Sida 11 av 14

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 12:28
av martinot
Esterox skrev:
martinot skrev:

Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).


Bild

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 12:51
av Esterox
martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:

Verkligen!

Varför hittar gamla avgasbiltillverkare på sådana här idiotiska lösningar när de gör sina första EV? :(

Har de inte förstått att vi har trefas här i Europa, och att det är det som gäller?

Har de inte lärt sig av de andra tillverkarnas tidigare misstag?

Samma sak med de japanare som envisas med Chademo, som Lexus nu senast, och som inte verkar ha förstått att det är Typ 2 CCS som gäller i Europa.
Jämför gärna försäljning i Europa och Japan. Så kanske du förstår vilken marknad som är
Prioriterad.
Varför köra med uttryck så som "Så kanske du förstår"? Skapar onödigt otrevlig ton och stämning i debatterna upplever jag det som. :(

Dessutom så är jag något tveksam till dina "fakta".

Kina är ju den absolut största EV-marknaden globalt, men Japan är ju väldigt liten. Europa är större än USA enligt den data jag kikat på (men korrigera mig gärna om det inte stämmer).


Bild
Skall absolut tänka på det.

Honda säljer alltså 50% i Japan och andra asiatiska länder.

https://www.statista.com/statistics/267 ... -of-honda/

Då blir det så att man i första hand prioriterar den marknaden.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 13:00
av martinot
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 13:04
av AGCF
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 13:31
av Esterox
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 15:41
av Legato
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 18:13
av Bjelke
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 19:23
av mati
Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 19:24
av Legato
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 19:26
av Teslaspolen
mati skrev:
Varför säljs japanska bilar i Europa som är anpassade till högertrafik? I Japan kör de ju åt fel håll och det går ju att köra en högerstyrd bil även här hos oss. Så varför bry sig och göra en jättedyr marknadsanpassning? Helt enkelt för att ingen skulle vilja köpa en spegelvänd bil här, förutom postnord kanske.
Men i fallet med elbilar struntar man i att man riskerar tappa en massa kunder pga en dålig marknadsanpassning som förmodligen inte hade kostat särskilt mycket att implementera. Bästa beviset på att man inte vill sälja för många elbilar helt enkelt.
Nja vill och vill. Problemet är väl att dom säljer alla dom kan göra i alla fall. Inte för att jag vill försvara tokiga val som att hoppa över trefas på Honda E och Nissan Leaf... Eller avsaknad av dragkrok på Model S. Men ändå.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 19:49
av Legato
AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 20:05
av martinot
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 21:35
av AGCF
Legato skrev:
AGCF skrev:
Jag tror att vår Model 3-fälg går att sätta på Honda E om någon är galen nog.
Det vore otroligt fett! Men då får man nog räkna med avsevärt högre förbrukning snarare än lägre va? :lol:
Ja helt rätt

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 21:35
av Legato
martinot skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Superkonstigt ändå att så stora företag "struntar i " så stora marknader som nästan
hela Europa och inte gör dom anpassningar som borde vara uppenbara och små (typ)...
Samtidigt kan flera i branschen anpassa andra saker för lilla norden (sätesvärmare tex) osv...
Och hur man laddar en elbil känns ju ganska centralt liksom :? :roll:
Näe det smakar illa i munnen...
Jag kan hålla med gällande Lexusen som ändå är avsedd som potentiell förstabil. Chademo känns bara konstigt.

För Hondan som har ett litet batteri så är det tråkigt, men för mig inte något avgörande. Faktum är ju att det aldrig är ett problem i praktiken. Kommer jag hem med tomt batteri så tar min Tesla längre tid att ladda över tre faser än Hondan tar över en, så oavsett hur låg SOC jag kommer hem med så är även Hondan fulladdad nästa morgon.

Dessutom kör ju norrmännen enfas och orkar Honda bry sig om någon europeisk marknad så är det väl Norge...
Har för mig att den Nederländska marknaden är större på EV än den norska?

Känns oavsett som ett mycket dåliga beslut av japanarna över lag. Upplever det som någon slags apati för elektriska bilar och att de inte tar seriöst på rena EV.

Inom EU så är det trefas Typ 2 och CCS för snabbladdning som gäller om du skall ha trovärdighet för riktiga EV (dvs annat än rena "Moped"/pendlar-EV eller 8-mils hybrider).
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.

Att Honda E inte skulle ha trovärdighet som "riktig EV" är såklart nonsens.

Re: Honda E

Postat: 28 okt 2020 22:39
av Esterox
Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 00:00
av Legato
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 02:18
av martinot
Legato skrev:
Nej, Norge är avsevärt större. Ca 50% mer sålda bevs än i Holland under 2020.
Såg någon siffra (som jag inte hittar just nu) att Nederländerna passerat Norge.

Här däremot en att specifikt för Tesla så passerade Holland Norge redan förra året:

https://electrek.co/2019/12/05/tesla-bi ... les-surge/

Här iaf. några som hävdar att Tyskland redan under 2019 passerade Norge:

https://ihsmarkit.com/research-analysis ... arket.html

https://www.statista.com/statistics/804 ... hicles-eu/

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 06:59
av Esterox
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jag talade om EV generellt. Men OK.

Oavsett det, så verkar mina fördomar mot japanska EV stämma in väldigt väl med det du antyder och den information du länkar till.

De flesta japanska tillverkare satsar generellt inte speciellt seriöst på EV, och de verkar ha extra dålig anpassning till oss här i Europa och våra specifika förhållanden (som är en av de absolut kraftigaste växande EV-marknaderna just nu).

Det största japanska hoppet är väl Nissan, men inte ens de verkar ha i närheten av samma utveckling och fokus på EV som amerikanska Tesla, europeiska VAG, och de kinesiska elbilsföretagen.

Tror de japanska tillverkarna, om de snart inte radikalt ändrar sig, kommer att vara de stora förlorarna på den enorma elektrifieringen inom bilindustrin som pågår just nu.
Ja alltså att man tittar på försäljning på hemmaplan är ju standard. Det är mycket politik inom detta.

Japan är den viktigaste marknaden för Honda.
Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 07:21
av Banane
Jag tror Norge kommer tappa sin status som prioriterad marknad framöver. Det är ett litet land och volymerna i större länder kommer snabbt gå förbi. Nederländerna är också ett relativt litet land. Det är jättarna som behöver komma igång ordentligt. Tyskland, Frankrike, Spanien, UK, Italien mm.

I vinter kommer dock Europa ha ett annat fokus än att köpa bilar. Ser ut att bli en lång och hård vinter.

Ps. Vad gäller viktiga marknader så är det uppenbart att Legato sätter likhetstecken mellan störst och viktigast. Vilket väl är rimligt att göra? Tycker det är trist med självutnämnda experter som hävdar kunskap utifrån erfarenhet utan att redogöra exakt vad erfarenheten består av. I vilka roller och under vilka perioder har man verkat t ex? Ofta är det en liten snäv roll som inte ger mer överblick än den över den närmaste omgivningen.

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 08:10
av Laban
Esterox skrev:
Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.
https://www.focus2move.com/honda-global ... ance-2017/
The study reports annual sales for each country in the World and we track Honda‘s sales in 140 countries. On top of all, in the 2017 there was USA with 30.9% of global sales share (from 32.4% in the 2010), ahead of China with 25.7% (from 19.0%), Japan with 14.8% (from 19.1%), Indonesia with 4.2% and Canada with 3.5%.
15% är långt ifrån 50%.

Men, jag kan köpa ditt resonemang till viss del. Problemet är att det bara fungerar så länge man tror att det som fungerar i Japan också fungerar globalt. Det är en sak med fossilbilar där räckvidd, laddstandarder är ett mindre problem. Visst, utsläpp måste man ta hänsyn till men jag gissar på att Japan inte skiljer sig nämnvärt mot Europa, USA där.

Med elbilar är det lite värre. Här måste man följa laddstandarder för de olika länderna, världsdelarna. Och kravet på räckvidd kan nog skilja en hel del. Japan vs USA exempelvis.

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 10:32
av Legato
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:

Detta är ju helt felaktigt.

Honda säljer mer än dubbelt så mycket bilar i USA som i Japan.

2019 sålde man 1,61 miljoner bilar i USA med fördelning 90/10 Honda vs Acura.
2019 sålde man 0,72 miljoner bilar i Japan (enbart brandade Honda, Acura säljs ej i Japan).
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.

1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.

Re: Honda E

Postat: 29 okt 2020 12:07
av Esterox
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Det fanns länk och allt.

”Regional sales
Almost 50 percent of Honda's automobile sales occurred in Japan and other Asian countries, while the North American market accounted for about 38 percent. The EU market saw Honda automobile sales of 133,000 in the 2020 fiscal year. While the automobile market has been difficult in the United States in the first quarter of 2020, Honda still managed to consistently sell almost 300,000 automobiles to U.S. customers.”


Titta gärna på motorsporten också, Där är japanska tillverkare taggade på att vara med när dom har landsmän som tävlar eller är påväg in i sporten. Försvinner möjligheterna slutar man vara med. Varför ? Jo för att en japansk förare säljer MASSOR utav bilar.

Styrelsen i dessa bolag har störst fokus på hemma marknaden.
Ett tips är ju då att du faktiskt läser det du själv länkade till.

Ja Asien står för nästan 50%. Men Japan är inte samma sak som Asien. Ditt påstående var att Japan är Hondas viktigaste marknad och det är som sagt helt felaktigt då USA är en mer än dubbelt så stor marknad för Honda. Japan är inte ens Hondas näst största marknad. Honda säljer avsevärt mycket mer bilar även i Kina.

Jag borde iofs ha lärt mig vid det här laget att rena fakta ej är av intresse för dig, du har din tro och den trumfar tydligen alltid rena fakta :shock:
Japan ÄR deras viktigaste marknad. Japanska företag har alltid sin viktigaste marknad hemma. Har man inte det är det svårt att få med aktieägarna men ja du vet ju såklart bäst.

Sen är Asien direkt efter och det råkar bli tillsammans den största delen för försäljning.

Men jag borde också lärt mig att du inte är intresserad utav bilar eller historia och har erfarenheter bakom kulisserna ?
Fantastiskt. Du lyckas verkligen gräva din egen grop ännu djupare... Du påstår dig vara någon form av expert på bilmarknaden, men i inlägg efter inlägg avslöjar du att du inte ens kan grunderna om det du uttalar dig om.

1.) Det var du själv som hänvisade till försäljning i respektive land. När nu fakta ligger på bordet så börjar du svamla om en massa annat.
2.) Japan ÄR Toyota. Toyota har en marknadsandel på runt 45% i Japan. Toyotas andel i Japan är alltså större än Volvo, Volkswagen och Kia tillsammans i Sverige. Dvs om Sveriges tre mest sålda märken kombinerar sina krafter så når de inte ens upp till den marknadsandel som Toyota har i Japan.
3.) Toyota säljer mer än FYRA gånger så många bilar som Honda i Japan.
4.) Toyota säljer mer än Honda även i USA, men där handlar det om ca 50% mer, mot över 300% mer i Japan.
5.) Historiskt är det precis likadant. Toyota har i all modern tid varit störst i Japan. Varje år från 1950 och framåt har man haft över 30% marknadsandel i Japan!
6.) För aktieägare är det avkastning som räknas. Det spelar ingen som helst roll var bilarna säljs, det som spelar roll är vilken vinst som genereras. Vidare, om nu någon aktieägare skulle ha detta påstådda och mycket märkliga fokus så skulle de såklart köpa Toyotaaktier, inte Hondaaktier.
Du måste ha ett tufft liv. Skönt att gå på hårt åt andra :)

Re: Honda E

Postat: 18 nov 2020 14:27
av Legato
Kul:

https://www.bytbil.com/nyheter/honda-e- ... 2021-30661

Riktigt oväntat att spöa ID3 på dess hemma marknad! :D

Re: Honda E

Postat: 18 nov 2020 16:28
av PapaD
Spöade väl alla bilar dessutom, EQC, Etron, rubbet?

Re: Honda E

Postat: 18 nov 2020 18:40
av vigge50
Legato skrev:
Kul:

https://www.bytbil.com/nyheter/honda-e- ... 2021-30661

Riktigt oväntat att spöa ID3 på dess hemma marknad! :D
Det skulle vara intressant att veta mer om testet, vilket datum var bilen tvungen att finnas på marknaden för att vara med i tävlingen? Att det redan nu är avgjort betyder ju att något som börjar levereras i december i år kan inte vinna tävlingen för 2021. Frågan är om ID3 var med i tävlingen eller om den kom till marknaden för sent?