Sida 2 av 2

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 17:57
av DSV
Var förövrigt på onsdagskörningen på malmö raceway för ett par veckor sen för att uppleva gamla minnen. Hände där en del när jag bodde i närheten och onsdagskörningen är öppen för kleti och pelti, bara komma dit och betala och köra.
Var förvånandsvärt lite bilar som körde mot när jag varit där tidigare och så få att de släppte på dem och en en, vilket blir betydligt tråkigare. Till min förtjusning var det även en dansk p85d som hittat dit och körde (tycker inte min 90d var lön att testa) men publiken i övrigt verkade inte allt för begeistrad. Förstår faktiskt varför. Utan att tävla mot någon annan så är det ungefär lika upphetsande att se en Tesla dragrace:a som att läsa om accelerationssiffrorna i en biltidning. Helt tyst och odramatiskt och så enkelt att man kan köra på exakt samma tid varje gång.
En trimmad bränslebil är lite svårare att lyckas med. Bränsleblandning blir fel, växlingar missas och delar går sönder med både ljud och publiken vet aldrig riktigt vad som kan hända.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 18:09
av DSV
Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 18:19
av Niklas Z
DSV skrev:
Niklas Z skrev:
DSV skrev:
Bjelke skrev:
Nu "gissar" jag lite men 60 liter nitro och hyffsat normal verkningsgrad (typ30%) tror jag leder till motsvarande
ca 80-100kWh med nuvarande räknesätt, men däremot kan säkert elbilen räknas annorlunda i dessa extrema
sammanhang så jag kan ha fel... Detta för att komma ner mot 4 sekunder alltså...
Att tömma batterierna på 4 sekunder leder nog till helt andra metoder än vi normalt ser, vilket även gäller inverters mm.
Jag tror oxo på högre spänning, kanske inte ens räcker med 800V.
Är downforce med fläktar tillåtet? I F1 fick det tas bort iaf...
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Går det åt mer energi för att accelerera på 2 s i stället för 2 min? Ja, om man t ex har hjulspinn så går energi förlorad, men i övrigt?

Ett enklare sätt att räkna är att utgå från att en top fuel dragster utvecklar ungefär 8 MW. Om den gasar fullt i 5 sekunder så har den förbrukat 40 MWs, eller drygt 11 kWh.
I praktiken tror jag det ju åt mer bränsle, därav jag menar att verkningsgraden måste vara markant sämre. Enligt wikipedia så kan bränslepumpen på top fuel dragsters mata 380lpm. Säg 10l/sec. Huvudsakligen är det nitrometan med 11MJ/kg och 1.1Kg/l, dvs ca 12MJ/l. Med 10l per sekund så förbrukar de bränsle för 120MW för att utveckla 8MW. Lite höftade siffror men tror de är relativt nära sanningen.
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
En top fuel dragster saknar kylsystem. I stället står nitrometanet för kylningen, så det slösas nog friskt med det. Visserligen kostar nitrometanblandingen betydligt mer än bensinen vid macken, men teamen har råd med rätt många liter.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 18:50
av DSV
Niklas Z skrev:
Alltså, det jag invände mot var att det skulle gå åt mer energi för att göra 0-100 km/h på 2 s än på 2 min.
Däremot är verkningsgrad inget som i sig har prioritet när en top fuel dragster designas och man kan gladeligen offra bränsle för att t ex kringgå begränsningar som reglementet orsakar.
Jamen då är vi överens. Det var ju det som var min utgångspunkt när jag påstod att verkningsgraden antagligen är väsentligt sämre än 30%
DSV skrev:
Jag skulle gissa att verkningsgraden är väsentligt mycket sämre. Vore det inte för att det är svårt att få ett högt effektuttag med bibehållen verkningsgrad så skulle det ju inte gå åt mer energi att komma upp i 100km/h på 2 sek än på 2min.
Men det är ju egentligen bara kuriosa, som tidigare nämnts så saknar jämförelsen relevans när man försöker uppskatta hur mycket energilaging som behövs för en motsvarande el-dragster.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 20:56
av Niklas Z
Ja, det är bättre att utgå från den effekt dragstern utvecklar under sin korta men intensiva repa, så ett batteri strax kring 15 kWh borde vara tillräckligt.
Men kruxet är att kunna skicka tillräckligt med ström momentant. Om vi antar en spänning på 1000 V skulle det ändå krävas 8000 A.
Supraledare nämnde någon och det kanske är nödvändigt. Men det borde vara lika OK för en elbilsdragster som en nitroslukare att avsiktligt offra komponenter. Det gör inte så mycket om strömmen smälter komponenter så att de förstörs, bara det händer efter att mållinjen passerats och att inget fattar eld eller att något annat otrevligt händer. Så tänker dagens dragracingteam, så det borde vara OK för elbilar också.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 21:02
av Satellite65
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 27 aug 2017 21:29
av mammamimmi
såg er fundering på dragracing med elfordon. Vet att det på Linde Open för några år sedan kördes med Tesla Roadster. Finns här:

och


Finns säkert fler. Är ju poppis i tex USA att tävla med Elfordon, men här är några iallafall.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 28 aug 2017 07:27
av Niklas Z
Satellite65 skrev:
Det kan ju vara värt att nämna att (detta kanske inte stämmer längre) man inte lyckats bromsa en fueler nångång utan bara estimerat eller beräknat hk-antalet med hjälp av vridningen av splinesen på drivaxeln. Således har man alltså förluster i koppling m.m. 10kHk är formodligen lågt räknat i motorn.
Kopplingen säger dom är bland det svåraste att justera på en Topfuel då man har mycket slir i början för att av värme låsa upp den helt mot slutet. Denna justeras efter banans grepp och kvalite.
Jo, det stämmer nog fortfarande. En top fuel motor destruerar sig själv om den ska köras i bromsbänk mer än några sekunder. Nyare mätningar med givare under en repa pekar på toppeffekter i intervallet 11-12000 hk, men som medeleffekt under en repa är nog 10000 hk ett hyfsat vettigt värde.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 18 sep 2017 19:14
av vigge50
Nu har några från Australien tagit fram en elektrisk dragster på 5000 hk och de är inga långsamma accelerationer de hoppas uppnå.

0-200 km/h på 0,8 sek
0-440 km/h på 3,0 sek
0-530 km/h på 4,5 sek

De ska nå detta genom att uppnå en acceleration av 7G.
Då existerande komponenter inte skulle klara dessa krafter och överföringar så har de jobbat med detta i sju år och tagit tekniker från rymdindustrin bland annat, återstår att se om de lyckas.

http://insideevs.com/electric-dragster- ... of-torque/

http://www.topevracing.com

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 18 sep 2017 20:46
av Satellite65
Coolt!!
Intressant att se om de lyckas, tror dock de har en lång väg att vandra innan teorin lirar med praktiken, men riktigt kul att nån ger sig på dessa projekt.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 18 sep 2017 21:49
av tehjimos
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 18 sep 2017 21:55
av HerrNilsson
tehjimos skrev:
Körde på flygfält i lördags, spöade en dansk trimmad BMW med 600 hästar och vägde 1,5ton.Model X P90D utan ludicrous slaktade han ända tills 200km/h.. då kom han om.
Nice! :D :twisted:

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 22 sep 2017 15:54
av Hok
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna.



Jag avslöjar väl inte för mycket om jag säger att Teslan är ruskigt kvick i början. Frågan är om det håller ända in i mål.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 22 sep 2017 17:11
av leiflodde
Hadde en sådan i somras när min var på service, sjukt ax :D

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 22 sep 2017 17:22
av Basunen
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 22 sep 2017 20:47
av mati
Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 22 sep 2017 20:52
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:
Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.

Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.

Re: En dag på strippen numer uppförsbacke för många?

Postat: 23 sep 2017 00:11
av 12man
Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
Basunen skrev:
Vi har beställt 5 ton blybatterier till jobbet för lagring av solel. Kanske ska stoppa dem i Leafen istället?
Blybatteriers kapacitet mäts alltså i ton och inte i kWh? :lol:
Skulle onekligen vara intressant att se en Leaf med 5 ton batterier i.

Eller det kanske bara är fem-ton batterier det handlar om. Det borde lätt få plats i handskfacket om det är AA storlek.
Kanske bättre att sätta fart på en Honda Accord med dem, nä nu får jag ta en drink till