Sida 11 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 okt 2018 10:08
av helix
Apropå var första stationerna kommer i Sverige så läste jag följande på Circle K's hemsida:
"HPC-nätverket kommer successivt att rullas ut på Circle K:s nätverk. Vår ambition i Sverige är att starta igång 1 laddningsstation redan 2017 och resterande under 2018 och 2019. De första stationerna i Sverige kommer att vara Circle K Strömstad E6 och Circle K Vintrie (Malmö)"
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340918 ... elbil.html
Det är en gammal pressrelease, men intressant att veta var första Ionity-stationerna i Sverige kan komma att poppa upp snart. De verkar ligga lite efter i tidplanen då planen var att öppna en station redan under 2017, vilket uppenbarligen inte inträffade.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 okt 2018 11:03
av lobbin
Kör sällan förbi Circle K vid Vintrie, men vi behöv kan jag absolut svänga förbi och se hur det ser ut

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 okt 2018 19:20
av mati
14 live, 24 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 okt 2018 23:46
av Kraftverksdoktorn
Missförstå mig inte nu men...
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 07:10
av chaffis75
Kraftverksdoktorn skrev:Missförstå mig inte nu men...
Tesla: 1375 live, 23 building, 74 permit. Det verkar som att Tesla drar ifrån lite sen sista kollen.
Sen jag skaffade min MS har Tesla byggt ca 0,65 laddplatser om dan, imponerande. Det är roligt att nån annan kommer igång också men det är stor skillnad länge än.
Kanske känsligt ämne detta men säger som Kraftverksdoktorn, missförstår mig inte nu.
Om man ska jämföra Teslas laddnätverk med Ionity så tycker jag man bara ska ta siffrorna för Europa då de bara är Europa som Ionity idag planerar att bygga ut. så...
Tesla: 426 live, 6 bygger och 12 med tillstånd.
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 07:33
av mati
chaffis75 skrev:
Någon kanske ska öppna en vadslagning om hur många öppna Ionity laddplatser de finns sista juni nästa år... Ja personligen inte en aning om hur många, jag är inte mycket för spel men jag tror (eller hoppas) att de då är hyfsat användbart för en "väst" Europa semester eller vad tror ni?
De verkar ju än så länge hålla sig till södra delen. Det är kanske ren slump, ingen aning. Jag hoppas också att det är hyfsat många till nästa sommar.
Jag fattar ärligt talat inte varför det ska vara ett känsligt ämne? Varför är det känsligt att det kommer upp fler snabbladdare? Är det ett problem att det är CCS och att det inte står Tesla på dem? Hade det varit mindre känsligt om Tesla hade kunnat ladda där?
För mig är det bara glädjande. Jag blir jätteglad för varje supercharger som byggs. Ett ställe till att ladda på liksom. Men jag är minst lika glad för varje supersnabb CCS-laddare som dyker upp. Det är nämligen ett tecken på att nånting håller på att ske.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 09:18
av Kraftverksdoktorn
Det är inte alls känsligt, det är väldigt positivt med alla nya laddare och alla biltillverkare som fattar vart det är på väg. Bättre sent än aldrig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 09:40
av Laban
chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 09:55
av chaffis75
Laban skrev:chaffis75 skrev:
Så ja Tesla är långt förre men väldigt kul att de faktiskt händer saker med Ionity med tanke på hur alla har tvivlat. Sen känner jag mig personligen tveksam till om de klarar den takt de sagt men kommer de ens nära så skulle jag ändå säga att de är en bra bedrift.
Vad skulle vara faktorn som gör att de inte klarar den utlovade takten ? Det är stora företag vi pratar om, nog kan de söka x antal bygglov samtidigt. Pengar bör heller inte vara något problem.
Håller med och jag tror inte på några stora förseningar men däremot kommer säkert en viss andel stöta på problem med bygglov, strömmatning eller andra praktiska problem. De är denna typ av problem som jag skulle tro skapar försenar helt enkelt då de inte får bygga dem men även att vissa laddare kommer förbruka mer av deras tid och att de då helt enkelt får en följd effekt på kommande laddare i deras tidplan eftersom de inte har tid att planera dem när de räknade med de.
Men som jag också skrev i mitt inlägg, jag tror att de redan till sommaren kommer vara ett hyfsat bra nät av laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 17:58
av mati
14 live, 26 building
första i Sverige
grattis Jämtland
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 18:51
av Bjelke
Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 19:19
av Svenssons
Frågan är om Ionitys laddare är en delmängd av Porsches 700 eller om det är ytterligare 700 laddare. Börjar bli intressant nu!
Porsche Looks To Cross Tesla’s Supercharging Moat With 700 New DC Fast Chargers
https://cleantechnica.com/2018/10/16/po ... echnica%29
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 19:34
av becker
Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Enligt:
https://ionity.eu
Ytterån
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 20:16
av Generalbogge
"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 20:25
av Verdi
Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 20:27
av Verdi
Generalbogge skrev:"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 20:33
av Generalbogge
Verdi skrev:Generalbogge skrev:"Bara" 12 öppna enligt kartan, men 14 enligt deras egna räknare. Undrar vilken siffra som stämmer. Men kul att det trillar på. Med denna takten bör man ju kunna göra en Ionity-roadtrip till syd/väst-europa till sommaren.
Vissa ligger på skilda sidor av motorvägen och räknas då som två olika.
Tack. Man får zooma in rejält, för att se att det är två olika.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:16
av Bjelke
Verdi skrev:Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

ja tydligen...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:27
av TeslaTissel
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:37
av HelectriC
TeslaTissel skrev:
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:37
av Jilldris
Bjelke skrev:Verdi skrev:Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

ja tydligen...
Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:50
av TeslaTissel
HelectriC skrev:TeslaTissel skrev:
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
Känns ju halvkul att behöva åka till ÅF för att ladda

Porsche har ett stort nätverk av entusiaster. För dem är det mer prio var Porsches återförsäljare ligger.
Aktiviteter och arrangemang kring bilarna och bilsporten görs i varje fall i ganska stor omfattning här i Sverige.
Men visst är det smartare ha dem längs de stora vägarna. Men där har ju TESLA pinkat in reviret redan.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:53
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:54
av mati
Bjelke skrev:Verdi skrev:Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

ja tydligen...
Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 21:58
av Verdi
Svenssons skrev:TeslaTissel skrev:
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
400st 350kW laddare!
