Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Model 3

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:
Men skulle de damma av den igen tilll en M3 så fungerar det för mig iaf.. :-)

Kan de göra bilen för snygg, så den kannibaliserar på en dyrare MS / MX?
Så man gör en farmoranka bil ist..
Tror att storlek och funktion spelar mycket större roll för köpare än utseendet. Först väljer man biltyp utefter behoven man har och bland de biltyper kollar man sedan på pris och utseende. Vill man ha en större premiumbil väljer man inte en mindre mer standardbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Men den förmodat tidiga MS prototypen är ju snyggare än dagens ju.
Kilfomad, säkert lågt luftmotstånd. Den vill jag ha för 450', M3
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:
Det är inte förmodat en prototyp, det är en prototyp. Bilden togs 27 oktober 2010, dvs ett par år innan Model S hade börjat levereras...

PS. Lite intressant att kolla igenom övriga bilder där. Man hittar t.ex. denna Google Master Plan med Sverige-referens...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är en MS prototyp, ja.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Svenssons skrev:
_TonyV skrev:
Det är inte förmodat en prototyp, det är en prototyp. Bilden togs 27 oktober 2010, dvs ett par år innan Model S hade börjat levereras...

Skala ner den till rätt strl. plåt kaross. i med 70kw. Återanvänd från Model S = Winner.
MYLR-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

_TonyV skrev:

Skala ner den till rätt strl. plåt kaross. i med 70kw. Återanvänd från Model S = Winner.
Den kommer inte se lika dan ut om du skalar ned den om du inte också skalar ner höjden och därmed gör att man max får vara 1,40-1,50 lång...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag och hybris har hittat nyckeln till model 3!!!
Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tars skrev:
Jag och hybris har hittat nyckeln till model 3!!!
Bild
Är det nyckel till Model P, pickupen som står på bordet?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fasen den missade vi! Skarpa ögon där!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Vet inte om den här har tagits upp här tidigare, saxat från teslamotorsclub:
model-3-sketch-render.jpg
Model X blev en BMW 3 serie storlek sedan skulle man väl kunna säga. Jag gillar den, även om jag kanske inte tror att Model 3 kommer att se ut så där. Åtminstone inte om det blir den lite mer radikala varianten man väljer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Gillar den, även om den som sagt inte sticker ut speciellt. Skulle dock gärna se en kombivariant om Model 3 får en form som ligger nära denna för att få lite mer lastutrymme.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Håller med om kombi biten, tror den skulle bli mer av en crossover med det utseendet så det borde även fungera på den amerikanska marknaden.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Läste att JB Straubel nyligen sagt att M3 ska bli som Audi A4, då lär den inte få SUV-stuk.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Fast man kan väl argumentera för att nya SUV'ar som ex Touareg är mer av en kombi i stil med Volvo XC70 än en SUV. Touaregen är ex bara 3cm högre än XC70. För mig får Tesla gärna gå den vägen, även om den då antagligen inte blir Model 3 utan i så fall Model Y. Ta en bil enligt bilden ovan, bakre delen från Touareg, luftfjädring och höj upp den 5 cm (när den står stilla, lägre hastigheter) och voila !! :-)
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

HelectriC skrev:
Läste att JB Straubel nyligen sagt att M3 ska bli som Audi A4, då lär den inte få SUV-stuk.
Det har väl sagts från början att M3 ska konkurrera med Audi A4 / BMW 3-serie / MB C-klass men exakt hur den ska se ut har det rått lite olika bud om. Den som lever till 31 mars lär få se...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

StefL skrev:
HelectriC skrev:
Det har väl sagts från början att M3 ska konkurrera med Audi A4 / BMW 3-serie / MB C-klass men exakt hur den ska se ut har det rått lite olika bud om. Den som lever till 31 mars lär få se...
ja, det var bara att nu blev det bekräftat åter engång ganska nära inpå att reservationer/första smakbit presenteras. A4/3serie/C-klass är för mig långt från SUV även om de har samma markareal. Då hade man enklare kunnat säga Q3/X1/GLA istället om man syftade till det segmentet. Men vi får se, kommer ju int ekomma fram till nåt annat än gissningar iaf :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
StefL skrev:
HelectriC skrev:
ja, det var bara att nu blev det bekräftat åter engång ganska nära inpå att reservationer/första smakbit presenteras. A4/3serie/C-klass är för mig långt från SUV även om de har samma markareal. Då hade man enklare kunnat säga Q3/X1/GLA istället om man syftade till det segmentet. Men vi får se, kommer ju int ekomma fram till nåt annat än gissningar iaf :)
Även om denna tråden heter Model III så är vi mästare på att lämna ämnet men här diskuterar de nog lite om Model Y som ska vara en mindre bil fast SUV.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Inge himla suvstrunt säger jag. Låg bil innebär låg tyngdpunkt och lågt luftmotstånd som ger låg förbrukning och bra vägegenskaper. Plus att det är skönt att sitta nära vägen, ger gokartkänsla. Jag har ingen nytta alls för en jeep
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Inge himla suvstrunt säger jag. Låg bil innebär låg tyngdpunkt och lågt luftmotstånd som ger låg förbrukning och bra vägegenskaper. Plus att det är skönt att sitta nära vägen, ger gokartkänsla. Jag har ingen nytta alls för en jeep
Jag som gillar lite högre bilar håller förstås inte med :-)

Men vitsen är väl att man mha luftfjädring alternativt en mindre höjning av den vanliga fjädringen och en mer kombiliknande bil kan få två bilar för priset av en, precis som XC 70, Audi Allroad osv. Lite plast runt hjulhuset och vips så har du en crossover. Om Model Y blir en falkvingeförsedd bil kan man anta att den kommer hamna i en lite högre prisklass. En Model 3 i XC 70 stil skulle då fylla ett tomrum mellan dessa och utan någon större merkostnad för Tesla.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
18650

Inlägg av 18650 »

StefL skrev:
M3 ÄR en BMW 3-serie.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
StefL skrev:
M3 ÄR en BMW 3-serie.
På ett Tesla-forum gäller Tesla-terminologi. Häromkring menar de flesta Model 3 när de skriver M3.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nej den kommer inte konkurrera med 3-serie eller A4. Helt enkelt för att det inte är konkurrens. Model 3 kommer bli en helt unik bil i sin klass. Den kommer äta de andra levande därav ingen konkurrens.,, :-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

hybris skrev:
Nej den kommer inte konkurrera med 3-serie eller A4. Helt enkelt för att det inte är konkurrens. Model 3 kommer bli en helt unik bil i sin klass. Den kommer äta de andra levande därav ingen konkurrens.,, :-)
:lol:
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Hittat på TMC

[Rumors] Spoke to an Insider Yesterday...

And he said the following:

-Model 3 looks very similar to Model S, just smaller and without luxury features like leather seats
-Cost saving is due to Gigafactory, smaller battery and economy features
-Possible release of smaller, stripped down Model X at same time (not sure if name is Model Y)

We'll see if this is true next month!

Detta låter bra. Har aldrig haft bil med lädersäten och aldrig saknat det. Antar at de är svettiga på sommarn och kalla på vintern. :-)
Och att den blir 'sleek'
MYLR-24
Skriv svar