Sida 2 av 2
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 05 sep 2017 18:13
av Verdi
nek0 skrev:lator skrev:nek0 skrev:
Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?
Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta!
Det är lugnt. Det var inte min inställning utan vridning av sanningen. Jag gillar elbilar men störs av grundlösa påståenden.
Några här påstår att det är billigare att köra en Tesla MS än en Volvo V70. Man räknar inte värdeminskningen i driftkostnaden .
Fast det är klart om man inte köper själv bilen utan någon annan betalar blir detta påståenden sann.
Sådant stör mig och väldigt många andra och då blir det vi & ni
Jag hade en ny Volvo XC70 Classic innan Teslan och den var klart billigare när man kör runt 2000 mil per år (ca 25% billigare). Men om man kan företagsleasa en Tesla så är det inte så blodigt faktiskt. Har ett kalkylark som ger ungefärliga kostnader och att leasa en Tesla är helt ok. Dock väldigt dyrt att äga privat.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 05 sep 2017 20:27
av Verdi
nek0 skrev:lator skrev:nek0 skrev:lator skrev:nek0 skrev:
Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?
Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta!
Det är lugnt. Det var inte min inställning utan vridning av sanningen. Jag gillar elbilar men störs av grundlösa påståenden.
Några här påstår att det är billigare att köra en Tesla MS än en Volvo V70. Man räknar inte värdeminskningen i driftkostnaden .
Fast det är klart om man inte köper själv bilen utan någon annan betalar blir detta påståenden sann.
Sådant stör mig och väldigt många andra och då blir det vi & ni
Det finns många sätt att räkna på och de flesta räknar nog så att resultatet blir det de önskar sig... Sen tycker inte jag att man ska jämföra bilar som inte hör till samma klass och Model S bör snarare jämföras med BMW 7-serie och Mercedes S-klasse än V70.

Tycker man ska jämföra Tesla MS med en Porsche Panamera
http://www.porsche.se/modeller/panamera/panamera-4s/
Snarlika prestanda och pris

Jämföra kan man väl men Porschen är överlägsen på allt utom drivlinan vid vardagskörning.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 05 sep 2017 22:39
av Jensa
Du har helt rätt i att man inte kan jämföra Teslan med en V70 vid ett privatköp. Däremot som leasing så går det, utan att räkna glädjekalkyl!! Men visst är det trist att det ska vara så, ganska orättvisa förhållanden...
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 05 sep 2017 22:53
av taliz
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 05 sep 2017 23:17
av Legato
Bjelke skrev:
Nu hann jag inte klicka på länken och läsa den vidare men kan det vara så att dom jämför med kurvorna för andra batterier med "samma" teknik och antar att kurvan viker av neråt senare och alltså
inte fortsätter med samma lutning i "oändlighet"? För andra tillverkare av Li-batterier har skapligt med data på degradering och där ser man en typ S-kurva med en ganska tydlig dipp efter
X antal timmar osv... Eller tog dom bara lutningen rakt av på den raka delen och förlängde den? Då lär det ju bli fel oxo...
Det hade gått snabbare om du klickade på länken

Men svaret är nej, de har bara extrapolerat ut kurvan utan hänsyn till annan data.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 06 sep 2017 07:05
av Bjelke
Legato skrev:Bjelke skrev:
Nu hann jag inte klicka på länken och läsa den vidare men kan det vara så att dom jämför med kurvorna för andra batterier med "samma" teknik och antar att kurvan viker av neråt senare och alltså
inte fortsätter med samma lutning i "oändlighet"? För andra tillverkare av Li-batterier har skapligt med data på degradering och där ser man en typ S-kurva med en ganska tydlig dipp efter
X antal timmar osv... Eller tog dom bara lutningen rakt av på den raka delen och förlängde den? Då lär det ju bli fel oxo...
Det hade gått snabbare om du klickade på länken

Men svaret är nej, de har bara extrapolerat ut kurvan utan hänsyn till annan data.
Jaha, ok, ja då blir det helt fel (vad vi vet idag iaf, men snudd på vetenskapligt bevisat)...
Att batterierna håller sjukt mycket längre/bättre än vad dom flesta trodde (även dom flesta tillverkare) för bara några år sedan är däremot utom allt tvivel idag

Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 06 sep 2017 07:13
av Bjelke
Inte direkt små kostnader för sånt där...
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Postat: 06 sep 2017 10:00
av Legato
Bjelke skrev:Legato skrev:Bjelke skrev:
Nu hann jag inte klicka på länken och läsa den vidare men kan det vara så att dom jämför med kurvorna för andra batterier med "samma" teknik och antar att kurvan viker av neråt senare och alltså
inte fortsätter med samma lutning i "oändlighet"? För andra tillverkare av Li-batterier har skapligt med data på degradering och där ser man en typ S-kurva med en ganska tydlig dipp efter
X antal timmar osv... Eller tog dom bara lutningen rakt av på den raka delen och förlängde den? Då lär det ju bli fel oxo...
Det hade gått snabbare om du klickade på länken

Men svaret är nej, de har bara extrapolerat ut kurvan utan hänsyn till annan data.
Jaha, ok, ja då blir det helt fel (vad vi vet idag iaf, men snudd på vetenskapligt bevisat)...
Att batterierna håller sjukt mycket längre/bättre än vad dom flesta trodde (även dom flesta tillverkare) för bara några år sedan är däremot utom allt tvivel idag

Japp, jag tror som sagt på mindre degradering än slutsatsen med 20% efter 100k mil. Tror dock tidsfaktorn påverkar också, inte bara antal laddcykler/körsträcka.