Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Om det varit friska företag, som hängt med i utveckligen, så hade de haft som mål att växa och kapa åt sig marknadsandelar. Men det är de inte, så målet blir istället att överleva. Många kommer inte klara det, de kommer krympa och till slut dö.
Tesla däremot kan växa precis i den takt de anser lämpligt, dom måste ingenting. De har så mkt kapital nu att de har all frihet i världen.
Världens bilförsäljning är inte obegränsad. Alla kan inte öka med flera tusen procent. Däremot kan man ta marknadsandelar i andra segment än tidigare och försöka att inte tappa lika mycket i dom gamla.
Re: Model S/X part 2
Postat: 16 jan 2021 22:59
av Legato
Hertsh skrev:
dd88 skrev:
Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Det finns ju...
Model S
Model S (face-lift) 2016
Model S (Raven) 2019
Model S (Palladium, om det nu blir en refresh som vi många tror) 2021
Exemplen ovan är "interna" namn precis som f30/g20, men såvitt vi vet (åtminstone fram till och med Raven) är alla förbättringar av Model S på en och samma plattform. F30/g20 etc är olika plattformar, inte bara modellförbättringar.
Precis så.
Sen förstår jag inte överhuvudtaget att någon "förväntar sig" att Tesla ska göra precis som alla andra alltid gjort. Det är ju just att man helt struntar i sådant som gjort Tesla till Tesla (med omåttlig framgång).
Re: Model S/X part 2
Postat: 16 jan 2021 23:00
av thebishop
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Taz skrev:
Fredrik j skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Denna tråd handlar väl främst om en eventuell refresh av S och X.
Syftet med mitt första inlägg var att undra om ni tror att tesla kommer på något sätt döpa om den nya uppdaterade versionen eller bara fortsätta med samma benämningar som tidigare.
Hittills har taliz talat för er alla och beskyllt mig för att bara beskriva min egen uppfattning (vilket ju i sak är helt riktigt).
Fair enough Fredrik! Jag _tror_ att de kommer att heta samma sak. Roadster heter exempelvis inte något annat än Roadster.
Jag tror också de fortsätter med samma benämningar. Som Porsche 911 typ.
Kul att du tar Porsche 911 som exempel. Porsche säljer ju 15 olika basversioner av 911 och då är man inte klar ännu. Det kommer ännu fler innan det är dags för nästa modellcykel. Jag tror dom kommer hamna på runt 20. Och då är ju 911 bara en av deras modeller.
Skulle nästan säga att Porsche är teslas raka motsats när det gäller försäljningsmetoder. Otroligt många tillval ovanpå ovanligt många basvarianter. Inga priser är fasta. På vissa bilar räcker det inte att ha pengarna och vilja köpa. Alla bilar specialbeställs. Det finns inga lagerbilar andra än dom återförsäljaren själv beställt. Porsche lägger också miljoner på marknadsföring.
Ser inte alls vad det har för bäring - det bekräftar ju bara än mer exemplet - Porsche 911 har hetat just det väldigt länge, man har behållt det som varumärke - på samma sätt tror jag tesla behåller ”model s” som varumärke. Frågan du ställde var ju om vi trodde de skulle behålla samma namn - det tror jag.
Drar inga likheter mellan dem i övrigt - Porsche verkar ju (som många av de andra tyska bolagen) älska koka soppa på en spik så det skall se ut att man har oändligt med val - ganska meningslöst dock i de flesta fall, har hellre bilen ordentligt utrustad från början.... det var inte så länge sedan man kunde köpa en BMW med manuella dörrvevar bak som standard... tacka fn för att det finns många tillval då.
Anyway, för att försöka komma ”on topic” - jag tror vi kommer se:
’Tesla model S som övergripande namn och sedan long range och performance. Misstänker ”plaid” som namn försvinner och de renodlad med två varianter. Möjligen en tredje ”standard range” om något. Nuvarande upplägg på beställningssidan försvinner tror jag.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 07:03
av frippe
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 07:42
av Legato
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 08:18
av OfarligTesla
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Har väl aldrig läckt speciellt mycket förens bilarna rullar ut ur fabriken och börjar transporteras, så varför skulle det vara annorlunda nu?
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 08:28
av dd88
Legato skrev:
Hertsh skrev:
dd88 skrev:
Alla andra tillverkare som kör samma modellnamn/nummer kör ju även en generationskod. Tex 991/992, f30/g20, b8/b9 osv. Hade väl varit det minsta man hade kunnat förvänta sig av Tesla om dom nu kommer med en större uppdatering.
Det finns ju...
Model S
Model S (face-lift) 2016
Model S (Raven) 2019
Model S (Palladium, om det nu blir en refresh som vi många tror) 2021
Exemplen ovan är "interna" namn precis som f30/g20, men såvitt vi vet (åtminstone fram till och med Raven) är alla förbättringar av Model S på en och samma plattform. F30/g20 etc är olika plattformar, inte bara modellförbättringar.
Precis så.
Sen förstår jag inte överhuvudtaget att någon "förväntar sig" att Tesla ska göra precis som alla andra alltid gjort. Det är ju just att man helt struntar i sådant som gjort Tesla till Tesla (med omåttlig framgång).
Enda anledningen till att jag förväntar mig att Tesla definierar vilken bil dom säljer är för att vara tydliga mot kund, men går det mot någon princip som måste upprätthållas så blir jag inte förvånad även om jag inte kan se någon direkt fördel.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 09:20
av thebishop
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Det som talar för lite större ändringar som strukturellt batteripack eller nya plåtbitar, är ju att linan varit stängd så länge nu - småförändringar (som nya bakre diffusern) skulle de ju inte ens stoppat för, nu har det varit nere i veckor. Det tyder dels på ny utrustning på linan, dels utbildning av personal för monteringen. Sen testning av nya linan och kolla att det blir rätt innan man brassar fullt. Sen kan det ju vara interiör och under-ytan saker. Externt kanske det inte blir mer än de bilderna vi sett på den blåa bilen med chrome delete. Helt ok med mig faktiskt, fast jag vill ha bort speglarna - model s är ju snygg. Behövs bara små ändringar exteriört.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 09:55
av kallekula
Alternativt att det tagit tid slå ihop två linjer till en för att göra plats för något helt annat. Och så byter man lampor och gör Chrome delete samtidigt.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 09:59
av Svenssons
frippe skrev:
Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Som sagt var så är det som det brukar vara för Tesla. Gissar att första offentliga infon kommer 27/1 och inga bilar kommer att levereras före det. Vi kommer kanske få se några bilder på bilar som har producerats innan det.
10 dagar kvar alltså.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 10:49
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Angående disruption, alla har inte samma förutsättningar och förväntningar på sig. Många biltillverkare har ju som mål att behålla sin produktionsvolym. Andra måste öka den flera tusen procent.
Om det varit friska företag, som hängt med i utveckligen, så hade de haft som mål att växa och kapa åt sig marknadsandelar. Men det är de inte, så målet blir istället att överleva. Många kommer inte klara det, de kommer krympa och till slut dö.
Tesla däremot kan växa precis i den takt de anser lämpligt, dom måste ingenting. De har så mkt kapital nu att de har all frihet i världen.
Världens bilförsäljning är inte obegränsad. Alla kan inte öka med flera tusen procent. Däremot kan man ta marknadsandelar i andra segment än tidigare och försöka att inte tappa lika mycket i dom gamla.
Exakt. Men det misslyckas dom uppenbarligen med eftersom dom krymper.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 14:08
av thebishop
kallekula skrev:
Alternativt att det tagit tid slå ihop två linjer till en för att göra plats för något helt annat. Och så byter man lampor och gör Chrome delete samtidigt.
Såvitt jag förstått så tillverkas X och S blandat på samma Lina sedan länge.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 15:44
av h37
Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 16:09
av dala
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 16:26
av OfarligTesla
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Inga S på väg just nu och pratar du med en säljare så kan de se till att du bara matchas med en bil om det uppdateras, worst case är att de behåller avgiften på 1000 kr men man kan oftast vänta med att ta leverans 3-4 kvartal och oavsett är det inget straff.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 16:32
av mikebike
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 16:32
av taliz
Blir intressant att se om de introducerar två olika batteristorlekar eller om alla får 130kwh(eller vad det nu blir).
Kan nog bli rejält med orders om priserna ligger kvar på nuvarande nivå, så risk man får vänta ett bra tag.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 16:50
av Zalman3
h37 skrev:
Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Kommer att sälja massor!
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 17:03
av Jordad
Zalman3 skrev:
h37 skrev:
Tror som Svennsons, den 27 jan får vi svaret.
Hittade detta på Teslaclub Usa
Yes, I appears is happening. Have a deliv date of Feb 22 to Mar 22 to rplace my 2017 S with brand new S, and was told by a Tes rep today, "don't say i said so" that no question, production shut down was to put a refresh process in place on the line. And is pretty major. Includes at least 2 big items, a battery upgrade to newest technology, and changing the 17" vertical screen to horizontal. And the second screen, instr cluster screen, will remain. Would expect to see change in online ordering screens soon. Didn't think to ask if any changes to interior finishes or exterior colors are in the works.
Kommer att sälja massor!
Ja! Mercedes säljer 75t S-klass per år. Att komma ikapp Mercedes är ett bra mål för Tesla.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 19:29
av Zalman3
Elon pratar om fordon som har upp mot 1000km i räckvidd.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 19:31
av MWall
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
För Model S är det ingen jättestor höjning av förmånsvärdet i sommar. Men visst, lite skillnad är det ju.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 19:37
av Legato
mikebike skrev:
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?
Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpas
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 19:38
av vigge50
Zalman3 skrev:
Elon pratar om fordon som har upp mot 1000km i räckvidd.
Säger tydligt att det är långsiktigt, nu i närtid snarare 700 km. Så ska man ta något från den videon så låter det som att vi får se en förlängning av räckvidden på 10-20% nu och sen om något eller några år 1000 km.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 19:44
av MWall
Legato skrev:
mikebike skrev:
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?
Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpas
Tycker CT, Plaid osv är att betrakta som bokningar snarare än beställningar. Först när man kan speca sin bil, vet priset osv blir det en beställning.
Re: Model S/X part 2
Postat: 17 jan 2021 22:25
av dala
Legato skrev:
mikebike skrev:
dala skrev:
Blir ju sugen på att lägga en order på en S LR+ typ idag för att öka chansen att få en ev S part 2 innan 1 juli och därmed få ett lägre förmånsvärde än vid registrering efter 1 juli.
Men det finns ju några MEN invävda i dessa tankar. Vad tror ni om följande risker?
- Det seglar S av nuvarande modell på en båt över Atlanten i skrivande stund och man blir tilldelad en av dessa
- Den spec jag beställer finns redan någonstans i europa och den kärran blir tilldelad
- I samband med ev refresh kommer nya tillval/options som inte går att lägga till befintlig beställning
Kommer ingen refresh kör jag min nuvarnade M3LR ett tag till. Läser man Teslas köpeavtal tolkar jag det som att man avbeställa fram till leverans och de då behåller beställningsavgift om 1000 kr och inget mer. Har dock läst här om att avbeställning även innebär "straff" och att man inte får göra nybeställning på ett år. Stämmer det eller har jag missförstått?
Straff är/var väl om man tog ut en bil och lämnade tillbaks den?
Jag tror samma. Straff för avbokning tror jag ingen drabbats av. Blir massivt straff för mig annars med tre beställda Teslor varav max en kommer köpas
Låter rimligt mitt missförstånd, var väl om man lämnade tebax en kärra man tagit ut.