Volkswagens reklam om elbilar på FB
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Jag har både en etanolbil och en hybrid.. Skulle aldrig få för mig att tanka bensin i etanolbilen om det inte är så att jag är på ställen utan etanolpump. (typ en gång per år uppe i Norrland medhusvagn bakpå finns det för få etanolmackar och man har för taskig räckvidd med husvagnen för att chansa till nästa stad.
Även om etanolen under något år var 50 öre dyrare per mil att köra på kände jag inte att det var tillräckligt illa för att gå över på bensin.
Med hybriden är det ju inte bara skönare och trevligare att köra på el, där blir det ju också betydligt billigare per mil! Varje mil jag kör på el I hybriden blir ju ca 7kr billigare än när jag kör på diesel! Laddar så ofta jag kan! Hatar när dieselmotorn hoppar igång.
Även om etanolen under något år var 50 öre dyrare per mil att köra på kände jag inte att det var tillräckligt illa för att gå över på bensin.
Med hybriden är det ju inte bara skönare och trevligare att köra på el, där blir det ju också betydligt billigare per mil! Varje mil jag kör på el I hybriden blir ju ca 7kr billigare än när jag kör på diesel! Laddar så ofta jag kan! Hatar när dieselmotorn hoppar igång.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Jag kör mellan 15-60 mil om dagen
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Runt 8-9 mil ungefär i snitt.iAkita skrev:Den genomsnittliga körsträckan per bil och år var (i Sverige) 1224 mil år 2016 , det vill säga ca 1,8 mil per dag. Den sträckan klarar Passat och Golf GTE alldeles utmärkt de allra flesta dagarna om året. Lägg därtill de elmil som körs med e-UP och e-Golf, så tror jag definitivt att det kan mäta sig med eller överskrida de elmil som körs med Teslor. Hur många mil kör du själv en vanlig dag?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Så kan du ju inte räkna. Du måste ju titta på hur lång medelresan egentligen är. Och sedan titta på hur man laddar. De flesta jag känner som har plug-in har det för lågt förmånsvärde, de kopplar sällan eller aldrig in kabeln efter de första veckornas fascination. Det ger helt enkelt för lite i förhållande till arbetet.iAkita skrev:Den genomsnittliga körsträckan per bil och år var (i Sverige) 1224 mil år 2016 , det vill säga ca 1,8 mil per dag. Den sträckan klarar Passat och Golf GTE alldeles utmärkt de allra flesta dagarna om året. Lägg därtill de elmil som körs med e-UP och e-Golf, så tror jag definitivt att det kan mäta sig med eller överskrida de elmil som körs med Teslor. Hur många mil kör du själv en vanlig dag?mati skrev:Hur menar du nu? Fler eldrivna mil med vad? Menar du de 6600 Passat GTE som numera rullar i Sverige?iAkita skrev:Det är såklart både lätt och frestande att kritisera VW, men det blir fel om man gör det utifrån perspektivet att Tesla minsann byggt fantastiska elbilar i flera år nu. Visst, det har de, men samtidigt så körs det antagligen fler eldrivna mil i VW än i Teslor i Sverige redan idag. Ur miljöhänseende har alltså Volkswagens elbilssatsning redan nu gett större vinster än Teslas.
Jag har svårt att se hur dessa låtsas-elbilar med en elektrisk räddvidd under 5 mil ska få ihop fler mil än 3000 Teslor.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Jag tycker inte heller att man kan räkna så. Visst, VW säljer fler laddhybrider än vad Tesla säljer totalt. Men det är mindre än en piss i havet jämfört med alla dieselbilar de säljer. Vad hjälper några tusen laddhybrider som i teorin kan gå några enstaka mil på el (om man orkar ladda dem) när man samtidigt säljer miljontals oljepannor som skiter ner och dödar folk? Nej, miljönytta kan jag inte se där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Årsgenomsnittlig körsträcka, fler uppgifter, mest för att bekräfta det jag misstänker: att det är så kul att köra Tesla att årssnittet definitivt oftast ökar.
Själv ligger jag på 6000 mil/år. Dock har det inte ökat. Kör man så här mycket per år så finns det inte så mycket tid, i praktiken, att öka sitt åkande...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Själv ligger jag på 6000 mil/år. Dock har det inte ökat. Kör man så här mycket per år så finns det inte så mycket tid, i praktiken, att öka sitt åkande...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Första året med Teslan har körsträckan ökat en hel del. Nu har den faktiskt minskat under den nivån jag hade innan jag skaffade Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Det beror väldigt mycket på vilket körmönster man har. Jag kör ungefär 1300-1400 mil per år och merparten av det är korta körningar som inte överstiger 2-3 mil. Mina möjligheter att ladda elhybriden skulle vara goda om jag hade en. Eftersom det dessutom är så att de korta körningarna drar mer bränsle per mil (mycket stadstrafik och kallstart) så skulle jag uppskattningsvis kunna minska den årliga bensinförbrukningen med 75-80 % om jag hade en laddhybrid. Jag är definitivt inte ensam om ett sådant körmönster.Smutt skrev:Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
För den som i stort sett varje dag kör så att fossilmotorn kickar igång är laddhybriden naturligtvis inte ett lika bra val.
Givetvis föredrar jag en ren elbil, men givet utbudet av elbilar på marknaden idag så är laddhybriden ett sätt att rejält kapa förbrukningen av fossila drivmedel, förutsatt att man har ett körmönster som passar samt goda laddmöjligheter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Jag tror du drar lite för långtgående slutsatser. Mer rimligt vore att skriva: Laddhybriden skulle kunna vara ett sätt att kapa förbrukningen.Niklas Z skrev:Det beror väldigt mycket på vilket körmönster man har. Jag kör ungefär 1300-1400 mil per år och merparten av det är korta körningar som inte överstiger 2-3 mil. Mina möjligheter att ladda elhybriden skulle vara goda om jag hade en. Eftersom det dessutom är så att de korta körningarna drar mer bränsle per mil (mycket stadstrafik och kallstart) så skulle jag uppskattningsvis kunna minska den årliga bensinförbrukningen med 75-80 % om jag hade en laddhybrid. Jag är definitivt inte ensam om ett sådant körmönster.Smutt skrev:Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
För den som i stort sett varje dag kör så att fossilmotorn kickar igång är laddhybriden naturligtvis inte ett lika bra val.
Givetvis föredrar jag en ren elbil, men givet utbudet av elbilar på marknaden idag så är laddhybriden ett sätt att rejält kapa förbrukningen av fossila drivmedel, förutsatt att man har ett körmönster som passar samt goda laddmöjligheter.
Idag är det nämligen inte så det fungerar i praktiken.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Det beror som sagt på vilket körmönster man har, men det är ett faktum att en stor del av bilparken i hög grad körs korta sträckor. Dock gissar jag att de som har förmånsbil i genomsnitt kör längre sträckor och därmed inte så ofta har ett passande mönster för laddhybrid. Tyvärr så har politikerna en förkärlek för att försöka påverka bilparken genom ändrade regler för tjänstebil, i stället för att t ex beskatta fossila bränslen hårdare.oscfor skrev:Jag tror du drar lite för långtgående slutsatser. Mer rimligt vore att skriva: Laddhybriden skulle kunna vara ett sätt att kapa förbrukningen.Niklas Z skrev:Det beror väldigt mycket på vilket körmönster man har. Jag kör ungefär 1300-1400 mil per år och merparten av det är korta körningar som inte överstiger 2-3 mil. Mina möjligheter att ladda elhybriden skulle vara goda om jag hade en. Eftersom det dessutom är så att de korta körningarna drar mer bränsle per mil (mycket stadstrafik och kallstart) så skulle jag uppskattningsvis kunna minska den årliga bensinförbrukningen med 75-80 % om jag hade en laddhybrid. Jag är definitivt inte ensam om ett sådant körmönster.Smutt skrev:Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
För den som i stort sett varje dag kör så att fossilmotorn kickar igång är laddhybriden naturligtvis inte ett lika bra val.
Givetvis föredrar jag en ren elbil, men givet utbudet av elbilar på marknaden idag så är laddhybriden ett sätt att rejält kapa förbrukningen av fossila drivmedel, förutsatt att man har ett körmönster som passar samt goda laddmöjligheter.
Idag är det nämligen inte så det fungerar i praktiken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Det behöver inte alls ha med körmönster att göra, även om du bara kör korta sträckor så kommer du inte köra på el om du inte orkar ladda bilen.Niklas Z skrev:Det beror som sagt på vilket körmönster man har, men det är ett faktum att en stor del av bilparken i hög grad körs korta sträckor. Dock gissar jag att de som har förmånsbil i genomsnitt kör längre sträckor och därmed inte så ofta har ett passande mönster för laddhybrid. Tyvärr så har politikerna en förkärlek för att försöka påverka bilparken genom ändrade regler för tjänstebil, i stället för att t ex beskatta fossila bränslen hårdare.oscfor skrev:Jag tror du drar lite för långtgående slutsatser. Mer rimligt vore att skriva: Laddhybriden skulle kunna vara ett sätt att kapa förbrukningen.Niklas Z skrev:Det beror väldigt mycket på vilket körmönster man har. Jag kör ungefär 1300-1400 mil per år och merparten av det är korta körningar som inte överstiger 2-3 mil. Mina möjligheter att ladda elhybriden skulle vara goda om jag hade en. Eftersom det dessutom är så att de korta körningarna drar mer bränsle per mil (mycket stadstrafik och kallstart) så skulle jag uppskattningsvis kunna minska den årliga bensinförbrukningen med 75-80 % om jag hade en laddhybrid. Jag är definitivt inte ensam om ett sådant körmönster.Smutt skrev:Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
För den som i stort sett varje dag kör så att fossilmotorn kickar igång är laddhybriden naturligtvis inte ett lika bra val.
Givetvis föredrar jag en ren elbil, men givet utbudet av elbilar på marknaden idag så är laddhybriden ett sätt att rejält kapa förbrukningen av fossila drivmedel, förutsatt att man har ett körmönster som passar samt goda laddmöjligheter.
Idag är det nämligen inte så det fungerar i praktiken.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Då är det endera så att man är så lat så man inte borde vara betrodd med bil, eller så är det det ultimata belägget för att skatten på bensin och diesel är för låg.vigge50 skrev:Det behöver inte alls ha med körmönster att göra, även om du bara kör korta sträckor så kommer du inte köra på el om du inte orkar ladda bilen.Niklas Z skrev:Det beror som sagt på vilket körmönster man har, men det är ett faktum att en stor del av bilparken i hög grad körs korta sträckor. Dock gissar jag att de som har förmånsbil i genomsnitt kör längre sträckor och därmed inte så ofta har ett passande mönster för laddhybrid. Tyvärr så har politikerna en förkärlek för att försöka påverka bilparken genom ändrade regler för tjänstebil, i stället för att t ex beskatta fossila bränslen hårdare.oscfor skrev:Jag tror du drar lite för långtgående slutsatser. Mer rimligt vore att skriva: Laddhybriden skulle kunna vara ett sätt att kapa förbrukningen.Niklas Z skrev:Det beror väldigt mycket på vilket körmönster man har. Jag kör ungefär 1300-1400 mil per år och merparten av det är korta körningar som inte överstiger 2-3 mil. Mina möjligheter att ladda elhybriden skulle vara goda om jag hade en. Eftersom det dessutom är så att de korta körningarna drar mer bränsle per mil (mycket stadstrafik och kallstart) så skulle jag uppskattningsvis kunna minska den årliga bensinförbrukningen med 75-80 % om jag hade en laddhybrid. Jag är definitivt inte ensam om ett sådant körmönster.Smutt skrev:Laddhubridens nytta? Om en bensinbil ska släpa runt batterier elmotor osv drar den mer bränsle batterierna är inte klimat neutrala så blir det nån klimat vinst?
För den som i stort sett varje dag kör så att fossilmotorn kickar igång är laddhybriden naturligtvis inte ett lika bra val.
Givetvis föredrar jag en ren elbil, men givet utbudet av elbilar på marknaden idag så är laddhybriden ett sätt att rejält kapa förbrukningen av fossila drivmedel, förutsatt att man har ett körmönster som passar samt goda laddmöjligheter.
Idag är det nämligen inte så det fungerar i praktiken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
I så fall är det många som är lata för i denna undersökningen som kollat på en ej namngiven tillverkares laddhybrider så struntar 70% i att ladda.Niklas Z skrev:Då är det endera så att man är så lat så man inte borde vara betrodd med bil, eller så är det det ultimata belägget för att skatten på bensin och diesel är för låg.vigge50 skrev:Det behöver inte alls ha med körmönster att göra, även om du bara kör korta sträckor så kommer du inte köra på el om du inte orkar ladda bilen.Niklas Z skrev:Det beror som sagt på vilket körmönster man har, men det är ett faktum att en stor del av bilparken i hög grad körs korta sträckor. Dock gissar jag att de som har förmånsbil i genomsnitt kör längre sträckor och därmed inte så ofta har ett passande mönster för laddhybrid. Tyvärr så har politikerna en förkärlek för att försöka påverka bilparken genom ändrade regler för tjänstebil, i stället för att t ex beskatta fossila bränslen hårdare.oscfor skrev:Jag tror du drar lite för långtgående slutsatser. Mer rimligt vore att skriva: Laddhybriden skulle kunna vara ett sätt att kapa förbrukningen.
Idag är det nämligen inte så det fungerar i praktiken.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Vi pratar nog lite vid sidan av varandra.
Om en bilist har i) ett körmönster som passar laddhybrid, ii) goda möjligheter att ladda, iii) anstränger sig för att göra det,
så ger en laddhybrid möjlighet till rejäl sänkning av bränsleförbrukningen. Hur stor sänkningen blir beror på hur gynnsamt körmönstret är.
Nu tror jag det är många som skaffar laddhybrid utan att dessa tre villkor är uppfyllda och då blir resultatet därefter. Genom att en laddhybrid ges ett väldigt bra förmånsvärde, skapas ett incitament att skaffa en sådan, men genom att bensin och diesel alltjämt är billiga (de har inte ökat på flera år, se t ex http://spbi.se/statistik/priser/diesel/) så är incitamentet att utnyttja laddhybridens fördelar svagt efter att bilen köpts.
Jag tror alltså att skattesystemet har en snedvridande verkan, som gör att folk skaffar laddhybrider fast de inte passar dem. Alla 50 eller 70 % som det anges i länken du gav behöver alltså inte vara lata.
De som jag tycker är lata är de som trots att i) och ii) är uppfyllda ändå inte gör iii)
Med tanke på att många ägare av rena elbilar har för vana att stoppa in laddkabeln när de kommer hem så borde det inte vara så svårt att göra detsamma med laddhybrid. Det är ju inte heller svårare än att plugga in kabeln till motorvärmare/kupévärmare och det klarar de flesta.
Och då kan man fråga sig varför inte lika gärna slå till på en ren elbil om i), ii) och iii) är uppfyllda. Ja, en orsak kan väl vara att man ibland gör långa resor och därmed egentligen vill ha en Tesla, men anser att den ligger utanför budgeten.
Om en bilist har i) ett körmönster som passar laddhybrid, ii) goda möjligheter att ladda, iii) anstränger sig för att göra det,
så ger en laddhybrid möjlighet till rejäl sänkning av bränsleförbrukningen. Hur stor sänkningen blir beror på hur gynnsamt körmönstret är.
Nu tror jag det är många som skaffar laddhybrid utan att dessa tre villkor är uppfyllda och då blir resultatet därefter. Genom att en laddhybrid ges ett väldigt bra förmånsvärde, skapas ett incitament att skaffa en sådan, men genom att bensin och diesel alltjämt är billiga (de har inte ökat på flera år, se t ex http://spbi.se/statistik/priser/diesel/) så är incitamentet att utnyttja laddhybridens fördelar svagt efter att bilen köpts.
Jag tror alltså att skattesystemet har en snedvridande verkan, som gör att folk skaffar laddhybrider fast de inte passar dem. Alla 50 eller 70 % som det anges i länken du gav behöver alltså inte vara lata.
De som jag tycker är lata är de som trots att i) och ii) är uppfyllda ändå inte gör iii)
Med tanke på att många ägare av rena elbilar har för vana att stoppa in laddkabeln när de kommer hem så borde det inte vara så svårt att göra detsamma med laddhybrid. Det är ju inte heller svårare än att plugga in kabeln till motorvärmare/kupévärmare och det klarar de flesta.
Och då kan man fråga sig varför inte lika gärna slå till på en ren elbil om i), ii) och iii) är uppfyllda. Ja, en orsak kan väl vara att man ibland gör långa resor och därmed egentligen vill ha en Tesla, men anser att den ligger utanför budgeten.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Tror att många som skaffar laddhybrid och inte laddar frekvent inte har laddmöjligheter hemma. Alltså folk som bor i stan eller på sånt sätt att det inte går att fixa laddare där man normalt står.
Det är annars bra mkt enklare och billigare att ta dom 10 sekunderna för att trycka i sladden när man kommer hem än att behöva åka o tanka så ofta.
Jag kör i snitt 4 resor i veckan på dryga 16 mil men har ändå minskat min bränslekostnad med hälften. Nu blir det ungefär 900-1000 liter mindre per år jag tankar. Även om det fortfarande går åt ungefär lika mkt diesel så är det en stor skillnad... Och då har jag som sagt inte optimalt körmönster.
Det är annars bra mkt enklare och billigare att ta dom 10 sekunderna för att trycka i sladden när man kommer hem än att behöva åka o tanka så ofta.
Jag kör i snitt 4 resor i veckan på dryga 16 mil men har ändå minskat min bränslekostnad med hälften. Nu blir det ungefär 900-1000 liter mindre per år jag tankar. Även om det fortfarande går åt ungefär lika mkt diesel så är det en stor skillnad... Och då har jag som sagt inte optimalt körmönster.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Då är det bättre med en ren elbil så slipper man släpa på och serva en fossilmotor. Har man räckviddsångest så skulle kanske en REX vara motiverad.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Därför att en fossilmotor, med tillbehör, väger många kg och tar plats, dessutom kostar den pengar. Ta de pengarna, kilona och utrymmet och sätt in batterier istället så har vi en riktig bil och inte en stor kompromiss. Ska du komma 15 mils har du redan ett ganska stort batteri så då är det lika bra att löpa hela linan ut och köra med bara batterier.nek0 skrev:Kanske det men varför är det problem att släpa fossilmotor?LarsL skrev:Då är det bättre med en ren elbil så slipper man släpa på och serva en fossilmotor. Har man räckviddsångest så skulle kanske en REX vara motiverad.
Superb och Optima blir ändå lättare en MS
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Du glömde Model X?
Har ju faktiskt inget att göra med om bilen ska vara hybrid eller riktig elbil heller. Bägge kan ha dragkrok i lika stor utsträckning.
Har ju faktiskt inget att göra med om bilen ska vara hybrid eller riktig elbil heller. Bägge kan ha dragkrok i lika stor utsträckning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Men det har ju absolut inget med det jag har diskuterat att göra! Snälla någon...nek0 skrev:Nej jag glömde inte Model XLarsL skrev:Du glömde Model X?
Har ju faktiskt inget att göra med om bilen ska vara hybrid eller riktig elbil heller. Bägge kan ha dragkrok i lika stor utsträckning.
Model X kan man inte jämföra med superb eller optima och det blir väldigt mycket superb hybrid för 1 500 000kr
Räknade superb för 600 000kr det måste räcka för extra motor och batteri
Läs mina inlägg och begrunda dem. Det är vettigare att lägga pengar och vikt på batterier än på en motor om du från början redan har 30-40kWh batteri.
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Om VW kunde göra:
Skoda Superb Combi TSI 160 Tjänstevikt 1533 kg Släpvagnsvikt 1500 kg med inkl 15 mil räckvidd på el (året runt?) Pris: 600 000:-
... så hade iaf jag inte tvekat.
Skoda Superb Combi TSI 160 Tjänstevikt 1533 kg Släpvagnsvikt 1500 kg med inkl 15 mil räckvidd på el (året runt?) Pris: 600 000:-
... så hade iaf jag inte tvekat.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3693
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Om man har en REX så måste den också servas, precis som fossilmotorn i en laddhybrid. Dessutom är det nog så att en REX innebär ett större batteri (jämfört med en laddhybrid med kanske max 10 kWh) och det väger en hel del, så jag är inte alls säker på att en sådan lösning sparar vikt. Fördelen med en REX jämfört med laddhybrid är att transmissionen blir enklare och att (om man vill) fossilmotorn kan optimeras för en specifik last – drivningen av generatorn – vilket bör ge möjlighet till högre verkningsgrad.LarsL skrev:Då är det bättre med en ren elbil så slipper man släpa på och serva en fossilmotor. Har man räckviddsångest så skulle kanske en REX vara motiverad.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Fördelen med Rex är att du kan åka vidare direkt om laddplatsen är upptagen, ur funktion eller du glömt rfid brickan. Du tjänar mycket tid och slipper vara nervös. Du kan köra batteriet i botten och åka en bit till och sen ladda vid nästa snabb laddare. Lysande konstruktion så länge det inte dräller av snabbladdare.
Re: Volkswagens reklam om elbilar på FB
Startade denna tråd inte för att bråka om vilken bil som är bäst, varje person har sin egen smak på hur allt från hur bilen ska låta se ut in och utsidan, kostnader prestanda mm.
Jag startade tråden pga dubbelmoralen från VW att först dra ner en hel bilmotor (Diesel) pga fusk, därefter börja spela att dom är grönast i hela världen med deras elbilsatsning. Hugga på Tesla som enbart är ett lyxmärke som är föredöme för alla bilmärken i världen och samtidigt fortsätta tillverka dieslar och bensinare.
Jag startade tråden pga dubbelmoralen från VW att först dra ner en hel bilmotor (Diesel) pga fusk, därefter börja spela att dom är grönast i hela världen med deras elbilsatsning. Hugga på Tesla som enbart är ett lyxmärke som är föredöme för alla bilmärken i världen och samtidigt fortsätta tillverka dieslar och bensinare.