Sida 2 av 2

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 06:59
av mati
Jerker skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
Enligt lagen ska man iaf tillfälligt kunna tysta ljudet, så som det redan är på Zoen, så om man tystar det permanent lär risken inte vara så stor att man åker dit. Tror inte att polisen kommer att prioritera att kontrollera att en tyst bil går att få att ljuda igen.
Du har nog rätt. Förmodligen lika lite som polisen bryr sig om de där vrålande och sotspyande vrålåken som ungdomanra kör omkring med ibland. Det kan ju knappast vara lagligt heller. Och så länge det är fritt fram att köra en ombyggd bil som dånar jättemycket och blåser ut svart rök är det faktiskt osannolikt att man blir bötfälld bara för att ens bil går för tyst. Men man vet aldrig.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 07:14
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
Enligt lagen ska man iaf tillfälligt kunna tysta ljudet, så som det redan är på Zoen, så om man tystar det permanent lär risken inte vara så stor att man åker dit. Tror inte att polisen kommer att prioritera att kontrollera att en tyst bil går att få att ljuda igen.
Du har nog rätt. Förmodligen lika lite som polisen bryr sig om de där vrålande och sotspyande vrålåken som ungdomanra kör omkring med ibland. Det kan ju knappast vara lagligt heller. Och så länge det är fritt fram att köra en ombyggd bil som dånar jättemycket och blåser ut svart rök är det faktiskt osannolikt att man blir bötfälld bara för att ens bil går för tyst. Men man vet aldrig.
I början blir det säkert en del uppmärksamhet kring det men sen lugnar det sig.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 08:42
av bylund
Det kan kanske vara något de kollar på besiktningen.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 09:12
av mati
bylund skrev:
Det kan kanske vara något de kollar på besiktningen.
Troligen. Tuta kollar de ju, och artificiellt brum-brum-ljud ska ju ha samma syfte, åtminstone om man får tro pappskallarna som har beslutat om det. Bullens idé med en artificiell avgasgenerator som skapar en massa illaluktande och giftig rök bakom bilen är nog bara ingen som har föreslagit. Annars införs det antagligen också.
En bra teknisk lösning i det här fallet är ju att sätta en dieselmotor i skuffen på elbilar. Motorns enda uppgift är att väsas, att vibrera och att generera avgaser. Det är ju enligt väldigt många det som är trevligt och viktigt med bilar. För framdrivning använder man en elmotor som går på batteri, dieseln är för trög för det. På det viset löser man väldigt många allvarliga problem. Biltillverkarna kan fortsätta bygga förbränningsmotorer, vi slipper köra över en massa folk som inte hör oss, staten går inte miste om bensinskatten, petrolheadsen behöver inte tänka om. Bra va? Konstigt att ingen har kommit på det tidigare.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 10:00
av bullen
Finns väl redan? Tror BMW kallar det REX

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 12:55
av mati
bullen skrev:
Finns väl redan? Tror BMW kallar det REXBild
Nästan. En REX används fortfarande för framdriften, även om BMW redan har konstgjort motorljud i sina bilar. Det är alldeles för enkelt.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 24 jul 2017 16:15
av Andreasson
Jerker skrev:
För er som inte läst min presentation så är jag bl.a. kantor. Idag hade vi en friluftsgudstjänst i en vacker park. Eftersom jag hade en hel del som inte går att bära långa sträckor, som digitalpiano, högtalare etc. så körde jag bilen ända fram. Då ska jag säga att det var skönt att inte ha en bullrande och avsgasstinkande bil! Tyst och elegant smög jag in, lastade ur och körde bort igen. Samma sak efteråt. Det är livskvalitet, det!
Super! :)

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 07 jan 2018 14:45
av bonath
Batteritillverkningen är verkligen en miljöbov. Men detta då?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j ... med-fartyg

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 07 jan 2018 16:12
av nek0

Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 07 jan 2018 18:53
av Tjell
Något av det jag själv värdesätter mest är att, faktiskt smått surrealistiskt, helt enkelt bara åka förbi alla de fossilbränslestationer jag var tvungen att besöka förr för att hälla i bensin för flera hundra bara för att elda upp det och samtidigt förstöra miljö varthän jag åkte.

Jag har jobbat hårt för att kunna köpa vår MS85D: privatköpt!

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Postat: 05 jun 2024 14:08
av NiklasTesla
Mysman skrev: 23 jul 2017 17:27
Energieffektivitet

En fossilbil som drar 1 lit/mil gör åt 9kWh/mil.
Sedan måste även framställningen av bensinen tas med, ca. 6 kWh/lit.
I viss mån tillkommer även transporter men det förekommer ju förluster i elöverföring också så där kan vi låta udda vara jämt.

Men 10-15kWh jämfört med 1,5-2kWh för en elbil är i storlektsordningen 10ggr. :o

Detta måste betyda ett mycket bättre resursutnyttjande och långsiktig hållbarhet.
Hittade precis nedan sevärda video på Youtube som verkligen på ett bra sätt illustrerar hur stort problem det är på makronivå.

Vi går verkligen mot ett effektivare samhälle med elektrifieringen av transporter men även generering av el med förnyelsebara energikällor (främst sol, vatten och vind) och uppvärmning med värmepumpar mm:



Mycket nöje samt MVH