Sida 11 av 21
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 27 okt 2020 23:03
av Banane
point1 skrev:Ne men ni betalar inte nästan 3000 kr per månad i parkeringsavgift och har superhöga lån för att köpa en bostad. Att vi skulle urholka glesbygden känns bara larvigt. Vi betalar t.o.m extra skatt här för att ge bidrag till kommuner som har det sämre ställt. Vilket jag tycker är helt ok, men att vi skulle urholka glesbygden, nej knappast. Vi lever vårat liv här och det är knappast vårt fel om era ungdomar flyttar till Stockholm.
Det är en myt att folk inom Sverige flyttar till Stockholm. Både inom länet (Stockholms kommun) och inom Sverige (Stockholms län).
https://www.mitti.se/bostad/trendbrotte ... arje%20dag.
Man behöver inte längre bo i Stockholm för att jobba där
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se ... lm-an-till
Det har skett ett trendbrott i Stockholm. För första gången på länge är det fler som väljer att flytta från Stockholms län än till länet. Och det är framförallt barnfamiljer som väljer att lämna storstaden för ett annat liv.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 27 okt 2020 23:11
av Jerker
Det har varit upp här på forumet tidigare, att det också är en myt att Sthlm skulle subventionera landsorten. Det är ju precis tvärtom. Utan landsorten skulle en storstad inte klara sig många dagar. Det är de som bor och arbetar ute i landet som håller organismen storstad under armarna och gör den möjlig.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 00:03
av MangeT
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 00:41
av apkungen
Nu faller ni ifrån ämnet ordentligt.
Jag skulle vilja säga några ord om priset. Om man åker till exempel Stockholm - Göteborg och stannar och laddar i Ödeshög så behöver jag i min sr+ ungefär 30 kWh från laddaren. Det blir 123 spänn vid 4,55 kr. Resten laddar jag hemma för 1,5 kr/mil o i Göteborg gratis. Så resan går på ungefär 4,7 kr/mil. Fortfarande billigt som tusan. Mycket billigare än en diesel. Och sen övrig tid kör jag i hemtrakten för 2,2 kr/mil eller gratis när jag laddar på jobbet.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 10:07
av Robertrimmevik
frippe skrev:Robertrimmevik skrev:Jag gnäller inte på er Teslaägare, jag är irriterad över att Tesla inte öppnar upp sitt laddnätverk om än så riktigt dyrt. Ni Teslaägare verkar ju uppenbarligen inte vara intresserade av att betala ett högre pris för ett eget exklusivt laddnätverk.
Jag förstår inte vad du menar att andra fabrikat inte samarbetar med Tesla. Teslor är ju välkomna att ladda på Ionity. (Och med Enel x Juicepass flat large så kommer du så när ner till SuC-pris på ionity oavsett fabrikat)
Och så egentligen OT.
Sedan är vi faktiskt ganska överens när det gäller användarvänligheten med elbil. Där är ni som bor i lägenhet är lika straffade som de som bor i Norrlands inland.(finns dock de som bor i lägenhet här också)
Men jag har lite svårt att tycka synd om de som bor i lägenhet i storstäder i ständig tillväxt på bekostnad av att urholka glesbygden.
Malus slår betydligt hårdare i glesbygden. Ni kan ju i stort sett leva utan bil. Här finns inte ens en fullgod lokaltrafik.
Jag tycker det är jättebra att tesla så långt inte släpper in några andra i sitt laddnätverk. Personligen ser jag det som en av teslas stora fördelar. Inte bara för att det har bäst utbyggnad, det är även jävligt enkelt att hantera.
Vad som menas med att andra inte samarbetar med tesla är att tesla ska ha erbjudit andra biltillverkare att vara delaktiga i nätverket, men på den tiden var ingen annan intresserad, så tesla fick snällt bygga upp det själv.
Elon har även sagt att meningen med SuC är inte att tjäna pengar, det är snarare något som behövs för att kunna sälja bilar.
Hade jag bott på landet hade jag även då haft elbil, även utan SuC i närheten, för det är fett bra att ha fulladdad bil varje morgon. Avsaknad av lokal SuC är inget som stör mig då det bara används på långresor.
Nu hette tråden rejält höjda priser och någon påvisade att det kostar att bygga laddstationer i t ex Storuman som knappt någon använder. Den skulle användas frekvent om.(även inlandsborna hade kört Tesla)
1. Det hade funnits en Tesla serviceverkstad inom rimligt avstånd.
2. Tesla hade haft en bil med nog dragvikt för ett par skotrar till ett rimligt pris.(ej MX)
3. Tesla hade öppnat upp SuC för andra fabrikat som har dessa typer av elbilar som punkterna ovan.
Och ni har helt rätt det är överlägset att ha elbil här i glesbygden.
Kan dock tycka att det är resursslöseri att de ska stå tomma när de inte behöver göra det.
Men med MY och lite serviceverkstäder så kan det bli en gamechanger.
Sen tycker jag att ni överdriver Tesla erbjöd sig. Jag är tveksam till att väl etablerade företag inom någon bransch skulle hoppa på och driva ett tåg framåt som innebär en massa risktagande och enorma investeringar. (Med facit i hand är det lätt att säga att dom skulle gjort det)
Jag är övertygad om att Tesla kommer göra likadant om det kommer än ny gamechanger. Tesla kommer hänga kvar med sina elbilar med autonom körning och skydda sina investeringar så långt det går.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 10:25
av Surfaren
mikebike skrev:Gatubelysningen har uppgraderats i olika omgångar och dagens LED drar en bråkdel av den ursprungliga belysningen. En laddstolpe per kvarter är inte orimligt.
Bara en liten kommentar till den här idén om laddstolpar som kopplas in till gatubelysningen:
I min senaste utbildning (inom trafik) fick jag lära mig att belysningsanläggningar i Sverige vanligtvis styrs genom att man slår på/av strömmen i hela nätet (eller en del av det) för att slå på/av belysningen. Det skulle alltså kräva en viss ombyggnad för att kunna ladda bilar även under dagtid då belysningen är släckt.
(Beklagar off topic, men ämnet får väl ses som "löst" genom
Tibors inlägg.)
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 10:38
av mikebike
Surfaren skrev:mikebike skrev:Gatubelysningen har uppgraderats i olika omgångar och dagens LED drar en bråkdel av den ursprungliga belysningen. En laddstolpe per kvarter är inte orimligt.
Bara en liten kommentar till den här idén om laddstolpar som kopplas in till gatubelysningen:
I min senaste utbildning (inom trafik) fick jag lära mig att belysningsanläggningar i Sverige vanligtvis styrs genom att man slår på/av strömmen i hela nätet (eller en del av det) för att slå på/av belysningen. Det skulle alltså kräva en viss ombyggnad för att kunna ladda bilar även under dagtid då belysningen är släckt.
(Beklagar off topic, men ämnet får väl ses som "löst" genom
Tibors inlägg.)
Ja, det krävs både ombyggnad och ändring av regelverket, men det är absolut möjligt och skulle innebära (ytterligare) en inkomstkälla för kommunen.
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... ar-snabbt/
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 11:21
av frippe
Robertrimmevik skrev:Nu hette tråden rejält höjda priser och någon påvisade att det kostar att bygga laddstationer i t ex Storuman som knappt någon använder. Den skulle användas frekvent om.(även inlandsborna hade kört Tesla)
1. Det hade funnits en Tesla serviceverkstad inom rimligt avstånd.
2. Tesla hade haft en bil med nog dragvikt för ett par skotrar till ett rimligt pris.(ej MX)
3. Tesla hade öppnat upp SuC för andra fabrikat som har dessa typer av elbilar som punkterna ovan.
Jo men, nu finns inte det och det lär inte komma de närmaste åren heller. Tekniken är så pass ny att de dragbilar du efterfrågar till ett rimligt pris, ligger en bra bit bort. Personligen tror jag inte att det internationellt finns ett tillrsäckligt stort behov av dessa dragbilar så det kommer att komma.
Samma sak med SC, varför bygga SC i gelsbyggden när det inte ens finns i tillräcklig mängd söderut? Det lär byggas fler SC i södra sverige innan det kommer ett utanför storstadsområden i Norrland.
Robertrimmevik skrev:Och ni har helt rätt det är överlägset att ha elbil här i glesbygden.
Kan dock tycka att det är resursslöseri att de ska stå tomma när de inte behöver göra det.
Men med MY och lite serviceverkstäder så kan det bli en gamechanger.
Sen tycker jag att ni överdriver Tesla erbjöd sig. Jag är tveksam till att väl etablerade företag inom någon bransch skulle hoppa på och driva ett tåg framåt som innebär en massa risktagande och enorma investeringar. (Med facit i hand är det lätt att säga att dom skulle gjort det)
Jag är övertygad om att Tesla kommer göra likadant om det kommer än ny gamechanger. Tesla kommer hänga kvar med sina elbilar med autonom körning och skydda sina investeringar så långt det går.
Det är väl det som strateger och företagsledningar har betalt för, att bedöma vilka visionära och strategiska beslut som ska tas, och ta sådana beslut återkommande, men här missade de grovt. Tydligen var det ingen annan än Tesla som för åtta år sedan förstod att det skulle behövas ett laddnätverk. Då var samtliga biltillverkare fast i dieselträsket, och är till viss del fortfarande. Och det är något de får betala dyrt för just nu.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 12:55
av BrooklynS
frippe skrev:Robertrimmevik skrev:Nu hette tråden rejält höjda priser och någon påvisade att det kostar att bygga laddstationer i t ex Storuman som knappt någon använder. Den skulle användas frekvent om.(även inlandsborna hade kört Tesla)
1. Det hade funnits en Tesla serviceverkstad inom rimligt avstånd.
2. Tesla hade haft en bil med nog dragvikt för ett par skotrar till ett rimligt pris.(ej MX)
3. Tesla hade öppnat upp SuC för andra fabrikat som har dessa typer av elbilar som punkterna ovan.
Jo men, nu finns inte det och det lär inte komma de närmaste åren heller. Tekniken är så pass ny att de dragbilar du efterfrågar till ett rimligt pris, ligger en bra bit bort. Personligen tror jag inte att det internationellt finns ett tillrsäckligt stort behov av dessa dragbilar så det kommer att komma.
Samma sak med SC, varför bygga SC i gelsbyggden när det inte ens finns i tillräcklig mängd söderut? Det lär byggas fler SC i södra sverige innan det kommer ett utanför storstadsområden i Norrland.
Men på riktigt, kolla kartan över Superchargers... Enda ställena som idag saknar SuC är Dorotea och Porjus, sedan är i princip även hela Norrlands inland täckt. Poängen är att det är ett nätverk som skall möjliggöra långresor, inte försörja människors laddning i storstäder.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 13:00
av frippe
BrooklynS skrev:frippe skrev:Robertrimmevik skrev:Nu hette tråden rejält höjda priser och någon påvisade att det kostar att bygga laddstationer i t ex Storuman som knappt någon använder. Den skulle användas frekvent om.(även inlandsborna hade kört Tesla)
1. Det hade funnits en Tesla serviceverkstad inom rimligt avstånd.
2. Tesla hade haft en bil med nog dragvikt för ett par skotrar till ett rimligt pris.(ej MX)
3. Tesla hade öppnat upp SuC för andra fabrikat som har dessa typer av elbilar som punkterna ovan.
Jo men, nu finns inte det och det lär inte komma de närmaste åren heller. Tekniken är så pass ny att de dragbilar du efterfrågar till ett rimligt pris, ligger en bra bit bort. Personligen tror jag inte att det internationellt finns ett tillrsäckligt stort behov av dessa dragbilar så det kommer att komma.
Samma sak med SC, varför bygga SC i gelsbyggden när det inte ens finns i tillräcklig mängd söderut? Det lär byggas fler SC i södra sverige innan det kommer ett utanför storstadsområden i Norrland.
Men på riktigt, kolla kartan över Superchargers... Enda ställena som idag saknar SuC är Dorotea och Porjus, sedan är i princip även hela Norrlands inland täckt. Poängen är att det är ett nätverk som skall möjliggöra långresor, inte försörja människors laddning i storstäder.
Fast, här gällde det SC, alltså servicecenter, inte SuC.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 13:21
av BrooklynS
Ah
Ja det kommer i Umeå och det är efterlängtat. Vi som kör motorcykel är redan härdade vad gäller avstånd till märkesverkstäder.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 28 okt 2020 19:46
av Remuz
BrooklynS skrev:Ah
Ja det kommer i Umeå och det är efterlängtat. Vi som kör motorcykel är redan härdade vad gäller avstånd till märkesverkstäder.
Borde in i tråden om stad vs landsbygd

Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 03:34
av jeppe_sthlm
Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 06:54
av mati
frippe skrev:Jerker skrev:frippe skrev:Hade jag bott på landet hade jag även då haft elbil, även utan SuC i närheten, för det är fett bra att ha fulladdad bil varje morgon. Avsaknad av lokal SuC är inget som stör mig då det bara används på långresor.
Ja, jag har aldrig fattat varför elbilar skulle vara en nackdel för oss som bor på landet? Det är ju precis tvärtom. Och visserligen bor jag så att det inte är långt till en SuC eftersom jag bor efter E4, men det gäller inte om jag ska åka åt nåt annat håll än längs de stora vägarna, och det händer ofta. För 5 år sedan, när jag började köra elbil, så var det inte så lätt alla ggr, men nu, om man bor från mellansverige och nedåt så är det inga som helst problem och att då bo på landet och kunna ladda hemma gör att det är hur enkelt som helst att köra elbil.
Inte jag heller. Slipper allt problem kring mackdöden som är klart rådande på landsbygden. Och ofta på landsbygden finns det gott om 3fas, så laddning av bilen är då inget problem.
Det är ju det som jag ser som en av de stora fördelarna med elbil. Jag struntar i prestanda eller körglädje.
Att ladda hemma och att slippa åka flera mil för att tanka is da shit. Förr i tiden kom man ibland hem med bara ångor kvar i tanken. Ibland hann man inte tanka på vägen hem, eller så orkade man bara inte ta omvägen förbi nån mack. Och så fick man ta smällen dagen därpå istället, åka iväg för att tanka och hoppas att kvarvarande soppan räcker hela vägen till macken. Min sambo var expert på detta med att inte "orka" tanka.
Det är sååå skönt med elbil. Det går inte att få det smidigare. Och tack vare elbilen har mitt trefasuttag äntligen kommit till användning.
Man kan aldrig säga det tillräckligt tydligt. Elbil + landsbygden = sant
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 09:28
av fth
jeppe_sthlm skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 09:30
av taliz
fth skrev:jeppe_sthlm skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 09:35
av Mickep
Kan man tolka att det kommer ske på andra ställen?
Sedan fungear det bara om det finns alternativ. har alla högre pris i ett område blir det svårare för kunden att påverka sitt beteende. Och framför allt nu när det helt plötsligt dyker upp.(utan förvarning). Får se hur länge de kör testet.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 09:43
av bylund
fth skrev:
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
De borde åtminstone skrivit det tydligare i navigatorn, som t ex att det är ju söndagar det gäller.
Den effekt det kan ha, som kan vara användbar, är ju om folk märker att det är dyrt när de laddar, inte laddare mer än de måste. Men effekten är nog marginell ändå, men "helt oanvändbar" håller jag inte med om (men inte jättemeningsfullt test heller).
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 09:45
av bylund
taliz skrev:
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
De kunde t ex skickat e-post till svenska ägare om när det gäller och vad syftet är. Det hade nog även ökat chansen att syftet uppnås, nu blir det nog bara, som jag skrev i mitt förra inlägg bara marginell effekt.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:12
av taliz
bylund skrev:taliz skrev:
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
De kunde t ex skickat e-post till svenska ägare om när det gäller och vad syftet är. Det hade nog även ökat chansen att syftet uppnås, nu blir det nog bara, som jag skrev i mitt förra inlägg bara marginell effekt.
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:19
av Erik Viking
Var nere i bilen och kollade nyss.
Idag en Torsdag är priset i Ödeshög 3.05 Kr hela dagen.
Priset varierar längs Västkusten (Malmö till Norska gränsen)
från 2.80 :-
till 2.95 kr på flera ställen,
Kungälv närmast Götet 2.90 kr
Passerar man gränsen till Norge dyker SuC priset till 1.60 Nok (1 NOK = 0.95 SEK)
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:24
av fth
taliz skrev:fth skrev:jeppe_sthlm skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
Det enda sättet detta skulle kunna ha varit användbart och haft effekt är om Tesla inkorporerat detta bättre/korrekt i navigatorn.
När du t.ex startar i Stockholm och lägger in Malmö som destination så skulle du kunna få upp ett par alternativa rutter med restid, pris, förväntad kötid på laddare etc, och möjligheten att välja snabbaste/billigaste/minst kö.
Då skulle Tesla också få användbar data om hur stor effekt de olika faktorerna har på förarnas beteende.
Att närmast slumpvis ändra priset har förstås ingen effekt öht, det är ju inte så att man rullar in i Ödeshög, ser priset, och väljer att köra till Lagan istället.
/fth
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:34
av LarsL
Jag betvivlar trängsel var syftet med prishöjningen. Ingen information... fick ni som skulle navigera förbi Ödeshög information om priset? Att få veta det när man står där på plats hjälper knappast, jag skulle inte avbryta laddningen. Det enda som skulle hända är att jag blir irriterad och börjar fundera på en Skoda som nästa bil istället för en Model Y.
Om Teslas mål var att styra om trafiken hade det varit enklare att helt enkelt låta navigatorn göra det automatiskt, precis som de ställer ner laddnivån till 80% när det är trängsel. Om då användare byter tillbaka så kan bilen varna för köer eller möjligen då högre priser.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:38
av taliz
fth skrev:taliz skrev:fth skrev:jeppe_sthlm skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men fick följande svar från en säljare på Tesla när vi pratade om inbyte av min S med fri laddning till en ny 3
”Just Superchargingpriset i Ödeshög är ett provprojekt för att få jämnare belastning mellan olika Superchargers. Just på söndagar har det ibland varit lite för högt tryck och då provade man att justera priset för att få ett jämnare flöde.”
Fullständigt meningslöst test eftersom man inte informerade i förväg.
Tanken är väl att få folk att ändra beteende, att välja mindre belastade SuC baserat på aktuellt pris, om man inte får veta att priset har höjts så går ju inte det.
Eventuellt utfall från detta "provprojekt" borde alltså vara helt oanvändbart.
/fth
Var skulle dom meddela det i förväg?
Det står på tesla.com att aktuella priser visas i navigatorn, och det gjorde dom också.
Det enda sättet detta skulle kunna ha varit användbart och haft effekt är om Tesla inkorporerat detta bättre/korrekt i navigatorn.
När du t.ex startar i Stockholm och lägger in Malmö som destination så skulle du kunna få upp ett par alternativa rutter med restid, pris, förväntad kötid på laddare etc, och möjligheten att välja snabbaste/billigaste/minst kö.
Då skulle Tesla också få användbar data om hur stor effekt de olika faktorerna har på förarnas beteende.
Att närmast slumpvis ändra priset har förstås ingen effekt öht, det är ju inte så att man rullar in i Ödeshög, ser priset, och väljer att köra till Lagan istället.
/fth
Dom vet nog mycket väl hur folk använder navigationen.
Många gör nog precis som mig, dvs navigerar till nästa SUC istället för slutdestinationen(det gör man bara initialt för att få en översikt). Då ser man vad som finns där, beläggning, vad det kostar osv.
Om du navigerar till valfri snabbladdare i en bil från ett annat bilmärke så får du inte se några priser överhuvudtaget vad jag vet. Visst skulle Tesla kunna göra som du föreslår, och det kanske kommer tids nog. Men de flesta föredrar nog enkelhet framför komplexitet.
Re: Rejält höjda priser?
Postat: 29 okt 2020 10:53
av bylund
taliz skrev:
Jo precis, för så brukar ju företag göra? Eller inte.
Ingen annonserar prishöjningar, såvida de inte gör det för att hetsa folk att köpa innan dem.
Det enda man skulle uppnå med det är negativ publicitet.
Det är ju just för att hetsa folk, för att använda dina ord, att inte ladda när det är dyrt man säger sig göra detta.
Det intressanta är för övrigt inte vad företag brukar göra, utan vad som är smartast.