Världens bilförsäljning är inte obegränsad. Alla kan inte öka med flera tusen procent. Däremot kan man ta marknadsandelar i andra segment än tidigare och försöka att inte tappa lika mycket i dom gamla.taliz skrev:Om det varit friska företag, som hängt med i utveckligen, så hade de haft som mål att växa och kapa åt sig marknadsandelar. Men det är de inte, så målet blir istället att överleva. Många kommer inte klara det, de kommer krympa och till slut dö.Fredrik j skrev:Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Tesla däremot kan växa precis i den takt de anser lämpligt, dom måste ingenting. De har så mkt kapital nu att de har all frihet i världen.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
Re: Model S/X part 2
Precis så.Hertsh skrev:Det finns ju...dd88 skrev:Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Model S
Model S (face-lift) 2016
Model S (Raven) 2019
Model S (Palladium, om det nu blir en refresh som vi många tror) 2021
Exemplen ovan är "interna" namn precis som f30/g20, men såvitt vi vet (åtminstone fram till och med Raven) är alla förbättringar av Model S på en och samma plattform. F30/g20 etc är olika plattformar, inte bara modellförbättringar.
Sen förstår jag inte överhuvudtaget att någon "förväntar sig" att Tesla ska göra precis som alla andra alltid gjort. Det är ju just att man helt struntar i sådant som gjort Tesla till Tesla (med omåttlig framgång).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S/X part 2
Ser inte alls vad det har för bäring - det bekräftar ju bara än mer exemplet - Porsche 911 har hetat just det väldigt länge, man har behållt det som varumärke - på samma sätt tror jag tesla behåller ”model s” som varumärke. Frågan du ställde var ju om vi trodde de skulle behålla samma namn - det tror jag.Fredrik j skrev:Kul att du tar Porsche 911 som exempel. Porsche säljer ju 15 olika basversioner av 911 och då är man inte klar ännu. Det kommer ännu fler innan det är dags för nästa modellcykel. Jag tror dom kommer hamna på runt 20. Och då är ju 911 bara en av deras modeller.thebishop skrev:Jag tror också de fortsätter med samma benämningar. Som Porsche 911 typ.Taz skrev:Fair enough Fredrik! Jag _tror_ att de kommer att heta samma sak. Roadster heter exempelvis inte något annat än Roadster.Fredrik j skrev:Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.SR-71-BlackBird skrev:Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Skulle nästan säga att Porsche är teslas raka motsats när det gäller försäljningsmetoder. Otroligt många tillval ovanpå ovanligt många basvarianter. Inga priser är fasta. På vissa bilar räcker det inte att ha pengarna och vilja köpa. Alla bilar specialbeställs. Det finns inga lagerbilar andra än dom återförsäljaren själv beställt. Porsche lägger också miljoner på marknadsföring.
Drar inga likheter mellan dem i övrigt - Porsche verkar ju (som många av de andra tyska bolagen) älska koka soppa på en spik så det skall se ut att man har oändligt med val - ganska meningslöst dock i de flesta fall, har hellre bilen ordentligt utrustad från början.... det var inte så länge sedan man kunde köpa en BMW med manuella dörrvevar bak som standard... tacka fn för att det finns många tillval då.
Anyway, för att försöka komma ”on topic” - jag tror vi kommer se:
’Tesla model S som övergripande namn och sedan long range och performance. Misstänker ”plaid” som namn försvinner och de renodlad med två varianter. Möjligen en tredje ”standard range” om något. Nuvarande upplägg på beställningssidan försvinner tror jag.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Model S/X part 2
Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S/X part 2
Har väl aldrig läckt speciellt mycket förens bilarna rullar ut ur fabriken och börjar transporteras, så varför skulle det vara annorlunda nu?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Re: Model S/X part 2
Enda anledningen till att jag förväntar mig att Tesla definierar vilken bil dom säljer är för att vara tydliga mot kund, men går det mot någon princip som måste upprätthållas så blir jag inte förvånad även om jag inte kan se någon direkt fördel.Legato skrev:Precis så.Hertsh skrev:Det finns ju...dd88 skrev:Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Model S
Model S (face-lift) 2016
Model S (Raven) 2019
Model S (Palladium, om det nu blir en refresh som vi många tror) 2021
Exemplen ovan är "interna" namn precis som f30/g20, men såvitt vi vet (åtminstone fram till och med Raven) är alla förbättringar av Model S på en och samma plattform. F30/g20 etc är olika plattformar, inte bara modellförbättringar.
Sen förstår jag inte överhuvudtaget att någon "förväntar sig" att Tesla ska göra precis som alla andra alltid gjort. Det är ju just att man helt struntar i sådant som gjort Tesla till Tesla (med omåttlig framgång).
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S/X part 2
Det som talar för lite större ändringar som strukturellt batteripack eller nya plåtbitar, är ju att linan varit stängd så länge nu - småförändringar (som nya bakre diffusern) skulle de ju inte ens stoppat för, nu har det varit nere i veckor. Det tyder dels på ny utrustning på linan, dels utbildning av personal för monteringen. Sen testning av nya linan och kolla att det blir rätt innan man brassar fullt. Sen kan det ju vara interiör och under-ytan saker. Externt kanske det inte blir mer än de bilderna vi sett på den blåa bilen med chrome delete. Helt ok med mig faktiskt, fast jag vill ha bort speglarna - model s är ju snygg. Behövs bara små ändringar exteriört.frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Alternativt att det tagit tid slå ihop två linjer till en för att göra plats för något helt annat. Och så byter man lampor och gör Chrome delete samtidigt.
Re: Model S/X part 2
Som sagt var så är det som det brukar vara för Tesla. Gissar att första offentliga infon kommer 27/1 och inga bilar kommer att levereras före det. Vi kommer kanske få se några bilder på bilar som har producerats innan det.frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
10 dagar kvar alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S/X part 2
Exakt. Men det misslyckas dom uppenbarligen med eftersom dom krymper.Fredrik j skrev:Världens bilförsäljning är inte obegränsad. Alla kan inte öka med flera tusen procent. Däremot kan man ta marknadsandelar i andra segment än tidigare och försöka att inte tappa lika mycket i dom gamla.taliz skrev:Om det varit friska företag, som hängt med i utveckligen, så hade de haft som mål att växa och kapa åt sig marknadsandelar. Men det är de inte, så målet blir istället att överleva. Många kommer inte klara det, de kommer krympa och till slut dö.Fredrik j skrev:Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Tesla däremot kan växa precis i den takt de anser lämpligt, dom måste ingenting. De har så mkt kapital nu att de har all frihet i världen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S/X part 2
Såvitt jag förstått så tillverkas X och S blandat på samma Lina sedan länge.kallekula skrev:Alternativt att det tagit tid slå ihop två linjer till en för att göra plats för något helt annat. Och så byter man lampor och gör Chrome delete samtidigt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Model S/X part 2
Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Re: Model S/X part 2
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S/X part 2
Inga S på väg just nu och pratar du med en säljare så kan de se till att du bara matchas med en bil om det uppdateras, worst case är att de behåller avgiften på 1000 kr men man kan oftast vänta med att ta leverans 3-4 kvartal och oavsett är det inget straff.dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model S/X part 2
Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model S/X part 2
Blir intressant att se om de introducerar två olika batteristorlekar eller om alla får 130kwh(eller vad det nu blir).
Kan nog bli rejält med orders om priserna ligger kvar på nuvarande nivå, så risk man får vänta ett bra tag.
Kan nog bli rejält med orders om priserna ligger kvar på nuvarande nivå, så risk man får vänta ett bra tag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S/X part 2
Kommer att sälja massor!h37 skrev:Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S/X part 2
Ja! Mercedes säljer 75t S-klass per år. Att komma ikapp Mercedes är ett bra mål för Tesla.Zalman3 skrev:Kommer att sälja massor!h37 skrev:Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Re: Model S/X part 2
Elon pratar om fordon som har upp mot 1000km i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S/X part 2
För Model S är det ingen jättestor höjning av förmånsvärdet i sommar. Men visst, lite skillnad är det ju.dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Re: Model S/X part 2
Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpasmikebike skrev:Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?

Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S/X part 2
Säger tydligt att det är långsiktigt, nu i närtid snarare 700 km. Så ska man ta något från den videon så låter det som att vi får se en förlängning av räckvidden på 10-20% nu och sen om något eller några år 1000 km.Zalman3 skrev:Elon pratar om fordon som har upp mot 1000km i räckvidd.
Re: Model S/X part 2
Tycker CT, Plaid osv är att betrakta som bokningar snarare än beställningar. Först när man kan speca sin bil, vet priset osv blir det en beställning.Legato skrev:Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpasmikebike skrev:Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Re: Model S/X part 2
Låter rimligtLegato skrev:Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpasmikebike skrev:Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?dala skrev:Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
