Re: Nyheter?
Postat: 01 mar 2019 13:43
P3Dseafarer skrev:Vid nyköp? till vilken modell?SR-71-BlackBird skrev:Pratade med Tesla och jag blev erbjuden AP utan extra kostnad.
P3Dseafarer skrev:Vid nyköp? till vilken modell?SR-71-BlackBird skrev:Pratade med Tesla och jag blev erbjuden AP utan extra kostnad.
Jag skulle gissa på att det inte blir några affärer då. Och Tesla kommer då få ordentligt med skit för det. Så om någon ska stå för mellanskillnaden så får det bli Tesla.mati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
Blir bilen upgraderad till HW3 också?TiborBlomhall skrev:De svenska priserna ÄR fel enligt min Tesla kontakt.
Väldigt trevlig besked om autopiloten för dem som redan beställt Model 3 och väntar på leverans är också på gång, de ska bara dubbelkolla innan jag får gå ut offentligt med det.
Om Mati skulle beställa så skulle han säkert bli rökt. Men bokstavligen ALLA andra är det NOLL risk för. Hahaha!Generalbogge skrev:Jag skulle gissa på att det inte blir några affärer då. Och Tesla kommer då få ordentligt med skit för det. Så om någon ska stå för mellanskillnaden så får det bli Tesla.mati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
Jag håller med dig. MEN, om detta är priser som gäller under en högst begränsad period, och att de faktiskt snart släpper en ny interiör och då justerar upp priserna, så är det ju ett högst begränsat antal bilar som gjort en kanonaffär och värdet på de allra flesta begagnade bilar ändå står sig hyfsat? Eller är det långsökt kanske?Tars skrev:Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
En justering ner är ok.
Men detta är inte ok.
De dödar en begmarknad och bokstavligt spottar folk i ansiktet som köpt sig en p Model tex.
Hur kul är det för dessa som hämtade ut sin p100d i torsdags?
Jo, det drabbar ju dina planer en del också kan jag tro? Utrymmet för batteriuppgraderingar minskar ju en hel del när de trycker ihop priserna såhär.Tars skrev:Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
En justering ner är ok.
Men detta är inte ok.
De dödar en begmarknad och bokstavligt spottar folk i ansiktet som köpt sig en p Model tex.
Hur kul är det för dessa som hämtade ut sin p100d i torsdags?
Håller med, det här är inte en bra situation för ganska många...Tars skrev:Ärligt talat så skulle jag vilja ha tillbaka de gamla priserna.Bjelke skrev:Jag hoppas ju såklart på att Tesla tar det men antagligen blir det inga affärer till dom här prisernamati skrev:Sedan när har de som jobbar på Tesla koll på vad som gäller? Om Tesla är riktigt dåliga på nånting så är det kommunikation, både internt och utåt. Det blir riktigt kul när folk beställer bilar som attan nu och om några dagar visar det sig att priserna var fel med ett par hundratusen. Vem får då stå för mellanskillnaden?
och Tesla får en del skit för det och sen är allt som vanligt igen.... Och din bil blir lite mer värd igen
En justering ner är ok.
Men detta är inte ok.
De dödar en begmarknad och bokstavligt spottar folk i ansiktet som köpt sig en p Model tex.
Hur kul är det för dessa som hämtade ut sin p100d i torsdags?
Fast det här är ju inte riktigt samma sak. Har då aldrig hört talat om någon biltillverkare som kapat bort 30% av nypriset över en natt. Tycker verkligen synd om dom som nyss köpt en P-modell.Henrik Torphammar skrev:Samtidigt så har ganska många garvat ganska mycket om hur bra andrahandsvärde bilarna har. Att man minsann köpt sin P85D för mindre pengar än de säljs för idag yada yada... Det är roligt när det gynnar en själv. Mindre roligt när det går på andra hållet givetvis, men så är livet.
Skitsnack. Som sagt andra gör precis samma sak. Skulle du köpa tex en ny Audi A8 precis innan nya generationen kommer får du nedsatt pris med många hundra tusen.mati skrev:Ja, Tesla är ett nyckfullt företag, det händer oförutsägbara saker hela tiden. Och visst har priserna justerats tidigare. Det är ju inget konstigt. Men att kapa en tredjedel av nypriset utan att blinka tillhör knappast vanligheterna. Inte ens hos Tesla. Och knappast någon annanstans heller.
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
Så är det naturligtvis.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Nu handlade det om en billigare bil i 300k klassen men jag har prutat ner en familjemedlems privatleasing med 10% på ett pris som redan var nedsatt 20% på grund av en dold kampanj. Har även fått andra riktigt bra erbjudanden på betydligt dyrare bilar också. Det förekommer helt klart konstiga rabatter hos andra tillverkare på utgående modeller men även på helt nya sådana, allt handlar däremot om hur bra man är på att snacka med säljaren och hur mycket de offrar för att man skall fortsätta köpa bilar hos dem.taliz skrev:Skitsnack. Som sagt andra gör precis samma sak. Skulle du köpa tex en ny Audi A8 precis innan nya generationen kommer får du nedsatt pris med många hundra tusen.mati skrev:Ja, Tesla är ett nyckfullt företag, det händer oförutsägbara saker hela tiden. Och visst har priserna justerats tidigare. Det är ju inget konstigt. Men att kapa en tredjedel av nypriset utan att blinka tillhör knappast vanligheterna. Inte ens hos Tesla. Och knappast någon annanstans heller.
Ja, det är roligt för alla som nu kanske plötsligt har råd med en Tesla som var helt ouppnåelig i förrgår. Men kom ihåg att om detta har hänt en gång nu så kan det hända igen. Nästa gång drabbas alla som jublar idag. Men då drabbas inte vi andra som har bytt till ett annat bilmärke. Man kanske rentav byter till fossilt igen. Är det det som är masterplanen?
I en annan tråd visas offert på en ny A7(nya generationen!) med nedsatt pris på närmare 300 000.
Skillnaden med Tesla är att allt är publikt på nätet, inget fuffens hos handlare.
De som byter till annat märke riskerar faktiskt att drabbas ännu mer, tillverkarna måste ju möta konkurrensen. Köper du tex en etron nu och Audi sänker priset med 3-400k om några månader för att konkurrera med Tesla, vad säger du då? Är det ok bara för att Audi gör det?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Jag tänkte precis skriva det, om dom här priserna håller sig så skulle jag övervägt att försöka avbryta Audi-köpet,mati skrev:Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.