de som kommer måste provköra en elbil innan. Prata laddning och hur lätt och roligt det är att äga och köra elbil. Någon här som kan fixa?![]()
Kanske finns bidrag att hämta
Och din mammas bil gick till svärmor?bjelkeman skrev:Jag gav bort min till mamma. Bättre än den 30 år gamla dödsfällan hon körde innan.jonsalgerier skrev:Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall
Johnalm skrev:Och din mammas bil gick till svärmor?bjelkeman skrev:Jag gav bort min till mamma. Bättre än den 30 år gamla dödsfällan hon körde innan.jonsalgerier skrev:Jag börjar själv bli bekymrad om min gamla SAAB och den är värd 15 tusen i bästa fall
Vad Toyota och VW gör spelar ingen som helst roll för någon annan än dem och deras aktieägare. När skiftet sker så gäller det att ha rätt produkter som folk vill ha.Basunen skrev:Vi i det här forumet tror nog att det kommer gå fortare än vad som kommer ske. Men det kommer att ske. Hur fort beror på de två största, VW och Toyota. När de levererar ett bra sortiment av elbilar dör fossilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bara elbilar, men av alla relevanta märken. Tja, varför inte?AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Samma här. Man kanske kan sälja elbilar lite vid sidan om den vanliga verksamheten? Man är ju redan van vid att sälja in elbilar hos folk. Eller så jobbar man som rådgivare åt någon bilhandlare. Men det skulle de knappast vara intresserade av. De vill ju inte sälja elbilar enligt min erfarenhet.Jerker skrev:Efter att ha handlat Zoe så insåg jag ju att kunskapen om elbilar är extremt dålig bland de bilhandlare som har elbilar i sitt sortiment, så jag har funderat på en ny karriär, som elbilssäljare.
Precis, det är ju det som är problemet.mati skrev:Samma här. Man kanske kan sälja elbilar lite vid sidan om den vanliga verksamheten? Man är ju redan van vid att sälja in elbilar hos folk. Eller så jobbar man som rådgivare åt någon bilhandlare. Men det skulle de knappast vara intresserade av. De vill ju inte sälja elbilar enligt min erfarenhet.Jerker skrev:Efter att ha handlat Zoe så insåg jag ju att kunskapen om elbilar är extremt dålig bland de bilhandlare som har elbilar i sitt sortiment, så jag har funderat på en ny karriär, som elbilssäljare.
Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Frågan är väl snarare om man ens "får" sälja bilar från olika märken "tillsammans"? Dom har ju blivit smått sjuka i huvudet nuförtiden dom däringa biltillverkarnalator skrev:Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Så, frågan får väl skapa en ny tråd: Finns det någon/några finansiellt starka, miljövänliga, teknikintresserade, affärssinnade, entusiastiska och lite smått galna entreprenörer som skulle våga satsa på en ren Elbilskedja?
Då kör vi på begagnade då! Är gränsen 600 mil då eller???Bjelke skrev:Frågan är väl snarare om man ens "får" sälja bilar från olika märken "tillsammans"? Dom har ju blivit smått sjuka i huvudet nuförtiden dom däringa biltillverkarnalator skrev:Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Så, frågan får väl skapa en ny tråd: Finns det någon/några finansiellt starka, miljövänliga, teknikintresserade, affärssinnade, entusiastiska och lite smått galna entreprenörer som skulle våga satsa på en ren Elbilskedja?
Begagnat skulle funka såklart
Visst har totala konsumtionen av olja ökat men ju mer priset har stigit, ju mer har försöken till effektivare användning ökat. Branscher bolag ,med ineffektiv användning av olja har blivit mindre konkurrenskraftig och antingen tvingats ställa om eller slagits ut.Jerker skrev:Det där med oljepriset är en svår ekvation. Trots alla svängningar i priset så har efterfrågan alltid ökat. Det som kommer att hända nu när man installerar en massa solenergi jorden runt och folk börjar köpa elbilar är att efterfrågan kommer att sjunka. Vad det får för konsekvenser är det nog ingen som kan förutspå.
Bara att poppa popcorn och sätta sig på åskådarplats!
Tesla är amerikaner! De säljer bilar och en totallösning på samma gång. En vanlig mentalitet i USA är att köpa sig problemfrihet och det erbjuder Tesla - också! Den lata, tekniskt ointresserade köparen köper ett koncept. En funktion, en ytlighet, "jag betalar - ni fixar!"...Jerker skrev:Apropå det så kan man verkligen fundera över Teslas policy. Å ena sidan framhåller man vad lite service som krävs på en elbil. Å andra sidan tar de fruktansvärt mycket pengar för servicen. Å tredje sidan behöver man inte göra service för att garantierna ska gälla.Teslaspolen skrev:Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras.
Hm...
Angående politiker och vilja: den enda sanna viljan de allihopa har är att hitta på sätt att beskatta tamefanken precis vad som helst.mati skrev:...tills MP kommer på den sinnrika tanken att straffbeskatta elen som man laddar sin bil med.