Re: MS 75 eller 75D väggrepp
Postat: 01 sep 2017 10:34
Allt handlar om M3 när den nu kommer ut på marknaden så måste S vara lyxigare så fruarna vill ha den istället, sen finns det vinster i att ha färre alternativ för kunderna
Nu vet jag vad D står för....Dyrt! och därmed poppis hos fruarna?Smutt skrev:lyxigare så fruarna vill ha den istället,
Ja, det kan vara bra att veta, för fyrhjulsdriften hjälper inte till vid inbromsning.Simon skrev:Med en enkel bakhjulsdrift kan du få veta att det är halt, innan du har passerat gränserna för vad t.o.m. fyrhjulsdriften klarar.
Tesla har sagt att de ska ta bort bakhjulsdrift i slutet av året, exakt när vet vi dock inte.improwise skrev:Det här med att AWD skulle bli standard på alla model S framöver, är det något som mest bygger på fria fantasier så här långt eller är det något som Tesla kommunicerat på något vis eller som kan verkar rimligt i övrigt beroende på X, Y och Z?
Tack.vigge50 skrev:Tesla har sagt att de ska ta bort bakhjulsdrift i slutet av året, exakt när vet vi dock inte.improwise skrev:Det här med att AWD skulle bli standard på alla model S framöver, är det något som mest bygger på fria fantasier så här långt eller är det något som Tesla kommunicerat på något vis eller som kan verkar rimligt i övrigt beroende på X, Y och Z?
https://electrek.co/2017/07/22/tesla-di ... d-model-3/
Varför tolkar du det så?mgorgis skrev:Jag tolkar det som att hela S75 försvinner, inte bara RWD varianten
Electrek skrev:As part of this strategy, Tesla is now about to discontinue the cheapest version of Model S, the 75 kWh battery pack with the rear-wheel-drive powertrain.
Nej, inte alls. Det står ju i klartext att det bara rör RWD.mgorgis skrev:Jag tolkar det som att hela S75 försvinner, inte bara RWD varianten
Trist att du känner att du bytte ner dig. Inte bara D utan även AP2 vs AP1. Det borde iaf vara bra ekonomiskt jämfört med att ha kvar din privata?mati skrev:Min 90D viner hela tiden mer eller mindre från främre motorn. Lite jobbigt när man tidigare har haft en RWD-bil som var helt tyst. Jag kan inte låta bli att känna att det var bättre med RWD. Ett nerköp på sätt och vis. Jag föredrar de tysta RWD-bilarna. Jag hade en S85 loaner för ett tag sedan och jag njöt av varje mil jag körde utan det där vinandet.
Som danni skriver så tenderar en P85 till hjulspinn när det är fuktigt. En icke-P modell har inte samma pulver och har därför inte riktigt samma aggressiva beteende.
Hade jag fått välja idag så hade jag utan tvekan tagit en S75 utan D.
Med andra ord tar du hellre hjulspinn än ljudet från främre motorn i AWD? Måste rimligtvis innebära att ljudet är högst påtagligt om du nu inte har en böjelse för att bränna däck, kanske värt att tänka på en gång till om man verkligen ska ha D.mati skrev:Min 90D viner hela tiden mer eller mindre från främre motorn. Lite jobbigt när man tidigare har haft en RWD-bil som var helt tyst. Jag kan inte låta bli att känna att det var bättre med RWD. Ett nerköp på sätt och vis. Jag föredrar de tysta RWD-bilarna. Jag hade en S85 loaner för ett tag sedan och jag njöt av varje mil jag körde utan det där vinandet.
Som danni skriver så tenderar en P85 till hjulspinn när det är fuktigt. En icke-P modell har inte samma pulver och har därför inte riktigt samma aggressiva beteende.
Hade jag fått välja idag så hade jag utan tvekan tagit en S75 utan D.
Jag hade ingen AP alls på min P85. Den hade vanlig farthållare. Och regnsensor.Verdi skrev:Trist att du känner att du bytte ner dig. Inte bara D utan även AP2 vs AP1. Det borde iaf vara bra ekonomiskt jämfört med att ha kvar din privata?
Det beror på om vi pratar lössnö eller blankis, och om vi pratar acceleration eller inbromsning. Samt fabrikat och modell på däck.improwise skrev:En relaterad fråga, vad klarar sig bäst på snö och is, en AWD med friktionshjul eller en RWD med dubbdäck? JUst vilken typ av däck som används bör rimligtvis ha en rätt stor påverkan.
Framkomligheten blir mycket bättre med awd. I fart på vanlig väg så är dubbat bättreSurfaren skrev:Det beror på om vi pratar lössnö eller blankis, och om vi pratar acceleration eller inbromsning. Samt fabrikat och modell på däck.improwise skrev:En relaterad fråga, vad klarar sig bäst på snö och is, en AWD med friktionshjul eller en RWD med dubbdäck? JUst vilken typ av däck som används bör rimligtvis ha en rätt stor påverkan.
Märkligt med vägljudet. Upplever inte min så alls. Den är ungefär lika tyst som vår Volvo XC70 men aningen bullrigare än en BMW 5-serie. Helt ok alltså men inget att skryta om.mati skrev:Jag hade ingen AP alls på min P85. Den hade vanlig farthållare. Och regnsensor.Verdi skrev:Trist att du känner att du bytte ner dig. Inte bara D utan även AP2 vs AP1. Det borde iaf vara bra ekonomiskt jämfört med att ha kvar din privata?Tyvärr är min nya bil i många punkter lite sämre än dem gamla, trots att även den inte var perfekt. Utöver motorn som låter mer så är vägljudet betydligt högre, framförallt vid regn. Det känns alltid som om en dörr inte är riktigt stängd. Dessutom är bilen ganska skramlig och det är alltid nåt som gnisslar och låter.
Panoramataket kompenserar lite för bristerna dock.
Men visst, ekonomiskt är det klokare att ha den bilen jag har nu.
Ja. Ett skrammelljud fick de bort. Men det ersattes med ett annat istället. Vägljudet vid regn har jag reklamerat direkt eftersom det var en så påtaglig skillnad redan första dagen, jämfört med förra bilen. Men det blev inte bättre, trots att de gjorde nåt med nån gummilist nånstans. Det är nog så bilen låter helt enkelt. Det hänger troligen ihop med att gamla bilen hade filtinlägg i hjulhusen, nya bilen har slät plast. Logiskt att det låter mer.Verdi skrev:Har du varit inne och klagat på SC? Sådär ska det inte vara tycker jag.
Jag har åkt i en fil som svängde, med en bil bredvid mig, och fick släpp. Det var sen höst eller vinter, sånt inte konstigt att det var halt men jag var inte aggressiv med gasen. Var bara tur att jag inte "stjärtade" grannbilen.Gustafsson skrev:Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Med Tesla ?Feddan skrev:Jag har åkt i en fil som svängde, med en bil bredvid mig, och fick släpp. Det var sen höst eller vinter, sånt inte konstigt att det var halt men jag var inte aggressiv med gasen. Var bara tur att jag inte "stjärtade" grannbilen.Gustafsson skrev:Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Ja förlåt, det borde jag såklart nämnt. Jag kör en Model S 85 RWD (2015).Gustafsson skrev:Med Tesla ?Feddan skrev:Jag har åkt i en fil som svängde, med en bil bredvid mig, och fick släpp. Det var sen höst eller vinter, sånt inte konstigt att det var halt men jag var inte aggressiv med gasen. Var bara tur att jag inte "stjärtade" grannbilen.Gustafsson skrev:Varför är folk så rädda för hjulspinn ? Det sker ju bara vid rätt påtagligt tryck på gaspedalen å så kör man väl inte när det är halt om det inte är avsiktligt hjulspinn man vill ha. Dessutom är ju RWD fenomenalt bra för att vara RWD på att undvika okontrollerat hjulspinn.
Jag fick ett kast med bakvagnen i djupa nysnöspår med min AWD när jag släppte på gasen. Därefter kör jag på low regen när det är halt...